טולה בן ארי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טולה בן ארי
לידה 1983 (בת 41 בערך)
תל אביב-יפו, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה טל בן ארי
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2005
עיסוק זמרת
סוגה פולק, מוזיקת עולם, ג'אז
שפה מועדפת עברית, ספרדית, אנגלית, פורטוגזית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה
www.tulabenarimusic.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טל (טולה) בן ארי (נולדה ב־1983) היא זמרת יוצרת ומלחינה ישראלית. לאורך כעשור הייתה אחת הזמרות הקבועות בפרויקט המוזיקלי הבינלאומי, "Playing for Change". נוסף לעברית היא שרה גם באנגלית, ספרדית ופורטוגזית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן ארי נולדה בתל אביב, למשפחה חצי תימנית וחצי פולנית. היא נחשפה למוזיקה ולמחול כבר בגיל צעיר, ובגיל 7 החלה את לימודי השירה, הפסנתר והמחול, תוך שהיא מגלה אהבה מיוחדת למוזיקה. בשנת 2005, כשהיא בת 21, עברה להתגורר בברצלונה, שם נחשפה לסצנה מוזיקלית תוססת ואקלקטית. היא החלה ללמוד מוזיקה בבית הספר "Taller de Music", ותוך כדי עבדה גם כמוזיקאית רחוב, וזכתה לשתף פעולה עם מוזיקאים נוספים שפגשה מכל העולם. כך הגיעו אליה הצעות להצטרף לכמה מהלהקות הבולטות של ברצלונה בסצנת הג'אז ומוזיקת עולם, כמו: Moussakis, Man Ex Maqina, 08001, the duo project Skyland ורביעיית האקפלה הקובנית, Gema 4. היא הופיעה והקליטה עם הלהקות הללו בכל רחבי העולם, וזכתה למוניטין בינלאומי של זמרת וירטואוזית מגוונת, שיכולה לעבור בקלות בין ז'אנרים שונים של מוזיקה במיומנות גבוהה. בשנת 2006, קיבלה בן ארי הצעה להצטרף כחברה לפרויקט המוזיקלי הבינלאומי, "Playing For Change" (פרויקט המעודד שינוי חברתי דרך מוזיקה), איתם היא שיתפה פעולה והקליטה שני אלבומים ו-3 תקליטורי DVD של "Songs Around The World". לאורך כעשור, סיירה בן ארי בכל העולם והופיעה בכמה מהבמות והפסטיבלים היוקרתיים ביותר שמוזיקאי יכול לחלום עליהם, ביניהם: מרכז לינקולן סנטר (NY Lincoln center) בניו יורק, מרכז JF קנדי (JF Kennedy center) בוושינגטון, פסטיבל גלסטונברי (Glastonbury festival), תיאטרו דה סן קרלו (Teatro De San Carlo) בנאפולי, ואף בתוכנית הלילה של ג'יי לנו. היא חלקה את הבמה עם כמה אמנים בולטים, כולל רוברט פלאנט, אינדיה ארי, Baaba Maal‏(אנ'), ‏Keb Mo‏(אנ')‏, John Densmore ‏(The Doors), ועוד רבים. ההצלחה עם "Playing For Change" הובילה להצעות והזדמנויות רבות אחרות, כולל הופעות סולו עם הסימפוניה של ליון, הרצאות TED ועוד אינספור שיתופי פעולה ופרויקטים. עם "Playing For Change" היא גם זכתה בשני פרסי גראמי יוקרתיים בברזיל, ולשבחים על ידי מגזינים מובילים, כמו רולינג סטון.

בן ארי החלה את קריירת הסולו שלה בשנת 2012, כשהקליטה את אלבומה הראשון, "Sheela" (בעברית: שאלה), עם המפיק האמריקאי דייב ביאנצ'י(אנ'). האלבום יצא בלייבל "What About Music" וזכה להצלחה גדולה.[1] לאחר אלבום הבכורה שלה, בן ארי הקליטה ב-2016 את אלבומה השני, "Skyland", יחד עם הזמר והגיטריסט הקובני מל סמה (Mel Semé). אלבום זה, שיצא באותו הלייבל, המשיך את הקו המוזיקלי של בן ארי, המשלב פולקלור ישראלי עם השפעות מאמריקה הלטינית והלאדינו.

בשנת 2016, לאחר יותר מעשור, חזרה בן ארי לישראל. היא התבססה בתל אביב והחלה מיד בשיתופי פעולה עם כמה מהדמויות המובילות בעולם בתחום מוזיקת העולם והג'אז. בנוסף, החלה בשיתוף פעולה גם עם מפיקי מוזיקה אלקטרונית, כמו ג'ונו ריאקטור (Juno Reactor) וחיים לרוז (בפרויקט משותף בשם LAZUZ), והופיעה בכמה מפסטיבלי המוזיקה האלקטרונית הגדולים בעולם.

בשנת 2020 השתתפה בן ארי באלבומו של תומר ישעיהו, "Manuella" (בעברית: מנואלה), בו ביצעה בפורטוגזית את השיר "O mar Fica O mar" (לחן: תומר ישעיהו).[2] בנוסף לקחה באותה שנה חלק בפרויקט בשם "גורע וזורח" (פרויקט שירי משוררים בביצוע אמנים שונים), בו ביצעה 2 שירים: "צפנת קרבה" (אשר כתבה המשוררת תרצה אתר) ו-"כאשר אינך משורר" (אשר כתבה המשוררת יונה וולך), ביחד עם קרני פוסטל ומיכל ברלצקי.[3]

בתחילת 2023, לקראת אלבום ראשון בעברית, הוציאה בן ארי את השיר, "עוד תדעי ימים יפים", שכתבה יחד עם בן זוגה, גדי שטרן.[4]

ביוני 2023 הוציאה בן ארי את האלבום, "תם עידן השקט". האלבום (בהפקת בן זוגה, גדי שטרן), עליו התחילה לעבוד בשנת 2020 ולאורך תקופת הקורונה, כולל, בין השאר, שיתופי פעולה, עם החצוצרן אבישי כהן ומאיה בלזיצמן.[5] קדמו ליציאת האלבום, מלבד הסינגל, "עוד תדעי ימים יפים", שני סינגלים נוספים: "בוא" ו-"הרחובות ממריאים לאט" (מילים: דוד אבידן).[6]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2018 נישאה בן ארי לגדי שטרן, פסנתרן ג'אז וחבר הרכב הג'אז שלוש (Shalosh)‏(אנ'), ולהם שני ילדים.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Sheela (2012)
  • (Skyland, with Mel Seme (2016
  • תם עידן השקט (2023)

אלבומים נוספים בהם השתתפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • (2010) Asíkides – Hesperia
  • (2013) Gema 4 - For a New Dream‏[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דף אמן של טולה בן ארי, באתר חברת התקליטים what about music
  2. ^ דף האלבום Manuella, באתר bandcamp‏, 15 בינואר 2020
  3. ^ פרויקט גורע וזורח, בדף הפייסבוק של הפרויקט
  4. ^ יובל אראל‏, עוד תדעי ימים יפים, בבלוג של יובל אראל, מגזין מוזיקה ותרבות, 17 בינואר 2023
  5. ^ פוסט עדכון על הוצאת האלבום תם עידן השקט, בדף הפייסבוק של טולה בן ארי, 16 ביוני 2023
  6. ^ פוסט עדכון על יציאת הסינגל הרחובות ממריאים לאט, בדף הפייסבוק של טולה בן ארי, 1 ביוני 2023
  7. ^ דף האלבום For a New Dream, באתר חברת התקליטים what about music