גמר גביע המדינה בכדורגל 2003

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר גביע המדינה בכדורגל 2003
אירוע גביע המדינה בכדורגל 2002/2003
המשחק הוכרע בדו-קרב פנדלים
תאריך 27 במאי 2003
מיקום אצטדיון רמת גן, רמת גן
שיפוט ישראלישראל יעקב בן-חמו
צופים 30,000
2002
2004
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גמר גביע המדינה בכדורגל 2003 התקיים באצטדיון רמת גן ברמת גן ב-27 במאי 2003, ובו נקבע כי מחזיקת גביע המדינה בכדורגל 2002/2003 היא הפועל רמת גן, שניצחה במשחק את הפועל באר שבע בדו-קרב פנדלים בתוצאה 4-5, לאחר משחק שהסתיים בתוצאה 1-1 אחרי הארכה. הייתה זו המהדורה ה-65 של גביע המדינה, וה-50 מאז קום המדינה.

הפועל רמת גן זכתה בגביע הראשון בתולדותיה, והייתה הראשונה (ועדיין עד כה) שעושה זאת כשהיא משחקת באותה עונה בליגת המשנה (הליגה הלאומית). כמו כן היה זה גמר הגביע הראשון בתולדותיה, וחצי הגמר הראשון מאז 1958. רמת גן זכתה בגביע לאחר 5 משחקים במפעל, מתוכם ניצחה ב-2 משחקים בתום 90 דקות, ו-3 משחקים בתום דו-קרב פנדלים. מאזן השערים שלה בעונה זו בגביע היה 3-5 לטובתה, כאשר היא מציגה ממוצע שערים של שער למשחק בלבד. בעקבות זכייתה שיחקה הפועל רמת גן במוקדמות גביע אופ"א של עונת 2003/2004, ובעצם הייתה הקבוצה הראשונה שמייצגת את ישראל במסגרת אירופית מהליגה השנייה. בנוסף זאת הייתה הפעם הראשונה ששיחקה הקבוצה במסגרת אירופאית[1]

מנגד הפועל באר שבע שנחשבה לפייבוריטית במפגש הזה והגיעה מליגת העל, הגיעה למשחק הגמר, 6 שנים לאחר הזכייה בגביע הראשון שלה ב-1996/1997, במשחק גמר שבו ניצחה את מכבי תל אביב 0-1. באר שבע העפילה לגמר לאחר 4 משחקים שבהם ניצחה ב-90 דקות, ועם יחס שערים 1-8 במפעל הגביע באותה עונה, כשיחס השערים עומד על 2 שערים למשחק, והפסידה רק בגמר בדו-קרב פנדלים.

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפועל באר שבע סיבוב הפועל רמת גן
יריבה תוצאה תוצאה יריבה
הפועל צפרירים חולון 2–1 32 האחרונות 1–1 (4–3 פ) הפועל ירושלים
הפועל תל אביב 1–0 שמינית הגמר 0–0 (7–6 פ) מכבי פתח תקווה
מכבי קריית גת 2–0 רבע הגמר 0–1 בני סכנין
מכבי חיפה 3–0 חצי הגמר 1–2 מכבי תל אביב

הפועל באר שבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפועל באר שבע הגיעה לגמר זה כאשר היא קבוצת אמצע טבלה בליגת העל הבכירה, והיא העפילה לגמר הגביע לאחר 4 משחקים במפעל, כאשר היא ניצחה בכולם ב-90 דקות, וסופגת שער אחד בלבד. בסיבוב ט' נפגשה הפועל באר שבע עם הפועל צפרירים חולון בחוץ, והיא מנצחת אחרי שאופיר חיים וסתיו אלימלך מבקיעים לזכותה, וצפרירים רק מצמקת את התוצאה בדקה ה-60, וקובעת את תוצאת המשחק. בשמינית הגמר פגשה הפועל תל אביב החזקה שהייתה צמודה במאבק האליפות עם מכבי תל אביב ומכבי חיפה, והיא ניצחה אותה 0-1 באצטדיון בלומפילד משער של אלעד בונפלד בהמשך נפגשת באר שבע עם מכבי קריית גת מהליגה הלאומית למשחק חוץ, ומנצחת אותה 0-2 משערים של בונפלד ובלסינג קאקו. בחצי הגמר פגשה הפועל באר את הקבוצה שנחשבה לאחת החזקות בישראל והאלופה בשנה האחרונה, מכבי חיפה, ושם מצליחה הפועל באר שבע להציג כדורגל ברמה גבוהה ולנצח 0-3 משערים של אלעד בונפלד (24), רמיק יזרסקי (35) ואופיר חיים (66), ולהעפיל לגמר הגביע הראשון שלה מאז הזכייה ב-1996/1997, על חשבונה של מכבי חיפה.

הפועל רמת גן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפועל רמת גן הגיעה כקבוצה אשר נלחמת על חייה בליגה הלאומית ומנסה להימנע מירידה לליגה הארצית. הקבוצה העפילה לגמר הגביע לאחר 4 משחקים במפעל, מתוכם ניצחה ב-2 משחקים בתום דו-קרב פנדלים וב-2 משחקים בתום 90 דקות. בסיבוב ט' הגיעה הפועל רמת גן למפגש באצטדיון טדי מול הפועל ירושלים ששיחקה בליגה שלה, הליגה הלאומית, כאשר במשחק הבקיע הפועל רמת גן ראשונה מרגליו של אביב וולנרמן, אך ירושלים השוותה משער בדקה ה-90 של שי אהרון, והמשחק נגמר בתוצאת תיקו 1-1, תוצאה שנשמרה גם בתום הארכה ו-120 דקות. בפנדלים ניצחה הפועל רמת גן 3-4 את הפועל ירושלים והעפילה לשמינית הגמר. בסיבוב הבא פגשה את מכבי פתח תקווה שהייתה קבוצת אמצע טבלה בליגת העל, אצל רמת גן בבית. משחק זה הסתיים ללא שערים בתום 90, וגם בתום 120 דקות, ובדו-קרב פנדלים שני ברציפות ניצחה הפועל רמת גן בתוצאה 6-7 לטובתה. ברבע הגמר פגשה רמת גן את בני סכנין מהליגה שלה, וניצחה בתוצאה 1-0 משער של שרון אביטן בדקה ה-23. בחצי הגמר נפגשה הפועל רמת גן במפגש קצוות, עם הקבוצה שנחשבה לאחת הטובות בישראל באותה העונה מכבי תל אביב שהתמודדה על האליפות (ובסוף גם זכתה בה בעונת 2002/2003). במשחק עלתה רמת גן ליתרון בדקה ה-26, כאשר אופיר חלוואני קיבל מסירה מימין מעל השומר שלו ג'ון פנטסיל, ויישר כדור רוחב חזק ושטוח משמאל למרכז הרחבה, אליו הגיע ניר חדד שמצא את הפינה הימנית הגבוהה של לירן שטראובר. מאמן מכבי תל אביב ניר קלינגר בתגובה הכניס את אבי נמני במקום תמיר כהן בדקה ה-35. במחצית השנייה מכבי תל אביב החזיקה יותר בכדור, אבל רמת גן הייתה מסוכנת יותר בזכות התקפות מתפרצות. בדקה ה-65 כבשה מכבי תל אביב את שער השוויון, כאשר רודריגו גולדברג הוכשל ברחבה, השופט חיים יעקב פסק על פנדל ונמני כבש מהנקודה הלבנה. שלוש דקות אחר כך יצאה הפועל רמת גן למתפרצת נוספת, בסיומה בעט שרון אביטן שטוח ליד הקורה והחוצה בלבד. בדקה האחרונה של המשחק אלי בנאי פרץ בריצה מימין, הרים את ראשו ושלח מסירת רוחב מדויקת לשרון אביטן שקיבל את הכדור. זה הסתובב, השכיב את גדי ברומר ושלח בעיטה חזקה ושטוחה משבעה מטרים לרשת מה שקבע 2-1 לזכות הפועל רמת גן והעפלה היסטורית לגמר גביע המדינה על חשבונה של מכבי תל אביב.

סיכום מהלכי המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחצית ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדקה העשירית נגח אופיר חיים לשערו של מוטי אברג'יל, שוער רמת גן, אולם גבע ברקאי הרחיק בראש.

בדקה ה-12 מסר תומר חליבה כדור לרמי אליהו שהיה במצב טוב, אך הוא השתהה ואיבד הזדמנות טובה ליד השער.

בדקה ה-27 בעיטה של אופיר חיים מתוך הרחבה חלפה סמוך לקורה.

בדקה ה-35 הגיע שרון אביטן הרמת גני למצב ראשון עבור קבוצתו, אולם לאסי רחמים שוער באר שבע לא הייתה שום בעיה לעצור את הבעיטה החלשה.

מחצית שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדקה ה-55 חלוץ רמת גן אביב וולנרמן מסר כדור מחצי מגרש ושלח את אופיר חילוואני לריצה, כאשר בלם באר שבע דרגן מדונוביץ' ניסה לדלוק אחריו אבל חילוואני היה מהיר יותר ומול השוער רחמים בעט כדור שטוח לפינה השמאלית, וקבע 1:0 לזכות הפועל רמת גן.

בדקה ה-74, שחקני הפועל רמת גן בעטו פעמיים בעיטות מסוכנות בתוך הרחבה ורק הצלות של רחמים שוב, מנעו מהפועל רמת גן להכפיל את התוצאה.

בדקה ה-85 היה יכול אביטן להכפיל את התוצאה שוב, אך שוער באר שבע רחמים היה במקום ולקח גם את הניסיון הזה.

בדקה ה-88 באר שבע יצאה להתקפה, כאשר בלסינג קאקו שלח לרחבה את אופיר חיים והחלוץ הכניע בבעיטה חזקה את שוער רמת גן אברג'יל, מה שקבע 1:1, ואת תוצאת המשחק, שהמשיך להארכה.

בהארכה הקבוצות העייפות בעיקר נשכבו על הדשא מפעם לפעם, ולא הגיעו למצבים ממשיים ליד השערים, והמשחק הסתיים בתוצאה 1:1 גם לאחר הארכה, והמשחק המשיך לדו-קרב פנדלים מנקודת העונשין מ-11 מטר.

דו-קרב פנדלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דו-קרב הפנדלים נפתח בהחמצה של הבועט הראשון של הפועל באר שבע, רמי אליהו, שבעט את הכדור מעל השער והתוצאה נשארה 0:0.

בהמשך, איציק ברוך, משה שפירא, איתן עזריה ושחר כדורי הבקיעו עבור הפועל רמת גן, ורמי אבו לבן, דראגן מדונוביץ', בלסינג קאקו ואורן סגרון הבקיעו עבור הפועל באר שבע והתוצאה הייתה 4:4 כאשר בבעיטה האחרונה ניגש ליעד טפר המחליף לכדור, בעט כדור בחצי הגובה ימינה לרשת, והמשחק הסתיים בתוצאה 5:4 להפועל רמת גן ובזכייתה בגביע המדינה, לראשונה בתולדותיה.

27 במאי 2003 הפועל באר שבע 1:1ה הפועל רמת גן אצטדיון רמת גן, רמת גן
צופים: 30,000
שיפוט: יעקב בן חמו
אופיר חיים הובקע שער בדקה ה- , 87' , 87' אופיר חלוואני הובקע שער בדקה ה- , 55' , 55'
    תוצאת פנדלים  
רמי אליהו החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים
רמי אבו לאבן הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
דראזן מדונוביץ' הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
בלסינג קאקו הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
אורן סגרון הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
5:4 איציק ברוך הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
משה שפירא הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
איתן עזריה הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
שחר כדורי הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
ליעד טפר הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
 

הרכבי הקבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפועל באר שבע
הפועל רמת גן
שוער 1 ישראלישראל אסי רחמים
מגן ימני 4 ישראלישראל תומר חליבה
בלם 24 קרואטיהקרואטיה דרגן מדונוביץ'
בלם 5 ישראלישראל עוז יפרח
מגן שמאלי 20 ישראלישראל שוקי נגר הוחלף בדקה ה-66 66'
קשר 15 ניגריהניגריה בלסינג קאקו
קשר 3 ישראלישראל סתיו אלימלך (קפטן)
קשר 17 ישראלישראל רמי אליהו
קשר התקפי 8 ישראלישראל אלעד בונפלד הוחלף בדקה ה-83 83'
חלוץ 18 ישראלישראל אופיר חיים
חלוץ 26 פוליןפולין ברטוש טרכולסקי הוחלף בדקה ה-78 78'
מחליפים:
קשר התקפי ישראלישראל רמי אבו לבן נכנס כמחליף בדקה ה-83 83'
קשר התקפי ישראלישראל זוהר חוגג נכנס כמחליף בדקה ה-78 78'
חלוץ ישראלישראל אורן סגרון נכנס כמחליף בדקה ה-66 66'
מאמן:
ישראלישראל לופא קדוש
שוער 1 ישראלישראל מוטי אברג'יל
מגן ימני 4 ישראלישראל איתן עזריה
בלם 19 ישראלישראל שי בנאי
בלם 14 ישראלישראל גבע ברקאי
מגן שמאלי 18 ישראלישראל תמיר בן עמי
קשר 7 ישראלישראל משה שפירא
קשר 8 ישראלישראל שחר כדורי (קפטן)
קשר 9 ישראלישראל עומר בוקסנבוים
חלוץ 16 ישראלישראל שרון אביטן הוחלף בדקה ה-115 115'
חלוץ 25 ישראלישראל אביב וולנרמן
חלוץ 20 ישראלישראל אופיר חלוואני הוחלף בדקה ה-78 78'
מחליפים:
בלם ישראלישראל ליעד טפר נכנס כמחליף בדקה ה-115 115'
קשר ישראלישראל ניר חדד נכנס כמחליף בדקה ה-78 78'
חלוץ
מאמן:
ישראלישראל אלי כהן

שופט:
ישראלישראל יעקב בן-חמו (שופט ראשי)

עוזרי שופט:
ישראלישראל
ישראלישראל

שופט רביעי:
ישראלישראל

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אשר גולדברג, לא חוזרים למכתש, לא מוותרים על גביע אופ"א, באתר הארץ, 29 במאי 2003