אולפנית טבריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אולפנית טבריה
כינוס רב שכבתי של אולפנית טבריה תש"פ
כינוס רב שכבתי של אולפנית טבריה תש"פ
אולפנה
השתייכות ציונות דתית
תקופת הפעילות ה'תשמ"ב - 1982 – הווה
מייסדים אברהם ליפשיץ
מגמות פיזיקה, רפואה, ביולוגיה, כימיה, מחשבים, מחול, תקשורת, אומנות, גיל הרך, תיאטרון, מוזיקה, פסיכולוגיה-סוציולוגיה.
שכבות לימוד ז'- ח', ט'- י"ב
מספר כיתות 32
בעלי תפקידים
מנהלת שרה מסינג
ראש האולפנה הרב ד"ר שמעיה כרמל
באחריות עיריית טבריה ואורט ישראל
סגל כ-120
תלמידים
כ-1000
מיקום
מיקום טבריה
מדינה ישראלישראל ישראל
https://ulpanit.ort.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אולפנית טבריה היא אולפנה השייכת לרשת אורט. האולפנה שוכנת בטבריה, אולם משרתת את בנות האזור בהן בנות טבריה, הגליל התחתון, עמק יזרעאל, הגולן, הגליל העליון ועמק המעיינות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת הלימודים תשל"ט (1979) מונה אברהם ליפשיץ (לימים מזכ"ל בני עקיבא וראש המינהל לחינוך ממלכתי דתי) לנהל את התיכון המקיף בטבריה, שמנה אז 180 תלמידים ותלמידות. הוא הפריד את התיכון לשני מוסדות, ישיבה תיכונית לבנים ואולפנית לבנות, שבראשה עמד, ובשנת הלימודים הבאה, תש"מ (1980) החלו שני המוסדות את דרכם כמוסדות נפרדים.

ליפשיץ ניהל את האולפנית במשך 28 שנים וחצי ברציפות. כשעזב את הניהול ועבר למטה משרד החינוך כראש מינהל החינוך הממלכתי דתי היו בשני המוסדות יחד כ־1,200 תלמידים, מכל האזור, כולל מרמת הגולן ומן הגליל התחתון. אחריו ניהלה את האולפנית ברכה תור, שחינכה באולפנית וגם מילאה תפקידי רכזת וסגנית. החל מתשע"ט (2019) עומד בראש האולפנית הרב שמעיה כרמל, ממקימי ישיבת אורות הזורעים.

באולפנית לומדות בנות מכל אזור הצפון, מקיבוצים, מושבים ויישובים, מטבריה ומבית שאן. האולפנית מקבלת את כל בנות האזור, ומציבה את עבודת ה' ואת האינטגרציה כעקרונות מרכזיים הקשורים זה בזה: "וכולם מקבלים עליהם עול מלכות שמים זה מזה". הבנות הלומדות באולפנית באות מקשת רחבה של זרמים, כולל מסורתיות, דתיות לאומיות וגם מרקע חרדי, וממנעד סוציו-אקונומי רחב.

נכון לשנת 2022 מונה אולפנית טבריה כ-1000 בנות, כולל מעל ל-50 בנות חינוך מיוחד.

גישה חינוכית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנות האולפנית מתחנכות למעורבות חברתית ואזרחית ותרומה לקהילה, לא רק ביציאתן לשירות משמעותי בסוף לימודיהן, אלא עוד במהלך לימודיהן. מבחינה לימודית, האולפנית פועלת לאפשר לימוד מקצועות קודש לצד מצוינות לימודית וטכנולוגית. באולפנית פועל מערך מעורבות חברתית רחב ומגוון, המערך כולל התנדבויות קבוצתיות ואישיות, בתוך האולפנית בטבריה וביישובים הסמוכים.

הצוות החינוכי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראש האולפנית עומד הרב שמעיה כרמל ולצידו הרבנית שרהלה מסינג כמנהלת התיכון ולימור דידי מנהלת חטיבת הביניים. כל שכבה מנוהלת על ידי רכזת שכבה, ומונה 150-200 בנות, המחולקות לכיתות עיוניות, כיתות לימודיה, וכיתה קטנה. את השכבה מלווה גם יועצת. היועצת והרכזת מלוות את השכבה ארבע שנים ברצף. לכל שכבה גם מדריכות (בדרך כלל בשירות לאומי), המרכזות את הפעילות החברתית.

הצוות החינוכי קיבל את הכשרתו במסגרות תורניות ציוניות, חלק ניכר מהמחנכות והמדריכות הן בוגרות האולפנית, וגם חלק מהמורות המקצועיות.

בוגרות ידועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]