לואיזה וילהלם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לואיזה וילהלם
Wilhelm Lujza
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 2 בינואר 1911
סומבטהיי, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1978 (בגיל 66 בערך)
גִּבְעָתַיִם, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לואיזה וילהלםהונגרית: Wilhelm Lujza;‏ סומבטהיי, 2 בינואר 1911[1]גבעתיים, 1978) ציירת ישראלית ילידת הונגריה, זוכת פרס נורדאו.

קורות חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לואיזה וילהלם נולדה במשפחה יהודית אורתודוקסית כבתם של שאנדור וילהלם, סוחר טקסטיל, ושל ברתה בינֵת. אביה נפטר באוגוסט 1939 ואמה גורשה ונרצחה באושוויץ. היא החל לאייר ולצייר עוד בילדותה והשתתפה במספר תחרויות ציור בעיר הולדתה. מאוחר יותר לימד אותה אישטוואן יאשקה (Jaska István), צייר בעיר הולדתה. כשהתבגרה עברה לבודפשט (הדבר שבסופו של דבר הציל אותה מהגירוש לאושוויץ) ולמדה בבית הספר הפרטי של אישטוואן אורקני שטרסר ולאחר מכן אצל וילמוש פרלרוט-צ'אבה.

בינואר 1940, "עיתון היהודים ההונגרים" פרסם דו"ח ארוך על תערוכת האמנות הראשונה של הפעילות האמנותית של אומיקה - ההתאחדות הלאומית היהודית-הונגרית לחינוך. (פעילות עבור אמנים יהודים שלא יכלו להציג או להופיע בפני קהל שאינו יהודי) הדו"ח הכיל את המשפט הבא:

"... הופיעה גם כישרון לא ידוע: נערת כפרית, לואיזה וילהלם, שהגיעה לבודפשט עם 30 פנגו בכיסה, ואחת מתמונותיה נקנתה מיד בתערוכה - בהרבה יותר מכך."

לאחר תערוכת האמנות הראשונה שלה השתתפה בשלוש תערוכות נוספות של מסע האמנות של אומיקה. חלק מהתמונות הוצגו בגיליון של עבר ועתיד.

לאחר מלחמת העולם השנייה הציגה בתערוכות לאמנות יפה של חברת החשמל ההונגרית, עליהן דיווחו העיתונים החשובים הארציים נפסבה וסאבאד נפ.

מייד אחרי זה עזבה את הונגריה ובילתה שנתיים בפריז, בהזמנתו של מארק שאגאל. היא עלתה לישראל והשתקעה בה ב-1950. לואיזה וילהלם ציירה בעיקר תמונות בטכניקות שמן, גואש וצבעי מים. הציגה בעיקר בתל אביב, אך עבודותיה הוצגו במספר מדינות באירופה ובאמריקה הדרומית.

חייה הפרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעלה היה יוזף הופמן.

תערוכותיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסים והכרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פרס נורדאו (1968)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Születési bejegyzése a szombathelyi polgári születési akv. 10/1911. folyószáma alatt". נבדק ב-2020-09-16.