בובת טרול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בובת טרול
אוסף של בובות טרול
אוסף של בובות טרול
אוסף של בובות טרול
כללי
עשוי מ פלסטיק עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בובת טרולדנית: Gjøltrold) היא סוג של בובת פלסטיק עם שיער צמרירי ורך המסורק כלפי מעלה, המייצג דמות של טרול. סוג זה של בובות קרוי גם "בובות דאם" על שם מי שיצר בובות אלו לראשונה, חוטב העצים הדני תומאס דאם. שם נוסף של בובות אלו הוא "טרולים למזל טוב" (good luck trolls), או "טרולי גונק" (gonk) - שם הנהוג בממלכה המאוחדת.

הבובות נוצרו לראשונה בשנת 1959, ובראשית שנות ה-60 היו אחד מהצעצועים המבוקשים ביותר בארצות הברית. בכמה תקופות קצרות לאחר מכן בשנות ה-70 עד לשנות ה-90 היו שוב לאופנה צרכנית, ומספר יצרנים החלו לשווק חיקויים של הבובה בשמות אחרים.

במהלך שנות ה-90 מספר משחקי וידאו וקלטות וידאו נוצרו בהתבסס על בובות הטרול.

בשנת 2003 השיבה לעצמה חברת דאם הדנית את הזכויות למותג בארצות הברית, ובכך הפסיקה את ייצור הבובות ללא רישיון.

בשנת 2005 שיווקה חברת דאם את המותג מחדש בגרסה מודרנית יותר בשם "טרולז" (Trollz), אך קמפיין זה נכשל שיווקית (גרסה זו אף עובדה לסדרת הטלוויזיה "טרוליות").[1]

בשנת 2010 הכריזו אולפני ההנפשה של דרימוורקס על יצירת סרט המבוסס על בובות הטרול, שיצא בשנת 2016 בשם "טרולים".[2][3] ב-11 באפריל 2013 הודיעה דרימוורקס כי רכשה את מותג בובות הטרול מחברת דאם.[4]

תולדות המותג[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדים משחקים בבובות טרול

בובות הטרול נוצרו במקור בשנת 1959 על ידי הדייג וחוטב העצים הדני תומאס דאם. ידו של דאם לא הייתה משגת כדי לקנות לבתו לילה (Lila) מתנה לחג המולד, והוא גילף את הבובה מדמיונו. ילדים אחרים בעירו Gjøl שבדנמרק ראו את הבובה ורצו גם אחת כזו.[5] תומאס דאם הקים את חברת "דברי דאם", שהחלה לייצר את הבובת מפלסטיק תחת השם "טרולים למזל טוב".[6] בתחילת שנות ה-60 הפכו הבובות לפופולריות במספר מדינות אירופאיות, מעט לפני שהחל שיווקן בארצות הברית. בין סתיו 1963 לשנת 1965 הן היו לאחת מאופנות הצעצועים הגדולות ביותר שהיו בארצות הברית אי פעם. הבובות המקוריות הן מהאיכות הגבוהה ביותר – הן נקראות גם "בובות דאם", והן נוצרו משיער העשוי מצמר כבשים ומעיני זכוכית. הפופולריות הפתאומית והבלתי צפויה שצברה הבובה, לצד טעות בכתב זכויות היוצרים של המוצר המקורי של תומאס דאם, הובילו לייצור של חיקויים זולים יותר.

חברת דאם מעולם לא הפסיקה את ייצור הבובות בדנמרק, שבה תמיד נשארו צעצוע פופולרי. בשלהי שנות ה-80 החלו בובות הטרול של דאם לחוות קאמבק בארצות הברית. חברת EFS Marketing Associates הייתה אחת מהחברות היחידות שקיבלו היתר לייבא ולשווק את בובות הטרול של תומאס דאם בארצות הברית. "בובות דאם" אלו שווקו תחת המותג "טרולי נורפין" (Norfin Trolls), ועל התגית שלהן התנוסס לוגו שבו כתוב "אמץ טרול נורפין" ("Adopt A Norfin Troll").

במהלך תקופת הפופולריות של הבובה בתחילת ועד אמצע שנות ה-90, נעשו מספר ניסיונות לשווק את בובות הטרול לבנים צעירים. ניסיונות אלו כללו מספר מותגים של בובות אקשן פיגר כמו "טרולי הקרב המקוריים" (The Original Battle Trolls) של חברת הסברו, מותג "מגני האבן" (Stone Protectors) שאף עובד לסדרת טלוויזיה, ו"טרולי צבי הנינג'ה". נעשה ניסיון גם ליצור גרסה המשלבת את הטרול הפופולרי עם צעצועי מייטי מקס הפופולריים (שזכו גם הם לעיבוד מצליח לסדרת טלוויזיה), גרסה שנקראה "ראשים שעירים" (Hairy Heads), או "ראשי האימה" (Dread Heads).

בשנת 1994 הושבו זכויות היוצרים של דאם על הבובות בארצות הברית בעקבות חוק שנחקק במדינה בעקבות הסכמי סבב אורוגוואי. חברת הבובות "יונידה" (Uneeda), שגרפה רווחים של מיליוני דולרים בייצור בובות טרול בארצות הברית, ערערה על השבת זכויות היוצרים לחברת דאם, ובית המשפט קבע בשתי ערכאות, כי על חברת יונידה להפסיק לייצר, להפיץ ולמכור את מותג בובות הטרול שלה "ויש-ניק" ("Wish-nik").‏[7]

בשנת 2003 כלל איגוד תעשיית הצעצועים האמריקאי (אנ') את בובות הטרול ברשימת "צעצועי המאה", הכוללת את 100 הבובות הזכורות והיצירתיות ביותר של המאה ה-20.[8]

ב-2005 קיבלה חברת DIC Entertainment רישיון למותג הטרול, והחלה למכור בובות אופנה[א] ומוצרי אופנה תחת המותג "טרולז" (Trollz), שעובד גם לסדרת הטלוויזיה "טרוליות".[9] ניסיון זה לא צלח שיווקית. בשנת 2007 הגישה חברת דאם הדנית תביעה נגדת חברת DIC, בטענה כי החברה לא העריכה נכון את יכולתה ליצור ולשווק בובת טרול מודרנית, ופגעה קשות בתדמית המותג.[10]

בטלוויזיה, בקולנוע ובמשחקי וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1991 יצא סרט מצויר בשם "טרולי הקסם והטרולים הלוחמים" (The Magic Trolls And The Troll Warriors) כדי לקדם את בובות הטרול, המציג טרולים הנלחמים במלך נולאף ובטרולים הלוחמים שלו.[11] בשנת 1992 אף הוציאה חברת DIC סרט מצויר, בהמשך לסרט הקודם, בשם "סופר טרולים קסומים" (Magical Super Trolls) שהציג את דמותו של הטרול הרשע קרייבן.[12]

בשנת 1993 יצא משחק וידאו בשם "טרולים" (Trolls) למחשבי קומודור אמיגה, מערכת ההפעלה DOS ומחשב קומודור 64.[13] משחקים אחרים יצאו לקונסולות NES ו-SNES, למשל "איי הסופר טרולים" (Super Troll Islands) ל-SNES. בשנת 1994 הוציאה חברת American Video Entertainment הוצאה מחודשת של המשחק Dudes with Attitude עם קונספט סביב דמויות הטרולים, שנקרא "טרולים באי המטמון" (Trolls on Treasure Island).

בשנות ה-90 יצאה קלטת וידאו בשם "תוכנית הרדיו של הטרולים" (The Trollies Radio Show), קלטת מוזיקלית, שבה דמויות טרולים שרות שירים מוכרים כמו "Kokomo", "Woolly Bully" ו-"Do Wah Diddy", לצד מספר שירים מקוריים.

בסרט "צעצוע של סיפור" של דיסני/פיקסאר משנת 1995 היה תפקיד משני לבובת טרול עם שיער ורוד ובגד ים כחול. דמות משנית זו הופיעה בהמשך גם ב"צעצוע של סיפור 2" (1999) וב"צעצוע של סיפור 3" (2010).

בשנת 2014 בסרטם של אולפני מארוול "שומרי הגלקסיה" הופיעה גם בובת טרול כמזכרת של פיטר קוויל מילדותו; בהמשך הסרט הוא החליף את בובת הטרול כנגד אבן האינסוף.

בסיטקום המצויר "המלך היל" בן המשפחה בובי היל מחזיק באוסף בובות טרול המוצג במספר פרקים.

הסדרה המצוירת משנת 2005 בהפקת DIC Entertainment "טרוליות" מציגה וריאציה מודרנית על בובות הטרול, ומתארת את עלילותיהן של חמש טרוליות החיות בעולם קסום של מפלצות, גמדים ודרקונים, אך מתמודדות עם בעיות יומיומיות של בנות נוער.

ב-11 באפריל 2013 הודיעו אולפני ההנפשה של דרימוורקס כי רכשו מחברת דאם את הזכויות ליצירת מותג על בסיס בובות הטרולים, ובכך הפכו לגורם העולמי הרשאי להעניק זכויות שיווק למוצרי טרולים, מלבד בתחומי סקנדינביה, שבה נותרה חברת דאם בעלת הזכויות.[4] בנובמבר 2016 יצא סרט האנימציה המוזיקלי "טרולים", שנעשה בטכנולוגיית תלת-ממד ממוחשבת, והתבסס על בובות הטרול.[14] במאי הסרט היו מייק מיצ'ל ווולט דורן, ועם צוות המדבבים נמנו אנה קנדריק וג'סטין טימברלייק.[15] הסרט זכה להצלחה, והופקו בהשראתו שתי סדרות טלוויזיה, "טרולים: ממשיכים לרקוד!" ו"טרולים: טרולסטופיה", וסרט המשך בשם "טרולים מסביב לעולם".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בובת טרול בוויקישיתוף

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בובות שעיקר מהותן להיות מולבשות לפי צווי האופנה. דוגמאות מוכרות לבובות כאלה הן ברבי של מאטל או בובות בראץ.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ http://www.trollsdolls.com/tag/varieties-of-trolls-dolls/
  2. ^ "DreamWorks Animation to Bring Trolls Out of Hiding". DreamWorks Animation. 23 ביוני 2010. אורכב מ-המקור ב-29 ביוני 2013. נבדק ב-15 ביולי 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Chitwood, Adam (16 במאי 2013). "DreamWorks Animation Moves B.O.O. Release Up to June 5, 2015 and TROLLS to November 4, 2016; Fox Dates ANUBIS and FERDINAND". Collider.com. נבדק ב-15 ביולי 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ 1 2 "DreamWorks Animation Acquires IP For Trolls With Plans To Take Iconic Dolls' Brand (And Hair) To New Heights". DreamWorks Animation. 11 באפריל 2013. נבדק ב-2 במאי 2017. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ "www.goodlucktrolls.com". www.goodlucktrolls.com. אורכב מ-המקור ב-13 בפברואר 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ BNA's patent, trademark & copyright journal Bureau of National Affairs (Arlington, Va.) - 2002 "In the 1950s, Danish woodcarver Thomas Dam created a plastic mould to shape a doll that he began producing as the “Good Luck Trolls.” Dam's company, Dam Things from Denmark, holds valid Danish copyrights in the trolls"
  7. ^ Troll Company v. Uneeda Doll Company, 483 F.3d 150 (2d Cir. April 13, 2007). Retrieved October 25, 2011.
  8. ^ "Toy Industry Association Announces Its Century of Toys List". Business Wire, 21 January 2003. Retrieved 31 October 2008.
  9. ^ "Archived copy". אורכב מ-המקור ב-2012-07-22. נבדק ב-2012-07-02. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ "Lawsuit Charges Fraud In Deals for Iconic Troll Doll; DIC Entertainment ``Cynically Concealed´´ Financial Woes - 31/10/07 - 305539". elEconomista.es. 2007-10-31. נבדק ב-2010-06-23.
  11. ^ The Magic Trolls and the Troll Warriors
  12. ^ Super Trolls Syndication
  13. ^ Trolls 1993 Computer game, באתר MobyGames
  14. ^ DreamWorks Animation SKG (23 ביוני 2010). "DreamWorks Animation to Bring Trolls Out of Hiding" (Press release). PR Newswire. נבדק ב-28 בנובמבר 2015. {{cite press release}}: (עזרה)
  15. ^ Lieberman, David (15 בספטמבר 2015). "Justin Timberlake To Add His Voice To DreamWorks Animation's 'Trolls'". Deadline. נבדק ב-15 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)