ננה פון שלברוג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פון שלבורג
פסלה של בירגיט הולמקוויסט, אמה של ננה פון שלברוג

בריגיט קרוליין "ננה" פון שלברוגגרמנית: Nena von Schlebrügge; נולדה ב-8 בינואר 1941) היא דוגמנית לשעבר, פסיכולוגית ואשת עסקים אמריקאית ילידת מקסיקו, אמה של השחקנית זוכת פרס גלובוס הזהב, אומה תורמן.

ילדותה ונעוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ננה פון שלברוג נולדה במקסיקו סיטי לאם שוודית, בירגיט הולמקוויסט (Birgit Holmquist‏; 1973-1911) ואב גרמני, קולונל ברון פרידריך קרל יוהנס פון שְלבְּרִיגה (Friedrich Karl Johannes von Schlebrügge‏; 1886–1954), אביה היה מלוכן וקצין פרשים בצבא הגרמני במלחמת העולם הראשונה ואיש עסקים ידוע בברלין שישב בכלא במהלך מלחמת העולם השנייה על כך שסירב להתגייס לצבא הנאצי ושהציל את חבריו היהודים. אמה הייתה דוגמנית בשנות ה-30, ששימשה כמודל עירום לפסל שניצב על הנמל בכפר הדייגים "סמייגהוק" (Smygehuk) שבדרום שוודיה. הוריה נישאו בכלא ואמה מימשה את זכותה כאזרחית שוודיה על מנת להוציאו משם, והזוג נמלט למקסיקו. שם נולדו ננה ואחיה ביורן. בנוסף יש לה אחות למחצה מנישואיו הקודמים של אביה שהיא סבתו מצד אביו של הכדורגלן מקס פון שלברוג.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1955 בגיל 14 התגלתה ננה פון שלברוג על ידי צלם המגזין ווג נורמן פרקינסון בעת שהייתה בחופשה בסטוקהולם, וב-1957 עברה להתגורר בלונדון על מנת לפתח את קריירת הדוגמנות שלה. היא זכתה להצלחה רבה, ואף הוזמנה על ידי איילין פורד, הבעלים והמייסדת של סוכנות הדוגמנות "Ford Models" היוקרתית לעבור לניו יורק ולהמשיך שם את עיסוקה בתחום האופנה.

במרץ 1958, בגיל 17, היא עברה לניו יורק במהלך סופת השלגים שהתחוללה בעיר. היא נחשבה שם כאחת מדוגמניות העל המובילות בשנות ה-50 וה-60, והופיעה בין היתר במגזינים הנחשבים "הרפרס בזאר" ו"ווג" האמריקאי.

ב-1967 שחקה פון שלברוג בתפקיד קטן בסרט "צ'או מנהטן" לצד אידי סדג'וויק, הסרט צולם במשך ארבע שנים שבמהלכן נעשו שינויים דרסטיים בעריכה שבמהלכן הוצאו רוב הסצנות וסצנות אלו הופיעו אך ורק בגרסת ה-DVD של הסרט.

ב-1987 ייסדה ביחד עם בעלה, עם השחקן ריצ'רד גיר ועם המלחין פיליפ גלאס את מוזיאון "בית טיבט" בניו יורק המציג את התרבות וההיסטוריה של טיבט ואת המסורת הרוחנית שלה, ובשנים 19892002 שימשה כמנהלת המוזיאון. לאחר מכן הועבר התפקיד לבעלה. ב-2001 היא מונתה למנכ"לית של "Menla Mountain Retreat" מרכז ספא טיבטי בהרי קטסקיל.

חייה האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1964 נישאה פון שלברוג לסופר ולמשורר טימותי לירי, חתונתם תועדה בסרטון דוקומנטרי קצר, הנישואים החזיקו מעמד שנה אחת, שאחריה הם התגרשו. ב-1967 היא נישאה לרוברט תורמן, נזיר בודהיסטי וסטודנט לבודהיזם אינדו-טיבטי. לזוג נולדו ארבעה ילדים, שלושה בנים ובת, השחקנית אומה תורמן. בניה הם: גנדן (1970), דצ'ן (1973) ומיפאם (1978). כל ארבעת ילדיהם נקראו על שמם של אלים הינדים. גנדן הוא מדריך יוגה ידוע בהוליווד. בשנים 1978-1973 התגורר הזוג במסצ'וסטס. במהלכן השלימה ננה תואר שני בחינוך ודוקטורט בפסיכיאטריה ובייעוץ פסיכולוגי. לפון שלברוג בת חורגת מנישואיו הראשונים של רוברט ליורשת חברת נפט, פרופסור מרצה באוניברסיטת קולומביה. פון שלברוג פעילה למען טיבט וכנגד שליטת הרפובליקה העממית של סין במדינה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ננה פון שלברוג בוויקישיתוף