ארץ הפלאות של וילי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארץ הפלאות של וילי
Willy's Wonderland
מבוסס על סרט קצר בשם "ארץ הפלאות של וואלי" מאת ג'י.או פרסונס
בימוי Kevin Lewis עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ניקולס קייג'
גרנט קרמר
ג'רמי דייוויס
דייוויד אוזר
בריאן לורד
תסריט ג'י.או פרסונס
עריכה ריאן ליברט
שחקנים ראשיים ניקולס קייג'
אמילי טוסטה
ריק רייז
כריס וורנר
קאי קאדלק
קריסטיאן דל גרוסו
קיילי קוואן
טיירל היל
ג'ונתן מרסדס
בת' גרנט
מוזיקה אמוי
צילום דייוויד ניוברט
מדינה ארצות הברית
Baffin Media LTD
Saturn Films
JD Entertainment
Landafar Entertainment
חברת הפקה Landmark Studio Group
חברה מפיצה Screen Media Films
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, הפצה לאולמות הקולנוע, direct-to-video עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 12 בפברואר 2021 (ארצות הברית)
משך הקרנה 88 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט קומדיה
מותחן
פעולה
תקציב 5,000,000 דולר
הכנסות 457,144,000 דולר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארץ הפלאות של ויליאנגלית: Willy's Wonderland) הוא סרט קומדיית אקשן ואימה משנת 2021 שבוים על ידי קווין לואיס ונכתב על ידי ג'י.או. פרסונס[1]. בסרט מככב ניקולס קייג', שגם הפיק את הסרט. יחד עם קייג', מככבים בסרט השחקנים אמילי טוסטה, ריק רייז, כריס וורנר, קאי קאדלק, קריסטיאן דל גרוסו, קיילי קוואן, טיירל היל, ג'ונתן מרסדס, דייוויד שפטל ובת' גרנט. הסרט עוקב אחר נווד חסר שם שמועסק בתור איש תחזוקה במסעדה ובמהלך הלילה מותקף על ידי 8 בובות אנימטרוניות עליהן השתלטו רוחותיהן של רוצחים קניבלים.

העבודה על הסרט הוכרזה באוקטובר 2019, כאשר פרסונס רצה להפוך סרט קצר שיצר בשם "ארץ הפלאות של וואלי" בשנת 2016 לסרט באורך מלא. הרעיון משך את תשומת לבו של ניקולס קייג', שהסכים לקחת בו חלק הן כשחקן והן כמפיק[2]. לואיס נשכר כבמאי בדצמבר 2019 ושאר שחקני הסרט לוהקו בפברואר 2020[3]. טרם שחרורו, הסרט זכה לאהדה משחקני המשחק "חמישה לילות אצל פרדי" עקב הדמיון בינו לבין עלילת המשחק.

הסרט במקור נועד להצגה בבתי הקולנוע ברחבי העולם ב-30 באוקטובר 2020, אך הפצתו נדחתה בעקבות מגפת הקורונה. במקום זאת, הסרט הופץ בשירותי הסטרימינג ובהפצה קולנועית מצומצמת בבתי קולנוע מעטים ברחבי ארצות הברית, בהפצת אולפני Screen Media Films ב-12 בפברואר 2021. הסרט קיבל ביקורות מעורבות ששיבחו את משחקו של קייג' ואת תנועותיהן האותנטיות של הבובות האנימטרוניות, אך זכה גם לביקורות שליליות על שאר הדמויות.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן נסיעתו בכבישי נבדה, נווד חסר שם נתקע עם מכוניתו לאחר שצמיגיה התפוצצו בסמוך לעיירה "הייסוויל". הנווד נאסף על ידי נהג גרר בשם ג'ד לאב שמסיע אותו למסעדה בשם "ארץ הפלאות של וילי" - מסעדת ילדים נטושה. הבעלים של המסעדה, אדם בשם טקס מקאדו, מציע לנווד לעבוד בתור איש תחזוקה במסעדה ללילה אחד ובתמורה הוא ישלם עבור התיקון של צמיגי הרכב. הנווד מסכים וג'ד וטקס נועלים אותו במסעדה. בזמן הזה, נערה מתבגרת בשם ליב הות'ורן נכלאת בביתה באזיקים על ידי אמה המאמצת, שריף העיירה אלואיז לאנד לאחר שליב ניסתה לשרוף את המסעדה מספר פעמים קודם לכן. כאשר אלואיז עוזבת את המקום, חבריה של ליב: כריס מולי, קייטי ברנס, ארון פאוורס, בוב מק'דניאל ודן לוריין מגיעים ומשחררים אותה.

בזמן שהנווד מתחיל את עבודתו במסעדה, הבובות האנימטרוניות שבה: וילי הסמור, ארטי התנין, קאמי הזיקית, אוזי היען, נייטי האביר, טיטו הצב, גאס הגורילה ושרה הסירנה מתעוררות לחיים ומתכננות לרצוח את הנווד. אוזי היען תוקף את הנווד, אך הנווד מצליח להורגו בעזרת מגב לשטיפת רצפות. בזמן שחבריה משפריצים בנזין על הבניין במטרה להבעיר אותו, ליז מבינה שהנווד נמצא בתוך המסעדה ונכנסת אליה דרך תעלות האוורור במטרה לחלצו. בזמן הזה, הנווד מותקף על ידי גאס הגורילה בשירותים, אך מצליח להרוג אותו בעזרת רמיסת פניו על משתנה. בתוך תעלות האוורור, ארטי התנין רודף אחרי ליב, אך היא מצליחה להימלט ממנו ומגיעה לחדר שמעוצב כמו יער פיות, שם שרה הסירנה חוטפת אותה. ליב מצליחה להתחמק משרה ופוגשת בנווד, שמתעלם מאזהרותיה ומסרב לעזוב.

מחוץ למסעדה, חבריה של ליב מטפסים אל גג המבנה, אך הגג מתרסק והחמישה נופלים לתוך המסעדה. בזמן שהנווד עובד במטבח, ליב מספרת לו שבעבר, המסעדה הייתה שייכת לאדם בשם ג'רי רוברט ויליס, רוצח סדרתי ידוע לשמצה. בסיוע שבעת חבריו הקניבלים, ג'רי רצח משפחות שלמות שבילו במסעדה, אך הרשויות לבסוף גילו את מעשיהם. מבינים שהם לכודים, שמיניית הרוצחים מבצעים טקס שטני במטרה להעביר את נשמותיהם אל תוך הבובות האנימטרוניות במסעדה ולאחר מכן מתאבדים. כשליב מסיימת את ההסבר, חלק מהבובות מתעוררות לחיים ותוקפות את הקבוצה. במהומה שמתחוללת, נייטי האביר משפד למוות את ארון בעזרת חרבו, טיטו הצב ושרה הסירנה טורפים את דן וארטי התנין רוצח את קייטי ובוב בזמן שהם שוכבים בחדר המסיבות במסעדה. כשהבובות תוקפות את ליב, הנווד רוצח את נייטי האביר ואת ארטי התנין.

כריס עצמו הצליח לברוח למשחקיה, שם הוא פוגש בקאמי הזיקית. כריס מצליח ליצור קשר עם השריף אלואיז לעזרה. בהבינה שליז כלואה במסעדה, אלואיז יוצאת אל המסעדה ביחד עם סגן השריף אוון אולסון. בדרכם לשם, אלואיז מספרת לאוון שאחרי שהמסעדה נסגרה, הבובות המשיכו לרצוח אנשים החיים בעיירה, אך היא, טקס וג'אד סגרו איתם עסקה. במהלך השנים שעברו, השלושה גרמו לאנשים מזדמנים שהגיעו לעיירה לעבוד במסעדה במהלך הלילה במטרה שהבובות ירצחו אותם וכך לא יפגעו בתושבי העיירה. הוריה של ליב נהרגו גם הם ולאחר מותם, אלואיז אימצה אותה בתור בתה בעקבות רגשות האשם. כאשר הנווד וליב מגיעים אל המשחקיה, קאמי הזיקית שוברת את צווארו של כריס והורגת אותו. השניים מצליחים לעצור את קאמי, אך עוצרים כאשר אלואיז ואוון מגיעים למסעדה. אלואיז אוזקת את הנווד ומשאירה אותו לבד במסעדה, בזמן שאוון לוקח משם את ליב. בזמן נסיעתם למשרד השריף, אוון וליב מותקפים על ידי טיטו הצב, אך ליב מצליחה לברוח.

במסעדה, הנווד מצליח לעצור את שרה הסירנה ולהרוג את קאמי הזיקית. אלואיז בתגובה מנסה לגרום לוילי הסמור להרוג את הנווד, אך וילי הורג את אלואיז במקום. וילי והנווד מתחילים להילחם, אך הנווד מנצח אותו ועורף את ראשו. בבוקר שלמחרת, טקס וג'אד חוזרים למסעדה ומגלים שהיא נקיה לחלוטין ושהבובות האנימטרוניות נעלמו. הנווד מקבל חזרה את רכבו המתוקן ומציע לליב להצטרף אליו. ג'אד וטקס, בהלם שהנווד שרד את אירועי הלילה, מתיישבים ברכבם ומתכננים לפתוח מחדש את המסעדה. שרה הסירנה, שעדיין בחיים מגיעה ומעלה את רכבם של השניים באש, אך נהרגת גם היא על ידי הפיצוץ, שהורס כליל את המסעדה. הנווד וליב נוסעים בדרכם אל הלא נודע, רואים את טיטו הצב עומד על הכביש, מתנגשים בו והורגים אותו.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ניקולס קייג' - נווד חסר שם שנאלץ לעבוד כאיש אחזקה במסעדה במטרה לקבל חזרה את רכבו. דמות הפרוטוגניסט בסרט. במהלך הסרט, דמותו של קייג' לא מדברת.
  • אמילי טוסטה - ליב הות'ורן, בתה המאומצת של שריף העיירה. מנסה במהלך הסרט לסייע לנווד לברוח ולשרוף את המסעדה. השחקנית קאמיה הארינגטון מגלמת את ליב בילדותה.
  • בת' גרנט - שריף אלואיז לאנד, שריף העיירה ואמה המאמצת של ליב.
  • דייוויד שפטל - סגן השריף אוון אולסון, עוזרה של אלואיז.
  • ריק רייז - טקס מקאדו, איש עסקים והבעלים הנוכחי של "ארץ הפלאות של וילי".
  • כריס וורנר - ג'אד לאב, נהג רכב גרירה.
  • קאי קאדלק - כריס מולי, אחד מחבריה של ליב.
  • קיילי קוואן - קייטי ברנס, אחת מחבריה של ליב ובת זוגו של בוב.
  • טיירל היל - בוב מק'דניאל, אחד מחבריה של ליב ובן זוגה של קייטי.
  • קריסטיאן דל גרוסו - ארון פאוורס, אחד מחבריה של ליב.
  • ג'ונתן מרסדס - דן לוריין, אחד מחבריה של ליב.
  • גרנט קרמר - ג'רי רוברט ויליס, הבעלים הקודמים של המסעדה. העביר את נשמתו לבובת וילי הסמור. האנטגוניסט הראשי של הסרט.
  • כריס פדיליה - ג'ים הות'ורן, אביה המנוח של ליב, נהרג על ידי הבובות האנימטרוניות.
  • אולגה קרמר - ג'ודי הות'ורן, אמה המנוחה של ליב, נהרגה על ידי הבובות האנימטרוניות.

בנוסף, מופיעים בסרט השחקנים ג'ייסון טיילר שגילם את אריק מילר, פועל בניין שנשכר על מנת להרוס את המסעדה; ריאן קיגלינגר גילם אופנוען שעבד במסעדה בעבר; ג'וזף וג'סיקה טיגל כזוג היפי שעבד במסעדה בעבר; לורין יאקל, אשן בכן, קווין בראון, אדוארדו לוזאנו, נתניאל סמית' ג'וניור ודי.ג'יי סטברופולוס גילמו את החברים בכת של וילי; מישל וודרוף, מאדריס, רוברט האוול, כריס ספאק, בנטון אידן ואליוט בוסוול גילמו סוכנים מטעם הרשות לאכיפת נושאי האלכוהול, הטבק, הנשק וחומרי הנפץ (ATF); ג'ראד סוטו גילם דמות של חסר בית; קנדס לי גילמה אישה מעשנת שנהרגת על ידי וילי; מיילס וודרוף גילם ילד שנערכה עבורו מסיבת יום הולדת במסעדה בפלאשבק.

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות שחקן בתוך החליפה מדבב
וילי הסמור ג'ירי סטנק אמוי
שרה הסירנה ג'סיקה גרייבס
קאמי הזיקית טיילור טווארי מדיסון ליי
אוזי היען בי.ג'יי גאייר אבל אריאס
טיטו הצב כריס שמידט ג'וניור
גאס הגורילה בילי בוסאי מארק גאגליארדי
ארטי התנין כריסטופר בראדלי חסרי קול
נייטי האביר דיוק ג'קסון

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

העבודה על הסרט הוכרזה לראשונה באוקטובר 2019 על ידי אולפני Screen Media Films לאחר שהכותב והמפיק ג'י.או. פרסונס ניסה לייצר סרט במטרה להרחיב לעצמו את הקריירה, אך לא היה מרוצה מהתוצאה: סרט קצר בשם "ארץ הפלאות של וואלי". פרסונס הכניס את התסריט ל-"רשימה המדממת", רשימה בה נכללים תסריטים לסרטי אימה במטרה שחברת הפקה תתעניין מספיק ותסכים לייצר ממנו סרט באורך מלא[4]. זמן מה לאחר מכן, המגזין "Deadline Hollywood" הכריזו שניקולס קייג' הצטרף לעבודה על הסרט בגלל שהתסריט משך את תשומת לבו[5]. קייג' הסכים גם להפיק את הסרט יחד עם המפיקים ג'רמי דייוויס מאולפני "JD Entertainment" והשחקן לשעבר גרנט קרמר מאולפני "Landafar Entertainment". השלושה עבדו בשיתוף עם המפיק מייק נילון, העובד בחברת ההפקות של קייג' "Saturn Films". קווין לואיס נשכר כבמאי ושאר השחקנים הצטרפו להפקה בפברואר 2020.

לאחר ההכרזה הראשונה על הסרט, מעריצי סדרת המשחקים "חמישה לילות אצל פרדי" הביעו בו התעניינות מכיוון שעלילתו מזכירה את עלילת המשחקים. למרות שפרסונס ולואיס הכחישו את הקשר בין הסרט למשחקים. מכונת הפיינטבול המופיעה בסרט עוצבה בהשראת מכונת הפיינטבול "Davil's Dare" של חברת Gotllieb משנת 1982[6]. שינויים נעשו במהלך ההפקה: שם הסרט שונה מ-"ארץ הפלאות של וואלי" ל-"ארץ הפלאות של וילי" בגלל ענייני זכויות יוצרים, דמויות אנימטרוניות שהיו אמורות להופיע בסרט כגון דאגלס הכלב, פולי הפינגווין, ברי הדוב, פיט הפיראט ורג'ינה הארנבת הוחלפו בארטי התנין, טיטו הצב, גאס הגורילה, נייטי האביר וקאמי הזיקית בהתאמה.

צילומים ועיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט החלו בפברואר 2020 באטלנטה שבג'ורג'יה ונמשכו כחודש[7]. צוות הצילומים השתמשו באתר באולינג בקניון "ספרייברי" באיסט קוב שבמריאטה בתור סט הצילומים למסעדה. הצוות נאלץ להסתגר באתר בזמן הצילומים בעקבות ההנחיות הקשורות למגפת הקורונה[8]. האפקטים המיוחדים נוצרו על ידי המעצבת מולי קופי, שנעזרה רבות בצילומים ועיצובים של בובות במטרה לדמות את עיצוב תנועות הבובות האנימטרוניות.

שיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-29 בינואר 2021, פרסונס הכריז בחשבון הטוויטר שלו שחולצות הדומות לחולצות המסעדה אותן קייג' לבש בסרט זמינות לרכישה[9].

חוברות קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-25 ביוני 2021, פרסונס אישר שחברת ההפקות "American Mythology Productions" תשחרר שלוש חוברות קומיקס שעלילתן מקדימה את עלילת הסרט.

חוברת ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החוברת שוחררה באוקטובר 2021 ועוקבת אחר סיפור מקורן של הבובות האנימטרוניות: ג'רי רוברט ויליס הוא צלם ורוצח סדרתי אמריקאי שרוצח משפחות ששוכרות את שירותיו כדי לספק את רצונותיו הסדיסטיים.

שרה הסירנה הייתה מורה לריקוד שרואה את העוזרת שלה, דבי, מתעלסת עם בן זוגה (או בעלה) גרי והורגת את השניים בעזרת גרזן. זמן מה לאחר מכן, היא נעצרת ביחד עם ג'רי ויליס והשניים מתכננים להקים קבוצה שטנית במטרה להרוג בני אדם.

הסיפור מציג את הפתיחה מחדש של המסעדה לאחר שג'רי ושותפיו מתו. המסעדה נפתחה מחדש על ידי ג'אד וטקס, למרות מחאות הציבור והשריף. לאחר שהבובות האנימטרוניות הורגות את חלק מצוות העובדים, ג'אד מתוודה בפני טקס שנשמותיהם של ג'רי ושותפיו שוכנות בבובות. טקס מחליט להשאיר את המסעדה פתוחה, בזמן שג'אד נפתר מגופות העובדים.

חוברת שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחוברת זו, סיפור מקורה של גאס הגורילה נחשף. במקור, גאס היה שומר בגן חיות מופנם. לאחר שננזף על ידי הבוסית שלו על כך שהאכיל את אחת הגורילות בבננה, גאס תוקף אותה, אך נלכד על ידי הרשויות.

בהמשך, מתברר שקאמי הזיקית הייתה אישה בעלת פיצול אישיות: אישיות אחת היא ילדותית, בעוד השנייה היא פסיכוטית ומסוכנת. כמו כן, אותה האישה מתבררת להיות אחותו של ג'אד לאב.

מתברר שארטי התנין היה מורה אמנות שהפך לרוצח סדרתי בשם ארתור אלן, שהשחית את קורבנותיו ויצר יצירות אמנות בעזרת דמם. לפי הפילוסופיה שלו "העולם הוא קנבס אחד גדול ואני מעניק לו את צבעיו".

טיטו הצב היה מכונאי, שלאחר שצחקו עליו בגלל אהבתו לצבים, הוא רצח את כל חבריו לעבודה ונתפס. לאחר מכן הוא הכיר את ג'רי ואת השאר, יחד איתם הקים את הכת.

לאחר שהבובות האנימטרוניות הורגות אורחים נוספים ואנשי צוות, ג'אד מתלבט האם להשאיר את המסעדה פתוחה, אך ג'אד מקבל הצעה ממשפחה עשירה: לקיים מסיבת יום הולדת במסעדה לילדם וטקס מסכים. למרות תחנוניו של ג'אד, במהלך המסיבה, וילי ושאר הבובות רוצחות את בני המשפחה ואת האורחים. השריף הנוכחי וסגניתו, אלואיז לאנד מכריחים את טקס לסגור את המסעדה, אך ג'אד מצהיר שמעשה זה רק יכעיס את וילי ושותפיו.

חוברת שלישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

החוברת שוחררה ב-30 במרץ 2022 ומציגה את סיפור מקורן של אוזי היען ונייטי האביר.

בעבר, אוזי היה רוצח סדרתי שנודע בשם "רוצח חצות". לאחר שאמו המתעללת חנקה אותו בחוזקה וגרמה לנזק במיתרי הקול שלו, אוזי גדל להיות רוצח סדרתי שתוקף סטודנטיות.

נייטי האביר היה בעברו עובד ביריד ימי הביניים שלאחר שאורח העליב אותו על תפקידו ביריד, הוא רצח את האורח בעזרת חרבו והפך לחבר השמיני והאחרון בכת של ג'רי.

לאחר שבעיירה שוכרים קבלני שיפוצים על מנת להרוס את המסעדה, וילי ושותפיו (כבובות) עוזבים את המסעדה והורגים את מנהל העבודה ואת צוותו, לאחר מכן ממשיכים ברצח תושבים בעיירה. לאחר הרצח, השריף, סגניתו אלואיז לאנד והמון זועם עושים דרכם להרוס את המסעדה.

שחרור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט במקור נועד להצגה בבתי הקולנוע ברחבי העולם ב-30 באוקטובר 2020, אך הפצתו נדחתה בעקבות מגפת הקורונה. במקום זאת, הסרט הופץ בשירותי הסטרימינג ובהפצה קולנועית מצומצמת בבתי קולנוע מעטים ברחבי ארצות הברית, בהפצת אולפני Screen Media Films ב-12 בפברואר 2021.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר Rotten Tomatoes העניק לסרט ציון של 60% טריות על סמך 89 ביקורות וציון משוקלל של 5.7/10[10].

האתר Metacritic העניק לסרט ציון של 44/100 על סמך 14 ביקורות[11].

סרט המשך אפשרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך ראיון, פרסונס ציין שיש לו רעיון לסרט המשך, במידה והסרט ייקבל מספיק תמיכה[12]. בפברואר 2021, הוכרז שמתקיימות שיחות בנוגע לסרט המשך[13].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"ארץ הפלאות של וילי", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Jeremy Dick, Willy's Wonderland Trailer Traps Nicolas Cage in a Nightmare World of Killer Animatronics, MovieWeb, ‏2021-01-15 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Clark Collis October 30, 2020 at 01:00 PM EDT, Watch Nicolas Cage battle giant animatronic animals in 'Willy's Wonderland' teaser, EW.com (באנגלית)
  3. ^ Andreas Wiseman, Andreas Wiseman, Nicolas Cage To Star In Genre Thriller ‘Wally’s Wonderland’, Deadline, ‏2019-10-29 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Maisy Flowers, Everything We Know So Far About Willy's Wonderland, ScreenRant, ‏2020-07-03 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ Abid Rahman, Abid Rahman, Nicolas Cage to Star in Twisted Theme Park Thriller ‘Wally’s Wonderland’, The Hollywood Reporter, ‏2019-10-30 (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ pin2d, The Making of Willy's Wonderland Pinball - Guest Post by Spencer Murrill, This Week in Pinball, ‏2021-02-25 (באנגלית אמריקאית)
  7. ^ Brad Miska, New Shot of Nicolas Cage in ‘Wally’s Wonderland’, Bloody Disgusting!, ‏2020-02-22 (באנגלית אמריקאית)
  8. ^ Nishan Chakrabartty, Where Was Willy's Wonderland Filmed?, The Cinemaholic, ‏2021-02-11 (באנגלית אמריקאית)
  9. ^ John Squires, There’s Now an Official ‘Willy’s Wonderland’ T-Shirt Based on the One Nicolas Cage Wears in the Movie, Bloody Disgusting!, ‏2021-01-29 (באנגלית אמריקאית)
  10. ^ Willy's Wonderland (באנגלית), נבדק ב-2022-11-05
  11. ^ Willy's Wonderland, נבדק ב-2022-11-05
  12. ^ Talking To The Creator of Willys Wonderland About FNAF, Animatronics & MORE!, נבדק ב-2022-11-05
  13. ^ 'Willy's Wonderland' director sees his Evil Dead send-up as the next great horror entry in the Nic Cage 'genre', SYFY Official Site, ‏2021-02-17 (באנגלית אמריקאית)