אמרסון, לייק ופאלמר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמרסון, לייק ופאלמר
סמל הלהקה (elp)
סמל הלהקה (elp)
מקום הקמה לונדון, קרוידון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות אנגליה
תקופת הפעילות 19701979
19911998
20102010
סוגה רוק מתקדם, רוק סימפוני, ג'אז פיוז'ן
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה קלידים, גיטרת בס, גיטרה, תופים, כלי הקשה
חברת תקליטים איילנד רקורדס, וירג'ין רקורדס, ויקטור טוקינג משין, איגל רוק אנטרטיינמנט, E.G. רקורדס, סטאקס רקורדס, דה רוקט רקורד קומפני, Volt Records, מאשרום רקורדס, סוני מיוזיק אנטרטיינמנט, Razor & Tie, מנטיקור רקורדס, אטלנטיק רקורדס, Shout! Factory, וי-ג'יי רקורדס, Rhino Records Inc., סאנקטוארי רקורדס גרופ, ויקטורי רקורדס, Canadian-American Records עריכת הנתון בוויקינתונים
www.emersonlakepalmer.com
חברים
קית' אמרסון, גרג לייק וקרל פאלמר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמרסון, לייק ופאלמראנגלית: Emerson, Lake & Palmer, או בקיצור: ELP) הייתה להקת רוק מתקדם הנחשבת לאחת המשפיעות ביותר בסוגה זו. הלהקה מורכבת מן הקלידן קית' אמרסון (שפעל קודם בלהקת דה נייס), הבסיסט גרג לייק (מלהקת קינג קרימזון) והמתופף קרל פאלמר (שפעל קודם בלהקות העולם המטורף של ארתור בראון, ואטומיק רוסטר). בתחילת שנות ה-70 שקלה הלהקה לצרף לשורותיה את הגיטריסט ג'ימי הנדריקס, אך הדבר לא התממש עקב פטירתו זמן קצר לאחר מכן.

סגנון הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה ניגנה רוק מתקדם בצורה מעט אלטרנטיבית. שלא כמקובל, הרכב הלהקה לא כלל גיטריסט (אף על פי שלייק ניגן על גיטרה מדי פעם). נעשה שימוש רב ביצירות של מלחינים קלאסיים שיצירותיהם עובדו בסגנון הרוק, ניסיונות שלא תמיד התקבלו על ידי הקהל. השימוש בחומרים מסגנונות הג'אז והמוזיקה הקלאסית על ידי הלהקה נחשב לנועז ביחס למה שהיה נהוג באותה תקופה. הלהקה הייתה פופולרית עד עליית הפאנק בסוף שנות השבעים, אז חלה ירידה כללית בפופולריות של הרוק המתקדם.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-70 - "תור הזהב"[עריכת קוד מקור | עריכה]

קית' אמרסון פגש את גרג לייק מאחורי הקלעים של הופעה משותפת של דה נייס וקינג קרימזון בסן פרנסיסקו. כבר שם השניים החליטו להקים הרכב יחד. השניים צירפו את קרל פאלמר והקימו את ההרכב, ללא גיטריסט קבוע.

ELP החלה לנגן ביחד באופן קבוע בשנת 1970. הלהקה פרצה לתודעה העולמית בפסטיבל האי וייט. הביקורות ללהקה מאז היו מעורבות. ELP הוציאה את אלבום הבכורה שלה בדצמבר של אותה שנה. האלבום נשא את שם הלהקה. אותו אלבום זכה להצלחה, בעיקר בגלל הלהיט Lucky Man, אותו כתב גרג לייק בגיל 12 בלבד. להיטים מסוג זה, והאפוסים של אמרסון, היו אלו שהיוו שורש למוזיקה הייחודית של הלהקה. בנוסף, ניתן לשמוע באלבום זה את אחד מהשימושים הראשונים מאז ומעולם בסינטיסייזר "מוג".

קית' אמרסון בהופעה, 1978.

ב־1971 יצא התקליט השני של ELP שנקרא Tarkus, שכלל את היצירה שעל שמה נקרא התקליט. היצירה הארוכה שהשתרעה על צד שלם של התקליט, הייתה יצירה בעלת אופי רועם במקצת. אלבום זה זכה לשבחים רבים מצד מאזינים ומבקרים, והגיע לראש מצעד המכירות.

חצי שנה בלבד אחרי יציאת האלבום השני, העיבוד של ELP היצירה 'תמונות בתערוכה' (Pictures at an Exhibition) של המלחין הרוסי מודסט מוסורגסקי יצא לאור. היצירה זכתה לעיבוד רוק תוסס במיוחד, שהוקלט בהופעה חיה.

לאחר מכן יצא האלבום טרילוגיה (Trilogy). זהו אלבום חשוב בקריירה של ELP. האלבום כולל יצירה בעלת שני חלקים שנקראת The Endless Enigma (שבין שני החלקים נשמעת "פוגה" של אמרסון), ביצוע למוזיקת המערבונים מאת אהרן קופלנד, ולהיט נוסף שהולחן בידי לייק - "From the Beginning".

מעט לאחר יציאת האלבום, יצאו הלהקה לסיבובי הופעות באנגליה, בארצות הברית, במזרח הרחוק ובמקומות נוספים בעולם. בשלב מסוים נתקל אמרסון בציוריו של ה.ר. גיגר, והתרשם מהם. זו הסיבה שגיגר עיצב את העטיפה לאלבומם החמישי Brain Salad Surgery.

האלבום החמישי יצא בדצמבר 1973. האלבום כלל את היצירה Karn Evil 9, יצירה בת שלושים דקות, ביצוע להמנון "ירושלים", המושר גם בכנסיות, טוקטה - ביצוע לפרק מתוך קונצ'רטו לפסנתר של המלחין הארגנטינאי אלברטו חינסטרה, ועוד להיט של לייק - "Still... You Turn Me On".

פאלמר מאחורי התופים בהופעה בשנת 1978.

לאחר יציאת האלבום יצאו השלושה לסיבוב הופעות ענק בכל העולם. סיבוב ההופעות הזה נכנס להיסטוריית הרוק בכל הזמנים. הסיבוב נמשך כמעט שנה, ותועד בתקליט Welcome Back My Friends to The Show That Never Ends.

לעייני רבים, "תור הזהב" של הלהקה עבר לאחר סיבוב ההופעות המוצלח. בשנים 1975 - 1977 שמרו חברי הלהקה על פרופיל נמוך, ואף שקלו להוציא תקליטי סולו. אך בכל זאת, הלהקה הוציאה את התקליט Works Volume 1 במרץ 1977.

לאחר סיבוב ההופעות של האלבום, שכדי לבצעו שכרה הלהקה תזמורת, החלו להיווצר מתחים בין חברי הלהקה, אך הלהקה נשארה שלמה.

האלבום Works Volume 2 יצא לאור בשנים 1977 - 1978. האלבום התקבל בזלזול על ידי המבקרים והמאזינים. ב-1979 יצא האלבום Love Beach שזכה להתעלמות כמעט מוחלטת. הלהקה סבלה ממשברים רבים, עד שלבסוף הובילו להתפרקותה במהלך אותה שנה.

שנות ה-80[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה התאחדה במלואה רק 12 שנה אחרי הפירוק. עד אז כל אחד עבד לבד. אמרסון פנה להלחין מוזיקה לסרטים, לייק הוציא שני תקליטי סולו, ופאלמר הצטרף ללהקה של פליטים מלהקת יס ומלהקת קינג קרימזון הנקראה אסיה.

גרג לייק בהופעה, 1978.

בשנת 1985 התאחדה הלהקה חלקית. פאלמר עדיין היה בלהקת אסיה, ובמקומו נלקח לתפקיד מתופף בשם קוזי פאואל, והוקמה הלהקה אמרסון, לייק ופאואל. השלישייה המאוחדת חלקית אף הוציאה אלבום. האלבום הצליח יחסית, אך הביקורות היו שליליות מצד המבקרים.

לאחר שהחוזה של פאלמר הסתיים, נפגשו השלישייה לחזרות ביחד, אך לייק לא הסתדר עם השניים האחרים, ולא הסכים להמשיך לעבוד. בשלב זה פאלמר ואמרסון הקימו הרכב בשם Three, אך אלה התפרקו במהירות.

שנות ה-90 - איחוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנהלה של חברת תקליטים קטנה הציעה ל-ELP להתאחד מחדש, וכך היה. בתחילת שנות ה-90, לאחר 12 שנים, התאחדה הלהקה.

ב-1992 הוציאה הלהקה את האלבום Black Moon, וכמה חודשים לאחר יציאת האלבום יצאה הלהקה לסיבוב הופעות עולמי גדול, שנגמר ב-1993. לאחר הסיבוב הוציאה הלהקה אלבום חי שנקרא Live at the Royal Albert Hall.

ואחרי ארבע שנים של משברים שונים אצל חברי הלהקה, ELP יצאה לסיבוב הופעות נוסף באמריקה ובאירופה.

בשנת 1994, הקליטה הלהקה את אלבומה האחרון In the Hot Seat ויצא לאור באותה שנה. לאחר מכן, הלהקה התפרקה שוב.

ב-2010, הלהקה הופיעה במסגרת איחוד חד פעמי כציון יובל 40 שנה להקמת הלהקה.

לאחר ההתפרקות הסופית של הלהקה, המשיכו חבריה להופיע בנפרד ברחבי העולם. בשנת 2016, נמצא אמרסון מת בביתו, כשהתברר לאחר מכן שהתאבד בירייה בראשו. באותה שנה, מספר חודשים לאחר מותו של אמרסון, נפטר לייק לאחר מאבק ארוך במחלת הסרטן, כשהוא בן 69 במותו.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמרסון, לייק ופאלמר בוויקישיתוף