בית הכנסת בית יעקב יוסף - הרב צבי גוטמן

בית הכנסת בית יעקב יוסף - הרב צבי גוטמן
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע כללי
סוג בית כנסת עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם צבי גוטמן עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום תל אביב-יפו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1963
תאריך פתיחה רשמי 1963 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 32°05′23″N 34°46′38″E / 32.089777777778°N 34.77725°E / 32.089777777778; 34.77725
sinagogutman.org
(למפת תל אביב רגילה)
 
בית הכנסת בית יעקב יוסף - הרב צבי גוטמן
בית הכנסת בית יעקב יוסף - הרב צבי גוטמן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
האחים יוסף גוטמן, עיתונאי, ויעקב (ינקו) גוטמן, משפטן - קרבנות הפוגרום בבוקרשט ב-21 בינואר 1941
לוח זיכרון לשואת יהודי בסרביה בבית הכנסת בית יעקב יוסף-הרב צבי גוטמן

בית הכנסת בית יעקב יוסף-הרב צבי גוטמן, בשמו המלא: בית הכנסת והמרכז הקהילתי של יוצאי רומניה "בית יעקב יוסף - הרב צבי גוטמן" (ברומנית: Sinagoga şi centrul comunitar al evreilor originari din România Beit Iacov Iosef - Rav Zvi Guttman) הוא בית כנסת אורתודוקסי ומרכז קהילתי של יהודים יוצאי רומניה בתל אביב.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחלתו בבוקרשט, בירת רומניה, אחרי פרעות הליגיונרים בבוקרשט בינואר 1941. ב-21 בינואר 1941 ניצל הרב צבי גוטמן, רב בקהילת בוקרשט, מניסיונות חוזרים של מורדים לגיונרים להוציא אותו להורג. שניים מבניו, יעקב ויוסף, נרצחו נגד עיניו. "בית המדרש הישן" שהוא ניהל בבוקרשט נשרף ד היסוד על ידי הפורעים על ספרי התורה שבו. בהינצלו החליט לפתוח בית כנסת חדש בחדרים של שני בניו המנוחים. אחרי שהוא ומשפחתו התמודדו גם עם הרדיפות האנטיציוניות של המשטר הקומוניסטי הרומני בשנות ה-1950, הרב צבי גוטמן ומשפחתו עלו לישראל בשנת 1963.

באותה שנה הוא הקים מחדש את בית הכנסת בית יעקב יוסף קודם במבנה ארעי ואחר כך בבית קבוע ברחוב פקיעין מס. 12 בצפון תל אביב. סביב בית כנסת זה התקבצו רבים ממתפללי בית הכנסת בבוקרשט והמקום הפך בהמשך למוסד דתי חשוב על עולי רומניה בישראל. לצד בית הכנסת הוקם בית המדרש והמרכז להעשרה יהודית "ארץ צבי". בו נלמדו תלמוד, מקרא, מחשבת ישראל ופילוסופיה יהודית. אחרי מותו של הרב צבי גוטמן בית הכנסת והמרכז הרוחני נוהלו על יד בנו, הרב אפרים גוטמן. המרכז הוציא לאור את הביטאון "הציונות" בעברית וברומנית. הרב אפרים גוטמן ואחרים יזמו הקמת יד זיכרון ליהדות רומניה. בבית הכנסת התקיימו במשך עשרות שנים עצרות זיכרון לקרבנות הפרעות ביאשי, בבוקרשט, בטרנסניסטריה, לנספים שבאוניית "סטרומה" ואירועים של ארגון אסירי ציון מרומניה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]