העולם אינו מספיק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
העולם אינו מספיק
The World Is Not Enough
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
מבוסס על דמותו של ג'יימס בונד מאת איאן פלמינג
בימוי מייקל אפטד עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי מייקל וילסון, ברברה ברוקולי עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ברוס פיירסטיין, ניל פרביס, רוברט וייד עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'ים קלארק עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים פירס ברוסנן
סופי מרסו
רובי קולטריין
רוברט קרלייל
דניס ריצ'רדס
ג'ודי דנץ'
מוזיקה דייוויד ארנולד עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום אדריאן בידל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה MGM
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
מטרו גולדווין מאייר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 8 בנובמבר 1999
משך הקרנה 128 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט ריגול, סרט פעולה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 135,000,000‏$
הכנסות 361,832,400‏$
הכנסות באתר מוג'ו worldisnotenough
סרט קודם מחר לנצח (1997)
סרט הבא למות ביום אחר (2002)
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

העולם אינו מספיקאנגלית: The World Is Not Enough) הוא סרט קולנוע בריטי-אמריקאי והסרט התשעה עשר בסדרת סרטי ג'יימס בונד, אשר יצא לאקרנים ב-1999, והשלישי שבו מככב פירס ברוסנן כג'יימס בונד. במאי הסרט הוא מייקל אפטד ואת הספור המקורי והתסריט כתבו ניל פרביס, רוברט וייד וברוס פיירשטיין.[1] מפיקי הסרט הם מייקל וילסון וברברה ברוקולי.

כותרת הסרט "העולם אינו מספיק" מקורה בתרגום האנגלי של המשפט הלטיני "Orbis non sufficit", שמובא ברומן "בשירות הוד מלכותה" ובעיבודו לקולנוע ומתואר שם כמוטו של משפחת בונד. עלילת הסרט נסובה על רציחתו של סר רוברט קינג בידי רנארד ומשימתו של בונד לאחר מכן להגן על בתו של קינג, אלקטרה, שבעבר הייתה שבויה בידיו של רנארד. במהלך משימתו, חושף בונד מזימה להעלות את מחירי הנפט על ידי גרימה להיתוך גרעיני במימי איסטנבול.

הסרט זכה לביקורות מעורבות, אבל הוא גרף $361,832,400 ברחבי תבל.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתחיל כשבונד (פירס ברוסנן) מגיע לבנק שווייצרי בבילבאו, ספרד, כשהוא משיב סכום גדול של כסף ששייך לסר רוברט קינג, איל הון בריטי וידיד קרוב של M. בנוסף לכך שבונד דורש את הכסף הוא מחליט לגלות את האמת על מות עמיתו 0012 ומנסה לחקור את הבנקאי, אולם הבנקאי נרצח בידי ג'וליאטה דה וינצ'י (מריה גרציה קוצ'ינוטה) לפני שהוא מספיק לדבר. אחרי שהוא הורג בנקאי נוסף, נמלט בונד כדי שלא ליפול לידיה של המשטרה הבסקית. עם הגיעו ללונדון, קינג (דייוויד קולדר) נהרג מפצצה בתוך מטה MI6, הכסף שבונד השיב צויד בפצצה שהופעלה בידי הסיכה בדש בגדו של קינג. בונד מיד נחפז לתפוש את הפושע - הנערה שהציעה לו סיגרים בבנק בבילבאו – בסירה בנהר התמזה המרדף מסתיים במילניום דום, שם הרוצחת מנסה להימלט באמצעות כדור פורח. בונד אוחז בחבל של הכדור הפורח ומציע לה את ההגנה של MI6 בתמורה לשיתוף פעולה מצידה, אבל היא מסרבת ומפוצצת את הכדור הפורח, כשהיא הורגת את עצמה תוך כדי. בונד משחרר את כבל הבטיחות בו החזיק ונופל מרחק רב לתוך כיפה ונוקע את עצם הבריח אחרי שהוא נופל על צידו.

כשהוא נוכח בהלווייתו של קינג בסקוטלנד, טאנר (מייקל קיצ'ן) מודיע לבונד שמוציאים אותו לחופשה בגלל אי-כשירות רפואית עד שהוא יקבל אישור מהרופא. בונד משיג את האישור בדרך האופיינית לו (הוא מפתה את הרופאה ומתנה עמה אהבים) ואז יוצא כדי לגלות מי עומד מאחורי רציחתו של קינג. הוא מתחקה אחרי הכסף שהושב עד שהוא מגיע לרנארד, סוכן ק.ג.ב. לשעבר שהפך לטרוריסט. רנארד, שה-MI6 ניסו להתנקש בחייו, נותר עם כדור התקוע במוחו, שבהדרגה מקהה את חושיו הופך אותו לחסין לכאב, אם כי הכדור יהרוג אותו לבסוף. M ממנה את בונד להגן על בתו של קינג, אלקטרה (סופי מרסו); מכיוון שרנארד חטף אותה בעבר והחזיק בה כבת ערובה תמורת כופר, MI6 מאמינים שהוא מתכוון לפגוע בה בשנית.

בונד טס לאזרבייג'ן, שם מפקחת אלקטרה על בנייתו של צינור נפט שישתרע דרך הקווקז, מהים הכספי לטורקיה. בזמן טיול למסלולו המיועד של הצינור בהרים, מתקיפה את בונד ואלקטרה חוליית מתנקשים חמושים הטסים במצנחי רחיפה ממונעים. אחרי שבונד הודף את המתנקשים, הוא מבקר בקזינו שנמצא בבעלותו של מכרו הוותיק ולנטין זוקובסקי (רובי קולטריין שחזר לגלם את הדמות מגולדן איי) על מנת להשיג מידע על תוקפיה של אלקטרה, הוא מגלה שראש האבטחה של אלקטרה, דוידוף (אולריך תומסן) חובר בחשאי לרנארד (רוברט קרלייל). אחרי שהוא מבלה את הלילה עם אלקטרה, הוא מגיע למכוניתו של דווידוף החונה במסלול ההמראה, בונד הורג את דוידוף ועולה על המטוס בדרכו לבסיס טילים בליסטיים בין-יבשתיים הרוסי הממוקם בקזחסטן. שם מתחזה בונד למדען גרעין רוסי מיכאיל ארקוב (ג'ף נאטול) ונכנס למעבה האדמה, שם מטפלים בחומר הגרעיני ומגלה למה אנשיו של רנארד מצויים שם. הוא פוגש את ד"ר כריסטמס ג'ונס (דניס ריצ'רדס), פיזקאית גרעין אמריקאית שחושדת בזהותו. בתוך הבור, צופה בונד ברנארד מסיר את כרטיס ה-GPS וחצי מהכמות של הפלוטוניום מהפצצה. לפני שבונד מספיק להרוג אותו, ג'ונס חושפת את זהותו הבדויה, ורנארד גונב את הפצצה ובורח, משאיר את כולם למות בתוך הבור הממולכד שעומד להתפוצץ. בונד נמלט משם ביחד עם ג'ונס, אבל לא לפני שהוא מחזיר את כרטיס האיתור.

בונד שב לאזרבייג'ן ומגלה ל-M שאלקטרה לא כל כך תמימה כפי שהיא מעמידה פנים, ונותן לה את כרטיס ה-GPS כהוכחה לגנבה. בינתיים מתרחשת התקפת פתע על צינור הנפט, הפצצה שנגנבה מקזחסטן מחוברת לכלי רכב הנוסע בתוך צינור הנפט. בונד וג'ונס נכנסים לתוך הצינור, כשהם נוסעים בתוך כלי רכב אחר, בדרכם לעבר הפצצה. בניסיון לנטרל אותה, ג'ונס מגלה שחצי מהפלוטוניום חסר. בונד, שמבין שהוליכו אותם שולל מורה לה לקפוץ מכלי הרכב ולחכות עד שהפצצה תתפוצץ. בעקבות הפיצוץ, יוצר בונד קשר עם אנשי ה-MI6 ומגלה ש-M נחטפה. אלקטרה ורנארד נפגשים ב-Maiden's Tower באיסטנבול, שם הוא מחליף את החצי הנותר של הפלוטוניום. בתמורה, אלקטרה מעניקה לו מתנה, את M המוחזקת בתא קטן. רנארד מציב שעון מעורר לפני M ומבטיח לה שהיא תמות למחרת בצהרים.

באותו הלילה, בונד ניגש לזוקובסקי במפעל הקוויאר שלו בים הכספי, בהאמינו שהוא עובד עבור אלקטרה. כשבונד וג'ונס חוקרים אותו, מותקף לפתע המפעל בידי מסוקיה של אלקטרה, ומאשרים את חשדותיו של בונד. זוקובסקי מגלה שההסדר שלו עם אלקטרה היה בתמורה למסחר שהיא עשתה עם אחיינו ניקולאי, שהוא מפקד צוללת Victor III class. בונד וג'ונס נוכחים לדעת שמזימתו של רנארד היא להחדיר את הפלוטוניום הגנוב לתוך הכור הגרעיני של הצוללת. התוצאה של המעשה תהיה היתוך שיחריב עד היסוד את איסטנבול ויחבל בצינור הנפט של הרוסים בבוספורוס. צינור הנפט של אלקטרה מתוכנן לעקוף את איסטנבול החרבה, וערך הנפט שלה יעלה בחדות כתוצאה מכך. אחרי שהוא מרעיל את קפטן ניקולאי ואנשי צוותו, רנארד ואנשיו משתלטים על הצוללת ורנארד מנסה ליצור היתוך גרעיני בעזרת הפלוטוניום שברשותו. M, עדיין נושאת ברשותה את כרטיס האיתור, לוקחת את השעון המעורר ומשתמשת בסוללה שלו כדי לספק כוח למשדר של הכרטיס, ובונד, שנמצא ביחד עם זוקובסקי וג'ונס במטה סוכנות הביון המקומית מצליח לאתר את מיקומה.

באותו הזמן שבונד מגלה את מקום שביה של M, עובד של זוקובסקי מר בולון (גולדי) משאיר במקום פצצה בניסיון להרוג אותם ובורח. בונד וג'ונס יוצאים ללא פגע, אבל הם נשבים בידי בולון ומספר שכירי חרב של אלקטרה, שמשאירים שם את זוקובסקי, שנפגע מהפצצה ומוטל על הרצפה. לפני שהוא עוזב נותן רנארד לאלקטרה את כובעו של קפטן ניקולאי כמתנת פרידה. בונד כפות למתקן עינויים ספרדי עתיק, הגארוט, בעוד ג'ונס נלקחת לצוללת. זוקובסקי הפצוע מסתער לתוך החדר שבו אלקטרה מענה את בונד, ודורש לדעת איפה מצוי אחיינו. בונד מחווה בראשו לעבר השולחן שבו מונח כובעו של ניקולאי, זוקובסקי מבין שניקולאי מת, ואלקטרה מספיקה לירות בו באורח אנוש. בנשמתו האחרונה, זוקובסקי משתמש במקל שלו – שהוא רובה מוסתר, ויורה באזיקיו של בונד וכך משחרר אותו. בונד רודף אחרי אלקטרה, עוצר לרגע כדי לשחרר את M, ואז יורה באלקטרה למוות אחרי שהיא מסרבת להתקשר לרנארד ולדרוש ממנה שיבטל את תוכניתם הזדונית.

אחרי כן בונד צולל בעקבות הצוללת, ונכנס לתוכה. כשהוא על הסיפון, הוא מנהל קרב קצר עם אנשיו של רנארד ותוך כדי כך גורם בטעות לצוללת לצלול במקום לצוף על פני המים כדי שכוחות הביטחון יגלו אותה. הצוללת פוגעת בקרקעית, נתקעת בחרטומה בקרקעית הים וגורמת לגופה להישבר. בונד משיג את רנארד, שעסוק בדחיפת מוט הפלוטוניום לתוך הכור. בונד מניף עצמו לתא הלחץ ואז מחבר מחדש את זרנוק הלחץ וגורם לכור לפלוט החוצה את מוט הפלוטוניום שנורה לעבר גופו של רנארד והורג אותו. בונד וג'ונס נמלטים בעזרת צינור הטורפדו, משאירים את הכור המוצף להתפוצץ באופן בטוח מתחת לפני המים. באותו הערב, בונד וג'ונס מבלים באינטימיות עם שמפניה. M, ביחד עם Q החדש (ג'ון קליז) ואחרים בשירות החשאי מאתרים את השניים ביחד במצלמת דימות החום שבשרותם.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי האולפן נערכו בלונדון, בעוד ששאר הלוקיישנים נפרסו בספרד ובאזרבייג'ן. דייוויד ארנולד הלחין את הפסקול בסרט. שיר הנושא "The World Is Not Enough" בוצע על ידי להקת Garbage.

הפצת הסרט וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הוקרן לראשונה בסוף נובמבר בלונדון ובארצות הברית. הסרט היה הרווחי ביותר בתולדות הסדרה עד צאת הסרט למות ביום אחר. גם הביקורות היו אוהדות מאוד. הסרט היה מועמד לפרס סאטורן עבור סרט הפעולה הטוב ביותר. לעומת זאת, זכתה דניס ריצ'רדס בפרס פטל הזהב לשחקנית הגרועה ביותר, ובכך היה הסרט לראשון בסדרה הזוכה בפרס פטל הזהב.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Simpson, Paul. The Rough Guide to James Bond. London: Rough Guides, 2002. ISBN 1-84353-142-9

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא העולם אינו מספיק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Simpson, p 26