אודם (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אודם
Lipstikka
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי יהונתן סגל עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי יהונתן סגל, גיא אלון
תסריט יהונתן סגל עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה יובל נטר
שחקנים ראשיים קלרה חורי
נטלי עטייה
מוזיקה ג'ודי ג'נקינס
צילום אנדראס טלהאמר, שיהוסו האן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
בריטניהבריטניה בריטניה
חברה מפיצה סרטי יונייטד קינג
הקרנת בכורה 1 במרץ 2012
משך הקרנה 90 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית, ערבית, עברית
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אודם (Lipstikka) הוא קופרודוקציה ישראלית - בריטית שעלתה לאקרנים בשנת 2012 בכתיבתו ובבימויו של יהונתן סגל, עם קלרה חורי, נטלי עטייה, זיו ויינר ומורן רוזנבלט בתפקידים הראשיים.

העלילה היא על שתי נערות פלסטיניות בנות 16, מוסלמית ונוצרית, שמנהלות אורח חיים פרוע בחברה שמרנית ברמאללה. הן מתחמקות מהעוצר, נוסעות לירושלים ועוברות תהליך תקיפה על ידי חיילים ישראליים. כעבור זמן הן מהגרות ללונדון אך האירוע הטראומטי הזה משפיע על חייהן. הסיפור מתואר בפלשבקים בין הווה לעבר.

בתחילת הצילומים (2010) התפרסם מסמך גיוס כספים שיצא מאנשי ההפקה של סגל, ובו נאמר שהיה קשה להשיג מימון עבור הסרט, משום שהוא משווה בין כיבוש יהודה ושומרון לשואה. הפרסום גרר מאמר חריף של יאיר לפיד שגרם לקרן הקולנוע הישראלי להשעות את המשך העברת הכספים עד לבדיקת תוכן הסרט ולהכרזה של זבולון אורלב על ישיבה של ועדת החינוך של הכנסת בעניין. סגל אמר שהתגובות הללו נושקות למקארתיזם, שהמסמך יצא בטעות, וכי אין בסרט השוואה בין הכיבוש לשואה. לבסוף אושרה התמיכה.

יהונתן סגל היה מועמד לפרס דב הזהב בפסטיבל ברלין. הוא היה מועמד גם לפרס הסרט הטוב ביותר (פרס חג'ג') בפסטיבל הקולנוע ירושלים. הסרט גם הוקרן בבפסטיבל טורונטו.

מורן רוזנבלט הייתה מועמדת לפרס אופיר לשחקנית המשנה הטובה ביותר.

מורן רוזנבלט ונטליה עטייה זכו בפרס השחקניות הטובות ביותר בפסטיבל הקולנוע ירושלים (פרס חג'ג').

יובל נטר היה מועמד לפרס חג'ג' לעריכה הטובה ביותר בפסטיבל הקולנוע ירושלים.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לארה (זיו ויינר) ואינעם (מורן רוזנבלט) הן חברות טובות בנות 16 ברמאללה. לארה היא מוסלמית אך צורכת אלכוהול בהיחבא. אינעם היא נוצריה שלומדת במנזר אך מנהלת חיי מין פרועים בהיחבא עם נערי השכונה.

היחסים בין לארה ואינעם כוללים גם חיבוקים, נישוקים והתגפפויות לסביות. אינעם היא הדומיננטית הפרועה והיא גוררת את לארה להתחמק מהעוצר ולהגיע לירושלים למרות העוצר. אינעם מתייפה באודם שהיא גונבת מאמה. (מכאן שם הסרט).

הן נכנסות לבית קולנוע לצפות בסרט נשק קטלני 3. באולם הריק יושבים גם שני חיילים. בסיום הסרט החיילים מצטרפים אליהן. אינעם מציגה אותן בתור תיירות מאיטליה. החיילים הם בועז (עופר חיון) וגדי (גל לב). החיילים מגלים עד מהרה שהמדובר בשוהות בלתי חוקיות ומאיימים עליהן. כאן מתוארת האפיזודה בשני אופנים מנקודת מבטן של לארה ואינעם. באחד - אינעם מפתה את גדי למגע מיני ובאחר - שהיא חווה תקיפה מינית אלימה. לארה מתבוננת במחזה באימה. לאחר מכן הן משוחררות ואינעם מנסה גרום לעצמה להפלה על ידי חוט מתכת, גורמת לדימום שבעקבותיו לא תוכל להיכנס להיריון.

לאחר שנים הן מהגרות ללונדון. לארה המבוגרת (קלרה חורי) נישאת למייקל (דניאל קלטג'ירוני) אותו הכירה באוניברסיטה, נולד להם ילד בשם ג'יימס (טליאסין נייט) והיא מנהלת חיי עקרת בית לונדונית רגילה. חיי הנישואין שלהם חורקים, הם ישנים בחדרים שונים ומייקל מנהל יחסים עם נשים רבות אך כלפי חוץ חיי הנישואין שלהם מושלמים.

אינעם המבוגרת (נטלי עטייה) ממשיכה בחיים פרועים גם בלונדון. היא סובלת מבעיות נפשיות ומאושפזת במוסד סגור ממנו היא בורחת ומפתיעה את לארה. העבר הקשה מעיק עליהן. אינעם מקנאת בלארה בגלל ג'יימס ו"חוטפת" אותו מבית הספר. לארה מוצאת אותם ומחזירה את אינעם למוסד.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
קלרה חורי לארה
נטלי עטייה אינעם
זיו ויינר לארה הצעירה
מורן רוזנבלט אינעם הצעירה
עופר חיון בועז חייל
גל לב גדי חייל
דניאל קלטג'ירוני מייקל
טליאסין נייט ג'יימס

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]