רוברט פרוסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוברט פרוסקי
Robert Prosky
לידה 13 בדצמבר 1930
פילדלפיה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 בדצמבר 2008 (בגיל 77)
וושינגטון די. סי., ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות רוק קריק עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1971–2008 (כ־37 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת טמפל עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוברט פרוסקיאנגלית: Robert Prosky;‏ 13 בדצמבר 19308 בדצמבר 2008) היה שחקן אמריקאי, שגילם מעל 100 דמויות על הבימות ועל גבי מסכי הקולנוע והטלוויזיה במשך מעל 50 שנה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרוסקי נולד בפנסילבניה בשם רוברט ג'וזף פורצ'ק (Porzuczek), בנם היחיד של חנווני ועקרת בית, מהגרים מפולין. הוא גדל ב"גטו פולני" בפילדלפיה, כפי שהגדיר זאת. בעת לימודיו בתיכון גילה את אהבתו למשחק, אבל לא האמין שיוכל להתפרנס מעיסוק זה ופנה ללמוד לתואר ראשון בכלכלה באוניברסיטת טמפל ואז התגייס לחיל האוויר האמריקאי בעיצומה של מלחמת קוריאה.[1] הוא שוחרר מהצבא לאחר תקופה קצרה בשל מותו הפתאומי של אביו ולקח על עצמו את ניהול חנות המכולת המשפחתית, אבל לאחר שזכה במלגה ללימוד משחק בניו יורק, ארז את חפציו והפקיד את החנות בידי אמו. הוא למד בתוכנית דו-שנתית ב- American Theatre Wing ובמקביל עבד בסניף ניו יורק של הפדרל ריזרב.

ב-1958, לאחר כמה שנים במהלכן השתתף בהצגות אוף ברודוויי, נסע לוושינגטון הבירה ל-8 שבועות לאחר שהתקבל להצגה בתיאטרון Arena Stage, אבל נשאר 23 שנה.[2] שם פגש את אידה הוב, לה נישא ב-1960 ולהם נולדו שלושה בנים, אותם גידלו בשכונת קפיטול היל. הופעתו הראשונה בקולנוע הייתה בתפקיד ניצב בסרט The Brink's Job ‏(1978) עליו לא קיבל קרדיט. ב-1981 עזב את התיאטרון ונסע ללוס אנג'לס, בעוד אשתו ושלושת בניהם נותרו בוושינגטון הבירה.

על המסכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרדיט הראשון שלו להופעה על המסכים נרשם בשל השתתפותו בסרט הקולנוע Thief‏ (1981). בשנים 1984 עד 1987 גילם את השוטר סטן ז'בלונסקי בסדרת הטלוויזיה המצליחה בלוז לכחולי המדים – דבר שהביא לו פרסום. פרוסקי הופיע בסדרות טלוויזיה נוספות, בהן הארון של ורוניקה (1997 – 1998), שם נמנה עם צוות השחקנים הקבוע ופרייז'ר (1996), שם השתתף בתפקיד אורח (פרוסקי נבחן לתפקיד אביו של פרייז'ר ולא התקבל). הוא הופיע בחמישה פרקים של סדרת הטלוויזיה הפרקליטים, שם גילם כומר קתולי ובכמה סרטי טלוויזיה. פרוסקי השתתף בסרטי קולנוע רבים, המצליח והמפורסם שבהם הוא גברת דאוטפייר (1993), קומדיה שהייתה לשובר קופות. בסרט זה גילם את המעסיק של דניאל, בעלים של ערוץ טלוויזיה.

סרטי קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרוסקי השתתף בין היתר בסרטי הקולנוע הבאים:

הצגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד ההצגות הרבות בהן לקח חלק באוף ברודוויי וב-Arena Stage (מעל 100 הצגות),[3] בהן: מותו של סוכן, שם גילם את דמותו של וילי לומן, פרוסקי השתתף בהצגות נוספות, בהן:

  • Glengarry Glen Ross‏ (1984), שם גילם את דמותו של שלי (היה מועמד לפרס טוני וזכה בפרס Drama Desk)
  • A Walk in the Woods‏ (1988), שם גילם את דמותו של אנדריי (היה מועמד לפרס טוני וזכה בפרס Outer Critics Circle).

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרוסקי היה נשוי לאידה לבית הוב, אנתרופולוגית, ולהם שלושה בנים: סטפן, ג'ון ואנדרו. השניים האחרונים שחקנים אף הם. הוא מת בוושינגטון הבירה בגיל 77.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]