לוסי לטבי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוסי לטבי
Lucy Letby
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 4 בינואר 1990 (בת 34)
הרפורד, אנגליה, הממלכה המאוחדת
מדינה בריטניה
השכלה אוניברסיטת צ'סטר עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות יוני 2015 – יוני 2016 (כשנה)
מעסיק Countess of Chester Hospital עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לוסי לטביאנגלית: Lucy Letby; נולדה ב-4 בינואר 1990) היא רוצחת סדרתית בריטית, אשר רצחה שבעה תינוקות בין השנים 20152016, בעת שעבדה כאחות מוסמכת בבית החולים הרוזנת צ'סטר (אנ'), באמצעות הזרקת אינסולין ואוויר לדמם, והזנת יתר בכפייה באמצעות זונדה. היא נעצרה ב-2018 בעקבות סדרת מקרי מוות אשר נותרו בלתי מפוענחים עד אותה עת ושוחררה בערבות, אולם נעצרה בשנית ב-2019 ובשלישית ב-2020, בעקבות חשדות חוזרים ונשנים על אודות פגיעה מכוונת בילודים שהיו תחת השגחתה. מתוך תשעה עשר סעיפי האישום השונים שהוגשו נגדה הורשעה בשלושה עשר בסך הכול, שבעה מהם בגין רצח ושישה בגין ניסיון לרצח, פשעים אשר התרחשו לאורך תקופה בת כשנה. ב-21 באוגוסט 2023 נגזר עליה מאסר עולם[1].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוסי לטבי נולדה כבת יחידה ב-4 בינואר 1990 בהרפורד, אנגליה, הממלכה המאוחדת, והתחנכה בכמה בתי ספר ומוסדות לימודים שונים ברחבי העיר, ביניהם בקולג' החטיבה העליונה של הרפורד (אנ'). לאחר מכן המשיכה את חינוכה האקדמי באוניברסיטת צ'סטר (אנ'), בה פנתה ללימודי סיעוד שארכו כשלוש שנים, במהלכן עבדה גם כאחות-מתמחה בבתי חולים ומוסדות רפואיים רבים, כגון בית החולים לנשים של ליברפול (אנ') ובית החולים רוזנת צ'סטר (אנ'). היא סיימה את לימודיה בהצלחה ב-2011[2].

עם סיום לימודיה החלה לטבי לעבוד כאחות מוסמכת במחלקת הילודים של בית החולים רוזנת צ'סטר בצ'סטר, צ'שייר, ובפרופיל שפרסמה אודות עצמה ב-2013 הצהירה כי תחת אחריותה נמצאו ”מספר רב של תינוקות אשר דרשו רמות שונות של תמיכה וסיעוד” וכי נהנתה ”לצפות בהתקדמותם ולתמוך במשפחותיהם”[3]. כמו כן נטלה חלק בקמפיין מימון שנועד לגייס כסף ותרומות עבור מחלקת ילודים חדשה בבית החולים[4]. בעקבות תלונות בדבר התנהלותה הועברה לתפקיד משרדי ב-2016, בו נותרה עד למעצרה ב-2018[5].

מעצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות שיעור תמותה גבוה ובלתי מוסבר ביחידה לטיפול נמרץ ביילוד בבית החולים הרוזנת צ'סטר, החליטה הנהלת המוסד ביולי 2016 להפסיק לקבל עוברים ופגים אשר נולדו בלידה מוקדמת קודם לשבוע השלושים ושניים של ההריון, ובמקום זאת הפנו אותם לבתי חולים אזוריים אחרים בצפון-מערב אנגליה, כגון בית החולים לילדים אלדר היי (אנ'). דוח מאת הארגון MBRRACE-UK[א] שפורסם באותה העת דיווח כי מצא את שיעור התמותה עבור תקופה בת שנה בין יוני 2015 ליוני 2016 גבוה מהציפיות בכעשרה אחוזים.

סדרת חקירות מקדימות נפתחו בניסיון לקבוע את הסיבה לזינוק בשיעור התמותה, ונערכו במקביל לקבלת ביקורות עצמאיות מטעם גופים רפואיים נוספים כגון הקולג' המלכותי לרפואת ובריאות ילדים (אנ') והקולג' המלכותי לסיעוד (אנ'). על אף שהממצאים שאותרו הצביעו על ”התנהלות לא הולמת” במידה מסוימת מצד סגל האחים והאחיות של בית החולים, לא עלה בידי החוקרים לקבוע סיבה חד משמעית עבור שיעור התמותה, כאשר הדוחות של הארגונים החיצוניים אשר פעלו מחוץ לחקירה לא מצאו אף הם ראיות כלשהן, והצהירו בפירוש, ”לא זוהו אף גורם או סיבה שבעזרתם ניתן להסביר את העלייה המסתמנת באחוזי התמותה”[6].

לטבי נעצרה לבסוף ב-3 ביולי 2018 בעקבות חקירה שהתנהלה לאורך השנה החולפת והעלתה חשדות מוצקים נגדה בדבר שמונה מקרי רצח ושישה ניסיונות לרצח, לכל הפחות[7]. חיפוש נערך בביתה, והחקירה אף הורחבה לבתי חולים אחרים בהם הועסקה לאורך הקריירה שלה, על אף שלא התגלו בהם כל ממצאים חריגים נוספים.

היא שוחררה בערבות כעבור שלושה ימים, ב-6 ביולי, בשעה שכוחות המשטרה המשיכו בחקירתם, ונעצרה בשנית כעבור קרוב לשנה, ב-10 ביוני 2019, בגין שמונת אישומי הרצח המקוריים ושלושה אישומים נוספים של ניסיון לרצח[8]. לאחר מכן שוחררה בשנית, אך נעצרה שוב ב-10 בנובמבר 2020[9], ולמחרת היום הורשעה באופן רשמי בכלל אישומי הרצח אשר עמדו על מספרם הראשוני, ואישומי הניסיון לרצח אשר המשיכו לגדול ועמדו על כעשרה מקרים שונים[10]. בקשתה לשחרור בערבות נדחתה והיא נותרה תחת משמורת המשטרה[11].

משפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפטה נפתח ב-10 באוקטובר 2022 בבית המשפט המלכותי של מנצ'סטר (אנ') לפני השופט ג'יימס גוס (אנ'), ולפי הערכות מאותה עת היה אמור להימשך שישה חודשים[12]. לטבי טענה לחפותה[13] מול שבעה אישומי רצח וחמישה עשר אישומי ניסיון לרצח שיוחסו לה בסך הכול[ב]. בין הנוכחים בקהל נמצאו בני משפחות הקורבנות וכן הוריה של לטבי.

צו איסור פרסום שהוטל על זהותם של הילדים שנרצחו ונפגעו כתוצאה ממעשיה של לטבי מנע שימוש בשמותיהם המפורשים בתקשורת ואף במרבית ההליכים המשפטיים, ולפיכך הצדדים השונים נאלצו להתייחס אליהם בעזרת אותיות, כלומר ילד א', ילד ב', וכיוצא בזה[14].

התובע הראשי ניק ג'ונסון טען כי עצם שהותה של לטבי במחלקת הילודים בבית החולים יצרה תחושה של ”נוכחות מרושעת ותמידית”[13], וכי היא נהגה לחפש אחר הוריהם של התינוקות בהם טיפלה ברשת החברתית פייסבוק, כאשר שניים מהם היו הוריהם של אחד מקורבנותיה, ובמקרה מסוים אף שלחה כרטיס תנחומים לאחת המשפחות.

בהמשך הסביר התובע מה הייתה שיטת הרצח בה השתמשה לטבי, ופירט כיצד הזריקה אוויר למחזור הדם של שניים מקורבנותיה ואינסולין לכמה מהאחרים. אחת האמהות העידה כי נכנסה לחדר בבית החולים בו שהתה לטבי בשעה שניסתה לרצוח את התינוק שלה, אך היא ניסתה להרגיעה באומרה, ”את יכולה לסמוך עליי, אני אחות”; כמו כן נחשף כי מספר אנשים נאלצו להורות ללטבי כמה פעמים שלא להיכנס לחדר בו שהו הורי קורבנותיה בזמן שקיננו על ילדיהם המנוחים.

עורך דינה של לטבי, בנג'מין מאיירס, טען כי היא הייתה ”אחות מסורה במערכת כושלת” וכי תיק התביעה ”התבסס על ההנחה שאלמוני כלשהו ניסה לגרום לנזק מכוון בצירוף מקרים עם נוכחותה של לטבי במספר התרחשויות”. לדבריו, הכשלים הרבים שהתגלו בבית החולים הצביעו על התנהלות לקויה שהייתה גדולה יתר על המידה מכדי להפילה על אדם אחד.

בהמשך הוצגו בפני בית המשפט הודעות טלפוניות אותן שלחה לטבי לחבריה, בהן הביעה צער בדבר מותם של התינוקות, ותיארה אותם בתור ”מקרים עצובים, אכזרים ושוברי לב”; בהודעות מאוחרות יותר כתבה כי ”זה לא נוגע לי או לכל אדם אחר, זה נוגע להורים האלו שצריכים לעזוב בלי התינוקות שלהם. זה לא ייאמן עד כמה שזה עצוב”[15]; אחד מעמיתיה העיד כי סיפרה לו שלקחה את גופת אחד התינוקות לחדר המתים, ושהיה זה הדבר הקשה ביותר שנאלצה לעשות בחייה. רופא ילדים אשר הועסק בבית החולים באותה העת העיד כי הוא וחברי סגל נוספים הביעו את חששותיהם לגבי התנהלותה של לטבי בפני הנהלת המוסד, אולם הם ננזפו בטענה שהם לא אמורים להגיד דברים מהסוג הזה, וכי אין זה מתפקידם לעורר מהומות. רופא נוסף העיד כי זמן-מה לאחר שאחד התינוקות הגיע לבית החולים הוא שמע את לטבי אומרת לעמיתו, ”הוא לא הולך לצאת מכאן בחיים, נכון?”, וכשעה לאחר מכן הפעוט כבר היה מת.

בין הראיות המכריעות שהוצגו במשפט היו פתקי נייר עליהם כתבה לטבי ”אני רשעה, רצחתי אותם” וכן ”רצחתי אותם בכוונה כי לא יכולתי לטפל בהם”; צוות ההגנה טען בתגובה כי כתבה את הפתקים משום שהייתה נתונה תחת מצוקה נפשית עמוקה, והחלה לסבול מרגשות ייאוש, פחד ודחק, כאשר הבינה את גודל ההאשמות שהופנו נגדה, בנוסף לכך שבאותה העת נאלצה להתמודד עם בעיות רבות שנגעו לחייה האישיים ובהן חיפוש אחר עבודה חדשה.

הצדדים סיימו לפרוס את טענותיהם ב-10 ביולי 2023, אז נשלח חבר המושבעים להכריע בדבר אשמתה של לטבי. קביעות המושבעים נשלחו חזרה לבית המשפט לאורך מספר ימים, החל מה-8 באוגוסט ועד ה-18 באוגוסט, ורק לאחר מכן פורסמו בתקשורת. לטבי נמצאה אשמה בגין שבעה סעיפי רצח ושישה סעיפי ניסיון לרצח, וחפה מפשע בדבר שני סעיפי ניסיון לרצח. חבר המושבעים לא הצליח להגיע להסכמה בדבר אשמתה או חפותה בארבעה סעיפים נוספים של ניסיון לרצח[16].

ב-21 באוגוסט 2023 גזר בית המשפט בבריטניה על לטבי מאסר עולם ללא אפשרות לחנינה, בגין רצח שבעה תינוקות וניסיון להרוג שישה אחרים[17].

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אמהות ותינוקות: הפחתת סיכון באמצעות מבדקים וחקירות חסויות ברחבי הממלכה המאוחדת (Mothers and Babies: Reducing Risk through Audits and Confidential Enquires across the UK).
  2. ^ לטבי ניסתה לרצוח כמה מבין עשרת התינוקות מספר פעמים, לפיכך מספר סעיפי אישום הנוגעים לניסיון לרצח עשויים להתקיים במקרה של תינוק אחד בלבד.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סוכנויות הידיעות, ‏ביהמ"ש הבריטי גזר מאסר עולם על האחות לוסי לטבי שרצחה שבעה תינוקות שזה עתה נולדו, באתר מעריב אונליין, 21 באוגוסט 2023
  2. ^ מי היא רוצחת התינוקות הסדרתית לוסי לטבי, תאגיד השידור הבריטי, פורסם במקור ב-18 באוגוסט 2023, אורכב מהמקור ב-18 באוגוסט 2023. (באנגלית)
  3. ^ פרופיל – לוסי לטבי, צ'סטר סטנדרט, פורסם במקור ב-28 במרץ 2013, אורכב מהמקור ב-5 בדצמבר 2022. (באנגלית)
  4. ^ חיפוש נערך בביתה של רוצחת הילדים מצ'סטר, צ'סטר סטנדרט, פורסם במקור ב-4 ביולי 2018, אורכב מהמקור ב-27 באוקטובר 2022. (באנגלית)
  5. ^ חשיפה: כיצד מנהלי הקרן התעלמו מדאגות שהועלו בדבר התנהלותה של לטבי, כתב העת של שירות הבריאות הלאומי (אנ'), פורסם במקור ב-18 באוגוסט 2023, אורכב מהמקור ב-18 באוגוסט 2023. (באנגלית)
  6. ^ פרשת התמותה בצ'שייר: המשטרה מרחיבה את החקירה לבית חולים נוסף, הגרדיאן, ג'וש האלידיי, נאזיה פארווין, פורסם במקור ב-4 ביולי 2018, אורכב מהמקור ב-4 ביולי 2018. (באנגלית)
  7. ^ האחות המוסמכת לוסי לטבי נעצרה בגין תמותת התינוקות בבית החולים בצ'סטר, תאגיד השידור הבריטי, פורסם במקור ב-4 ביולי 2018, אורכב מהמקור ב-5 ביולי 2018. (באנגלית)
  8. ^ חקירת המשטרה אודות תמותת התינוקות בבית החולים בצ'סטר הובילה למעצר נוסף של האחות, הגרדיאן, ג'וש האלידיי, פורסם במקור ב-10 ביוני 2019, אורכב מהמקור ב-27 באוקטובר 2022. (באנגלית)
  9. ^ תמותת התינוקות בבית החולים בצ'סטר: האחות המוסמכת לוסי לטבי נעצרה שוב, תאגיד השידור הבריטי, פורסם במקור ב-10 בנובמבר 2020, אורכב מהמקור ב-27 באוקטובר 2022. (באנגלית)
  10. ^ האחות המוסמכת לוסי לטבי מואשמת ברצח לאחר תמותת התינוקות בבית החולים בצ'סטר, הגרדיאן, פורסם במקור ב-11 בנובמבר 2020, אורכב מהמקור ב-15 באוקטובר 2022. (באנגלית)
  11. ^ נדחה שחרורה בערבות של האחות מהרפורד לוסי לטבי, הרפורד טיימס, פורסם במקור ב-13 בנובמבר 2020, אורכב מהמקור ב-18 בנובמבר 2022. (באנגלית)
  12. ^ משפטה של לוסי לטבי עתיד להתחיל בקרוב בגין מעורבותה בפרשת תמותת התינוקות בבית החולים הרוזנת צ'סטר במסגרת עבודתה בו כאחות מוסמכת, צ'סטר לייב, אלכס מקינטייר, פורסם במקור ב-30 בספטמבר 2022, אורכב מהמקור ב-19 באוגוסט 2023. (באנגלית)
  13. ^ 1 2 בית המשפט שמע עדות שטענה כי לוסי לטבי עוררה תחושה של "נוכחות מרושעת" במחלקת הילודים, הגרדיאן, ג'וש האלידיי, פורסם במקור ב-10 באוקטובר 2022, אורכב מהמקור ב-12 באוקטובר 2022. (באנגלית)
  14. ^ מי הם התינוקות שנרצחו על ידי האחות המוסמכת לוסי לטבי, איי טי וי, פורסם במקור ב-14 באוקטובר 2022, אורכב מהמקור ב-19 באוגוסט 2023. (באנגלית)
  15. ^ משפטה של לוסי לטבי: האחות תיארה את מקרי המוות של התינוקות כדבר עצוב ואכזרי, הגרדיאן, ג'וש האלידיי, פורסם במקור ב-27 באוקטובר 2022, אורכב מהמקור ב-27 באוקטובר 2022. (באנגלית)
  16. ^ האחות המוסמכת לוסי לטבי נמצאה אשמה ברצח שבעה תינוקות בבית החולים בצ'סטר, הגרדיאן, ג'וש האלידיי, פורסם במקור ב-18 באוגוסט 2023, אורכב מהמקור ב-18 באוגוסט 2023. (באנגלית)
  17. ^ סוכנויות הידיעות‏, האחות הבריטית שרצחה שבעה תינוקות נשלחה למאסר עולם: "אכזרית וסדיסטית", באתר וואלה‏, 21 באוגוסט 2023