רדיו ותיקן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ←‏top: הגהה, replaced: אנטרנט ← אינטרנט באמצעות AWB
Teo.raff (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
{{ערוץ
{{ערוץ
|שם=רדיו ותיקן
|שם=רדיו ותיקן
|סמל=[[קובץ:Radio Vaticana.png|150px]]
|סמל=[[קובץ:Radio Vaticana - Logo 2017.svg|150px]]
|מדינה=[[ותיקן]] {{דגל|ותיקן}}
|מדינה=[[ותיקן]] {{דגל|ותיקן}}
|קטגוריה= דת ([[נצרות קתולית|נוצרית קתולית]]), פוליטיקה, תרבות
|קטגוריה= דת ([[נצרות קתולית|נוצרית קתולית]]), פוליטיקה, תרבות

גרסה מ־03:02, 24 בדצמבר 2017

רדיו ותיקן
Radio Vaticana
קובץ:Radio Vaticana - Logo 2017.svg
פרטי הערוץ
מדינה ותיקן ותיקןותיקן
קטגוריה דת (נוצרית קתולית), פוליטיקה, תרבות
סוג תחנת רדיו דתית
תאריך השקה 12 בפברואר 1931
בעלות מדינת ותיקן - מופעלת על ידי המסדר של ישו Compagnia di Gesù)
שפה 47 שפות
משרד ראשי ותיקן
שיטת שידור גלים בינוניים, גלים קצרים, DRM, ואפנון תדר, לוויין ואינטרנט
http://www.radiovaticana.va
מושב רדיו ותיקן בגבעת הוותיקן

רדיו ותיקןלטינית: Statio Radiophonica Vaticana, באיטלקית: Radio Vaticana) היא תחנת רדיו נוצרית קתולית בינלאומית של הכס הקדוש (מדינת הוותיקן). מושבה נמצא בוותיקן בככר פיה מספר 3. משימתה היא הפצת מסר הכנסייה הנוצרית הקתולית ושל האפיפיור והחיבור בין מרכז הקתוליות ברומא לארצות השונות בעולם ("קול האפיפיור והכנסייה בשיח עם העולם"). הפעלתה החל משנת הקמתה, 1931, הופקדה בידי המסדר של ישו (Compagnia del Gesù).

רדיו ותיקן היא חברה פעילה ומייסדת באיגוד האירופי לשידורי רדיו וטלוויזיה (UER) ובאיגוד האפריקאי לשידור (UAR). היא חברה גם באיגוד העולמי הקתולי לתקשורת (SIGNIS), בוועידה האירופית לתחנות רדיונוצריות (CERC) ובקהילת תחנות הרדיו והטלוויזיה הדוברות איטלקית,

בתחום השידורים רדיו ותיקן מייצגת את הכס הקדוש-מדינת ותיקן באיגוד הבינאלומי לשידור (UIT), בוועידה האירופית למנהלות דואר ותקשורת (CEPT) ובארגון הבינלאומית לתקשורת דרך לוויין (ITSO)

תחנת רדיו ותיקן משדרת ב-47 שפות ובדרכים שונות, כדי להפיץ את מסריה וחדשותיה בכל העולם. התחנה משדרת בגלים בינוניים, בגלים קצרים ו DRM, באפנון תדר, שידורי לוויין ובאינטרנט. עובדים בתחנה כ-200 עיתונאים הממוקמים ב 61 ארצות שונות.

המוטו שבו משתמשת רדיו ותיקן בשידוריה הוא המשפט Laudetur Iesus Christus (ישתבח ישוע המשיח)

ניהול התחנה מופקד על המזכירות (משרד) לתקשורת של מדינת הוותיקן. מנהלה הזמני החל מ-1 במרץ 2016 הוא ג'אקומו גיזאני, שירש את התפקיד מהאב פדריקו לומברדי שניהל אותה בשנים 2016-2005.

ביום ראשון 27 ביוני 2015 האפיפיור פרנציסקוס הקים מיוזמתו (motu proprio) באמצעות אגרת אפוסטולית משרד או מזכירות לתקשורת במסגרת הקוריה הרומאית. הזכירות החדשה כוללת בתוכה גם את רדיו ותקין.

אות התחנה

אות התחנה הוא הבתים הראשונים של גרסה לעוגב של היצירה "Christus vincit" (המשיח מנצח) מאת המלחין אלויס קונץ (1895-1832) שנכתבה במקור לכלי קשת ולנבל

היסטוריה

שנות ה-30

האפיפיור פיוס האחד עשר הטיל על גוליילמו מרקוני להקים את רדיו ותיקן. השידורים הראשונים של התחנה התחילו ב-12 בפברואר 1931. הם נחנכו על ידי האפיפיור בנאומו בלטינית Qui arcano Dei consilio (אני אשר לפי תוכנית האל נקרא להיות יורשו של פטרוס הקדוש...) שפנה כל בני אדם וכל יצור (omni creaturae). נכחו במעמד מרקוני וגם מזכיר המדינה של הוותיקן, הקרדינל אאוג'ניו פאצ'לי, לימים האפיפיור פיוס השנים עשר. התחנה שידרה תחילה בשני תדריה בגלים קצרים וכוחה 10 קילוואט. המנהל הראשון של רדיו ותיקן היה הפיזיקאי והמתמטיקאי הישועי ג'וזפה ג'אנפרנצ'סקי, שכיהן גם כיושב ראש האקדמיה דיי לינצ'אי אחת התוכניות הראשונות של התחנה, בשפה הלטינית הייתה Scientiarum Nuncius Radiophonicus" (שליח רדיו של המדעים) שדיווחה על פעילות "האקדמיה האפיפיורית למדעים" שהייתה אחד המוסדות שקמו (ב-1936) כהמשך לאקדמיה דיי לינצ'יי (כשהשני היה האקדמיה של איטליה).

בשנת 1933 נקבע קשר גלי מיקרו בין ארמון האפיפיור בוותיקן לארמון הקיץ של האפיפיור בקסטל גנדולפו. בשנת 1936 נוסף משדר בעל כוח של 20 kW של טלפונקן ואנטנה כיוונית. שידורי ותיקן הועברו ב-10 תדרים. באותה שנה, 1936, איגוד התקשורת הבינלאומי הכיר לרדיו תקין מעמד מיוחד והרשה את שידוריו ללא מגבלות גאורגפיות.

מלחמת העולם השנייה

גינוי לרדיפת הכנסייה הקתולית בפולין הכבושה

אחרי מותו של פיוס האחד עשר, רדיו ותיקן שידרה ב-9 שפות את ישיבות הקונקלווה ואת טקס הכתרתו של האפיפיור החדש, פיוס השנים עשר. אחרי שבשצמבר 1939 קיבל האפיפיור פיוס השנים עשר דיווח מהקרדינל אוגוסט הלונד של פוזנאן על דיכוי הכנסייה הקתולית בפולין על ידי הכובשים הנאצים, הוא החליט, בין היתר, להשתמש ברדיו ותיקן בהפצת מידע על חיי הכנסייה הפולין. שידור התחנה בגרמנית ב-21 בינואר 1940 השווה את המדיניות הגרמנית בפולין לזו של הקומוניסטים הספרדים שדיכאו את הכנסייה ב-1936. גם השידור באנגלית ציין שלא רק ברית המועצות מדכאת את הכנסייה. רדיו ותיקן הביעה מורת רוח מרדיפת הכנסייה בפולין וקראה למאמינים הקתוליים להישאר נאמנים לצווי האמונה, להגן על קדושת החיים ועל אחדות האנושות. בימי המלחמה אסרה גרמניה הנאצית על קליטת החדשות של רדיו ותיקן בשטחי הרייך, בדומה לכל החדשות המשודרות מתחנות רדיו זרות.

בימי המלחמה שידרה רדיו ותיקן ב-4 שפות. התחנה המשיכה לשדר גם אחרי כיבוש רומא על ידי גרמניה הנאצית. באותה תקופה כללה התחנה "לשכה למידע" שפעלה במרץ החל משנת 1940 ומשימתה הייתה לעזור באיתור אזרחים ואנשי צבא איטלקים נעדרים ולקשר אותם עם משפחותיהם.

אחרי מלחמת העולם השנייה. שנות ה-50

בשנת 1948 הרחיב רדיו ותיקן את שידוריו ל 18 שפות. בשנת 1950 רדיו ותיקן נמנה עם 23 ארגוני השידור שהקימו את איגוד השידור האירופי. בגלל מחסור מקום רכש הכס הקדוש למען תחנת הרדיו 4000 דונם בשטח הנמצא בסטנה מריה די גלריה, 18 ק"מ צפונית לרומא. ב-1952 הכירה איטליה למקום מעמד חוץ-טריטוריאלי. ב-1957 הוקם שם מרכז שידורים חדש, עם משדר פיליפס בגלים קצרים בעל כוח של 100 kW וכן שני משדרים בגלים קצרים של 10 kW כל אחד ועוד משדר בגלים בינוניים בעל כוח של 120 kW ואנטנה כלל-כיוונית. בשלה הבא הותקנו עוד שני משדרים של 100 kW שנועדו לאפריקה ואוקיאניה, משדר בגלים בינוניים של 250 kW שנועד לאירופה, ומשדר של 500 kW שנועד לשידורים למזרח הרחוק ולאמריקה הלטינית. מרכז השידורים בסנטה מריה די שלריה נחנך על ידי פיוס השנים עשר ב-27 באוקטובר 1957

שנות ה-2000

ביולי 2009 התחילה רדיו ותיקן לשדר לראשונה פרסומות מסחריות. ההחלטה ביקשה לסייע לתחנה לעמוד בהוצאות ההולכות וגדלות שהגיעו ל 21,400,000 אירו לשנה. נהפרסומות נדרשו לעמוד ב"סטנדרטים מוסריים גבוהים". במ-1 ביולי 2012 הפסיק רדיו ותיקן לשדר בגלים קצרים ובינוניים לצפון אמריקה, לדרום אמריקה ולאירופה. באוגוסט 2012 לשכת העיתונות של הוותיקן סגרה את שרות המידע של הוותיקן

טלוויזיה

בשנות ה-30 ערכה רדיו ותיקן נסויים ראשונים לשידורי טלוויזיה. בשנות ה-1950 חזרו על כך לתקופה קצרה. רק בשנות ה-1990 הוחל בשירות טלוויזיה לווייני סדיר. תוכניות התחנה TV2000 של ועידת הבישופים הקתוליים של איטליה כוללים תוכניות מהמרכז הטלוויזיוני של ותיקן שהוקם ב-1983 על ידי האפיפיור יוחנן פאולוס השני.

משדרים

האותות משודרות מהמרכז הגדול לשידורים בגלים קצרים ובגלים בינוניים בסנטה מריה די גלריה, שהוקם ב-1957 בשטח איטלקי והנהנה ממעמד חוץ-טריטוריאלי האנטנה המיוחדת ביותר היא זו לגלים בינוניים בתדר 1530kHz הכוללת ארבע מגדלים בגובה של 94 מ' והמסודרים בשטח מרובע, עם חוטים המוליכים אל אנטנה לגלים בינוניים על מקביליות אופקיות.

מחלוקות סביב קרינה

המשדר בסנטה מריה די גלריה היה נושא למחלוקת בין התחנה לכמה תושבים בסביבתו שטענו כי הקרינה הבלתי מייננת מן האתר פוגעת בבאיות. מומחה בסרטן בשם דר אנדראה מיקלי טען שקרינה אלקטרומגנטית מן האנטנות גרמו לסיכון מוגבר ללאוקמיה וללימפומות אצל ילדים באזור. טענות אלו נדחו על ידי התחנה ולא קיבלו אישוש נוזף ממחקרים אחרים.

מקורות מודפסים

  • Andreas Englisch Benedickt XVI Der deutsche Papst, C.Bertelsmann, München 2011
  • 2015 David Willey The Promise of Francis:The Man, the Pope, the Challenge of Change Simon & Schuster

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רדיו ותיקן בוויקישיתוף

סרטונים