זה רק אור הירח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זה רק אור הירח
אלבום אולפן מאת אביב גפן והתעויוט
יצא לאור 28 במאי 1992[1]
הוקלט 1992-1991
סוגה רוק
שפה עברית
אורך 38:24
חברת תקליטים הד ארצי
הפקה אביב גפן, משה לוי
כרונולוגיית אלבומים של אביב גפן והתעויוט
זה רק אור הירח
(1992)
עכשיו מעונן
(1993)

זה רק אור הירח הוא אלבום הבכורה של זמר הרוק הישראלי אביב גפן ולהקתו התעויוט שיצא בשנת 1992.

בחלוף השנים, גפן טבע את הכינוי "ילדי אור הירח" לתיאור הנוער שהתבגר לשיריו בשנות ה-90.

גיבוש ההרכב הראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

גפן החל ללמוד בבית הספר "רימון" לאחר שסולק מחטיבת הביניים ברופין, מפני שבמסיבת סוף השנה הקדיש שיר אהבה למורתו לספרות אפרת גן והיא נעלבה מכך (בראיון מאוחר עם גפן התארחה אותה מורה בשיחת פיוס עם גפן וזה שר חלק מהשיר). בתקופת הלימודים ב"רימון" הכיר את קארין אופיר, בתו של השחקן שייקה אופיר והשניים נהיו לזוג. ב-1990 בגיל 17 עזב ביחד עם אופיר את "רימון" בטענה שבית הספר לא מספק את צורכיהם. גפן הקים הרכב בשם "חתולים בצנרת", עם גפן כסולן וגיטרות, שפריר ערד בגיטרות, אורן לץ בגיטרה בס, דני כץ בקלידים ועודד שחר בתופים. חברו הטוב של גפן, ניר שפינר, לא התקבל להרכב.

חוזה ההקלטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת התקליטים הד ארצי החליטה שההרכב ייבחן אם הוא ראוי לחוזה הקלטות, והטילה על גפן והלהקה להקליט שיר ראשון. השיר שהוקלט היה "חבר" ולמימון הוצאות ההקלטה גפן עבד כמגיש במסעדה. אנשי המקצוע בהד ארצי לא התלהבו מהשיר, ולמרות זאת, השיר נכלל באלבום 'שפמשותפת - מועדון השירים הבודדים', וב-17 במרץ 1991 יצא השיר לרדיו וזכה להשמעות בודדות (בשנת 1997, השיר נכלל באלבום האוסף הכפול "ירח מלא"). גפן לא התאכזב מחוסר תשומת הלב לשיר, שדרבן את הוצאת אלבומו הראשון. בינואר 1991, באותה שנה העלה ההרכב מופע בכורה שהקהל שלו היה בעיקר מוזמנים. בהופעה נכח גם המפיק המוזיקלי משה לוי, שלעתיד יפיק את אלבומו הראשון ואת רוב אלבומיו של גפן. לוי מסר לגפן שישמח לשמוע ממנו חומרים נוספים בעתיד. גפן התרגש מהודעתו ולאחר זמן קצר שלח ללוי על קלטת ביתית הקלטה של השיר "לכבודכם", שלאחר מכן הוחלף שמו ל"מיליארד טועים".

גפן נכח במסיבה פרטית בתל אביב שם היה גם הראל בן-עמי, וגפן הזמין אותו למבחן בד בביתו. לאחר ימים ספורים הגיע בן-עמי והחל לנגן סולו את שירו של גפן "לפעמים". הטלפון צלצל באמצע השיר וגפן פתח את השיחה במילים: "הלו, מצאתי גיטריסט".

חיים שמש מהד ארצי נכח גם הוא בהופעה בינואר 1991 והחתים את גפן על חוזה להקלטת שלושה אלבומים בהד ארצי, אף על פי שהיו מתנגדים לכך שאביב, בנו של יהונתן גפן, יקבל חוזה שכזה בגיל כל כך צעיר וללא הבטחה שהוא ישתלם (בראיונות מאוחרים יותר הודה גפן שאביו יהונתן הפעיל לחץ). האלבום "זה רק אור הירח" הוקלט באולפני "גל-קול" ונערכו מספר שינויים בהרכב: אורן לץ ודני כץ הפכו לנגנים אורחים ואת מקומם תפסו הראל בן-עמי ומשה לוי. כמו כן שינתה הלהקה את שמה ל"התעויוט" (החלפת האותיות ת' וט' בשם "טעויות").

לקראת יציאת האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת הקלטות האלבום נחתו על גפן מספר טרגדיות שהתבטאו בשירים אלו באווירה ובטקסט. הוריו התגרשו ואביו עזב את הבית, חברו הטוב ניר שפינר נהרג בתאונת דרכים (ומאוחר יותר כתב גפן את השיר המפורסם "לבכות לך", לזכרו של שפינר) וחברתו לחיים קארין אופיר הודיעה לו על היפרדותם, לטענתה בעקבות תנודות מצב רוחו וחרדותיו. הסינגל הראשון "אמש" יצא לרדיו, ומקובל להאמין שנכתב על אופיר (אם כי עוסק גם בביקורת על הצבא).

בפברואר 1992 התראיין גפן למוסף "7 לילות" של ידיעות אחרונות. הוא צולם עירום כשעל חזהו כתוב "טוב למות בעד עצמנו", וגיטרה מסתירה את איבריו. בראיון שנתן הוא ביקר את צה"ל והתנהלותו. בעקבות הראיון הייתה סערה גדולה וכעס על הזמר החדש ש"השתמט". אזרחים רבים שלחו מכתבי מחאה לעיתונים, לרדיו ולטלוויזיה והעלו דרישה לצנזר את שיריו והופעותיו. גפן עצמו קיבל איומים בטלפון, ספג קללות ברחוב ואף כמעט שנפגע. הוא התראיין שוב למוסף והסביר שהצבא לא גייס אותו עקב הניתוח שעבר בגבו בהשתלת מוט מפלטינה, בעקבות מחלת העקמת, ושהשיר "גנרל" מהאלבום נכתב על אטימות הצבא במקרהו של צעיר בשם ליאור אדרת שהתאבד במהלך שירותו הצבאי.

נושאים באלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנושא המרכזי שבו עוסקות מילות השירים הוא אהבה נכזבת (בעקבות הפרידה האחרונה מאופיר), כמו בשירים "אמש", "בואי אלי", "שנינו שווים", "לאן את הולכת" ו"השכבת אותי בעשר". האלבום עוסק גם בביקורת על מוסד הצבא וקידום השלום, כמו בשירים "אמש" ("ובעטו בי מול כולם כי לא הייתי בצבא, ומה זה לב רגיש מול ביטחון של מדינה"), "גנרל" ו"שלום אחד".

ציוני העשור ו-20 השנים לצאת האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

במלאת 10 שנים לצאת האלבום בוצעה הופעה מיוחדת שכללה את כל שירי האלבום ובנוסף גם שירים נוספים מהאלבומים האחרים. ההופעה התקיימה ב־15 בספטמבר 2001 באמפי וואהל בתל אביב, והתארחו בה קארין אופיר ומשה לוי.

בשל הביקוש הרב התקיימה הופעה נוספת ב-29 בדצמבר 2001 ב"האנגר 11" במתחם נמל תל אביב. בהופעה התארחו ברי סחרוף, מוקי משב"ק ס' וסטיבן וילסון מפורקיופיין טרי.

ב-25 ביוני 2011, במלאת 20 שנה לצאתו של התקליט התקיימה הופעה בהאנגר 11 במתחם נמל תל אביב. בהופעה אירחו גפן ו"התעויוט" את נינט טייב, משינה, שלום חנוך ואורנה בנאי.

במלאת 30 שנה ליציאת האלבום הופיעו גפן ולהקתו ארבע פעמים באמפי שוני, במשך ארבעה ימים רצופים.

בספטמבר 2005, האלבום דורג במקום ה-64 ברשימת '100 האלבומים הישראליים של כל הזמנים' מטעם עיתון ידיעות אחרונות[2].

ב-15 בפברואר 2008, האלבום דורג במקום ה-17 ברשימת 50 אלבומי הבכורה הישראליים הטובים בכל הזמנים, מטעם מוסף 7 לילות של עיתון ידיעות אחרונות[3].

רשימת רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. מיליארד טועים (3:02)
  2. הכל נהיה לא רגיל (1:35)
  3. אמש (2:47)
    מקובל לחשוב שהשיר נכתב על קארין אופיר, אף על פי שהוא כולל גם מסרים נגד הצבא.
  4. שוב החושך (2:39)
    גרסת הסקיצה הראשונה של השיר, שהופיעה על גבי קלטת שמע מחתרתית ולימים פורסמה באופן לא רשמי באתר יוטיוב יחד עם חומרים נוספים של גפן שנגנזו או מעולם לא פורסמו קודם לכן, בוצעה על ידי קארין אופיר ולאו דווקא על ידי גפן, ובניגוד לגרסת האלבום הרוקיסטית הייתה בעלת קצב איטי יותר ואווירה מלנכולית ולוותה בסינתיסייזר, סקסופון ותופים בלבד[4]. זהותם של הנגנים בגרסה זו אינה ידועה, ובנוסף לא ידוע האם השיר תוכנן במקור לצאת לאור כשיר סולו של אופיר.
  5. לפעמים (2:51)
  6. בואי אלי (3:10)
  7. שנינו שווים (3:10)
  8. לאן את הולכת (2:18)
  9. גנרל (2:34)
  10. השכבת אותי בעשר (3:59)
  11. בית נבנה (00:54)
    בשיר הקצר משתתפת קארין אופיר בשירה. למרות אורכו הקצר של שיר זה וכן של השיר "הכל נהיה לא רגיל", שני השירים הודפסו על גבי תקליט שדרים שנשלח לרדיו.
  12. אלימות (3:47)
  13. שלום אחד (1:52)
  14. אור הירח (3:46)
    בשנה בה יצא האלבום החל גפן להשתתף בסדרת הטלוויזיה "עניין של זמן", ובה ביצע עם דנה ברגר את השיר כשהוא מנגן בגיטרה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ במוסף 7 לילות של העיתון ידיעות אחרונות, 29 במאי 1992.
  2. ^ האלבומים הישראליים של כל הזמנים, 7 לילות, ידיעות אחרונות, 30 בספטמבר 2005
  3. ^ כל ההתחלות קלות, מוסף 7 לילות, ידיעות אחרונות עמוד 8, 15 בפברואר 2008
  4. ^ אביב גפן - שוב החושך (קארין אופיר) (גרסה ראשונית) 1991, סרטון באתר יוטיוב