רוסיה-1

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
"רוסיה-1"
11-й логотип Россия-1.svg
פרטי הערוץ
מדינה רוסיהרוסיה  רוסיה
קטגוריה כללי, בידור, חדשות
סוג ערוץ טלוויזיה מסחרי
תאריך השקה 4 בנובמבר 1967;
13 במאי 1991
בעלות ממשלת רוסיה, VGTRK עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה רוסית + 54 שפות עממיות ברוסיה
משרד ראשי מרכז אוסטאנקינו, מוסקבה
אזור קליטה רוסיה, אוקראינה, בלארוס, אסטוניה,
לטביה, ליטא, קזחסטן, אירופה,
אפריקה, צפון אמריקה, ישראל ומדינות חבר העמים.
שיטת שידור PAL, DVB, HDTV
הצפנה וידאוגרד, שידור לוויני חופשי, הפצה ברשתות הכבלים והלוויין
זמינות
חבילה שידור חופשי
http://rutv.ru/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית OOjs UI icon info big.svg
סמליל הערוץ בזמן התפרצות נגיף הקורונה ברוסיה, החל ממרץ 2020.

רוסיה-1רוסית: Россия-1), הוא ערוץ טלוויזיה ממשלתי, השני בפופולריות שלו במדינה ונחשב לערוץ הטלוויזיה הגדול במדינה ולו ערוצי בת בכל אחד ממחוזות רוסיה. הערוץ משדר לכמאה ועשרים מיליון איש ובאמצעות הערוץ הבינלאומי RTR-Planeta הוא משדר למערב אירופה ולמזרח התיכון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערוץ הוקם בנובמבר 1956 עם הקמת הערוץ השני של הטלוויזיה המרכזית של ברית המועצות, ששידר בתחילה רק בשעות הערב. ב-1 בינואר 1968, עלה לשידור תוכנית הידיעות החדשותית "ורמיה" שזכתה לתשומת לב ציבורית רבה ותפסה מקום של כבוד בשיח הפוליטי בברית המועצות.

בינואר 1982, הערוץ כונה "הערוץ השני", והפך לערוץ התרבות והספורט הכללי של הטלוויזיה הסובייטית וב-1984 כונתה רשמית בשם "הערוץ השני של ברית המועצות". בינואר 1985 הערוץ שידר תוכניות התעמלות שונות וב-1986, מהדורת החדשות המרכזית "ורמיה" החלה לשדר עם תרגום לשפת הסימנים לכבדי שמיעה.

ב-1989 - עם הסימנים הקרבים להתפרקות ברית המועצות - הועלתה הצעה להקים ערוץ טלוויזיה רפובליקני עיקרי ברוסיה שישדר לכלל המדינה, כאשר באותה עת - למעט הערוץ הראשון - כל רפובליקה בברית המועצות החזיקה בערוץ טלוויזיה משלה. ב-1990, חברת הפרלמנט הרוסי, בלה קורקובה, הציעה ליו"ר הפרלמנט בוריס ילצין להקים את הטלוויזיה הרוסית כאלטרנטיבה לערוצי הטלוויזיה הסובייטית שסימלו את השלטון הסובייטי המדכא, כאשר קורקובה ביקשה לייסד מאפס טלוויזיה מודרנית חדשה וחופשית. ב-13 ביולי 1990 הוקמה הטלוויזיה והרדיו הממלכתיים של רוסיה, כגוף אחזקות תקשורת ולמחרת הוקמה החברה הממלכתית הרוסית לשידורי רדיו וטלוויזיה (ВГТРК) - חברת אחזקות תקשורת של המדינה. ילצין הורה לראש ממשלת רוסיה, איוואן סילאייב למצוא בניין שממנו תוכל לשדר החברה וערוציה.

כצעד ראשון, ראשי הערוץ ביקשו לייסד מהדורת חדשות חדשה ומתקדמת, כמתחרה לתוכנית החדשות הסובייטית הוותיקה "ורמיה". וב-13 במאי 1991 הוקמה מהדורת החדשות "וסטי", שעד מהרה היה למתחרה רציני לתוכנית "ורמיה" ועם הזמן הפך למהדורת החדשות הטובה ביותר ברוסיה.

בתחילה הערוץ נקרא "RTV - הטלוויזיה הרוסית" (РТВ» ,Российское телевидение»), אך כעבור זמן הפך לערוץ RTR - "רדיו וטלוויזיה רוסית" («Российское телевидение и радио»). ב-19 באוגוסט 1991 בעקבות הפוטש של אוגוסט, הוועד הלאומי לשעת חירום בראשות גנאדי ינאייב, הורה לערוץ להפסיק את שידוריו - ואף שמהדורת החדשות המרכזית הפסיקה לשדר, כל ערוצי הבת בשלטון המקומי בסובייקטים הפדרליים של רוסיה המשיכו לשדר בהתאם ללוח השידורים, תוך התעלמות מהוראת הוועד.

בעת המשבר הפוליטי ב-1993 בין בוריס ילצין לבית הלבן, הערוץ היה נתון למתקפה של השלטונות שהורו לו להחשיך את שידוריו. תוך הפרת פקודות הנשיא, מנכ"ל הערוץ הורה להמשיך את השידורים ושידר לתושבי המדינה את ה-CNN, כאשר בניין הערוץ עצמו היה נתון למתקפה של כוחות הביטחון. ב-1 בנובמבר 1997 הערוץ הפך לערוץ RTR-1 בשל הקמת RTR-2 שהפך אחר כך לערוץ התרבות של ערוץ "רוסיה".

ב-8 במאי 1998 הוקמו חברות טלוויזיה ורדיו אזוריות שהוכפפו לחברה הממלכתית הרוסית לשידורי רדיו וטלוויזיה (ВГТРК) ואִפשרו הקמת ערוצי בת אזוריים ובכך החל הערוץ לשדר ב-54 שפות עממיות ברוסיה, כאשר החברה הממלכתית הרוסית לשידורי רדיו וטלוויזיה הופכת לחברת אחזקות התקשורת הגדולה באירופה. בסוף שנות ה-90 הערוץ שינה רבות את הסמל הרשמי שלו וב-1 ביולי 2002 החל הערוץ את שידוריו מחוץ לרוסיה, עם חנוכת ערוץ RTR-PLANETA.

ב-1 בספטמבר 2002, שינה הערוץ את שמו מ-RTR לרוסיה וכך גם את סמל הערוץ. ב-1 בינואר 2010 שינה הערוץ את שמו לערוץ "רוסיה-1" וכך גם את הלוגו שלו. מהדורת החדשות "וסטי" היא זוכת פרס TEFI של האקדמיה הרוסית לטלוויזיה ובשנים 1998–2001 הייתה מועמדת על הפרס בתואר תוכנית המידע הטובה ביותר.

הערוץ אחראי להפקת לא מעט סרטים שוברי קופות, ביניהם הסרט "משיכה", "פלישה", "מעושר לאושר" מ-2019, "טאראס בולבה" מ-2009, "סטלינגרד" מ-2013 וסדרות פופולריות כדוגמת סדרת הפשע "קאמנסקאיה", "האמן ומרגריטה", "המוסד לנערות אצולה" (שודרו 519 פרקים במהלך 4 עונות), "יקטרינה", "גודונוב" ו"שרלוק הולמס". כל הפקות המקור של הערוץ זמינות לצפייה ישירה באתר הרשמי של הערוץ, Russia.tv.

הפקות מקור בולטות בערוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקות קולנוע

תוכניות בידור

  • "בסוד כל העולם" (По секрету всему свету), תוכנית מסעות בהנחייתם של השחקנים מארק בוגאטירב ואולגה קוזמינה, כוכבי הסדרה "המטבח".
  • "אנדריי מלאחוב. שידור חי" (Андрей Малахов. Прямой эфир), תוכנית טוק שואו בידורית בהנחיית אנדריי מלאחוב.
  • "סטויאנוב" (100янов) תוכנית מערכונים בכיכובו של יורי סטויאנוב עם כוכבי קולנוע רוסים בתפקידי אורח.
  • "מופע מלא" (Аншлаг) תוכנית הומוריסטית

סדרות דרמה

תוכניות אקטואליה ותחקיר

  • "וסטי" (Вести), מהדורת החדשות המרכזית של הערוץ.
  • "וסטי השבוע" (Вести недели), מהדורת חדשות שבועית.
  • "60 דקות" (60 минут), תוכנית טוק-שואו חדשותית, בהנחייתם של יבגני פופוב ואולגה סקאבייבה.
  • "ערב עם ולדימיר סולוביוב" (Вечер с Владимиром Соловьёвым), תוכנית טוק-שואו חדשותית בהנחיית ולדימיר סולוביוב.
  • "מוסקבה. הקרמלין. פוטין." (Москва. Кремль. Путин), תוכנית דיבור חדשותית אודות פוליטיקה, נשיא רוסיה וענייני חוץ.
  • "וסטי מוסקבה" (Вести-Москва), מהדורת החדשות של העיר מוסקבה.
  • "וסטי בשבת" (Вести в субботу) תוכנית חדשות סוף השבוע.
  • "וסטי: זמן מקומי" (Вести. Местное время), חדשות מקומיות ממחוזות רוסיה.
  • "בוקר רוסיה" (Утро России) תוכנית הבוקר של הערוץ
  • "על החשוב ביותר" (О самом главном) תוכנית בריאות
  • "חכה לי", תוכנית לחיפוש קרובים

שעשועונים

  • "פי התינוק" (Устами младенца) תוכנית שעשועונים לילדים
  • "מאה לאחד" (Сто к одному) תוכנית שעשועונים

מנכ"לי הערוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוסיה-1 בוויקישיתוף