כריש עפרורי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןכריש עפרורי
כריש עפרורי
כריש עפרורי
מצב שימור
מצב שימור: בסכנת הכחדהנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: בסכנת הכחדה
סכנת הכחדה (EN)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
מחלקה: דגי סחוס
סדרה: כרישאים
משפחה: כרישיים
סוג: כריש
מין: כריש עפרורי
שם מדעי
Carcharhinus obscurus
לסואר, 1818
תחום תפוצה
כריש עפרורי בחופי אוסטרליה

כָּרִישׁ עַפְרוּרִי (שם מדעי: Carcharhinus obscurus) הוא כריש ממשפחת הכרישיים הנפוץ בימים טרופיים ברחבי העולם. מין זה הוא טורף-על העלול להיות מסוכן לבני אדם.

הוא אינו תוקף אנשים דרך קבע, אך עלול להתבלבל ולנשוך דייגים או צוללנים לעיתים נדירות. האדם אינו חלק ממזונו.

טקסונומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוקר הטבע שארל אלכסנדר לסואר פרסם לראשונה בשנת 1818 אודות הכריש העפרורי בכתב עת מדעי אמריקאי. לסואר קטלג אותו כסוג קוצן וציין זאת יחד עם המילה הלטינית "obscurus" שפירושה "כהה" או "מעומעם" בהתייחס לצבעו[2]. עם זאת, חוקרים אחרים שבאו אחריו קטלגו את המין הזה כסוג כריש.

בתי גידול[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכריש העפרורי נפוץ בעיקר בעומק של 400 מטרים בכל האוקיינוסים אבל בעיקר באזורים פוריים או טרופיים בתוך האוקיינוס השקט והאוקיינוס ההודי. הוא מצוי גם בימים הממוזגים. הם חיים ביחידות ומשריצים צאצאים חיים.

ניתן למצוא כריש זה בים האטלנטי לחופי מסצ'וסטס (ארצות הברית), ברזיל, איי בהאמה, קובה, האיים הקנריים, כף ורדה, סנגל, סיירה לאון, פורטוגל, ספרד ומרוקו. באוקיינוס ההודי ניתן למצוא אותו לחופי צפון אפריקה, מוזמביק, מדגסקר ועתים לחופי בנגל בים הערבי ובים סוף. באוקיינוס השקט ניתן למצוא את הכריש העפרורי לחופי יפן, סין, טייוואן, וייטנאם, אוסטרליה, קלדוניה החדשה, קלפורניה, מקסיקו וצ'ילה[3].

כרישים ממין זה נצפו בחוף הסמוך לתחנת הכוח אורות רבין בחדרה.[4][5]

תיאור פיזי[עריכת קוד מקור | עריכה]

משקל ממוצע של כריש בוגר נע בין 160–180 ק"ג כאשר אורכו הממוצע נע סביבות 3.2 מטר, אך אורכו של הכריש העפרורי הגדול ביותר שתועד היה 4.2 מטרים ומשקלו 347 קילוגרם[6]. הוא בעל סנפירים מעוגלים, קשקשים כחולים-סגולים וסנפיר הגב שלו מעוגל מעט מהחזית. החוטם מעוגל והעיניים גדולות.

מזון[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהו טורף-על הניזון בעיקר מדגי גרם שונים כמו סרדין, הרינג, סלמון, מקרל ודגים נוספים, שוכני מצולות, אוקיינוסים או שוניות. כמו כן, הוא ניזון מסילוניות, כרישים אחרים ובטאים קטנים יותר, סרטנים, כוכבי ים, חיטחבים, זוחלים ימיים, יונקים ימיים, נבלות וגם משפכים תעשייתיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כריש עפרורי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כריש עפרורי באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ Robert T. Allen, [97:sotnap2.0.co;2 Studies on the North American Protura 1: catalogue and atlas of the Protura of North America; description of new species; key to the species of Eosentomon], Proceedings of the Academy of Natural Sciences of Philadelphia 156, 2007-09, עמ' 97–116 doi: 10.1635/0097-3157(2007)156[97:sotnap]2.0.co;2
  3. ^ Carcharhinus obscurus: Rigby, C.L., Barreto, R., Carlson, J., Fernando, D., Fordham, S., Francis, M.P., Herman, K., Jabado, R.W., Liu, K.M., Marshall, A., Pacoureau, N., Romanov, E., Sherley, R.B. & Winker, H., IUCN Red List of Threatened Species, ‏2018-11-06
  4. ^ אסף קמר, מפגש פראי: לצלול עם כרישים בחדרה, באתר ynet, 25 בדצמבר 2017.
  5. ^ אתר למנויים בלבד משה גלעד, הכרישים הגדולים הגיעו לחדרה והביאו עמם המון שאלות, באתר הארץ, 2 בינואר 2018
  6. ^ Carcharhinus obscurus, Dusky shark : fisheries, gamefish, www.fishbase.de