משה לוי (מוזיקאי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משה לוי
משה לוי משמאל לשלום חנוך במופע "יציאה"
משה לוי משמאל לשלום חנוך במופע "יציאה"
לידה 20 בדצמבר 1958 (בן 65)
ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים מכללת ברקלי למוזיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר, מקלדת אלקטרונית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משה לוי (נולד ב-20 בדצמבר 1958) הוא פסנתרן, קלידן, אקורדיוניסט, מעבד ומפיק מוזיקלי ישראלי. מאז סוף שנות ה-70 לוי הוא אחד המוזיקאים הפעילים ביותר בישראל, ועד היום השתתף בהפקתם של עשרות אלבומים. בעיקר מוכר שיתוף פעולתו עם הזמר שלום חנוך, שלוי הפיק את כל אלבומיו מאז 1983.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוי נולד בירושלים אך גדל בחולון. בצה"ל שירת בתזמורת חיל האוויר, שבה ניגן באורגן. האלבום הראשון שבו ניגן לוי היה "מחזור א' תשל"ז" של גרי אקשטיין שיצא בדצמבר 1977. פרסומו הגדול הראשון הגיע כעבור שנה, כשניגן באלבומו של שלמה ארצי "גבר הולך לאיבוד". לוי בן ה-19 בלט מאוד באלבום בעיקר בנגינת הפסנתר בפתיחה הוירטואוזית של השיר "גבר הולך לאיבוד". שיתוף הפעולה של לוי עם ארצי המשיך והעמיק גם ב-1979, באלבומו של שלמה ארצי "דרכים", שבו השתתף לוי כפסנתרן וקלידן וגם באלבום "חצות" שבו היה שותף גם לעיבודים ולהפקה המוזיקלית שלו.

לוי נסע לארצות הברית, שם למד מוזיקה במכללת ברקלי למוזיקה שבבוסטון. ב-1981 הוזמן לנגן באורגן האמונד באלבומו של שלום חנוך "חתונה לבנה". לוי הצטרף לסיבוב ההופעות שליווה את האלבום, ואת אלבומו הבא של חנוך, "על פני האדמה" שיצא ב-1983, הפיק מוזיקלית. מאז הפיק לוי את כל אלבומיו של חנוך, וכן הפיק יחד עם חנוך את אלבומה של דפנה ארמוני מ-1986. לוי הוא גם הקלידן הקבוע בהופעותיו של חנוך, ובתחילת העשור הראשון של המאה ה-21 העלה יחד איתו מופע משותף בשם "יציאה". המופע תועד על גבי אלבום כפול שיצא ב-2004, שבו קיבל לוי קרדיט לצד חנוך על העטיפה. אלבום נוסף שתיעד את המופע, "יציאה 2", יצא בשנת 2012.

ב-1984 הצטרף לוי ללהקת "סרט", שבה ניגן בקלידים. באותה שנה הפיק מוזיקלית יחד עם יזהר אשדות את אלבומו של בעז שרעבי "אצלי הכל בסדר". בהמשך שנות השמונים, במקביל לשיתוף הפעולה עם שלום חנוך, השתתף כמעבד וקלידן במספר רב של אלבומים נוספים, ובהם "דרישת שלום" של ירדנה ארזי ב-1986, "דרך ארץ" של גידי גוב ואלבום הבכורה של סי היימן, שיצאו ב-1987.

ב-1988 עיבד והפיק מוזיקלית את אלבומה הרביעי של אסתר שמיר "דו קיום באהבה".

בתחילת שנות התשעים הצביע על אביב גפן בן ה-17 כמוזיקאי יוצא-דופן והפיק את אלבום הבכורה של גפן, "זה רק אור הירח" שיצא ב-1992. מאוחר יותר הפיק לוי את רוב אלבומיו של גפן שיצאו בשנות התשעים. שיתופי פעולה בולטים נוספים של לוי באותה תקופה היו עם מאיר בנאי, באלבומיו "הצבעים משתנים", "וביניהם" ו"לב סדוק", ועם ריטה, באלבומיה "אהבה גדולה" ו"תפתח חלון".

במאה ה-21, במקביל לשיתוף הפעולה המתמשך עם שלום חנוך, הפיק לוי מספר אלבומים נוספים, בין היתר את ארבעת האלבומים הראשונים של הזמר אריק ברמן, ובכללם האלבום המרובע: "גבר, אישה והווילדרנס", אשר הפקתו התפרשה על פני תשעה חודשים וארבעה אולפנים בארצות הברית במקביל למסע שערך שם ברמן. אלבומים נוספים שהפיק במאה ה-21 כוללים את "יום רודף יום" של שמוליק קראוס, "חבק אותי לאט" של גלי עטרי ו"מחפש חבר קרוב" של שמעון בוסקילה.

לוי הלחין מעט מאוד שירים, ובהם "ערב בא נלך לרקוד" ו"דרך ארץ" שהלחין לגידי גוב, "שיר הבלבול" שהלחין לדורי בן זאב ו"שיר לשירה" שהלחין ליעל לוי.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוי גרוש ולו שלושה ילדים בוגרים, וכן ילדה מבת זוגו הנוכחית, ענבל מן.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימה חלקית של אלבומים שבהם השתתף לוי בהפקה המוזיקלית:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא משה לוי בוויקישיתוף