טמפונדה קרדיאלית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טמפונדה קרדיאלית
תחום קרדיולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
גורם סרטן, אי-ספיקת כליות עריכת הנתון בוויקינתונים
תסמינים טכיקרדיה, ורטיגו, קוצר נשימה, שיעול עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 156951 עריכת הנתון בוויקינתונים
MeSH D002305
סיווגים
ICD-11 BB23 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טמפונדה קרדיאלית (לבבית) (בעברית: דַּחַס מסב הלב[1]), היא מצב חירום רפואי הנוצר בעקבות התמלאות החלל שבין שכבות כיס הלב (פריקרד) בנוזל כלשהו שיוצר לחץ על שריר הלב ומונע ממנו להתרפות כראוי. מצב זה עלול להיות קטלני אם הוא איננו מטופל במהירות. הסיבות העיקריות להיווצרות טמפונדה קרדיאלית כוללות מחלה גידולית, דלקת קרום הלב מסיבה לא ידועה (אידיופתית) ואי-ספיקת כליות. טמפונדה יכולה להיווצר גם כתוצאה מדימום לתוך המרווח הפריקרדיאלי לאחר ניתוחי לב, טראומה, או טיפול של חולים הסובלים מדלקת קרום הלב חריף על ידי נוגדי קרישה (המגבירים את הדמם ומכאן את הסכנה להיווצרות טמפונדה).

הגורמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגורמים יכולים להיות קרע באבי העורקים (אאורטה), סרטן ריאות בשלב מתקדם, פציעות חיצוניות לאזור הלב, התקף לב, ניתוח לב פתוח, דלקת כיס הלב (פריקרדיטיס), אורמיה וטראומה.

תסמינים קליניים ובדיקות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים שלושה מאפיינים עיקריים לטמפונדה לבבית הקרויים גם Beck's triad:

  • תת-לחץ דם
  • קולות לב מוחלשים או היעדר קולות לב בהאזנה על ידי סטטוסקופ
  • הרחבה של ורידי הצוואר

בטמפונדה נוצרת הגבלה על המילוי החדרי וכתוצאה מכך ירידה בתפוקת הלב. לעיתים מספיק כ-200cc של נוזל כדי לייצר את הסימפטומים והקליניקה - בעיקר בהם הדליפה מתפתחת במהירות, ולעיתים מעל 2,000 מ"ל במידה וההתפתחות היא איטית.

באק"ג ניתן לראות ירידה במשרעת (אמפליטודה) מכלול QRS. כמו כן נפוצה תבנית המכונה "Electrical alternans", במסגרתה קיים שינוי במשרעת מכלול QRS בין פעימה לפעימה.

דופק פרדוקסלי (Paradoxical pulse) הוא מאפיין נוסף של טמפונדה. במצב זה, נמדד לחץ דם נמוך יותר בשאיפת אוויר (מעל 10 מ"מ כספית) מול הוצאת אוויר- כלומר, כאשר המטופל שואף אוויר קיים קושי למשש דופק ביד או שהדופק יהיה מוחלש יותר לעומת הוצאת אוויר.(באדם בריא יש באופן נורמלי ירידה בלחץ דם הסיסטולי בזמן שאיפה עד כ-10 מ"מ כספית אך בטמפונדה הירידה משמעותית יותר) הסיבה לכך היא המכניזם של הטמפונדה - שני חדרי הלב עטופים בשק אשר מתמלא בנוזל ומונע מהם להתרחב. בעת שאיפת אוויר, יש עליה בזרימת הדם לחדר ימין והוא מתרחב על חשבון חדר שמאל, וכתוצאה מכך יש ירידה בנפח האפקטיבי של דם אשר יוצא מחדר שמאל לשאר הגוף - ולכן קיים קושי במישוש הדופק בזמן שאיפה. מצב זה יכול להתרחש לא רק בטמפונדה לבבית כי אם גם אצל כשליש מן החולים הסובלים מפריקרדיטיס קונסטרוקטיבי, וכן במצבים של תסחיף ריאתי ומחלות ריאה חסימתיות.

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

טמפונדה לבבית היא מצב מסכן חיים המחייב פינוי מיידי לבית חולים. הטיפול הרפואי הראשוני יכלול בירור הגורם לטמפונדה, חמצן, החדרת נוזלים דרך הוריד (עירוי) להעלאת לחץ הדם וייתכן ויינתנו אף תרופות המגבירות את יכולת הכיווץ של הלב (כדי להגדיל את המרווח בין הסיסטולה (כיווץ הלב) לדיאסטולה (התרפות הלב)). פעולות רפואיות אלו ניתנות לביצוע על ידי צוותי רפואת החירום בשטח במסגרת טרום-אשפוזית. פעולות מתקדמות יותר, שניתן לבצע רק בבי"ח הם ניקוז הנוזל מאזור הלב בפרוצדורה הנקראת ניקור פריקרדיאלי או אפילו כריתת חלק מכיס הלב על מנת לאפשר ללב להתרחב כראוי שוב.

סיבוכים אפשריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טמפונדה קרדיאלית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.