אז'ן דלונקל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אז'ן דלונקל
Antoine Octave Eugène Deloncle
לידה 20 ביוני 1890
ברסט, צרפת
נרצח 17 בינואר 1944 (בגיל 53)
הרובע השבעה-עשר של פריז, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת
מקום קבורה בית הקברות דה גונר עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אקול פוליטקניק (1910) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע פוליטיקאי,מהנדס ימי
מפלגה אקסיון פראנסז, התנועה הסוציאל-רבולוציונית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה לגיון הכבוד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אז'ן דלונקלצרפתית: Antoine Octave Eugène Deloncle 20 ביוני 189017 בינואר 1944) היה פוליטיקאי ומנהיג פאשיסטי צרפתי שייסד את הארגון "הוועדה הסודית לפעולה מהפכנית" (CSAR), הידוע יותר בשם לה קגול. הוא הפך למשתף פעולה נאצי בולט במהלך מלחמת העולם השנייה. לקראת סוף המלחמה, כאשר היה ספק האם גרמניה תנצח, נכנס למגע עם ההתנגדות הגרמנית. מאוחר יותר הוא נרצח על פעולות אלה על ידי סוכני המודיעין של המפלגה הנאצית.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנטואן אוקטב אז'ן דלונקל נולד ב-20 ביוני 1890 בחבל ברטאן, צרפת. הוריו היו אנטואן צ'ארלס לואיס דלונקל ואנה אנג' מארי ני גרוסטי. [1]

אביו מת בנסיבות טרגיות בשנת 1898 כאשר אז'ן היה בן 8. הוא היה הקפטן של אוניית הספנות הטרנס-אטלנטית הצרפתית SS La Bourgogne שנפגעה בטעות בערפל סמיך על ידי ספינת המפרש Cromartyshire מול האי סייבל עם מניין הרוגים גבוה. קפטן דלונקל עשה כמיטב יכולתו לארגן חילוץ בנסיבות קשות וסירוב לעזוב את הגשר ירד עם ספינתו.[2] אז'ן היה בוגר אקול פוליטכניק, ועבד כמהנדס ימי עבור הצי הצרפתי. הוא התחתן עם מרצדס קאהייר ב-4 בפברואר 1918 בפריז.

דלונקל שירת כקצין ארטילריה בצבא הצרפתי במהלך מלחמת העולם הראשונה, כולל קו החזית של שמפאן, שם נפצע.

ב-16 ביוני 1920 הפך לאביר וקיבל את עיטור לגיון הכבוד.

מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות התמוטטות צרפת במהלך מלחמת העולם השנייה והכיבוש הגרמני שלאחר מכן, יוג'ן דלונקל הקים את ה-Movement Social Révolutionnaire (MSR) בשנת 1940. ה-MSR הייתה תנועה סוציאליסטית בעלת אג'נדה רדיקלית שהתיישרה עם החזון של פיליפ פטן למען "מדינה צרפתית" כפי שהייתה צרפת של וישי. ארגונו של דלונקל אימץ את המדיניות השמרנית והריאקציונרית של פטן, ותמך במאמצי משטר וישי לעצב מחדש את החברה הצרפתית.

אף על פי ש"התיישר" בתחילה עם קבוצות פשיסטיות ואולטרה-לאומיות דומות, יחסיו של דלונקל עם משתפי פעולה אחרים היו סוערים. ב-1941 הוא שיתף פעולה עם קצין האס-אס האנס זומר בתכנון התקפות על בתי כנסת פריזאים, ושאב השראה מהפוגרומים של 1938 בשיתוף עם יוג'ין דלונקל.[3] עם זאת, הברית שלו עם העצרת הלאומית העממית (RNP) בראשות מרסל דאט הייתה קצרת מועד. הסכסוכים עם דאט הגיעו לשיאם בגירוש של דלונקל מה-RNP במאי 1942.

ב-1942 החלו לצוץ ספקות לגבי הניצחון גרמני אצל דלונקל. הוא הצטרף לצוות החשאי של אדמירל פרנסואה דרלן ופעל כסוכן כאשר יצר קשרים עם האבווהר, המודיעין הצבאי הגרמני, בראשותו של וילהלם קנריס. במהרה פעולתיו הפכו אותו למטרה של הגסטפו. באוגוסט 1943, דלונקל נעצר, נחקר ונעצר למשך חודש.

פעילותו החשאית של דלונקל הובילה בסופו של דבר למותו. ב-17 בינואר 1944 פשטו סוכני אס דה על ביתו. דלונקל מת בקרב יריות במהלך הפשיטה, שסימן את סופה של מעורבותו השנויה במחלוקת במלחמת העולם השנייה.[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אז'ן דלונקל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nationales DELONCLE Antoine Octave Eugène.
  2. ^ "A victim of duty: Captain Deloncle, commander of the Bourgogne". Look and Learn History Picture Library. 2022-01-05.
  3. ^ "Weiße Flecken in der Geschichte des Bundesnachrichtendienstes". Frankfurter Allgemeine Zeitung. 13 במאי 2008. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ Jackson, J. (2003). France: The Dark Years, 1940-1944. Oxford University Press. p. 192. ISBN 978-0-19-925457-6. ארכיון מ-2 באוגוסט 2021. {{cite book}}: (עזרה)