המוזיקה של הווארד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המוזיקה של הווארד
Howard
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
בימוי דון האן
הופק בידי לורי קורנגיבל, ג'ונת'ן פולנץ
תסריט דון האן
עריכה סטיבן יאו
שחקנים ראשיים הווארד אשמן
שרה גילספי
ג'פרי קצנברג
ביל לאוך
אלן מנקן
פיטר שניידר
ג'ודי בנסון
פייג' אוהרה
מוזיקה אלן מנקן, כריס בייקון
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Stone Circle Pictures
חברה מפיצה סרטי אולפני וולט דיסני
דיסני+
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 22 באפריל 2018 (פסטיבל הסרטים טרייבקה)
ישראלישראל 16 ביוני 2022 (דיסני+)
משך הקרנה כ-92 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט תיעודי
פרסים פרס אנני על הישג מיוחד באנימציה
www.howardmovie.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המוזיקה של הווארדאנגלית: Howard, "הווארד") הוא סרט קולנוע תיעודי אמריקאי משנת 2018, אשר מתאר את חייו של הפזמונאי והמחזאי הווארד אשמן. הסרט בוים ונכתב על ידי דון האן, הופק על ידי לורי קורנגיבל וג'ונת'ן פולנץ, נערך על ידי סטיבן יאו והולחן על ידי כריס בייקון ואלן מנקן, אשר גם הופיע בסרט ושיתף פעולה עם אשמן במספר פרויקטים. חברת ההפקה של הסרט היא Stone Circle Pictures.

כמו הסרט התיעודי "היפהפייה הנרדמת מתעוררת" שבוים והופק על ידי האן, גם סרט זה אינו משתמש בראיונות חדשים מול מצלמה, בדומה לסרטים תיעודיים רבים, אלא מסתמך בעיקר על ראיונות מהארכיון, קטעי עיתונות, קטעים מהמחזות זמר והסרטים המסוקרים ותמונות וסרטונים אישיים שצולמו. בנוסף לאשמן ומנקן, האישים הבולטים המופיעים בסרט כוללים את שרה גילספי, ג'פרי קצנברג, ביל לאוך, פיטר שניידר, ג'ודי בנסון ופייג' אוהרה.

הסרט הוקרן לראשונה ב-22 באפריל 2018 בפסטיבל הסרטים טרייבקה, ולאחר מכן הוקרן בפסטיבלי קולנוע נוספים, עד הגעתו לבתי קולנוע נבחרים בארצות הברית ב-18 בדצמבר 2018 בהפצת סרטי אולפני וולט דיסני. בישראל הסרט הופץ לראשונה כחלק מתכני הבכורה של שירות הסטרימינג דיסני+ ב-16 ביוני 2022. הסרט זכה בעיקר לביקורות חיוביות והיה מועמד למספר פרסים, כאשר הוא זכה בפרס אנני על הישג מיוחד באנימציה בטקס פרסי אנני ה-48. אורך הסרט כ-92 דקות.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הווארד אשמן

הסרט התיעודי מתאר את חייו של הפזמונאי והמחזאי הווארד אשמן, אשר נולד בשנת 1950 ונפטר בשנת 1991 ממחלת האיידס. הסרט עוקב אחר ילדותו, לימודיו וקרייתו, אשר כוללת, בין היתר, את הפרויקטים "חנות קטנה ומטריפה", "בת הים הקטנה", "היפה והחיה" ו"אלאדין". הסרט מוצג באמצעות ראיונות אודיו, כשברקע מופיעים ראיונות מהארכיון, קטעי עיתונות, קטעים מהמחזות זמר והסרטים המסוקרים ותמונות וסרטונים אישיים שצולמו.

משתתפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט כולל ראיונות אודיו של אישים שלקחו חלק בחייו של אשמן[1], ביניהם:

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

דון האן - במאי וכותב הסרט

סרטו התיעודי הראשון של דון האן "היפהפייה הנרדמת מתעוררת" מתעד את היסטורית אולפני ההנפשה של וולט דיסני בין השנים 19841994, בהן האולפנים היו בתקופה קשה עד תחילת הרנסאנס של דיסני[2]. חלק ניכר מהסרט מתמקד בעבדותו של הווארד אשמן באולפנים, שכתב את השירים עבור סרטי הקולנוע "בת הים הקטנה", "היפה והחיה" ו"אלאדין" שבלטו במהלך הרנסאנס[3], ואף הוקדש עברו. מאז הקרנתו הראשונה של הסרט בשנת 2009 הוא זכה בעיקר לביקורות חיוביות. האן סיפר שהוא נהנה לעבוד על הסרט[2], ומאז הוא הפיק סרטים תיעודיים נוספים, ביניהם "Hand Held" שהוקרן לראשונה בשנת 2010.

בנובמבר 2015, במהלך ארוחת צהריים עם אחותו של אשמן, שרה גילספי, וחברה ועמיתה שלו, ננסי פרנט, החליט האן לעבוד על סרט זה[4]. ההחלטה לעבוד על הסרט נבעה בעיקר מפני שלא הייתה מדיה רשמית שעוקבת אחר חייו של אשמן, ופחדו שהסיפור שלו "הילך לאיבוד"[5][6]. כמה שנים לפני ההחלטה ניסה ג'ונת'ן פולנץ להפיק סרט על אשמן, אבל הפרויקט בוטל בעקבות קשיי מימון[4]. פולנץ לקח חלק בהפקת סרט זה יחד עם לורי קורנגיבל[4]. העבודה על הסרט ערכה כשנתיים וחצי[4]. בשנה הראשונה בהכנת הפרויקט, האן והמפיקים חיפשו חומרים על אשמן, בין היתר בספריית הקונגרס, בה נמצאים מסמכים שלו[4]. בספרייה הם גילו דברים שלא נראו מעולם[7]. חברת וולט דיסני עזרה בהשאלת קליפים וראיונות מהארכיון שלהם, אם כי אינה הייתה מעורבת בהפקת הסרט[4].

כמו הסרט התיעודי "היפהפייה הנרדמת מתעוררת", גם סרט זה אינו משתמש בראיונות חדשים מול מצלמה, אלא כולל ראיונות אודיו שמוצגים על גבי ראיונות מהארכיון, קטעי עיתונות, קטעים מהמחזות זמר והסרטים המסוקרים ותמונות וסרטונים אישיים שצולמו[8][3]. חלק מראיונות האודיו נעשו בעבר על ידי פולנץ כשניסה להפיק את הסרט שבוטל, כאשר הם צולמו מול מצלמה, לכן נלקח מהם רק האודיו[9]. האן שיתף שהיו ראיונות שנמשכו כמה ימים, בעיקר בשביל שהמשתתפים ירגישו בנוח לשתף את ידיעתם ומחשבותיהם בצורה אותנטית[9]. עוד הוא סיפר שהריאיון עם ג'ודי בנסון, המדבבת המקורית של אריאל בסרט "בת הים הקטנה" לו כתב אשמן את מילות הפסקול שנקרא "The Little Mermaid", נעשה בשיחת טלפון ונמשך כשעה[9].

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלן מנקן - מלחין הסרט

המוזיקה לסרט הולחנה על ידי אלן מנקן, ששיתף פעולה עם אשמן במספר פרויקטים, בעוד כריס בייקון עיבד אותה[10]. לפני חג המולד 2017 נשלח למנקן קטע מתוך הסרט, והוא בתגובה אמר שהוא מעוניין להלחין את הפסקול שלו[6]. האן בהתחלה סירב, מכיוון שתקציב הסרט אינו אפשר לשלם למנקן, אך בסופו של דבר הוא הסכים ברגע שמנקן אמר שהוא רואה בפרויקט את ההזמנות לחלוק כבוד מוזיקלי לאשמן[11]. המוזיקה הולחנה על ידי מנקן במהלך עונת החגים[6], והיא מבטא את רגשותיו כלפי אשמן[11].

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2017 שיתף האן בריאיון "לא דיברתי על זה הרבה, אבל אני עובד עכשיו על סרט תיעודי על הווארד"[12]. בהמשך החודש גילספי אישרה את הפקת הסרט עבור אתר "Playbill"[13]. במהלך אותה שנה גרסה מוקדמת של הסרט הוקרנה בקו הספנות דיסני, על מנת לראות איך הקהל מגיב לגביו[7]. הסרט הוקרן לראשונה ב-22 באפריל 2018 בפסטיבל הסרטים טרייבקה[14], ולאחר מכן הוקרן בפסטיבלי קולנוע נוספים, ביניהם Aspen Shortsfest ו-Heartland International Film Festival[15][16]. ב-18 בדצמבר 2018 הסרט החל להיות מוקרן בבתי קולנוע נבחרים בארצות הברית בהפצת סרטי אולפני וולט דיסני.

לאחר ההקרנות חשב האן להפיץ את הסרט באמצעות שירות הסטרימינג נטפליקס, כאשר לאחר שיחה עם בוב אייגר, מנכ"ל חברת וולט דיסני, הוחלט שהוא יעלה לשירות דיסני+[17]. במאי 2019 נרמז על ידי האן שהסרט יעלה לשירות[18], כאשר בחודש אוקטובר, חודש לפני השקת השירות, הוכרז באופן רשמי שהסרט יופץ דרכו במהלך שנת 2020[19][20]. ב-16 ביולי 2020 פורסם טריילר הסרט ונודע שהוא יעלה לשירות ב-7 באוגוסט[21]. הגרסה שעלתה לשירות שונה במעט מהגרסה שהוקרנה באקרנים[7]. בישראל הסרט הופץ לראשונה כחלק מתכני הבכורה של השירות ב-16 ביוני 2022.

כחלק מהקיצוצים של חברת וולט דיסני, הוכרז ב-18 במאי 2023 שסרט זה יוסר משירות הסטרימינג ב-26 במאי יחד עם עשרות תכנים נוספים, בטענה שרבים לא צפו בהם והנוכחות שלהם בשירות כרכה עלויות רבות[22][23][24]. החדשות עוררו תגובה רחבה מצד מעריצי דיסני וקהילת הלהט"ב, במיוחד מפני שההסרה היא בצמוד לחודש הגאווה ויציאת הסרט "בת הים הקטנה", המשמש כעיבוד לייב אקשן לסרט בעל אותו שם שכתב אשמן את מילות הפסקול שלו[25]. בעקבות התגובות, ב-19 במאי, יום לאחר ההכרזה, נודע שהסרט יישאר בשירות[26].

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר "Rotten Tomatoes" יש לסרט דירוג אישור של 94% על סמך 47 ביקורות, עם דירוג ממוצע של 8.1/10[27]. על הסרט נכתב באתר שהוא "משמש כמחווה מרה-מתוקה לחייו ולמורשתו של אמן מבריק ששיריו הנצחיים שימשו כפסקול לדור של מעריצי דיסני"[27]. באתר "Metacritic" לסרט יש ציון ממוצע משוקלל של 76 מתוך 100, אשר מבוסס על 13 ביקורות, מה שמצביע על "ביקורות חיוביות בדרך כלל"[28]. ג'ניפר גרין מאתר "Common Sense Media" דירגה את הסרט ב-4 מתוך 5 כוכבים, ושיבחה את המסרים החיוביים שנמצאים בו, כמו כן היא כתבה שהסרט מרגש ומציע מבט על "יצירתם של כמה סרטי הנפשה מודרניים-קלאסיים של דיסני"[29].

לוגן קולוול-בלוק כתב באתר "Playbill" שאחד מרגעי השיא של הסרט הוא צילומים מההקלטות של השירים שמופיעים בסרטים "היפה והחיה" ו"בת הים הקטנה"[30]. פרנק סקק כתב באתר "הוליווד ריפורטר" שהסרט "מציע שפע של קטעי ארכיון מרתקים", ושהוא מצליח "לעורר גם שמחה וגם צער"[1]. באתר "The Daily Beast" נכתבה סקירה של הסרט על ידי מליסה ליאון, בה היא כתבה ש"הסרט רצוף אבני חן מהפקת סרטים איקוניים"[31].

באתר "Collider" נכתב על ידי דרו טיילור שהסרט הוא אחד הסרטים התיעודיים הטובים ביותר שנמצא בדיסני+, כמו כן שובחה עבודתו של האן שהציג את כל הצדדים של אשמן[3]. פיטר טרוורס כתב באתר "רולינג סטון" שהסרט הוא מחווה מרגשת לאשמן[32]. פיטר בראדשו הביא לסרט 4 מתוך 5 כוכבים באתר "הגרדיאן", וכתב שהיה מרגש לראות אשמן מתאמן על השיר "Part of Your World"[33].

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה מועמד תוצאה מקור
2018 Heartland International Film Festival בחירת הקהל - סרט תיעודי מועמדות [34]
2020 Critics' Choice Documentary Awards הסרט התיעודי ההיסטורי/ביוגרפי הטוב ביותר מועמדות [35]
2021 פרס אנני הישג מיוחד באנימציה דון האן זכייה [36]
פרסי התקשורת של הליגה ההומו-לסבית נגד השמצה סרט תיעודי יוצא מן הכלל מועמדות [37]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 פרנק סקק, ‘Howard’: Film Review - Tribeca 2018, באתר הוליווד ריפורטר, 24 באפריל 2018
  2. ^ 1 2 סקוט מקולי, Don Hahn, Peter Schneider on Waking Sleeping Beauty, באתר Filmmaker‏, 26 במרץ 2010
  3. ^ 1 2 3 דרו טיילור, 'Howard' Review: Disney+ Documentary Is a Luminous Look at Lyricist Howard Ashman, באתר Collider‏, 3 באוגוסט 2020
  4. ^ 1 2 3 4 5 6 Don Hahn discusses his documentary, HOWARD (PART ONE), באתר Howard Ashman
  5. ^ רנדי אסטל, Don Hahn Talks Howard Ashman, Musical Animation, and his Documentary Howard, באתר Filmmaker‏, 23 ביולי 2018
  6. ^ 1 2 3 ג'אז טנגקיי, Don Hahn on Telling Lyricist Howard Ashman’s ‘Brilliant, Too Short’ Story in New Documentary, באתר וראייטי, 7 באוגוסט 2020
  7. ^ 1 2 3 דרו טיילור, ‘Howard’ Director Don Hahn on Making the First Disney Film with a Gay Protagonist, באתר Collider‏, 7 באוגוסט 2020
  8. ^ צ'פמן קרוסקל, ‘Howard’ kicks off Aspen Filmfest with an emotional documentary, באתר Aspen Daily News‏, 26 בספטמבר 2018
  9. ^ 1 2 3 Don Hahn Discusses His Documentary, HOWARD (PART THREE), באתר Howard Ashman
  10. ^ Howard
  11. ^ 1 2 טים גרייבינג, A New Documentary Shines A Spotlight On The Lyricist Behind The Disney Renaissance, באתר NPR‏, 6 באוגוסט 2020
  12. ^ צוות האתר, Don Hahn on Bringing Back “Beauty and the Beast” to the Big Screen, באתר Laughing Place‏, 7 במרץ 2017
  13. ^ אדם הטריק, Beauty and the Beast Lyricist Howard Ashman Subject of New Documentary Film, באתר Playbill‏, 9 במרץ 2017
  14. ^ דניס הינצמן, Watch Angela Lansbury & Jerry Orbach Record ‘Be Our Guest’, באתר אאוט, 11 באפריל 2018
  15. ^ אנדרו טראוורס, ‘Howard,’ about the genius life and tragic death of Disney lyricist Howard Ashman, to open Aspen Filmfest, באתר The Aspen Times‏, 24 בספטמבר 2018
  16. ^ ריצ'רד פרופס, Heartland Icon Don Hahn is Back with the Magical "Howard", באתר The Independent Critic
  17. ^ מריסול ווייט, Interview with Don Hahn, Director of “Howard” Documentary, באתר Kenny the Pirate‏, 4 באוגוסט 2020
  18. ^ בלייק טיילור, Don Hahn’s Howard Ashman Doc to Debut on ‘Major New Streaming Service’… Hint, Hint, באתר Rotoscopers‏, 27 במאי 2019
  19. ^ פטריק היפס, Disney+ Revives ‘People & Places’, Adds Mickey Mouse And Wolfgang Puck Documentaries To Growing Nonfiction Slate, באתר Deadline Hollywood‏, 18 באוקטובר 2019
  20. ^ אליין לואו, Disney Plus Fleshes Out Nonfiction Slate, Including ‘Howard,’ ‘Science Fair,’ Mickey Mouse Docu, באתר וראייטי, 18 באוקטובר 2019
  21. ^ רוג'ר פאלמר, DISNEY’S HOWARD COMING TO DISNEY+ IN AUGUST, באתר What's On Disney Plus‏, 16 ביולי 2020
  22. ^ נלי אנדריבה, Disney Removes Dozens Of Series From Disney+ & Hulu, Including ‘Big Shot’, ‘Willow’, ‘Y’ & ‘Dollface’, באתר Deadline Hollywood‏, 18 במאי 2023
  23. ^ ג'ס וויטרמיט, Disney will remove over 50 shows from Disney Plus and Hulu this month, באתר The Verge, 19 במאי 2023
  24. ^ רוג'ר פאלמר, INDUSTRY INSIDER EXPLAINS WHY DISNEY+ IS REMOVING ORIGINAL CONTENT, באתר What's On Disney Plus‏, 25 במאי 2023
  25. ^ דניס פטסקי ונלי אנדריבה, ‘Howard’ Documentary Will Remain On Disney+; List Of Disney Streaming Removals Still Being Finalized – Update, באתר Deadline Hollywood‏, 19 במאי 2023
  26. ^ פטריצה אבארוה, Disney+ Will Not Remove Howard Documentary Following Backlash from LGBTQ+ Community and Allies, באתר MovieWeb‏, 20 במאי 2023
  27. ^ 1 2 המוזיקה של הווארד, באתר Rotten Tomatoes
  28. ^ המוזיקה של הווארד, באתר Metacritic
  29. ^ ג'ניפר גרין, המוזיקה של הווארד, באתר Common Sense Media
  30. ^ לוגן קולוול-בלוק, Jodi Benson and Don Hahn on the Genius Behind Disney’s The Little Mermaid and Beauty and the Beast, באתר Playbill‏, 20 באפריל 2018
  31. ^ מליסה ליאון, How AIDS Shaped ‘Beauty and the Beast’: Remembering Disney Songwriting Genius Howard Ashman, באתר The Daily Beast‏, 3 במאי 2018
  32. ^ פיטר טרוורס, ‘Howard’ Review: Meet the Lyricist Behind Your Favorite Disney Tunes, באתר רולינג סטון, 4 באוגוסט 2020
  33. ^ פיטר בראדשו, Howard review – the lyricist who made Disney's hits soar, באתר הגרדיאן, 3 באוגוסט 2020
  34. ^ Heartland International Film Festival - 2018 Awards, באתר IMDb
  35. ^ פיט האמונד, Critics’ Choice Documentary Awards Nominations: ‘Mr. Soul’, ‘Gunda’, ‘Crip Camp’ And ‘Totally Under Control’ Top List, באתר Deadline Hollywood‏, 26 באוקטובר 2020
  36. ^ אריק פדרסן, ‘Soul’ Edges ‘Wolfwalkers’ For Most Trophies At Annie Awards; Three For TV’s ‘Hilda’ Leads Field – Winners List, באתר Deadline Hollywood‏, 16 באפריל 2021
  37. ^ The Nominees for the 32nd Annual GLAAD Media Awards, באתר הליגה ההומו-לסבית נגד השמצה, 28 בינואר 2021