פרייז'ר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרייז'ר
Frasier
לוגו הפתיחה
לוגו הפתיחה
מבוסס על חופשי על הבר עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה קומדיית מצבים
יוצרים דייוויד אנגל
פיטר קייסי
דייוויד לי
שחקנים קלסי גראמר
דייוויד הייד פירס
ג'ון מהוני
ג'יין ליבס
פרי גילפין
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 11 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 264 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיק Maggie Blanc, דייוויד אנגל עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Paramount Domestic Television, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 24 דקות
שידור
רשת שידור NBC עריכת הנתון בוויקינתונים
רשת שידור בישראל ערוץ 3
ערוץ 2 (עונות 7–9)
סטאר וורלד
ביפ (עונות 1–6)
תקופת שידור מקורית 16 בספטמבר 199313 במאי 2004
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרייז'ראנגלית: Frasier) היא קומדיית מצבים אמריקאית מצליחה, שנוצרה כסדרת בת לסדרת הטלוויזיה חופשי על הבר, בהתבסס על דמות הפסיכיאטר פרייז'ר קריין (קלסי גראמר). הסדרה שודרה ברשת NBC במשך 11 עונות, מספטמבר 1993 עד מאי 2004. כל אחת-עשרה עונות הסדרה יצאו במארזי DVD.

יוצרי ומפיקי הסדרה - דייוויד אנגל, פיטר קייסי ודייוויד לי - הפיקו את הסדרה חופשי על הבר, ויצרו את הסדרה כנפיים. הסדרה צולמה בלוס אנג'לס, למעט פרק אחד שצולם בסיאטל. בפרק הסיום של הסדרה צפו כ-25.4 מיליון צופים.

בישראל הסדרה שודרה עד עונתה החמישית בערוץ 3 בכבלים, ולאחר מכן נרכשה על ידי זכיינית ערוץ 2 "טלעד", אשר שידרה את עונות 7–9. בהמשך שודרה הסדרה בערוצים שונים ב-yes. מאז הסדרה נרכשה שוב על ידי ערוץ 3 אשר שידר מספר פעמים את כל 11 עונותיה, וכן היא גם שודרה בערוץ סטאר וורלד. בשנים 20092010 שודרו 6 העונות הראשונות של הסדרה בערוץ ביפ, ומאוחר יותר הועלו כל פרקי הסדרה לשירות ה-VOD של הוט.

בשנת 2023 חודשה הסדרה, ועלתה לשידור בפרמאונט+ וכן ב-yes בישראל.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה עוקבת אחרי חייו של הפסיכיאטר ד"ר פרייז'ר קריין לאחר חזרתו לעיר בה הוא נולד וגדל, ומוצא עבודה כמנחה תוכנית ייעוץ בתחנת הרדיו KACL בסיאטל (KACL = מחווה ליוצרי הסדרה Angell Casey Lee, כאשר קידומת K מקובלת בכל תחנות הרדיו ממערב למיסיסיפי). את התוכנית מפיקה חברתו הטובה, רוז דויל. את מרבית המגישים הנוספים בתחנה (כמו בוב "בולדוג" בריסקו, מגיש פינת הספורט או גיל צ'סטרטון, מגיש פינת ביקורת המסעדות), הוא אינו מחבב.

אביו של פרייז'ר הוא שוטר בדימוס, מרטין (מרטי) קריין. אביו עובר לגור עמו לאחר שנפצע במהלך סיכול שוד. הוא צולע ונעזר במקל הליכה. כדי לטפל בו, נשכרים שירותיה של דפני מון, מטפלת ממוצא אנגלי. היא מיד צדה את עינו של אחיו של פרייז'ר, ד"ר ניילס קריין, פסיכיאטר גם הוא. חוסר יכולתו לחזר כראוי אחרי דפני הוא מוטיב מרכזי בעלילת הסדרה. יחד עמם גר הכלב אדי (מסוג ג'ק ראסל טרייר). אדי הוא אחד מהכלבים המפורסמים שהופיעו בטלוויזיה, ומהחביבים שבהם.

פרייז'ר וניילס דומים יחסית באופיים, שניהם עוסקים באותו מקצוע, ומחשיבים את עצמם לאנשי המעמד הגבוה. ככאלה, הם מאמצים גינונים של אנשי בוהמה - שותים יינות יקרים, מסתובבים בגלריות, מארחים ומתארחים אצל מפורסמים. הם חובבי אומנות ומעריצים אנשי רוח ויוצרים - לעיתים רק כדי להתחכך באנשי האצולה של סיאטל. הם שונים מאוד מאביהם, איש פשוט וצנוע, אשר אינו מתחבר לחוג חבריהם. הזהות בין פרייז'ר וניילס, והשונות הגדולה כל כך מאביהם, היא שיצרה את הקסם בסדרה.

במשך מרבית הסדרה מחפשות כל הדמויות בן זוג. פרייז'ר נפרד מאשתו, לילית, ממנה יש לו ילד, פרדריק. לרוב, הוא לא מצליח להחזיק יחסים מעבר לפגישה או שתיים. גם ניילס אינו מצטיין בתחום. במשך מרבית הסדרה הוא מנהל קרב גירושין מכוער עם מאריס, המתוארת כמרשעת, ודמותה אינה מופיעה. אביהם, מרטי, איבד את אשתו (אמם של פרייז'ר וניילס), ויוצא מדי פעם עם אשה אחרת, אולם גם הוא לא מתמיד. כך גם רוז, שמחליפה גברים בקצב רצחני, עד לרגע בו היא נכנסת להריון. יחסיהן של הדמויות לא נמשכים זמן רב, והן חוזרות לנקודת המוצא בצורה משעשעת כזו או אחרת. בסוף הסדרה פרייזר מקבל הצעת עבודה מתחנת רדיו בסן פרנסיסקו. הוא עוזב את ביתו ופותח בפרק חדש בחייו.

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמויות הראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ד"ר פרייז'ר ווינסלואו קריין (קלסי גראמר)
פסיכיאטר ומנחה תוכנית רדיו בסיאטל. דמותו הופיעה לראשונה בתוכנית חופשי על הבר, לשם הוא הצטרף בעונה השלישית, והוא הופיע כלקוח רשמי בפאב בו הדמויות הראשיות נפגשו.
לפי העלילה, פרייז'ר נולד בסיאטל בשנת 1952, להסטר רוז קריין, פסיכיאטרית, ומרטין קריין, שוטר. באחד הפרקים נחשף שהוא נקרא על שם אחד העכברושים במעבדה של אמו.
פרייז'ר היה ילד רגיש, וסבל רבות מהצקות. חברו הכמעט יחיד היה אחיו ניילס, שאפילו יותר רגיש ממנו. כך פיתחו השניים חיבה לתיאטרון, קריאה ועוד. הוא למד באוניברסיטאות היוקרתיות הארוורד ואוקספורד.
פרייז'ר עבר לבוסטון, שם דמותו הוצגה במהלך הסדרה חופשי על הבר. לפי עלילת הסדרה, הוא התחתן בגיל צעיר מאוד עם ננט גוזמן, שהפכה לבדרנית מפורסמת לילדים (גולמה בידי אמה תומפסון). דמותה הופיעה גם בעלילה של פרייז'ר. הנישואין ארכו 9 חודשים.
בתחילת חופשי על הבר, פרייז'ר היה מאורס לדיאן, אולם הם נפרדו ממש בעת החתונה. מאוחר יותר, פרייז'ר התחתן עם לילית סטרנין, פסיכיאטרית גם היא. נישואין אלה נגמרו שעה שפרייז'ר גילה שהיא בוגדת בו עם עמית למקצוע. לזוג נולד ילד, פרדריק. לילית קיבלה משמורת על פרדריק, ונשארה עמו בבוסטון. לאחר שאמו מתה, החל פרייז'ר להתגעגע לאביו ואחיו, וחזר לסיאטל. הוא עבר לדירה נאה ומטופחת, ואביו עבר להתגורר עמו, לאחר שסבל מפציעת ירי ברגלו במסגרת עבודתו. הוא שוכר את שירותיה של דפני מון, מטפלת אנגליה, כדי לסייע לו לטפל באביו.
פרייז'ר מגיש במשך מספר שנים תוכנית ייעוץ ברדיו מקומי בסיאטל, רדיו KACL. הוא נחשב לדמות מוכרת ברחבי סיאטל ואף מחוצה לה, אך לא מזהים אותו פעמים רבות מפני שרוב האנשים מכירים את קולו בלבד. את התוכניות הוא מסיים במשפט ההיכר שלו, כאשר הוא מאחל למאזיניו "בריאות נפשית טובה" ולפני כל פנייה למאזין תמיד אומר את משפט ההיכר שלו " אני מאזין" (I'M LISTENING). את התוכנית עורכת חברתו הטובה, רוז דויל. פרייז'ר מפוטר מן התוכנית, לאחר שהתחנה עוברת שינוי ומשדרת רק מוזיקה לטינית אך לאחר שהפורמט כושל חוזר לשדר למספר שנים נוסף עד שבעונה ה-11 הוא עוזב לשיקגו מאחר שקיבל שם הצעת עבודה טובה יותר מזו שבסיאטל כי ישדר שם ברדיו וגם יופיע בטלוויזיה, הוא התלהב מזה כי כביכול מוסרית הוא ישפיע על קהל רחב יותר אך תמיד רצה תוכנית טלוויזיה משלו.
פרייז'ר הוא אדם חד לשון וחד הבחנה. הוא מצליח מאוד בתור מגיש תוכנית וכפסיכיאטר. הוא מאמץ גינונים של אנשי המעמד הגבוה, עימם הוא מרבה להתרועע. הוא חובב אומנות, יין, ענתיקות, אופרה ותיאטרון, וארוחות גורמה במסעדות יוקרתיות. הוא בעל אגו גדול, ויחד עם ניילס הם מסרבים לפעמים לבצע מטלות יום-יומיות, הנראות להם נחותות מכבודם.
פרייז'ר נוחל הצלחה מועטה במערכות יחסיו. רובן מסתיימות תוך זמן קצר ביותר, לרוב בגלל אמירות או מעשים טיפשיים שלו, בניגוד לעצות הטובות שהוא מקבל מהקרובים לו.
מרטין (מרטי) קריין (ג'ון מהוני)
אביהם של פרייז'ר וניילס, שוטר שיצא לגמלאות. גר עם בנו פרייז'ר. הוא אמנם מוזכר בעלילת הסדרה חופשי על הבר, אולם מוצג רק בסדרה פרייז'ר. אביו מת, ומוזכר שהיה מדען. מרטין נולד בסיאטל, בה בילה את כל חייו. הוא היה נשוי להסטר, ממנה נולדו שני ילדיו. מאוחר יותר היא נפטרה. הוא היה בלש, וקיבל אותות הצטיינות מהמשטרה. הוא היה גם בוגר מלחמת קוריאה. למרטין יש אח, וולט, הנשוי לזורה, ואחיין אחד, ניקוס, בנם של וולט וזורה.
הסטר דחתה את הצעת הנישואין של מרטין, אך נענתה לו כאשר הייתה בהריון עם פרייז'ר. מאוחר יותר, בעת תקופה קשה בנישואיהם, היא בגדה בו עם חבר טוב. הוא האשים את עצמו, והעמיד פנים כאילו הוא בגד בה. אירוע זה קירב בין פרייז'ר, שגם אשתו בגדה בו, לאביו. הוא נפצע פציעה קשה במהלך עבודתו בניסיון לסכל שוד, ופרייז'ר לקח אותו ואת כלבו האהוב אדי לביתו. פרייז'ר לא הסתדר עם הכלב, למרות שהכלב חכם בצורה יוצאת דופן. פרייז'ר שכר את המטפלת דפני לעזור בטיפול באביו, וגם היא מתגוררת עמו. כאשר הסטר מתה (לפני תחילת הסדרה), הדבר השפיע קשות על מרטין. הוא התקשה לפתח קשרים עם נשים אחרות אחרי מותה של אשתו. למרות זאת, לבסוף הוא מפתח יחסים עם המטפלת לשעבר של ילדיו, רוני לורנס, עימה הוא גם מתחתן לבסוף.
מרטין הוא איש פשוט, ואופיו שונה מאוד מאופיים של שני בניו חובבי המנעמים. הוא מסתפק במועט, ואת מרבית זמנו מעביר על הכורסה המרופטת בסלון המעוצב של פרייז'ר (כורסא, שכמובן מוציאה את פרייז'ר מדעתו). יש לו חכמת חיים, והוא לרוב מייעץ לבניו, אולם הם לא שומעים בעצתו הנבונה ומסבכים את חייהם לחינם. הוא חובב ספורט ובירה, בניגוד לבניו העדינים. הוא מחוספס למדי, וממעט להפגין רגשות, אולם ברור שהוא אוהב את ילדיו.
דפני מון (ג'יין ליבס)
הפיזיותרפיסטית של מרטין. למרות שתפקידה הרשמי הוא מטפלת, היא עוסקת במלאכות בית רבות בבית משפחת קריין.
דפני היגרה מאנגליה. מוצאה ממנצ'סטר, אולם המבטא שלה מרמז על כך שמוצאה מיורקשייר. היא נולדה כבת למשפחה ממעמד הפועלים, ויש לה 8 אחים. משפחתה כנראה עברה הרבה. יש לה קשרי אהבה-שנאה עם אמה השתלטנית והביקורתית, גרטרוד'. עם אביה, הארי, יש לה יחסים חמים יותר. בילדותה דפני שיחקה בסיטקום האנגלי Mind your Knickers, אולם איבדה את עבודתה לאחר שגדלה יתר על המידה לדמות אותה היא אמורה לשחק. אז למדה לעבוד כתרפיסטית. היא החלה לעבוד עם מטופלים, וכך גם מצאה את עבודתה אצל פרייז'ר.
דפני החלה מטפלת באביו של פרייז'ר, מרטין, שחטף כדור בירך במסגרת עבודתו כשוטר. היא אחראית על העבודה הפיזיותרפית עם מרטין, כמו גם לטייל איתו, ועוזרת בעבודות הבית. היא צדה מיד את עינו של אחיו של פרייז'ר, ניילס. היא מתארסת לדוני, עורך הדין של ניילס, המטפל בגירושיו. כאשר היא מגלה לבסוף על אהבתו של ניילס אליה, היא מתלבטת קשות. לבסוף היא עוזבת את דוני ונישאת לניילס. לקראת סוף הסדרה נולד להם ילד.
דפני מספרת סיפורים לרוב על ילדותה באנגליה, ועל משפחתה. רוב סיפוריה הם טראומטיים, אולם היא נזכרת בהם בערגה, דבר היוצר אי נוחות רבה אצל בני משפחת קריין. היא גם בטוחה שהיא רואת נסתרות במידה כלשהי, ולעיתים התחזיות שלה מתגשמות (אם כי בצורה מעוותת, כמובן). היא חביבה מאוד על הבריות, אם כי לעיתים מזגה האנגלי משתלט עליה.
ד"ר ניילס קריין (דייוויד הייד פירס)
אחיו הצעיר של פרייז'ר, ופסיכיאטר בפני עצמו. בעונה השלישית הוזכר שגילו הוא 38. דמותו אינה מוזכרת בסדרת האם, חופשי על הבר; דמותו התווספה לסדרה רק בשל העובדה שדייוויד הייד פירס, המגלם את ניילס, מזכיר במראהו ובאופיו את דמותו של פרייז'ר. בניגוד לפרייז'ר, שדמותו מבוססת על הדמות המקורית מחופשי על הבר, דמותו של ניילס נבנית במהלך הסדרה. כמו פרייז'ר, גם הוא מכונה על שם עכבר מהמעבדה של אימו.
כמו פרייז'ר, גם ניילס נולד בסיאטל. גם הוא, כמו פרייז'ר, היה ילד רגיש וקורבן להצקות תכופות. הוא למד באוניברסיטאות ייל וקיימברידג'. בדומה לפרייז'ר, הוא אנין טעם, חובב יינות ואמנות. הוא אוהב לאכול במסעדות יוקרה, לבקר בגלריות, ולצפות באופרה ותיאטרון. יש לו נטייה לצחקק בצורה מוזרה.
ניילס היה נשוי למריס, המתוארת רבות בסדרה אולם לא מופיעה בה לעולם. היא מתוארת כאשה קשה, הרודה בניילס, אשר מפחד להתעמת איתה, ומפגין יחס פאסיבי לעומת אישיותה הדומיננטית. הוא מנהל איתה קרב גירושין מכוער במשך חלק גדול מהסדרה. לאחר גירושיו, ולמרות אהבתו לדפני, המטפלת של אביו, הוא נישא למל, המנתחת הפלסטית של מריס. נישואיהם מתפרקים לאחר כיומיים בלבד בעקבות רגשותיו לדפני, למרות שסיומם הרשמי מגיע רק לאחר שמל מאלצת אותו להעמיד פנים שהם חיים באושר.
ניילס מתקשה מאוד להתוודות בפני דפני על אהבתו אליה במשך מספר שנים, עד שלבסוף הדבר מתגלה לאחר פליטת פה של פרייז'ר. הם מתחתנים, ולקראת סוף הסדרה הם אף מולידים ילד משותף.
רוז דויל (פרי גילפין)
מפיקת תוכנית הרדיו של פרייז'ר. רווקה במשך כל הסדרה. באחת העונות ילדה בת בשם אליס מבחור הצעיר ממנה. לקראת סוף התוכנית היא מקבלת את משרת מנהלת התחנה. רוז מצטיירת כחובבת גברים וככזו המוכנה לעשות הכל, כולל להשפיל את עצמה, על מנת לזכות באהבתם. אף על פי כן, היא דמות חיובית למדי, משמשת חברה טובה ונאמנה לפרייז'ר ומהווה ציר מרכזי יציב ושפוי (כמו דפני מון, המטפלת) במהלך כל הסדרה כולה.

דמויות משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי משפחת קריין:

  • דייוויד מון קריין – בנם של ניילס ודפני.
  • אדי – הכלב של מרטין מסוג ג'ק ראסל טרייר. אדי גולם על ידי שני כלבים שונים לאורך התוכנית.
  • פרדריק "פרדי" גיילורד קריין (בעונה השלישית לוק טארסיטאנו ובהמשך טרוור איינהורן) - בנם של לילית' ופרייז'ר. מתגורר עם אימו בבוסטון אך מגיע לבקר את פרייז'ר לעיתים קרובות.
  • הסטר רוז פאלמר קריין (ריטה וילסון) – אשתו המנוחה של מרטין ואמם של פריז'ר וניילס.
  • מאריס קריין – אשתו של ניילס בעונות הראשונות של הסדרה. מפונקת, שתלטנית ונברוטית. היא לא מופיעה בסדרה אך מוזכרת לעיתים רבות.
  • ד"ר לילית' סטרנין (ביבי ניווירת') - גרושתו של פריז'ר. בעלת אופי קר ומתנשא. שנואה על רוב חברי המשפחה וחבריו של פרייז'ר.

חברי המשפחה:

  • מייקל מון (רובי קולטריין) – אחיה של דפני אשר מגיע לעיתים רבות לבקר.
  • גרטרוד מון (מיליסנט מרטין) – אימה של דפני אשר מתגוררת באנגליה. במהלך העונה התשיעית היא עוזבת את אנגליה על מנת לגור בסיאטל.
  • דוני דאגלס (סול רובינק) – עורך דין במקצועו אשר לאורך הסדרה הופך לחבר של דפני ובהמשך גם מתארס לדפני.
  • רוני לורנס קריין (ונדי מאליק) – בתחילה משמשת כ-בייבי סיטר (בילדותו) של פרייזר ובהמשך הסדרה נישאת למרטין.

העובדים בתחנת הרדיו KACL:

  • בוב בולדוג בריסקו (דן באטלר) – המנחה של תוכנית הספורט. גס רוח, "מאצ'ו" ורודף-נשים אשר נוטה להקניט את פרייז'ר לעיתים קרובות.
  • גיל צ'סטרטון (אדווארד היברט) – מבקר מסעדות בעל תוכנית משלו בתחנה. גיל הוא יהיר, ערמומי ונשי.
  • ביבי גלייזר (הארייט סאנסום האריס) - הסוכנת של פרייז'ר לאורך רוב הסדרה.
  • קני דיילי (טום מק'גואן) – שדרן רדיו ותיק בתחנה. בעונה החמישית הופך למנהל התחנה.
  • נואל שמפסקי (פטריק קר) – חנון אשר מעריץ מושבע של הסדרה "מסע בין כוכבים" אשר דובר קלינגונית שוטפת. מאוהב ברוז על אף שהיא איננו מעוניינת בקשר עמו.

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה
הפרק הראשוןהפרק האחרון
12416 בספטמבר 199319 במאי 1994
22420 בספטמבר 199423 במאי 1995
32419 בספטמבר 199521 במאי 1996
42417 בספטמבר 199620 במאי 1997
52423 בספטמבר 199719 במאי 1998
62424 בספטמבר 199820 במאי 1999
72423 בספטמבר 199918 במאי 2000
82424 באוקטובר 200022 במאי 2001
92425 בספטמבר 200121 במאי 2002
102424 בספטמבר 200220 במאי 2003
112423 בספטמבר 200313 במאי 2004

שיאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הסדרה זכתה ב-37 פרסי אמי - יותר מכל תוכנית טלוויזיה קומית אחרת.
  • קלסי גראמר ודייוויד הייד פירס זכו בארבעה פרסי אמי למשחק כל אחד.
  • הסדרה זכתה בחמישה פרסי אמי רצופים לקומדיה הטובה ביותר.
  • דמותו של פרייז'ר קריין הופיעה בפריים טיים של הטלוויזיה האמריקנית במשך 20 שנים רצופות (מהסדרות חופשי על הבר ופרייז'ר).
  • בשתי העונות האחרונות של הסדרה, קלסי גראמר היה השחקן היקר ביותר בטלוויזיה, עם משכורת של 1.6 מיליון דולר לפרק.
  • סדרת בת בז'אנר קומדיית מצבים הארוכה ביותר בתולדות הטלוויזיה האמריקנית.

שיר הנושא[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיר הנושא של התוכנית, שמלווה את סיומו של כל פרק, מושר על ידי קלסי גראמר עצמו. המילים הבולטות בשיר הן 'Tossed Salad and Scrambled Eggs' (בתרגום חופשי: סלט מעורבב וביצים מקושקשות). את השיר חיברו המלחין ברוס מילר, והמוזיקאי דריל פינזי. גראמר ביקש לשיר את שיר הנושא, ושיהיה בסגנון ג'אז, וללא אזכורים ברורים לנושאי התוכנית (רדיו, פסיכיאטריה, ייעוץ, או השם פרייז'ר). הסלט המעורבב והביצים המקושקשות הן רמז למאזינים המתקשרים לתוכנית.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרייז'ר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Rusty Blazenhoff, The Story Behind the Frasier Theme Song ‘Tossed Salad and Scrambled Eggs’, ‏17 באפריל 2012 (באנגלית)
פרסים בהם זכתה הסדרה