נקניקייה לבנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נקניקייה לבנה
Weißwurst
נקניקייה לבנה מסורתית לצד חרדל בווארי (סנף) וברצל
נקניקייה לבנה מסורתית לצד חרדל בווארי (סנף) וברצל
מאכלים
סוג נקניקיה מבושלת, מנת בקר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא בוואריה, פולין הגדולה עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים בשר חזיר, עגל עריכת הנתון בוויקינתונים
גבינות
תו תקן protected geographical indication עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נקניקייה לבנהגרמנית: Weißwurst, וַיְסווּרסט; בבווארית: Weißwuascht) היא נקניקייה בווארית מסורתית העשויה מבשר עגל טחון ומבשר חזיר. נהוג להוסיף לנקניקייה פטרוזיליה, לימון, אגוזי מוסקט, בצל, ג'ינג'ר והל. התערובת נדחסת למעטפת ומופרדת לנקניקיות באורך שנע בין 10 ל-12 ס"מ ולעובי של 2 ס"מ.

מאחר שהנקניקייה עשויה מבשר טחון שאינו מעושן וללא חומרים משמרים, היא מתקלקלת במהירות, ולכן היה נהוג להכין אותה מוקדם בבוקר ולצרוך אותה כחטיף בין ארוחת הבוקר לארוחת הצהריים. ישנה אמרה בגרמנית הגורסת כי אסור לנקניקייה הלבנה "לשמוע" את צלצול פעמוני הכנסייה של שעת הצהריים. גם בימינו, תושבי בוואריה נוהגים לאכול את הנקניקייה לפני הצהריים.

נקניקיות לבנות מוגשות לשולחן בתוך קערת מים חמים

את הנקניקייה משרים במים חמים למשך כעשר דקות עד שצבעם נהפך לאפור-לבן. הנקניקייה מוגשת לשולחן בקערה יחד עם המים החמים בה בושלה ואז נאכלת ללא המעטפת החיצונית שלה. ישנן שתי דרכים לאכול את המנה: הראשונה נקראת זוזלן ("zuzeln", מציצה בבווארית) ובה חותכים או נושכים את מרכז הנקניקייה ושואבים מן הפתח את הבשר. הדרך השנייה יותר פופולרית ויותר מנומסת, חותכים את הנקניקייה לאורכה ואוספים את הבשר עם מזלג או שקורעים אותה וצורכים את המילוי ללא העור.

נהוג לאכול את הנקניקייה לצד חרדל בווארי בטעם מתוק ("Weisswurstsenf") ובְּרֶצֶל (כעך גרמני אפוי[1]) וכן בירת חיטה.

הנקניקיה הולידה מונח משעשע בשפה הגרמנית הנקרא "וַיְסווּרְסְטאֶקְוַטוֹר" (Weißwurstäquator), שפירושו המילולי הוא קו המשווה של הנקניקייה הלבנה. הקו מפריד בין דרום גרמניה לשאר המדינה ובמדינות מדרומו נהוג לצרוך את המאכל בקנה מידה גדול משמעותית לעומת צפונית אליו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נקניקייה לבנה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מוכר בשמו ביידיש פרעצל, לפי מאגר המונחים של האקדמיה ללשון העברית: שְׁלוֹבִית