תשובת הקוזקים הזאפורוז'יאנים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תשובת הקוזקים הזאפורוז'יאנים
Запорожцы пишут письмо турецкому султану
הקוזאקים של זאפורוז'ייה כותבים מענה לסולטן הטורקי
הקוזאקים של זאפורוז'ייה כותבים מענה לסולטן הטורקי
מידע כללי
צייר איליה רפין
תאריך יצירה 18801891
טכניקה וחומרים צבע שמן על קנבס
ממדים בס"מ
רוחב 361 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 217 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים על היצירה
מספר יצירה Ж-4005 (המוזיאון הרוסי) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המוזיאון הרוסי
סנט פטרסבורג שברוסיה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תשובת הקוזאקים הזפוריז'יאנים לסולטן מהמט הרביעירוסית: Запорóжцы пи́шут письмó турéцкому султáну) הוא ציור מאת הצייר הרוסי איליה רפין.

רפין צייר את הציור בין השנים 18801891. אלכסנדר השלישי, קיסר רוסיה רכש את הציור תמורת 35,000 רובלים, מה שהיה אז הסכום הגבוה ביותר בו נרכשה יצירת אמנות רוסית. מאז הציור מוצב במוזיאון הרוסי בסנט פטרסבורג.

רקע היסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

"תשובת הקוזאקים הזפוריז'יאנים לסולטן מהמט הרביעי" מתאר תמונה היסטורית משוערת, שהתרחשה בשנת 1676, המבוססת על סיפור העם העוסק בתשובת הקוזאקים לאולטימטום שהציב להם סולטאן האימפריה העות'מאנית, מהמט הרביעי.

לפי הסיפור, הקוזאקים, שחיו מעבר לאשדי הדנייפר, הביסו בקרב את כוחות האימפריה העות'מאנית. אף על פי כן, דרש הסולטאן מהמט הרביעי מהקוזאקים להכפיף עצמם לשלטון העות'מאני. האולטימטום שהציב הסולטן הוא כדלהלן:

כסולטן; בנו של מוחמד; אחי השמש והירח; נכדו והמשנה לאללה; שליט ממלכות מוקדון, בבל, ירושלים, מצרים העליונה והתחתונה; קיסר הקיסרים; אביר יוצא מן הכלל, שלעולם לא הובס; המגן האיתן של כנסיית הקבר; נאמן שנבחר בידי אללה עצמו; תקוותם ונחמתם של המוסלמים; ממיר וגדול המגינים של הנוצרים - אני מצווה עליכם, הקוזאקים הזפוריז'יאנים, לקבל מרותי מרצונכם החופשי ללא התנגדות, ולחדול מלהציק לי בהתקפותיכם.

הקוזאקים, בהובלת איוואן סירקו (אנ'), הגיבו במכתב מלא גסויות, ניבולי פה ועלבונות. להלן המכתב:

הו סולטן, שטן טורקי ושאר בשר של שטן ארור, מזכירו של לוציפר עצמו. איזה מין אביר אתה לעזאזל, שאינך יכול לחסל קיפוד עם ישבנך הערום? השטן מחרבן, וצבאך אוכל. לא, בן של זונה, תכפיף מרותך על בני נוצרים; אין לנו פחד מצבאך, ביבשה ובים נלחם בך, שאימך תזדיין.

משרת בבלי, מתקן גלגלים מקדוני, מבשל שיכר ירושלמי, מזיין-העזים מאלכסנדריה, מגדל החזירים ממצרים עילית ותחתית, החזיר מארמניה, גנב פודוליאני, זונה-ילד (אנ') טרטראני, תליין קמיינץ, הטיפש המטופש של העולם והעולם התחתון, אידיוט בפני האל, נכדו של נחש והתכווצות השרירים באבר המין שלנו. חוטם חזיר, אחורי סוסה, כלב בית המטבחיים, מצח לא מוטבל, שאמך שלך תזדיין!

כה מכריזים הזפוריז'יאנים, בזוי שכמותך. אתה אפילו לא תרעה חזירים עבור נוצרים. עתה נסכם, מכיוון שאיננו יודעים מה התאריך ואין ברשותינו לוח שנה; הירח בשמים, בספירת הנוצרים, היום זהה כאן כשם שהוא שם; על זאת שק לנו בתחת.

הקוזאקים הזפוריז'יאנים

התמונה נחשבת לקלאסיקה מוכרת בקרב תלמידים רוסים ואוקראינים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]