סוסון גבנונון (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוסון גבנונון
Конёк-Горбунок
בימוי אולג פוגודין עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אנטון זלאטופולסקי
תסריט אולג פוגודין עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אנטון שאגין
מיכאיל יפרמוב
פאבל דרביאנקו
פאולינה אנדרייבה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה איוואן בורליאייב עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ולדימיר בשטה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סרטי קולומביה, רוסיה-1, CTB Films, קרן הקולנוע הרוסי עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה VGTRK[3]
Sony Pictures Releasing
הקרנת בכורה 18 בפברואר 2021[1]
שפת הסרט רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט הרפתקאות עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 760,000,000 מיליון רובל רוסי[1]
הכנסות 1,176,972,867 מיליארד רובל רוסי[2]
ctb.ru/films/konek-gorbunok/
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סוסון גבנונוןרוסית: Конёк-горбунок; הופץ במדינות המערב בשם "Upon the Magic Roads") הוא סרט פנטזיה רוסי, בבימויו של אולג פוגודין[4][5][6] ובכיכובם של מיכאיל יפרמוב ופאולינה אנדרייבה.[7][8] הסרט תוכנן לצאת לאקרנים בהפצה מסחרית נרחבת ב־22 באוקטובר 2020,[9][10] אך בהמשך יציאתו נדחתה ל־18 בפברואר 2021.[1][11] בסוף השבוע הראשון להקרנתו הסרט הרוויח 285 מיליון דולר והוכתר לשובר קופות מקומי,[12][13][14] משהרוויח בסך הכל יותר ממיליארד רובל לעומת תקציב של 760,000,000 מיליון רובל.

איוואן אינו יורש עצר, לא גיבור, לא גבר יפה תואר ואחיו הגדולים אפילו מחשיבים אותו כטיפש. אבל הכל משתנה כאשר לאיוואן יש חבר ועוזר נאמן - סוסון גבנונון. גם אם הוא קטן, הוא חכם ואמיץ. איוואן והסוסון יצטרכו לבחון את חברותם על אומץ, להתייצב מול יריב מגוחך, להתגבר על ניסיונות מדהימים ולפגוש אהבה, ששווה לסכן בה הכל. או, כמעט את הכל.[15][16]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הסוסון הוא קסום: מעופף, חכם, נוטה להתבדח, אירוני - כזה שאיתו אתה יכול לנהל דו-שיח. כמובן שלא גילמתי דבר כזה בעבר. הטכנולוגיה הייתה כזו - לפני הצילומים הם לקחו אותי לאולפן מאובזר במיוחד, הודבקו על פניי חיישנים שצולמו מכל עבר, עם כל הגיחוכים, החיוכים, העוויתות. אבל על הסט, כבר לא הייתי צריך לעבוד עם הפנים שלי, שם לבשתי חליפה מיוחדת מנוקדת בחיישנים והייתי צריך לבצע תנועות מסוימות. ומכיוון שהסוס קטן וצריך להיות נמוך בהרבה מאיוואן, אז למעשה היה צריך לבלות את כל ימי הצילום האלה כפוף, בפועל - לא קל. בכלל, תהליך הצילומים הפך לאתגר מסוים עבור כל צוות השחקנים: לרבים כבר היה נביון של צילומים על מסך ירוק, אני, למשל, ב"סאליוט-7", אבל שם שיחקנו בסט בגודל מלא וגילמתי בן אדם. כאן היה צריך לדמיין יער אגדי, עוף אש מתעופף, אבנים מונחות תחת הרגליים ואת כל העולם. מבחינתי זו הייתה חוויה ראשונה, קשה, אך מעניינת."

פאבל דרביאנקו, המדבב ומגלם את סוסון גבנונון בטכנולוגיית לכידת תנועה.

הסרט מהווה עיבוד קולנועי לייב אקשן ראשון מסוגו לסיפור "סוסון גבנונון", שנכתב על ידי פיוטר ירשוב ומבוסס על אגדות עם סלאביות.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתחיל בכך שאב קורא לשלושת בניו ומראה להם שדה חיטה שנרמס. האב מורה לבניו לעמוד על המשמר בלילה כדי לגלות מי רומס את החיטה והאחים מצידם שולחים לשם את הצעיר, איוואן השוטה. בלילה, איוואן, משוחח במתיקות עם הקיפוד, אותו הציל בעבר, רואה את קווי המתאר של סוסה וזורק את החבל לענן ערפילי. פתאום מושך את החבל והסוסה מתחילה לשאת אותו דרך השדות וכרי הדשא. הם נופלים לתוך ביצה ואיוואן שולף את הסוסה הטובעת באמצעות הטחנות. קשורה, היא בוכה והגיבור, שמרחם עליה, נותן לה לצאת לחופשי, לוקח ממנה את מילתה שהיא לא תדרוך על שדותיהם. למחרת בבוקר, באורווה, הוא מגלה שני סוסים יפים ופוגש את הסוס הגיבן הקטן, המכונה "סוסון גבנונון". לדבריו, סוסת אמו שלחה אותו לעזור ולתמוך. איוואן, שרוצה לחלץ כסף על הסוסים, לוקח אותם לשוק. שם הצאר רואה אותם ומורה להם לקחת את הסוסים לאורוות, באומרו שלמעשה הם הסוסים שלו. לאחר שלא קיבל כסף, איוואן מבקש מהסוס לעזור לו והוא שורק לקרוא לסוסים בחזרה. המלך מציע לאיוואן את תפקיד החתן הראשי והוא מסכים.

עם הזמן אנשים מתחילים לאהוב את איוואן יותר ויותר. הצאר רוצה להוציא אותו להורג, אך אינו מוצא סיבה. שק השינה מציע לו רעיון לשלוח את החתן אל ציפור האש ואז להוציא אותו להורג על כך שלא פעל לפי פקודת הצאר, מכיוון שהוא חושב שאיוואן לא יוכל למצוא אותה. איוואן והסוסון יוצאים לחפש את ציפור האש. לאחר איסוף אגוזי החלום, הם מוצאים את מקלט הציפור ושופכים אותם אליה. היא, לאחר שניקרה את כל האגוזים, נרדמת. איוואן כובל את הציפור בשלשלאות. למחרת בבוקר, אומר הסוסון כי הציפור יכולה להאיר באש לוהטת רק כשהיא חופשית. היא בוכה בשלשלאות ואיוואן משחרר אותה. עם שובו, התליינים מובילים את איוואן לבמת ההוצאה להורג. לטענתו, הוא תפס את ציפור האש, אך שחרר אותה, אך איש אינו מאמין לו. כאשר הגרזן כבר מורם מעל לראשו, ציפור האש מופיעה וההוצאה להורג מתבטלת.

הצאר, ששונא את איוואן יותר ויותר, ביוזמתו של יועצו ישנוני, שולח את החתן אל עלמת הצאר, במחשבה שהוא גם לא יוכל להתמודד עם משימה זו, מכיוון שהנערה גרה בארץ הקרח על סלע גבוה. עם זאת, איוואן והסוסון מגיעים ליעדם. הנערה מתעוררת משנתה ואומרת לאיוואן שהיא לא רוצה להתחתן, מכיוון שלא נותרו גיבורים ואז קופצת לתהום. איוואן ללא היסוס ממהר אחריה, ומתחתיהם צועד במאסף הסוסון.

הצאר רוצה מיד בחתונה, אך הנערה מסרבת להתחתן ללא הטבעת של סבתה אותה היא הפילה לאוקיינוס. איוואן, שהצליח להתאהב בנערת הצאר, מבקש מהצאר משימה בלתי אפשרית כדי לא לחשוב על החתונה הקרובה ועל הנערה עצמה. הצאר השמח שולח את איוואן להביא את הטבעת. הסוסון, לאחר ששוחח עם השמש, הירח והרוח, מגלה איפה הטבעת, והוא ואיוואן טסים אל מפלץ-הדגים ששולח אותם אל הלוויתן. מתברר, שהלוויתן נידון לבלוע ספינות לפני שנים רבות ואינו יודע איך לשחרר אותן. איוואן גורם לו להתעטש, והספינות מפליגות לים עשרות שנים אחר כך. בהכרת תודה, הלוויתן שולח להם סרטן, שמביא להם את הטבעת של עלמת הצאר.

עם שובו, בא איוואן אל הנערה שבמגדל ומבקש להתחתן איתה. שומרי הצאר פורצים לחדר המיטות ולוקחים את איוואן למעצר בגין ניסיון חטיפה. הצאר כבר מוכן לשחק בחתונה, אך הכלה מבקשת ממנו לפעול לפי המתכון של סבתו, לאחר שהתרחצה בקלחת עם מים רותחים, מי קרח וחלב רותח. האיש הנרדם ממליץ לבדוק את הדודים על איוואן לפני ההוצאה להורג. בלילה, הנערה אומרת לסוסון גבנונון כי יש להשליך את טבעת סבתה לקלחת הראשונה, את נוצת ציפור האש בשנייה ואת פרח החיים והמוות שצומח בסוף העולם, ואז איוואן יישאר בחיים. הסוסון מחפש את הפרח. בבוקר, הצאר מצהיר בצביעות שהוא נותן לאיוואן הזדמנות לגאולה ומורה לו לקפוץ אל תוך הקלחות. העלמה זורקת את הטבעת שלה לקלחת הראשונה, ואיוואן יוציא משם ללא פגע, נוצה נופלת לשנייה, והוא גם נשאר ללא פגע. בשלב זה, הסוסון מוצא פרח ולומד ממנו שמי שקוטף אותו ימות. למרות אזהרה זו, הוא מרים את הפרח כדי להציל את איוואן ומצליח למסור אותו כשאיוואן נמצא בקלחת השלישית.

איוואן מוצא את עצמו מול הנערה והצאר קופץ לקלחת הראשונה. בועה ענקית פורצת מתוך הקלחת, שמובילה את הצאר לקללה. הסוסון ממתין בסבלנות למותו, אך עלמת הצאר אומרת לו שדברי הפרח הם מבחן, ואם הסוסון לא היה קוטף אותו, הוא באמת ימות, אך כעת הוא לעולם לא ימות. העם דורש צאר חדש, ואיוואן הופך למלכם. הוא ונערת הצאר עורכים חתונה.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן דמות
אנטון שאגין איוואן, טיפש איוואן השוטה
מיכאיל יפרמוב מלך הצאר
פאולינה אנדרייבה עלמת הצאר
יאן צפניק ישנוני שינה
אולג טקטארוב Voivode לוחם

תפקידים בדיבוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן תפקיד
פאבל דרביאנקו הסוס סוסון גבנונון
ליאסיאן אוטיאשבה ציפור ציפור האש
אלכסנדר סמצ'ב יודונס, קיטדגיםצ'ודו-יודו, מפלץ הדגים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]