מגדל הנערה (איסטנבול)

יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
מגדל הנערה
Kız Kulesi
מידע כללי
סוג מגדל
על שם לאנדרוס עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת Salacak עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום איסטנבול
מדינה טורקיהטורקיה טורקיה
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1110
תאריך פתיחה רשמי 1110 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 41°01′16.2″N 29°00′15.3″E / 41.021167°N 29.004250°E / 41.021167; 29.004250
kizkulesi.gov.tr
(למפת איסטנבול רגילה)
 
מגדל הנערה
מגדל הנערה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מגדל הנערהטורקית: Kız Kulesi, מכונה לעיתים גם מגדל לאנדרוס) הוא מגדל השוכן על אי קטנטן בפתח הדרומי של הבוספורוס, כ-200 מטרים משכונת אוסקודר שבאיסטנבול.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי הניצחון האתונאי בקרב קיזיקוס, הגנרל אלקיביאדס בנה תחנת מכס לספינות העוברות בבוספורוס, על סלע קטן מצפון לאוסקודר. לצורך השליטה על תנועת הספינות, נמתחה שרשרת ברזל מהמגדל אל הצד האירופי של הבוספורוס. בשנת 1110, הקיסר הביזנטי אלכסיוס הראשון בנה באותו המקום מגדל העשוי עץ ומוקף בחומת אבן, כחלק ממערך הגנה על קונסטנטינופול, שכלל הקמת מגדל נוסף, באזור ארמון טופקאפי של היום. במהלך תקופת כיבוש קונסטנטינופול, שהה במקום חיל מצב ביזנטי בפיקודו של גבריאל טרוויזנו מוונציה. לאחר ניצחון העות'מאנים וכיבוש העיר, המגדל שימש כמגדל שמירה ותצפית. המגדל נקרא גם "מגדל לאנדרוס", משום שהמיתוס על הרו ולאנדרוס התרחש בדרדנלים.

המגדל נהרס ברעידת האדמה של 1509 ואז נבנה מחדש בתקופת הסולטן סלים הראשון. משום שהמים הסובבים את האי עליו נמצא המגדל רדודים מאוד, הוסב המגדל לשמש כמגדלור. חלקו הפנימי של המגדל היה עשוי עץ, ואכן בשנת 1721, נשרף המגדל משום שהשמן ששימש להדלקת הפנס במגדלור טפטף על חלקי העץ בהשפעת רוח חזקה. לאחר השריפה, המגדל עבר שיפוץ בהתאם לתוכנית של האדריכל הראשי של איסטנבול, דאמאט איברהים פאשה - המגדלור נבנה מחדש מאבן, ונוספה לו כיפת עופרת. המגדל עבר שיפוץ נוסף בשנת 1731. כשהאימפריה העות'מאנית החלה להיחלש, שב המגדל לשמש כמגדל שמירה, על מנת להגן על העיר.

בין השנים 1830–1831, המגדל שימש כקרנטינה, במטרה לעצור את מגפת הכולרה שתקפה את איסטנבול. בשנים 1832–1833, תחת שלטון הסולטן מהמוט השני, נערך שיפוץ גדול, ובו עוצב בסגנון המשלב בארוק עם אלמנטים עות'מאניים, וכיפת המגדל שופצה.

בשנת 1943, הוצבו סלעים סביב המגדל כדי למנוע את החלקתו לעבר הים. בשנת 1959 הועבר המגדל לשימוש חיל הים הטורקי, ושימש כתחנת רדאר.

המגדל שופץ בשנת 1998 לכבוד הסרט העולם אינו מספיק של ג'יימס בונד. תומכות ברזל הוצבו סביב המגדל לאחר רעידת האדמה של 1999. המגדל פתח את שעריו לציבור בפעם הראשונה בשנת 2000, וכיום יש בו בית קפה.

פולקלור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגדת הנחש[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי אגדה טורקית פופולרית, לסולטן אחד הייתה בת אשר אהב מאוד. יום אחד, בביקור אצל אורקל, עלתה נבואה לפיה הבת תוכש בידי נחש ארסי ביום הולדתה ה-18. הסולטן שחשש לשלום בתו, בנה את המגדל על האי המבודד מהיבשה כדי שתהיה מוגנת מפני נחשים. ביום הולדתה ה-18, הסולטן בא לבקר את בתו במגדל, הביא לה סלסילת פירות אקזוטיים כמתנת יום הולדת, ושמח שהצליח למנוע את התגשמות הנבואה. אמנם, כאשר פתחה הבת את הסל, יצא ממנו נחש שהתחבא בין הפירות והכיש אותה למוות כפי שחזתה האורקל. לכן נקרא המגדל "מגדל הנערה".

המגדל כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

סירות פרטיות מפעילות קווים יומיים מרחבי איסטנבול אל המגדל. בבסיס המגדל שוכנת מסעדה, ובחלקו העליון בית קפה. המגדל הופיע בצד האחורי של שטר 10 לירה טורקית בשנים 1966–1981.

שטר 10 לירה טורקית, עליו הופיע המגדל

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מגדל הנערה בוויקישיתוף