גמר גביע המדינה בכדורגל 2000

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר גביע המדינה בכדורגל 2000
אירוע גביע המדינה בכדורגל 1999/2000
המשחק הוכרע בדו-קרב פנדלים
תאריך 17 במאי 2000
מיקום אצטדיון רמת גן, רמת גן
שיפוט מאיר לוי
צופים 40,000
1999
2001

גמר גביע המדינה בכדורגל 2000 התקיים באצטדיון רמת גן ברמת גן ב-17 במאי 2000, ובו נקבע כי מחזיקת גביע המדינה בכדורגל 1999/2000 היא הפועל תל אביב, שניצחה במשחק את בית"ר ירושלים בתוצאה 2-4 בדו-קרב פנדלים, לאחר שתוצאת המשחק הסתיימה ב2-2. הייתה זו המהדורה ה-62 של גביע המדינה, וה-47 מאז קום המדינה.

היה זה משחק נוסף במסגרת היריבות בין בית"ר ירושלים לבין הפועל תל אביב. הפועל תל אביב, זכתה בגביע המדינה ה-5 מאז קום המדינה וה-10 בתולדותיה, בהופעה ה-18 שלה בגמר הגביע (וה-10 מאז קום המדינה), והגיעה לגמר לאחר 5 משחקים במפעל, מתוכם ניצחה ב-4 בתום 90 דקות, ו-1 בתום הארכה ודו-קרב פנדלים, ומאזן שערים של 6–1 לטובתה, כאשר היא מציגה ממוצע שערים של 1.2 שער למשחק. בית"ר ירושלים הגיעה לגמר אחרי 5 משחקים בהם ניצחה ב-3 ב-90 דקות, וב-2 בתום הארכה ופנדלים, ועם מאזן שערים של 9-6 לטובתה עם ממוצע של 1.8 שער למשחק. שתי הקבוצות בעצם שיחזרו את הגמר הקודם מלפני שנה בדיוק, גמר 1999 שבו ניצחה גם הפועל תל אביב, וגם אז בדו-קרב פנדלים, בתוצאה 1-3. עבור בית"ר היה זה הגמר השמיני בתולדותיה, וזה הגמר השני ברצף בו היא מפסידה בדו-קרב פנדלים, אחרי שהפסידה בגמר הקודם שנה קודם לכן, גם ליריבה המרה להפועל תל אביב.

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפועל תל אביב סיבוב בית"ר ירושלים
יריבה תוצאה תוצאה יריבה
מכבי עכו 2–1 32 האחרונות 2–0 הפועל ירושלים
מכבי תל אביב 2–0 שמינית הגמר 1–1 (7–6 פ) בית"ר באר שבע
הפועל באר שבע 2–0 רבע הגמר 2–2 (3–3 ה) (9–8 פ) מכבי נתניה
מכבי חיפה 0–0 (2–1 פ) חצי הגמר 3–2 הפועל כפר סבא

הפועל תל אביב[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפועל תל אביב הגיעה לגמר כקבוצה הבכירה בישראל, לאחר שהיא זכתה באליפות המדינה ארבעה ימים קודם לכן, בניסיון להשלים דאבל עונתי. בסיבוב ט' התארחה הפועל תל אביב אצל מכבי עכו מהליגה הלאומית, כאשר היא הבקיע 2 שערים במחצית הראשונה (35 ו-40, מרגליהם של כפיר אודי ופיני בלילי), וספגה שער מצמק רק בדקה ה-90 מרגליו של ערן בנעזרי. בשמינית הגמר אירחה את היריבה העירונית מכבי תל אביב לדרבי תל אביבי נוסף במסגרת גביע המדינה, וניצחה 0-2 משערים של אילן בכר ועמרי אפק. ברבע הגמר התארחה באצטדיון וסרמיל אצל הפועל באר שבע אותה ניצחה 0-2 משערים של קשר הרכש דיאן ראצ'וניצה והחלוץ אישטוון פישונט. בחצי הגמר נפגשה למשחק נייטרלי ברמת גן עם מכבי חיפה, היריבה העיקרית שלה לתואר לאורך העונה בליגת העל 1999/2000, כאשר המשחק מסתיים ב0-0 חלש יחסית, אחרי הארכה.

בדו-קרב הפנדלים אבישי ז`אנו הכניע את אלימלך וקבע 0:1 לחיפה. שמעון גרשון איזן ל1:1 בדו-קרב בפנדל משלו. בבעיטה השנייה של מכבי חיפה שוקי נגר בעט ואלימלך הדף. בפנדל השני של הפועל תל אביב גם שוער חיפה, אבי פרץ הצליח להדוף את בעיטתו של סלים טועמה. השחקן וסילי איוואנוב ניגש לבעיטה והחמיץ גם את בעיטה זו לזכות חיפה, כאשר אלימלך הדף בשנית. דניס אונישנקו בעט לזכות הפועל תל אביב ואבי פרץ הדף כדור נוסף. יוסי בניון ביקש לבעוט את הפנדל הבא ונענה בחיוב, אולם החמיץ שוב - הפנדל השלישי ברצף שמוחמץ למכבי חיפה, והתוצאה עדיין 1:1 לאחר 5 החמצות רצופות בדו-קרב של שחקנים מ-2 הקבוצות. קשר הפועל תל אביב דיאן ראצ`וניצ`ה הכניע את פרץ וקבע 1:2 לזכות הפועל תל אביב. לבעיטה האחרונה של חיפה ניגש ראובן עטר שהחמיץ גם הוא את הפנדל, מה ששלח את הפועל תל אביב לגמר הגביע ה-18 שלה בהיסטוריה, והשני ברציפות מול בית"ר ירושלים.

בית"ר ירושלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית"ר ירושלים הגיעה לגמר לאחר שסיימה את עונת הכדורגל במקום החמישי בלבד בליגת העל, בעונה שהציגה כדורגל בינוני לאחר איבוד רוב השחקנים הבכירים שלה מהשנים הקודמות. בנוסף עוד לפני המשחק היה ידוע כי זהו משחקו האחרון של אלי אוחנה כמאמן בית"ר ירושלים[1]. בסיבוב ט' הגרילה בית"ר את הפועל ירושלים, שהייתה קבוצת תחתית בליגת העל וירדה באותה העונה לליגה הלאומית, למפגש דרבי ירושלמי רביעי במסגרת הגביע בהיסטוריה, ובו היא מנצחת 2-0 משערים של ראובן עטר וגולן דרעי. בשמינית הגמר מתארחת בית"ר אצל בית"ר באר שבע מהליגה הלאומית, כאשר במשחק היא כובשת ראשונה מרגליו של סרגיי טרטיאק, אולם המארחת משווה בדקה ה-86 משער של שגיב אליהו, ובית"ר מגיעה איתה לסיום הארכה בתוצאה 1-1. בסופו של דבר מנצחת בית"ר רק בדו-קרב פנדלים בתוצאה 6-7, תוצאה שהפתיעה את רוב מסקרי המשחק. ברבע הגמר מתארחת בית"ר אצל מכבי נתניה, באצטדיון הקופסה, קבוצה שנלחמה על חייה בליגת העל באותה העונה. במשחק כובשת בית"ר ראשונה מרגליו של אלון מזרחי בדקה ה-64, אולם מכבי נתניה הופכת את התוצאה ל2-1 ב-6 דקות בלבד משערים של עופר שטרית ודרקו רייק-סודר. בדקה ה-84 משווה בית"ר את התוצאה משער נוסף של מזרחי ו-90 דקות מסתיימות בתוצאה 2-2. בתחילת ההארכה כובשת שוב מכבי נתניה מרגליו של קלמי סבן בדקה ה-93, ובית"ר מצליחה להשוות שוב, רק 5 דקות לסיום ההארכה בדקה ה-115, משער של ויקטור פאצ'ו האלבני, והמשחק מסתיים ב3-3 וממשיך לדו-קרב פנדלים. בפנדלים אחרי סבב פנדלים מושלם ועוד 4 פנדלים בודדים, בית"ר מנצחת 8-9, מהחמצה של מכבי נתניה, בדרך לחצי הגמר. בחצי הגמר הנייטרלי שהתקיים ברמת גן נפגשה בית"ר מול קבוצת תחתית נוספת מליגת העל, הפועל כפר סבא, כאשר בית"ר מבקיעה ומובילה 3-0 במחצית הראשונה מרגליהם של אישטוון האמר, אלון מזרחי, וויקטור פאצ'ה, אולם כפר סבא חוזרת למשחק מצמד שערים מהירים של פיטר אמולה בדקות ה-78 וה-83, אולם המשחק מסתיים בתוצאה 2-3 לטובת בית"ר, שממשיכה לגמר הגביע השמיני בתולדותיה, והשני ברציפות מול הפועל תל אביב.

סיכום מהלכי המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחצית ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחצית שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדקה ה-87 של המשחק קשר הפועל תל אביב דניס אונישנקו רץ בצד ימין של חצי המגרש ומסר כדור אלכסוני לחלוץ פיני בלילי שמסר ישירות לקשר ההתקפי דיאן ראצ'וניצה שנשאר לבד מול השוער קורנפיין ובעט חזק לרשת, מה שקבע 0:1 להפועל תל אביב.

בדקה ה-93 מגן בית"ר קובי גנון העביר כדור על הקו לעבר הקשר אישטוון האמר שמסר כדור רוחב קשתי לרחבה, ישירות לראשו של החלוץ המחליף ויקטור פאצ'ו שנגח מכ-3 מטרים לרשת של הפועל תל אביב וקבע 1:1 ואת תוצאת המשחק בתום 90 דקות.

הארכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהארכה הרבו הקבוצות למשוך ולבזבז זמן בחצי המגרש שלהם, כאשר הפועל תל אביב ביצעה 2 חילופים ובית"ר ביצעה חילוף אחד. בחלק הראשון של ההארכה.

בדקה ה-114 נשלח הקשר תמאש שנדור לכדור ארוך נוסף מצד שמאל, השתחרר באגף ונכנס לרחבה, ניסה להכניס כדור עומק לוויקטור פאצ'ה שנהדף על ידי יגאל אנטבי, וחזר ישירות להאמר שניסה לבעוט, רחוק מהשער.

בדקה ה-115 אביב וולנרמן מסר כדור הגיע לקשר המחליף שלום תקווה (במשחקו האחרון במדי המועדון לפני פרישה), שמסר אותו לכיוון האמצע ושחרר את סלים טועמה לתוך הרחבה, אחרי שבלם בית"ר אהוד כחילה החליק על הקרקע. טועמה שנשאר לבד מול השוער קורנפיין, בעט פס מדויק לרשת וקבע 1:2 להפועל תל אביב במשחק.

בדקה ה-116 ניסה יוסי אבוקסיס לבעוט ממצב נייח כדור חזק, שנעצר אצל שוער הפועל תל אביב שביט אלימלך.

בדקה ה-117 שלח אבוקסיס כדור לרחבת ה-16, כאשר הוא הוקפץ והגיע לאישטוון האמר שבעט אותו לקורה והחוצה.

בדקה ה-118 נקבע כדור קרן לבית"ר, והיא ביצעה את החילוף השלישי שלה במשחק, כאשר אלי פרץ הצעיר נכנס במקומו של כחילה, לנסות ולתקוף עד כמה שניתן. כדור הקרם הורם על ידי אבוקסיס, והגיע לשוער בית"ר איציק קורנפיין שעלה לקרן אחרונה במשחק בניסיון לתקוף, ונגח אחורנית, הכדור הגיע לגולן דרעי שהקפיץ את הכדור אחורנית חזרה למרכז הרחבה, כאשר חלוץ בית"ר ויקטור פאצ'ו התרומם ונגח כדור קשתי שנכנס פנימה לחיבורי השער של הפועל תל אביב וקבע 2:2 דרמטי במשחק.

השופט מאיר לוי הוסיף דקה בלבד, לפני ששרק לסיום ההארכה ושוויון 2:2 בתום 120 דקות.

דו-קרב פנדלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדו הקרב בעטה ראשונה הפועל תל אביב כל סבב בעיטות. שמעון גרשון – בעט גבוה ופנימה. 0:1 להפועל. קשר בית"ר יוסי אבוקסיס בועט שמאלה. אלימלך נוגע, אבל הכדור נכנס, וקובע 1:1. דניס אונישנקו - שמאלה ופנימה. 1:2 להפועל תל אביב. גולן דרעי – ימינה. אלימלך הודף. עדיין 1:2. בלם הפועל תל אביב אילן בכר בועט שמאלה. קורנפיין נוגע, אך אינו מצליח להדוף את הכדור. 1:3 להפועל תל אביב. קשר בית"ר תמאש שאנדור – בועט שמאלה. אלימלך מגיע לכדור, אבל לא מצליח להדוף. 2:3. דיאן רצ'וניצה – ימינה ונכנס לרשת, התוצאה 2:4 להפועל תל אביב שמנצחת ומשלימה דאבל עם זכייה בגביע המדינה העשירי בתולדותיה.

17 במאי 2000 הפועל תל אביב 2:2ה בית"ר ירושלים אצטדיון רמת גן, רמת גן
צופים: 40,000
שיפוט: מאיר לוי
דיאן ראצ'וניצה הובקע שער בדקה ה- , 87' , 87'
סלים טועמה הובקע שער בדקה ה- , 115' , 115'
ויקטור פאצ'ה הובקע שער בדקה ה- , 90+3' , 90+3'
ויקטור פאצ'ה הובקע שער בדקה ה- , 118' , 118'
    תוצאת פנדלים  
שמעון גרשון הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
דניס אונישנקו הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
אילן בכר הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
סלים טועמה החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים
דיאן ראצ'וניצה הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
2:4 יוסי אבוקסיס הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
גולן דרעי החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים
סרגיי טרטיאק החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים
תמאש שאנדור הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים
 

הרכבי הקבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפועל תל אביב
בית"ר ירושלים
שוער 1 ישראלישראל שביט אלימלך
מגן ימני 21 ישראלישראל אילן בכר
בלם 5 ישראלישראל שמעון גרשון (קפטן)
בלם 6 ישראלישראל ישראל כהן הוחלף בדקה ה-101 101'
מגן שמאלי 20 ישראלישראל יגאל אנטבי
קשר 17 ישראלישראל אייל בן עמי הורחק בכרטיס אדום
קשר 12 אוקראינהאוקראינה דניס אונישנקו
קשר 18 ישראלישראל עמרי אפק הוחלף בדקה ה-87 87'
קשר התקפי 7 קרואטיהקרואטיה דיאן ראצ'וניצה
קשר התקפי 10 ישראלישראל סלים טועמה
חלוץ 19 ישראלישראל פיני בלילי הוחלף בדקה ה-90 90'
מחליפים:
בלם 4 ישראלישראל מוטי אוחיון נכנס כמחליף בדקה ה-87 87'
קשר 25 ישראלישראל אביב וולנרמן נכנס כמחליף בדקה ה-90 90'
קשר התקפי 14 ישראלישראל שלום תקווה נכנס כמחליף בדקה ה-101 101'
מאמן:
ישראלישראל דרור קשטן
שוער 1 ישראלישראל איציק קורנפיין
מגן ימני 3 ישראלישראל גולן דרעי
בלם 6 ישראלישראל אהוד כחילה הוחלף בדקה ה-118 118'
בלם 5 ישראלישראל סרגיי טרטיאק
מגן שמאלי 12 ישראלישראל קובי גנון
קשר 8 ישראלישראל יוסי אבוקסיס
קשר 13 ישראלישראל רענן דרעי הורחק בכרטיס אדום
קשר 19 הונגריההונגריה תמאש שנדור
קיצוני שמאלי 14 הונגריההונגריה אישטוון האמר
חלוץ 10 ישראלישראל ניר סביליה הוחלף
חלוץ 11 ישראלישראל אלון מזרחי הוחלף בדקה ה-102 102'
מחליפים:
קשר 4 רומניהרומניה דני פרג'ה נכנס כמחליף בדקה ה-102 102'
קשר 18 ישראלישראל אלי פרץ נכנס כמחליף בדקה ה-118 118'
חלוץ 9 אלבניהאלבניה ויקטור פאצ'ו נכנס כמחליף
מאמן:
ישראלישראל אלי אוחנה

שופט:
ישראלישראל מאיר לוי (שופט ראשי)

שופט רביעי:
ישראלישראל אייל צור

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]