דייוויד ארצ'ולטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
דייוויד ארצ'ולטה
לידה 28 בדצמבר 1990 (בן 33)
מיאמי,פלורידה, ארצות הברית
שם לידה David James Archuleta עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2003
מקום לימודים Murray High School עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק זמר
סוגה מוזיקת פופ עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול טנור עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה שירה, גיטרה, פסנתר, קלידים
חברת תקליטים Jive
האתר הרשמי
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד ג'יימס ארצ'ולטהאנגלית: David James Archuleta; נולד ב-28 בדצמבר 1990) הוא זמר פופ, סופר וכותב שירים אמריקני.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארצ'ולטה נולד במיאמי לג'ף ארצ'ולטה, מוזיקאי ג'אז, ולופה מארי, זמרת ורקדנית סלסה. אימו היא מהונדורס, ואביו ממוצא בסקי, דני, אירי, גרמני ואירוקוי. לדייוויד יש ארבעה אחים ואחיות נוספים מלבדו. המשפחה שלו עברה לסולט לייק סיטי כשהוא היה בן 6. כיום הוא מתגורר בנאשוויל, טנסי.

ארצ'ולטה החל לשיר בגיל 6, בהשראת המחזמר "עלובי החיים". הוא החל להופיע בציבור בגיל עשר, כאשר השתתף בתחרות הכישרונות של יוטה ושר "I Will Always Love You" של דולי פרטון. הוא זכה במקום הראשון באגף הילדים.

תחילת הקריירה המוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2003 ארצ'ולטה השתתף בכמה פרקים של תוכנית הטלוויזיה "מחפשים כוכב". הוא סיים במקום השני בתואר "האלוף הקולי". בעקבות ההשתתפות ב"מחפשים כוכב" הוא הופיע בתוכניות הטלוויזיה "התוכנית של ג'ני ג'ונס" וב"התוכנית המוקדמת" (The Early Show של רשת CBS).

שנה אחרי ההשתתפות ב"מחפשים כוכב" הוא חלה בשיתוק חלקי של מיתרי הקול. אחרי שהחלים חלקית הוא הגביל את הופעות השירה שלו. לפני מספר שנים כשהשתתף בתוכנית ICarly, הוא היה אמור לשיר בסוף הפרק, אך נתקל בכאבי גרון חזקים, ונאלצו לבטל את חלק השירה בפרק.

ארצ'ולטה עשה ניסיונות ראשוניים ככותב-שירים וזמר לאחר ההשתתפות ב"מחפשים כוכב", שם הוא כתב לפחות שלושה שירים. הסינגל הראשון שלו בעקבות התוכנית יצא בשנת 2002 וכלל את השירים "Dream Sky High" ו-"Don't Tell Me". ואחר כך הוא גם השתתף בעונה השלישית של האנה מונטנה.

אמריקן איידול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארצ'ולטה נבחן לאמריקן איידול באודישנים שנערכו בסן דייגו, בסוף יולי 2007. הוא ביצע את השיר "Waiting on the World to Change" של ג'ון מאייר. באמצע האודישן, השופט רנדי ג'קסון הצטרף בספונטניות לביצוע ושר את קולות הרקע של השיר.

בתוכנית התוצאות של הטופ 7, חולקו 2 קבוצות, קבוצה אחת היא מאלה שהגיעו ל"תחתית הרשימה" ("Bottom 3"-שלושת המתמודדים שקיבלו הכי פחות קולות). בקבוצה אחת היו סאישה מרקאדו, ברוק וויט וקריסטי לי קוק. בקבוצה השנייה היו דייוויד קוק, קארלי סמית'סון וג'ייסון קסטרו. ארצ'ולטה היה היחיד שלא נבחר לאחת הקבוצות, ומקומו היה מובטח בתוכנית הבאה. הוא התבקש לבחור את הקבוצה שלדעתו הייתה בטוחה ונשארת בתחרות. ארצ'ולטה סירב לבחור אחת מהקבוצות והתיישב באמצע הבמה, בדומה למה שעשתה מלינדה דוליטל בעונה הקודמת.

לאחר ההופעה עם השיר "We Can Work It Out", שלדעתו של השופט סיימון קאוול היה "בלגן", נכתבו בעיתונים ידיעות שאומרות כי אביו של דייוויד מתעמר בבנו, מעביד אותו בפרך, משתלט על כל אספקט בחייו והיו אף שהרחיקו לכת וטענו שהוא מונע ממנו לחם ומים. בהכנות לתוכנית האחרונה לפני הגמר, אביו של דייוויד לא רק בחר עבורו את השיר השני שיבצע Stand by Me, אלא גם ייעץ לו לשיר בסגנון הזמר האמריקני שון קינגסטון ולבצע את הפזמון על-בסיס שירו Beautiful Girls. הביצוע הזה עלה לאמריקן איידול בתביעה וככל הנראה גם בכמה מאות אלפי דולרים, מה שגרם לסילוק אביו של דייוויד מהחזרות מאחורי הקלעים של התוכנית. דייוויד הגן על אביו כשאמר שהוא "בחור נהדר" שמחזיק אותו על הקרקע.

במשך כל העונה ארצ'ולטה היה המועמד המסומן לניצחון. הוא ודייוויד קוק הגיעו לגמר התוכנית שנערך ב-21 במאי 2008. ארצ'ולטה שר את השירים "Don't Let The Sun Go Down On Me"‏ ,"In This Moment" ו-"Imagine".לבסוף הגיע למקום השני והפסיד את המקום הראשון לדייוויד קוק. דייוויד קוק אמר שלדעתו ארצ'ולטה צריך היה לנצח, ואמר: "אני חייב להודות בזה, הילד בא עם שלושת השירים האלה ומסמר את זה". ארצ'ולטה קיבל 44 אחוז מהקולות. במהלך הגמר, שודרו פרסומות זהות של ארצ'ולטה ודייוויד קוק למשחק Guitar Hero, הפרסומת הייתה חיקוי של הסצנה בה טום קרוז רוקד בתחתונים ומנגן בגיטרה בסרט Risky Business. הם עשו זאת במטרה לקדם את Guitar Hero שהייתה זכיינית של התוכנית.

בקיץ של 2008 יצא דייוויד לסיבוב ההופעות של העונה השמינית של אמריקן איידול ביחד עם כל המתמודדים שהגיעו ל-Top10 של אותה עונה.

לאחר אמריקן איידול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארצ'ולטה הגיע ביחד עם דייוויד קוק למקום השני במצעד הכוכבים הגדולים ביותר שפרצו בשנת 2008 של העיתון Forbes, וזכה בשני פרסים בטקס הTeen Choice Awards 2008-פרס "המעריצים האדוקים ביותר" ופרס ה"חיוך היפה ביותר" של רשת פוקס.

אלבום הבכורה של ארצ'ולטה, שנקרא כשמו David Archuleta, יצא ב-11 בנובמבר 2008. הסינגל הראשון מתוך האלבום, Crush הגיע לראש הפלייליסטים ברחבי העולם וזכה הפרס "שיר האהבה" של השנה בטקס הTeen Choice Awards. האלבום הגיע למעמד זהב ומכר כ-900,000 עותקים בכל רחבי העולם. חוץ מהשירים באלבום, הוציא לאור דייוויד עוד שלושה שירים חדשים: Let's Talk About Love,Save The Day ו-Zero Gravity. ב-2009 ארצ'ולטה הוציא אלבום קאברים מיוחד של שירי קריסמס שנקרא Christmas From The Heart.

באפריל 2009 ארצ'ולטה הצטרף לסיבוב ההופעות של הלהקה מקפליי "Up Close...And This Time It's Personal" ברחבי בריטניה. הם הופיעו עד חודש מאי. ביוני של אותה השנה הוא הפך למופע הפותח בסיבוב ההופעות של הזמרת דמי לובאטו. ארצ'ולטה הופיע גם עם ג'ורדין ספארקס.

ארצ'ולטה הופיע בטלוויזיה בסדרה של ערוץ ניקלודיאון ICarly בתפקיד עצמו, ובסדרה של ערוץ דיסני האנה מונטנה גם כן בתפקיד עצמו. הוא ביצע בפרק דואט עם מיילי סיירוס שנכנס לפסקול העונה השלישית של הסדרה.

בשנת 2009 הוא זכה בשלושה פרסי Teen Choice Awards -פרס על שיר האהבה האהוב ביותר, האמן החדש הטוב ביותר, והמופע הטוב ביותר ביחד עם דמי לובאטו. באותה שנה הוא גם זכה בפרס "הזמר העולה" בטקס האלמה (ALMA).

ארצ'ולטה חבר בארגון הצדקה Do Something.org והיה פעיל במספר רב של אירועי צדקה. ב-2010 הוא היה אחד מהאומנים שהקליטו גרסה לטינית של השיר We Are the World של מייקל ג'קסון שכל הכנסותיו הלכו לעזרה לנפגעי רעידת האדמה בהאיטי.

ארצ'ולטה כתב ספר שנקרא Chords of Strength ("אקורדים של עוצמה"). לדברי האתר Amazon, הספר יספר את "המסע הבלתי צפוי ומעורר ההשראה" של דייוויד,"כולל איך הוא התגבר על המחלה במיתרי הקול והשיג את חלומו להיות זמר. הוא חושף את חוסר הביטחון שהרגיש בקשר לקולו לפני שהבין שהוא אוהב את הדרך שהשירה גורמת לו להרגיש יותר משלא אהב את הדרך בה נשמע. בסיפור החיים האישי הזה, דייוויד נפתח ומספר על הכוח שהוא שואב מהאמונה הבלתי מעורערת שלו ומשפחתו העיקשת. הוא משלם-מחווה לאלה שהמשיכו לעורר בו השראה ודרך הדוגמה שלהם לעזור לו להאמין בעצמו, בכישרון שלו, וביכולות שלו." הספר יצא בתאריך ה-1 ביוני 2010.

ב20/7/10 יצא הסינגל הראשון לדיסק השני של ארצ'ולטה שנקרא "Something 'bout Love". האלבום "Other Side of Down" יצא ב-5 באוקטובר 2010. ב-18 בפברואר 2011 הודיעה חברת התקליטים ג'ייב רקורדס כי היא סיימה את החוזה עם ארצ'ולטה. בסוף שנת 2011 יצא ארצ'ולטה לשליחות כמיסיונר בצ'ילה שארכה במשך כשנתיים.

בתחילת שנת 2012 כיכב ארצ'ולטה בסדרת הפיליפינית "Nandito Ako". ב-26 במרץ 2012 הוציא לאור את אלבום האולפן "Forevermore". ב-7 באוגוסט של אותה השנה הוציא לאור את אלבום האולפן "Begin".

ביוני 2021 יצא מהארון כחבר בקהילה הגאה.[1]

סיבובי הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2008-סיבוב ההופעות של אמריקן איידול
  • 2009-דייוויד ארצ'ולטה
  • 2009-סיבוב הופעות עם מקפליי
  • 2009-סיבוב הופעות עם דמי לובאטו (מופעי קיץ)
  • 2009-סיבוב הופעות עם דמי לובאטו (כל סיבוב ההופעות)
  • 2009-סיבוב ההופעות של Christmas from the Heart

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דייוויד ארצ'ולטה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]