היורשת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היורשת
The Heiress
כרזת הסרט היורשת (1949)
כרזת הסרט היורשת (1949)
כרזת הסרט היורשת (1949)
מבוסס על מחזה "היורשת" של רות ואוגוסטוס גטס
בימוי ויליאם ויילר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ויליאם ויילר עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט רות ואוגוסטוס גץ
עריכה ויליאם הורנבאק עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אוליביה דה הבילנד
מונטגומרי קליפט
רלף ריצ'רדסון
מרים הופקינס
מוזיקה אהרן קופלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום לאו טובר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פרמאונט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פרמאונט, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 6 באוקטובר 1949
משך הקרנה 114 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, דרמה היסטורית, סרט רומנטי, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 2,600,000‏$
הכנסות 2,300,000‏$
הכנסות באתר מוג'ו heiress
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

היורשתאנגלית: The Heiress) הוא סרט דרמה רומנטית אמריקאי משנת 1949 בבימוי של ויליאם ויילר עם אוליביה דה הבילנד, מונטגומרי קליפט, רלף ריצ'רדסון ומרים הופקינס בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על המחזה "היורשת" משנת 1947 של רות ואוגוסטוס גטס שמבוסס על הרומן "כיכר וושינגטון" של הנרי ג'יימס משנת 1880.

ב-1997 הופק הסרט "העלמה מכיכר וושינגטון" (אנ') המבוסס על אותו רומן, בבימויה של אניישקה הולנד עם ג'ניפר ג'ייסון לי ובן צ'פלין, אלברט פיני ומגי סמית' בתפקידים הראשיים.

ב-1996 נבחר הסרט לשימור בארכיון הסרטים הלאומי של ארצות הברית על ידי ספריית הקונגרס על היותו בעל חשיבות תרבותית, היסטורית ואסתטית.

העלילה מתרחשת בשנת 1850 בערך בכיכר וושינגטון (אנ') בניו יורק.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ד"ר אוסטין סלופר (רלף ריצ'רדסון) הוא רופא מוכר ועשיר המתגורר עם בתו קת'רין (אוליביה דה הבילנד) בכיכר וושינגטון בניו יורק. הוא אלמן לאחר שאשתו האהובה מתה בלדתה את קת'רין.

קת'רין היא בחורה ביישנית ולא יפה במיוחד. היא מתקשה לנהל שיחה בחברה ואת רוב זמנה היא מבלה בבית ברקמה למורת רוחו של אביה שהוא אינו מעריך אותה בהשוואה לאשתו המנוחה.

אוסטין מביא לביתו את אחותו האלמנה לוויניה (מרים הופקינס) שהיא בניגוד לקת'רין, מלאת חיים ושמחה. הוא מבקש ממנה כי תעודד את קת'רין לצאת לבלות וכי תהיה המלווה שלה.

הם יוצאים ביחד למסיבה משפחתית שבה מתוודע לקת'רין בחור יפה ומנומס בשם מוריס טאונסנד (מונטגומרי קליפט). הוא רוקד עם קת'רין ומחמיא לה ונפגש עם אביה המזמין אותו לביתו.

אהבתה של קת'רין פורחת אך אביה מסתייג ממוריס מפני שלדעתו הוא בטלן חסר פרוטה הרוצה להתחתן עם קת'רין רק בגלל ההקצבה השנתית מירושת אמה בסך 10,000 דולר לשנה ועוד 20,000 דולר מירושת אביה לאחר מותו.

ד"ר סלופר מבקש מקת'רין לנסוע איתו לפריז ומקווה שבזמן הזה היא תשנה את דעתה בקשר למוריס אך זה לא קורה. בשובם הוא נפגש לשיחה קשה עם מוריס ומעלה בפניו את התנגדותו לנישואים. מוריס המאוכזב יוצא מהבית אך קת'רין רודפת אחריו ומבקשת כי ייקח אותה להתחתן עוד הלילה אף על פי שאביה מתנגד ומאיים למחוק אותה מהצוואה. כשמוריס שומע זאת פניו נהיות רצינות. הוא מבטיח לקת'רין כי יגיע לביתה ב-12.30 לאחר חצות לקחת אותה.

קת'רין אורזת בגדים ולוויניה עוזרת לה. שתיהן מחכות למוריס אך הוא לא מגיע וקת'רין חוזרת לחדרה אבלה ומדוכאת כאילו חרב עליה עולמה.

ד"ר סלופר מרוצה ואינו משנה את צוואתו וכעבור זמן קצר מת מאי ספיקת לב. קת'רין נשארת בבית עם דודתה וממשיכה לרקום.

לאחר שנתיים מודיעה לוויניה כי מוריס חזר מקליפורניה ורוצה לפגוש בה. קת'רין מהססת אך לבסוף היא קוראת לו להיכנס. הוא מבקש סליחה על מה שקרה וטוען כי לא רצה להתחתן עימה בשל צוואתה. קת'רין יודעת שהוא משקר. הוא מבקש להתחתן אתה והיא "מסכימה" אך לאחר שהוא אורז את חפציו ומגיע לביתה, היא נועלת את הדלת, מכבה את האור ועולה לחדרה למרות הדפיקות בדלת וצעקות "קת'רין" של מוריס.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוליביה דה הבילנד זכתה בפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר ובפרס גלובוס הזהב לשחקנית הטובה ביותר - סרט דרמה.

אהרן קופלנד זכה בפרס אוסקר לפסקול המקורי הטוב ביותר.

כן זכה הסרט בפרס אוסקר לעיצוב ההפקה הטוב ביותר ובפרס אוסקר לעיצוב התלבושות הטוב ביותר.

הסרט היה מועמד לפרס אוסקר לסרט הטוב ביותר, לפרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר (ויליאם ויילר), לפרס אוסקר לצילום הטוב ביותר ולפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר (רלף ריצ'רדסון). מרים הופקינס הייתה מועמדת לפרס גלובוס הזהב לשחקנית המשנה הטובה ביותר - סרט קולנוע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא היורשת בוויקישיתוף