רדיו ותיקן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
רדיו ותיקן
Radio Vaticana
פרטי הערוץ
מדינה קריית הוותיקןקריית הוותיקן קריית הוותיקן
קטגוריה דת (נצרות קתולית), פוליטיקה, תרבות
סוג תחנת רדיו דתית
תאריך השקה 12 בפברואר 1931
בעלות הכס הקדוש
שפה 47 שפות
משרד ראשי ותיקן
שיטת שידור גלים בינוניים, גלים קצרים, DRM, ואפנון תדר, לוויין ואינטרנט
http://www.radiovaticana.va
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מושב רדיו ותיקן בגבעת הוותיקן

רדיו ותיקןלטינית: Statio Radiophonica Vaticana, באיטלקית: Radio Vaticana) הוא תחנת רדיו נוצרית קתולית בינלאומית של הכס הקדוש (מדינת הוותיקן). מושב תחנת הרדיו נמצא בוותיקן בכיכר פיה מספר 3. משימתה היא הפצת מסר הכנסייה הנוצרית הקתולית ושל האפיפיור והחיבור בין מרכז הקתוליות ברומא לארצות השונות בעולם ("קול האפיפיור והכנסייה בשיח עם העולם"). הפעלת תחנת רדיו ותיקן החל משנת הקמתה, 1931, הופקדה בידי המסדר הישועי.

רדיו ותיקן, חברה פעילה ומייסדת באיגוד האירופי לשידורי רדיו וטלוויזיה (UER) ובאיגוד האפריקאי לשידור (UAR). היא חברה גם באיגוד העולמי הקתולי לתקשורת (SIGNIS), בוועידה האירופית לתחנות רדיונוצריות (CERC) ובקהילת תחנות הרדיו והטלוויזיה הדוברות איטלקית,

בתחום השידורים, רדיו ותיקן מייצגת את הכס הקדוש-מדינת ותיקן באיגוד הבינאלומי לשידור (UIT), בוועידה האירופית למנהלות דואר ותקשורת (CEPT) והן בארגון הבינלאומית לתקשורת דרך לוויין (ITSO).

אותה תחנת רדיו משדרת ב-47 שפות ובדרכים שונות, על מנת להפיץ את מסריה וחדשותיה בכל העולם. התחנה משדרת בגלים בינוניים, בגלים קצרים ו-DRM, באפנון תדר, שידורי לוויין ובאינטרנט. עובדים בתחנה כ-200 עיתונאים הממוקמים ב 61 ארצות שונות.

המוטו שבו משתמשת רדיו ותיקן בשידוריה הוא המשפט "Laudetur Iesus Christus" (ישתבח ישוע המשיח).

ניהול התחנה מופקד בידי המזכירות (משרד) לתקשורת של מדינת הוותיקן. מנהלה הזמני החל מ-1 במרץ 2016 הוא ג'אקומו גיזאני, שירש את התפקיד מהאב פדריקו לומברדי שניהל אותה בשנים 2005–2016.

ביום ראשון 27 ביוני 2015, הקים האפיפיור פרנציסקוס מיוזמתו (motu proprio) באמצעות איגרת אפוסטולית משרד או מזכירות לתקשורת במסגרת הקוריה הרומאית. הזכירות החדשה כוללת בתוכה גם את רדיו ותקין.

אות התחנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אות התחנה הוא הבתים הראשונים של גרסה לעוגב של היצירה "Christus vincit" (המשיח מנצח) מאת המלחין אלויס קונץ (1895-1832) שנכתבה במקור לכלי קשת ולנבל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-30[עריכת קוד מקור | עריכה]

האפיפיור פיוס האחד עשר הטיל על גוליילמו מרקוני להקים את רדיו ותיקן. השידורים הראשונים של התחנה התחילו ב-12 בפברואר 1931. הם נחנכו על ידי האפיפיור בנאומו בלטינית "Qui arcano Dei consilio" (אני אשר לפי תוכנית האל נקרא להיות יורשו של פטרוס הקדוש...) שפנה לכל בני אדם וכל יצור (omni creaturae). נכחו במעמד מרקוני וגם מזכיר המדינה של הוותיקן, הקרדינל אאוג'ניו פאצ'לי, לימים האפיפיור פיוס השנים עשר. התחנה שידרה תחילה בשני תדריה בגלים קצרים וכוחה 10 קילוואט. המנהל הראשון של רדיו ותיקן היה הפיזיקאי והמתמטיקאי הישועי ג'וזפה ג'אנפרנצ'סקי, שכיהן גם כיושב ראש האקדמיה דיי לינצ'אי אחת התוכניות הראשונות של התחנה, בשפה הלטינית הייתה "Scientiarum Nuncius Radiophonicus" (שליח רדיו של המדעים) שדיווחה על פעילות "האקדמיה האפיפיורית למדעים" שהייתה אחד המוסדות שקמו (ב-1936) כהמשך לאקדמיה דיי לינצ'יי (כשהשני היה האקדמיה של איטליה).

בשנת 1933 נקבע קשר גלי מיקרו בין ארמון האפיפיור בוותיקן לארמון הקיץ של האפיפיור בקסטל גנדולפו. בשנת 1936 נוסף משדר בעל כוח של 20 kW של טלפונקן ואנטנה כיוונית. שידורי ותיקן הועברו ב-10 תדרים. באותה שנה, 1936, הכיר איגוד התקשורת הבינלאומי לרדיו תקין מעמד מיוחד והרשה את שידוריו ללא מגבלות גאוגרפיות.

מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גינוי לרדיפת הכנסייה הקתולית בפולין הכבושה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי מותו של פיוס האחד עשר, תחנת רדיו ותיקן שידרה ב-9 שפות את ישיבות הקונקלווה ואת טקס הכתרתו של האפיפיור החדש, פיוס השנים עשר. בדצמבר 1939 קיבל האפיפיור פיוס השנים עשר דיווח מהקרדינל אוגוסט הלונד (אנ') של פוזנאן, על דיכוי הכנסייה הקתולית בפולין על ידי הכובשים הנאצים, הוא החליט, בין היתר, להשתמש ברדיו ותיקן בהפצת מידע על חיי הכנסייה בפולין. שידור התחנה בגרמנית ב-21 בינואר 1940 השווה את המדיניות הגרמנית בפולין לזו של הקומוניסטים הספרדים שדיכאו את הכנסייה ב-1936. באותה העת, השידור באנגלית ציין שלא רק פולין אל גם ברית המועצות מדכאות את הכנסייה. רדיו ותיקן הביעה מורת רוח מרדיפת הכנסייה בפולין וקראה למאמינים הקתוליים להישאר נאמנים לצווי האמונה, להגן על קדושת החיים ועל אחדות האנושות. בימי המלחמה אסרה גרמניה הנאצית על קליטת החדשות של תחתת הרדיו ותיקן בשטחי הרייך, בדומה לכל החדשות המשודרות מתחנות רדיו זרות.

בימי המלחמה שידרה תחנת הרדיו ותיקן ב-4 שפות. התחנה המשיכה לשדר גם אחרי כיבוש רומא על ידי גרמניה הנאצית. באותה תקופה כללה התחנה "לשכה למידע" שפעלה במרץ החל משנת 1940 ומשימתה הייתה לעזור באיתור אזרחים ואנשי צבא איטלקים נעדרים ולקשר אותם עם משפחותיהם.

אחרי מלחמת העולם השנייה. שנות ה-50[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1948 הרחיב רדיו ותיקן את שידוריו ל-18 שפות. בשנת 1950 רדיו ותיקן נמנה עם 23 ארגוני השידור שהקימו את איגוד השידור האירופי. בגלל מחסור של מקום, רכש הכס הקדוש למען תחנת הרדיו 4000 דונם בשטח הנמצא בסנטה מריה די גלריה, 18 ק"מ צפונית לרומא. בשנת 1952 הכירה איטליה למקום מעמד חוץ-טריטוריאלי. ב-1957 הוקם שם מרכז שידורים חדש, עם משדר פיליפס בגלים קצרים בעל כוח של 100 kW וכן שני משדרים בגלים קצרים של 10 kW כל אחד ועוד משדר בגלים בינוניים בעל כוח של 120 kW ואנטנה כלל-כיוונית. כשלאחוריו הותקנו עוד שני משדרים של 100 kW שנועדו לאפריקה ואוקיאניה. משדר בגלים בינוניים של 250 kW שנועד לאירופה, ומשדר של 500 kW שנועד לשידורים למזרח הרחוק ולאמריקה הלטינית. מרכז השידורים בסנטה מריה די שלריה נחנך על ידי פיוס השנים עשר ב-27 באוקטובר 1957.

שנות ה-2000[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 2009 התחילה תחנת הרדיו ותיקן לשדר לראשונה פרסומות מסחריות. ההחלטה נועדה לסייע לתחנה לעמוד בהוצאות ההולכות וגדלות שהגיעו ל-21,400,000 אירו לשנה. הפרסומות נדרשו לעמוד ב"סטנדרטים מוסריים גבוהים". ב-1 ביולי 2012 הפסיק רדיו ותיקן לשדר בגלים קצרים ובינוניים לצפון אמריקה, לדרום אמריקה ולאירופה. באוגוסט 2012 סגרה לשכת העיתונות של הוותיקן את שירות המידע של הוותיקן.

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-30 ערכה רדיו ותיקן ניסויים ראשונים לשידורי טלוויזיה. בשנות ה-1950 חזרו על כך לתקופה קצרה. רק בשנות ה-1990 הוחל בשירות טלוויזיה לווייני סדיר. תוכניות התחנה TV2000 של ועידת הבישופים הקתוליים של איטליה כוללים תוכניות מהמרכז הטלוויזיוני של ותיקן שהוקם ב-1983 על ידי האפיפיור יוחנן פאולוס השני.

משדרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האותות משודרות מהמרכז הגדול לשידורים בגלים קצרים ובגלים בינוניים בסנטה מריה די גלריה, שהוקם ב-1957 בשטח איטלקי והנהנה ממעמד חוץ-טריטוריאלי, בעזרת האנטנה המיוחדת ביותר היא זו לגלים בינוניים בתדר 1530kHz הכוללת ארבעה מגדלים בגובה של 94 מ' והמסודרים בשטח מרובע, עם חוטים המוליכים אל אנטנה לגלים בינוניים על מקביליות אופקיות.

מחלוקות סביב קרינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשדר בסנטה מריה די גלריה היה נושא למחלוקת בין התחנה לכמה תושבים בסביבתו שטענו כי הקרינה הבלתי מייננת מן האתר פוגעת בבאיות. מומחה בסרטן בשם דר אנדראה מיקלי טען שקרינה אלקטרומגנטית מן האנטנות גרמו לסיכון מוגבר ללאוקמיה וללימפומות אצל ילדים באזור. טענות אלו נדחו על ידי התחנה ולא קיבלו אישוש נוזף ממחקרים אחרים.

שפות השידור[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון ל-1 בפברואר 2021, רדיו ותיקן משדר ב-41 שפות:

יומני חדשות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יומני החדשות של רדיו ותיקן משודרות בשפות השונות בשעות קבועות . היומן בשפה האיטלקית משודר בשעות 8 ו-14.

שידורים בצינורות נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרט לשידורים הישירים של תוכניות רדיו ותיקן לחמש היבשות, תחנות נוצריות וקתוליות רבות, גם תחנות מסחריות מקבלות את האפשרות לשדר שיידורים חוזרים של רדיו ותיקן במסגרת המיזם "רדיו דרך רדיו" . שידורים כאלה מתקיימים בהסכם בארצות הבאות: באירופה:, אוסטריה,אוקראינה, אלבניה, בולגריה, בוסניה והרצגובינה, גרמניה,הונגריה, לטביה ליטא, מלטה,סלובניה, סלובקיה, ספרד,סרביהפולין, פורטוגל, פינלנד, צרפת,הרפובליקה הצ'כית, קוסובו, קרואטיה, רומניה, רוסיה

באפריקה:
ב אמריקה :אורוגוואי, אל סלוודור, אקואדור, ארגנטינה, ארצות הברית, בוליביה, ברזיל, גואטמלה,הרפובליקה הדומיניקנית האיטי, הונדורס,ונצואלה, מקסיקו, ניקרגואה, פוארטו ריקו, פנמה, פרגוואי, פרו, צ'ילה, קולומביה, קוסטה ריקה, קנדה
אסיה ואוקיאניה: אוסטרליה יפן ,לבנון, פפואה גינאה החדשה פולינזיה הצרפתית, פיליפינים,

מקורות מודפסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Andreas Englisch Benedickt XVI Der deutsche Papst, C.Bertelsmann, München 2011
  • 2015 David Willey The Promise of Francis:The Man, the Pope, the Challenge of Change Simon & Schuster

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רדיו ותיקן בוויקישיתוף

סרטונים