כוח טבעי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כוח טבעי
The Game Changers
בימוי Louie Psihoyos עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי Joseph Pace, James Wilks עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט Mark Monroe, Joseph Pace עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה ReFuel Productions עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 19 בינואר 2018 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 85 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט תיעודי עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו thegamechangers
gamechangersmovie.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כוח טבעיאנגלית: The Game Changers) הוא סרט תיעודי משנת 2018, העוסק ביתרונות של תזונה מהצומח, ובפרט לספורטאים.

תוכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיקר הסרט מציג את סיפורו של ג'יימס וילקס, לוחם אמנויות לחימה משולבות. לאחר שוילקס נפצע ונאלץ להפסיק את פעילותו הספורטיבית, הוא מבקש לבנות לעצמו תזונה שתעזור להאיץ את החלמותו. כשהוא נתקל במחקר על-פיו תזונת הגלדיאטורים הרומיים הייתה מבוססת בעיקר על הצומח, החל ללמוד על תזונה מהצומח. הסרט יוצא נגד הדעה שחלבון מהחי מסייעת להגדלת האנרגיה הזמינה לגוף, וטוען שהיא מבוססת על רעיונות מיושנים של הביוכימאי בן המאה ה-19, יוסטוס פון ליביג, שהשפיעו על המלצות התזונה של משרד החקלאות של ארצות הברית, ונשארו נפוצים אפילו אחרי שההמלצות שונו. בחלק זה של הסרט הוא מראיין מספר ספורטאים טבעוניים העוסקים בענפי ספורט בעצימות גבוהה האולטרה מרתוניסט סקוט ג'וריק, אלופת המשחקים הפאן-אמריקאיים דוטסי באוש, אלופת אוסטרליה בריצת 400 מטר, מורגן מיטשל. לאחר מכן, הוא מותח ביקורת גם על הרעיון שחלבון מהחי נחוץ לבניית מסת שריר, ומראיין את מרים המשקולות האולימפי קנדריק פאריס, ואת פטריק בבומיאן, מפתח גוף המחזיק במספר שיאים של הרמת משקל.

לאחר מכן, וילקס פועל כדי לשכנע את אביו, המתאושש מהתקף לב, לנסות תזונה מהצומח כאמצעי למניעת מחלות לב ולסיוע בהחלה מהן. בחלק זה של הסרט הוא מראיין את השחקן ומפתח הגוף ארנולד שוורצנגר, שגם הוא עבר לתזונה המבוססת בעיקר על הצומח.

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הוצג לראשונה בפסטיבל הסרטים סאנדנס 2018. עריכה מחודשת הופצה בבתי הקולנוע ב-2019. לאחר מכן הסרט עלה לנטפליקס.

השפעה וביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לדירוג של 70% באתר Rotten Tomatoes. מספר אנשים בולטים הצהירו כי ישנו את התזונה שלהם בעקבות הסרט, ביניהם השחקן דולף לונדגרן,[1] ורוכב האופניים התחרותי כריס פרום.[2] בישראל, הטניסאים בן פתאל ורון אידזון סיפרו בכתבה בחדשות 12 כי הפכו לטבעונים בעקבות הצפייה בסרט.[3] שדרן הרדיו טל ברמן המליץ על הסרט ואמר שהוא גרם לו לנסות לא לאכול שום דבר מהחי.[4]

לצד התגובות החיוביות, ספג הסרט ביקורת נוקבת מצד אנשי מקצוע בתחום הכושר, התזונה והתקשורת המדעית.[5] כך, למשל, המומחה לתזונת ספורט אסקר יוקנדרופ (Asker Jeukendrup), אמר כי הסרט "עונה על כל הקריטריונים של פסאודו-מדע וחף מכל קריטריון של מחקר מדעי".[6] ואילו ג'ו שוורץ (Joe Schwarcz), מנהל משרד המדע והחברה באוניברסיטת מקגיל התלונן כי "קיים מדע מבוסס לקידום תזונה מהצומח, אבל הסרט הזה גולש יותר מדי לתחומי הפסואודו-מדע לטעמי." שוורץ מתח ביקורת על הסרט באומרו כי "מעשיהם של הספורטאים ב'כח טבעי' אינם יכולים להחשב כהוכחה ליתרונותיה של תזונה טבעונית לביצועים אתלטיים." לדברי שוורץ, הראיות שהוצגו "קלושות למדי", יוצרי הסרט נופלים בהטיית האישוש ובהטיית נתונים, ו"חלק מהמחקרים שצוטטו לטובת טבעונות ממומנים על ידי תעשיות המזון האורגני או האבוקדו".[7]

כתב העת של איגוד התזונה ההונגרי Új DIÉTA מתח ביקורת על הסרט וכינה אותו "פסאודו מדע ולא מדע אמיתי" ו"תעמולה לטבעונות". כתב העת מתח ביקורת על הסרט על הצגת "מחקר חד-צדדי" ועל טענות חסרות בסיס מדעי, באומרו "'כח טבעי' כולל רק מחקר התורם למסר שהם רוצים להעביר, לפיו תזונה טבעונית (מבוססת צמחים) טובה יותר בכל היבט מתזונה המכילה מזון מן החי". בכתב העת עוד נאמר כי "יש חשיבות עליונה" לכך שבסרט תיעודי מסוג זה תהיה הקפדה על גישה מדעית, אך "במקום זאת, יוצרי הסרט שמו דגש רב יותר על יצירת השפעה רגשית מאשר על בסיס מדעי ראוי". בכתב העת צוין כי "הסרט מפרט באריכות" תזה לפיה תזונה טבעונית "היא האידיאלית ביותר" מנקודת מבט של קיימות, אולם על פי מחקר שנערך בשנת 2020, "לא ניתן לומר כי הדיאטה הטבעונית תהיה מקדמת הקיימות ביותר ". על פי כתב העת, ליוצרים יש ניגודי אינטרסים רבים וציינו כי "הרופאים, הסלבריטאים ואנשי המקצוע המופיעים בסרט הם כולם פעילים טבעוניים מסורים, מפיצים של מוצרים טבעוניים או טבעוניים קיצוניים מפורסמים כמו ג'קי צ'אן או ארנולד שוורצנגר."[8]

כתב הדיילי מייל והגארדיאן, לוק פלת'ם (Luke Feltham), מתח ביקורת על הטיעון של ג'יימס וילקס (מנחה הסרט) לפיו "אנו מציגים את העובדות ונותנים לאנשים לקבל החלטות בעצמם". לדברי פלת'ם, "זה לא ממש נכון. בכל קטע בסרט יש ניסיון להטיל אימה אפילו בשל המחשבה על שתיית כוס חלב. הטענה [בסרט] היא שכל בשר - לא רק בשר אדום - אינו בריא ואף יפגע בביצועים הספורטיביים שלך בצורה דרמטית. יש אפילו אנימציה מרשימה שבה נימי הדם שלך קורסים לתוך עצמם". פלת'ם גם מציין ניגודי אינטרסים הקשורים ליוצרי הסרט ואמר: "קשה שלא לחוש שיש כאן אג'נדה חזקה." פלת'ם כינה את הסרט "פרסומת של שעה וחצי לחיים טבעוניים" והגיע למסקנה כי "במקום לתת השראה לתזונה מאוזנת, 'כח טבעי' צועד בשמחה לקיצוניות השנייה".[9]

פול קיטה (Paul Kita), עורך מזון ותזונה במגזין 'בריאות גברים', התלונן על אי-דיוקים עובדתיים במידע שהוצג בסרט ועל נתונים שהוצאו מהקשרם בצורה מטעה באומרו כי הסרט התיעודי "מציג רק צד אחד של העובדות, לרוב באמצעות מקורות שנויים במחלוקת, הסקת מסקנות מרחיקות לכת ממחקרים בהיקף קטן והצהרות שהן פשוט הטעייה לשמה."[10] אחד הרופאים שהופיעו בסרט, ג'יימס לומיס (James Loomis), התייחס לביקורת של קיטה וטען שהמחקר המצוטט בסרט משקף למעשה "גוף של עדויות מבוססות כל כך עד שארגוני הבריאות והתזונה המובילים בעולם מעודדים כעת בביטחון תזונה ממוקדת צמחים."[11]

ליין נורטון (Layne Norton), שרירן ובעל תואר דוקטור בתזונה ומייסד חברת תזונה וייעוץ גוף, זיהה לדבריו טיעונים פגומים שהושמעו לטובת הנחת היסוד של הסרט וכן שלא נחשפה בסרט ההטיה הפרו-טבעונית והאינטרסים המסחריים של יוצרי הסרט (כולל של המפיק הראשי של הסרט, ג'יימס קמרון, טבעוני מוצהר שהקים את חברת החלבונים הצמחיים Verdient Foods). נורטון תקף את טענות הסרט הדוקומנטרי כי "תעשיית הבשר והחלב מממנת בסתר את כל המחקרים המוכיחים יתרונות כלשהם למוצרים מן החי" וכינה אותן תאוריית קונספירציה חסרת בסיס עובדתי. הוא המשיך וכתב, "הסרט לוקה בכשלים לוגיים מרובים, לרבות טיעוני 'איש קש', ברירה כוזבת, 'קטיף דובדבנים' בניסיון לייצר דמוניזציה למוצרים מן החי ולהציג את התזונה הטבעונית כפתרון לבעיות העולם."[5] גארת' דייוויס (Garth Davis), רופא טבעוני ומחבר ספר שמציג את היתרונות הבריאותיים של תזונה צמחית, התייחס לביקורת של נורטון ויצא להגנת הסרט. "[נורטון] הרכיב קו סיפור שנשמע אמין לאוזנו של ההדיוט, אך למעשה מציג בצורה שגויה את הסרט ואת המדע המוצג בסרט .... הוא טוען לכשלים של קטיף דובדבנים והטיה, ובה בעת מבצע הטיה וקטיף דובדבנים שלא יאומנו. ביקורתו על הסרט היא יותר ביקורת על טבעונות."[12]

מומחה התזונה זכרי ונגר (Zachary Wenger) מתח ביקורת על איכות הראיות שהוצגו בסרט ומכנה אותן "עלובות במיוחד ". לדברי ונגר, "מספר פעמים, הסרט הציג ניסויים על 3 אנשים והסיק מסקנות נחרצות מהניסויים הללו. אמנם הניסויים הללו מבדרים, אך הם רחוקים מלהיות ראיה מבוססת. לאמיתו של דבר מדובר בפשטות באנקדוטות משעשעות. לא הייתה קבוצת ביקורת, לא הייתה שום אקראיות, לא הייתה סמיות, לא היו התאמות סטטיסטיות כמו שהיינו מצפים לראות בניסוי מבוקר אקראי המבוצע כהלכה".[13] מרדית' רות (Meredith Root), מאמנת קרוספיט ומהנדסת מחקר ביו-רפואי לשעבר, סקרה את המחקרים המדעיים שהוזכרו בסרט והגיעה למסקנה כי "ככל שיהיו כוונות טובות, יוצרי 'כח טבעי' החמיצו את המטרה בכך שהלכו רחוק מדי עם שלילת תזונה מן החי ועם קידום אג'נדה טבעונית. מה שאני כן מסכימה איתו הוא שלכולם תהיה תועלת משילוב מגוון גדול יותר של ירקות ופירות בתזונה שלהם. המדע התומך בכך מבוסס היטב."[14] התזונאית המוסמכת אבי לנגר (Abby Langer), סקרה את הסרט, הביעה ביקורת באשר לחלק מהטיעונים שהופיעו בו, וסיכמה: "'כח טבעי' ישכנע הרבה אנשים לאכול יותר צמחים, מה שלדעתי הוא פנטסטי. אך שימוש בהטלת אימה ובמידע שגוי כדי לשכנע אנשים במשהו אינו ראוי ואינו בר קיימא."[15]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Liam Pritchett, Dolph Lundgren Just Went Vegan Because of ‘The Game Changers’, Livekindly, December 4 2019
  2. ^ Simon MacMichael, Has Chris Froome gone vegan? Instagram post pushes plant-based diet, road.cc, November 24, 2019
  3. ^ המהדורה המרכזית 30.12.2019, ערוץ 12
  4. ^ הכל על החלבון, סרט חובה, הבוקר עם טל ואביעד, 29 בדצמבר 2019
  5. ^ 1 2 Norton, Layne (November 11, 2019), The Game Changers review - A scientific analysis (updated). Biolayne. Retrieved December 10,2019.
  6. ^ Asker Jeukendrup (November 6, 2019). "Is game changers game changing or is it sensationalism?", Mysportscience. Retrieved December 10, 2019.
  7. ^ Schwarcz, Joe. "Will 'The Game Changers' Change Your Game?", Office for Science and Society. McGill University. Retrieved June 22,2021.
  8. ^ Marto, Eva; Csapláros-Nagy, Barbara; Szekér, Orsolya; Szakszon, Flóra; Kőrösi, Éva; Köllőd, Borbála; Dániel, Petra; Balázsi, Bartáné; Kinga Shenker-Horváth, Ildikó. "The Game Changers CRITICISM" (PDF), (Új DIÉTA) New DIET XXIX. 2020 / 3-4. Hungarian Dietetic Association (MDOSZ). Retrieved July 6, 2021.
  9. ^ Feltham, Luke. "'Game Changers' review: What's the beef?", mg.co.za. Mail and Guardian. Retrieved July 7, 2021.
  10. ^ Kita, Paul (September 16, 2019). "This New Documentary Says Meat Will Kill You. Here's Why It's Wrong", Men's Health. Retrieved December 10, 2019.
  11. ^ Loomis, James (September 26, 2019). "My "Beef" with the Men's Health Review of 'The Game Changers'". Medium. Retrieved June 23, 2021.
  12. ^ Davis, Garth (November 21, 2019). "Response To Layne Norton's Review of the Game Changers". Proteinaholic: How Our Obsession with Meat Is Killing Us and What We Can Do About It, The blog. Retrieved June 22, 2021.
  13. ^ Wenger, Zachary. "An Evidence-based Review of 'The Game Changers'". dieteticallyspeaking.com. Dietetically Speaking. Retrieved June 16, 2021.
  14. ^ "The Game Changers - A Scientific Review with full Citations". Tactic. October 25, 2019. Retrieved June 22, 2021.
  15. ^ "The Game Changers Review: Plant-Based or Fear-Based?". Abby Langer Nutrition. November 4, 2019. Retrieved June 24, 2021.