מאוריציו קטלאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מאוריציו קטלאן
Maurizio Cattelan
לידה 28 ביוני 1960 (בן 63)
פדובה, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה פיסול, מיצג עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות L.O.V.E., Comedian עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה Arnold-Bode-Preis (2004) עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מאוריציו קַטֶלאָןאיטלקית: Maurizio Cattelan;‏ 21 בספטמבר 1960) הוא אמן פלסטי איטלקי, הפועל באיטליה ובארצות הברית. הוא נודע, בין השאר, בפסליו הסטיריים, כמו "השעה התשיעית" (La Nona Ora) (1999) שבה הציג את דמותו של האפיפיור באותה תקופה, יוחנן פאולוס השני, כשהוא מופל ארצה על ידי מטאוריט, "הוא" (2001) שבו הראה תלמיד מתפלל שפניו מקרוב נראים כפניו של היטלר, ו"האהבה נשארת לנצח" (1997).

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטלאן, יליד פדובה, התחיל את הקריירה האמנותית ב-שנות ה-1980 בעיר פורלי בשיתוף פעולה עם אמנים מקומיים. השתתף לראשונה בתערוכה בשנת 1991 בגלריה לאמנות מודרנית בבולוניה עם היצירה "Stadium" -שולחן כדורגל ארוך מאוד כשמשני צדיו שתי שורות שחקנים - הלבנים - שחקני המילואים של קבוצת A.C.Cesena מול שחורים - פועלים סנגלים שעבדו באזור ונטו.

יצירותיו משלבות פיסול עם מיצג, אך לעיתים קרובות כוללות אירועים מסוג "הפנינג", פעולות פרובוקטיביות, קטעי תיאטרון, מילות הסברה על שלטים המלווים יצירות אמנות שלו או של אחרים, מאמרים ראשיים ללא מקור.

יחד עם פאולה מנפרין ודומיניק גונסאלס-פרסטר הוציא לאור את כתב העת Permanent Food ויחד עם ג'וני ועלי סאבטוניק - את כתב העת "צ'ארלי" (Charley). לפעמים עבד עם המגזין לאמנות עכשווית Flash Art. בספטמבר 2010 יחד עם הצלם פיירפאולו פרארי הקים את הפרויקט "Toilet Paper".

יצירתו "אמריקה" משנת 2016, מציגה אסלה עשויה מזהב. ב-2017 סירב מוזיאון סולומון ר. גוגנהיים לבקשת הבית הלבן להציג את היצירה נוף מושלג שצייר ואן גוך באגף מגורי הנשיא, והציע את אמריקה כחלופה. היצירה נגנבה מארמון בלנהיים, שבו הוצגה בהשאלה ממוזיאון גוגנהיים.

ב-2019, לאחר כמעט 15 שנים שבהם הפסיק את פעילותו, הציג את היצירה "Comedian" שהורכבה מבננה שהדביק לקיר התצוגה בסרט דביק. 2 גרסאות של היצירה נמכרו ב-120,000 דולר. היצירה עוררה סערה ושאלה בגבולות האומנות.[1][2] קטלאן מחלק את זמנו בעיקר בין מילאנו לניו יורק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מאוריציו קטלאן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.