כדור דייסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כדור דייסון ברדיוס יחידה אסטרונומית אחת

כדור דייסון הוא מבנה על היפותטי, שתואר לראשונה במאמר "חיפוש אחר מקור מלאכותי דמוי כוכב לקרינה תת-אדומה" של הפיזיקאי פרימן דייסון בעיתון האמריקאי Science בשנת 1959. המאמר מתאר מבנה חלול דמוי כדור, המקיף כוכב ומאפשר לאגור את האנרגיה הנפלטת ממנו.

על אף שדייסון הוא שזכה לקרדיט על הפרסום של עקרונות הכדור, הרעיון תואר לפני כן על ידי אולף סטפלדון בספרו "Star Maker" משנת 1937. דייסון עצמו לא התמקד בפרטים הטכניים הכרוכים בבניית הכדור, אלא בעקרון לפיו תרבות מתקדמת דיה עשויה לנצל את מלא המשאבים הזמינים במערכת שמש שלמה. תרבות שכזו מסווגת כתרבות מטיפוס II בסולם קרדשב, המדרג תרבויות בהתאם להישגיהן הטכנולוגיים.

אחד ההסברים שניתנו לתופעת הכוכבים הנעלמים[1] הוא באפשרות שאלו כוכבים המוקפים בכדור דייסון, אך סקרים מאוחרים לאותם נעלמים לא זיהו מועמדים טובים להשערה זו[2][3].

הכוכב KIC 8462852, התפרסם בכך שחלה בבהירותו סדרת שינויים יוצאי דופן, שאינם ניתנים להסבר באמצעות תופעות אסטרופיזיקליות מוכרות. האסטרונום ג'ייסון רייט ציין כי הסתרת חלקים מהכוכב על ידי מבנה על חוצני, כדוגמת כדור דייסון, עשויה ליצור תבנית אור דומה, אך השערתו נחשבת לבלתי סבירה.[דרוש מקור]

נחיל דייסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

נחיל דייסון הוא מבנה על, הדומה לכדור דייסון במטרותיו, אך שונה בצורתו. הנחיל מונה לוחות סולריים רבים המקיפים כוכב בתצורת מערך מובנה ומסודר, ומנצלים את האנרגיה האלקטרומגנטית האצורה בפוטונים שנפלטים ממנו כאור וכחום. אפשרות נוספת לניצול האנרגיה הוא מערך מראות, אשר יחזיר את אור הכוכב וירכז אותו בתחנות איסוף.

היתרונות שבנחיל דייסון על פני כדור דייסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמידות לנזקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכיוון שכדור דייסון הוא גוף קשיח, קיימת סכנה כי יינזק קשות מפגיעת מטאוריטים, עד לכדי השמדתו המלאה. לנחיל דייסון, לעומתו, ייגרם נזק נקודתי וזניח בסיטואציה דומה.

שליטה בכמות האנרגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדור דייסון חוסם את כל האור שפולט הכוכב, ולכן עלול להפר את המאזן האקולוגי המתקיים בכוכבי הלכת במערכת השמש ולהזיק לו. לעומתו, בנחיל דייסון ניתן לשלוט במדויק בכמות האור המנוצלת, ולאפשר לעודפי האנרגיה להמשיך בטבעיות אל כוכבי הלכת הזקוקים להם.

משאבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על מנת להשלים את הספירה האטומה שמהווה את כדור הדייסון יש צורך בכמות עצומה של חומרי גלם. לעומת זאת, נחיל דייסון בנוי מיחידות קטנות ובדידות שביניהן חלל ריק, ועל כן כמות החומר הדרושה להשלמתו פחותה בהרבה.

מורכבות הבניה והתחזוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדור דייסון מחייב דיוק הנדסי רב מרגע תחילת העבודות להקמתו וכן לאחר השלמתו הסופית, כאשר כל טעות או חוסר דיוק עלולים להיות הרי אסון. לעומת זאת, היחידות המרכיבות את נחיל הדייסון עצמאיות, מודולריות ואינן תלויות זו בזו לשמירה על שלמות המבנה, דבר המקל משמעותית על יצירת הנחיל ועל תחזוקתו.

החסרונות שבנחיל דייסון על פני כדור דייסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדור דייסון אוסף 100% מהאנרגיה שמפיק הכוכב, בעוד שכמות האנרגיה שנאספת על ידי נחיל דייסון בהכרח קטנה יותר.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתרבות הפופולרית, זכה המבנה ההיפותטי להתייחסות ביצירות מדע בדיוני רבות, כדוגמת סדרת ספרי המדע הבדיוני "עולם טבעת" מאת לארי ניבן, "טבעת כארון" ו"הכדור שנופץ" מאת רוג'ר מקברייד אלן, ספר של דניס א. טיילור וסדרת המדע הבדיוני "מסע בין כוכבים: הדור הבא".[4]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כדור דייסון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]