מאגר האוספים הדיגיטליים בספריית יונס וסוראיה נזריאן, אוניברסיטת חיפה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מאגר האוספים הדיגיטליים בספריית יונס וסוראיה נזריאן, אוניברסיטת חיפה מכיל מגוון של חומרים ראשוניים ושניונים בנושאים המשמשים למחקר, לימוד והוראה אקדמית. האוספים זמינים במגוון פורמטים: וידאו, אודיו, קובצי תמונות ומסמכים והם פרי פיתוח מקורי של הספרייה ושיתופי פעולה עם גופים וחוגים בעלי עניין בתוך האוניברסיטה ומחוצה לה.

האוספים ניתנים לעיון ושימוש לבעלי ההרשאות המתאימות, חלקם הגדול חופשיים לשימוש הקהל הרחב ואחרים מוגבלים לשימוש קהילת אוניברסיטת חיפה בלבד. הגישה לאוספים מתאפשרת הן דרך פורטל האוספים והן באיחזור פריטים באמצעות שאילתות במערכת לחיפוש אחד בקטלוג הספרייה.

ספרית אוניברסיטת חיפה פועלת בסביבה אקדמית המהווה את הנרטיב המרכזי לבחירת תוכני האוספים הדיגיטליים. לשם כך, נבחרים אוספים בעלי ערך מחקרי ותחומי המחקר של חוקרי האוניברסיטה וכן אוספים שימושיים למשתמשים האקדמיים ושימור מורשת תרבות, המהווה מטרה שספריות אוניברסיטאיות רבות בעולם לקחו על עצמן כחלק ממחויבותן לקהילה, מידת נדירותם של הפריטים, סכנת הבלאי, והערכת חשיבות שימורם לדורות הבאים. כל זאת תוך הערכה לגבי מידת היכולת לשימוש בחומרים כך שאינה פוגעת בזכויות יוצרים, זכויות הפרט, חיסיון מידע ועוד ובהלימה בחירה במידת הנגישות המתאימה. מתקיים מאמץ להנגשה מלאה גם לציבור הרחב במידת האפשר ובהתאם לגישה החופשית. לחומרים רגישים יותר, אך עדיין בעלי ערך מחקרי, מותאמת הנגשה מוגבלת לקהל ייעודי (סטודנטים וחוקרים בלבד למשל).

דף האוספים הדיגיטליים באתר האינטרנט של ספריית יונס וסוראיה נזריאן, אוניברסיטת חיפה

מבחר מהאוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אוסף עבודות גמר של אוניברסיטת חיפה - עבודות גמר (דיסרטציות) של סטודנטים באוניברסיטת חיפה לתארים השני והשלישי (M.A ו-PhD) בטקסט מלא לצפייה תוך קיום תנאי זכויות יוצרים. פרויקט הדיגיטיזציה של עבודות הגמר לתואר שלישי נעשה בסיוע של איגוד האינטרנט הישראלי ואגודת הידידים של אוניברסיטת חיפה.
  • אוסף תמונות היסטוריות של ארץ ישראל - אוספי תצלומים, גלויות ומסמכים שהתקבלו מאוספים פרטיים, מצלמים, ממוסדות ומארכיונים. אוספים אלה מתעדים את תולדות היישוב בארץ ישראל במאה ה-20, והם מאורגנים לרוב על פי שמות הצלמים, בעלי האוספים או שם היישוב.
  • קטעים מהגניזה הקהירית - הקטעים משולבים במקביל בפרויקט פרידברג לחקר הגניזה.
  • ארכיון מורשת יהדות מצרים - ארכיון מורשת יהדות מצרים כולל תמונות, מסמכים, סרטי ווידאו והקלטות שמע המתארים את חיי היהודים במצרים בעת החדשה במגוון תחומים, כגון: ציונות, חינוך, כלכלה, תרבות, דת ועוד. בנוסף כולל הארכיון גם תמונות ומסמכים המתארים את תהליך עלייתם וקליטתם בישראל. הפריטים נאספו מיוצאי הקהילה וצאצאיהם. הארכיון מתנהל בחסות אקדמית של הקתדרה לחקר מורשת יהדות מצרים ע"ש יוסף ורשלין ברדה ושל המרכז לחקר יהודי ספרד וארצות האסלאם לדורותיהם.
  • כתבי יד עבריים - אוסף כתבי יד עבריים הכולל פירושי מקרא ותרגום, קבלה, מנהגים, סידורים ומחזורים, טקסי חיים, תפילות, חינוך ועוד. האוסף מכיל כתבי יד מקהילות יהודיות בישראלובגולה, בעיקר מראשית העת החדשה.
  • אוסף חיפה וסביבתה - אוספי תמונות שצולמו ברחבי העיר וסביבתה מתחילת המאה ה-20 ועד היום ומשקפים היבטים שונים בארכיטקטורה, בחיי היום-יום ובנופיה של העיר רבתי ואזוריה, לאורך התקופות ההיסטוריות השונות.
  • אוסף ארכיון הסיפור העממי על-שם דב נוי - אוסף סיפורים עממיים שעברו בעל פה במהלך הדורות בקרב הקבוצות האתניות השונות שעלו לישראל או החיות בה. הסיפורים נקלטו ותועדו על ידי צוות הארכיון. האוסף מסודר לפי מספרי הסיפורים ורושמיהם, עדות, וטיפוסים סיפוריים.
  • אוסף אמנות וארכאולוגיה - אוספי תמונות בתחומי הציור, הרישום, ההדפס, הפיסול, הארכיטקטורה, הקרמיקה, כתבי יד ואמנויות שימושיות. השימוש מיועד לקהילת אוניברסיטת חיפה, להוראה ולמחקר.
  • אוסף פיסול צלבני בארץ ישראל - אוסף התצלומים של הפיסול הצלבני בארץ ישראל מעיזבונה של ד"ר זהבה יעקבי. האוסף מסודר לפי אתרים בסדר אלפביתי, עם תת-חלוקה למבנים כגון כנסיות, מנזרים, מסגדים, קברים, מזרקות ומוזיאונים.
  • אוסף חיל הים ותולדות הספנות בישראל - האוסף מכיל תמונות מארכיון בית הספר לקציני ים עכו, אוספים פרטיים של בכירי רבי חובלים ומקימי חיל הים והספנות בישראל.
  • אוסף תיאטרון ואמנויות המופע - ארכיון דיגיטלי כללי לתיאטרון בישראל; הארכיון הדיגיטלי של תיאטרון חיפה; הארכיון הדיגיטלי של פסטיבל עכו לתיאטרון ישראלי אחר; הארכיון הדיגיטלי של התיאטרון הקאמרי; ארכיונים ואוספים של אישים מעולם התיאטרון בישראל; אוספי תמונות מהפקות תיאטרון מרחבי העולם.
  • אוסף תצלומי אוויר של ארץ ישראל 1917-1919 - אוסף תצלומי אוויר המתעדים את ארץ ישראל. האוסף צולם על ידי טייסים גרמנים שלחמו לצד הטורקים במלה"ע הראשונה, והיו הראשונים שתיעדו את נופי הארץ מן האוויר. התצלומים שימשו כלי עזר למיפוי הארץ ויישוביה.
  • אוסף הספרים הנדירים - מבחר מאוסף הספרים הנדירים של ספרית אוניברסיטת חיפה. האוסף כולל ספרים בעברית ובלועזית במגוון תחומים.
  • הארכיון ע"ש אבא חושי - הארכיון ע"ש אבא חושי כולל מסמכים משנת 1919 ועד שנת 1969 אשר הצטברו בתקופת פעילותו של אבא חושי בארץ כאיש ציבורי ומפלגתי, כמזכיר מועצת פועלי חיפה וכראש עיריית חיפה בין השנים 1951–1969. בארכיון אוספים אישיים ואוספים של מוסדות, ארגונים ומפעלים.
  • ארכיון בית שפינוזה - כתבים, התכתבויות ומסמכים שונים בנושא ברוך שפינוזה ומשנתו שנאספו על ידי גאורג הרץ-שקמוני בבית שפינוזה (שפינוזיאום) מכון שהקים בחיפה בשנת 1950.
  • האגף לקשרי חוץ ופיתוח משאבים, אוניברסיטת חיפה - ארכיון תמונות של אוניברסיטת חיפה.
  • המכון לחקר הקיבוץ והרעיון השיתופי, אוניברסיטת חיפה - האוסף כולל פרסומים המציגים את ממצאי המחקר הנערכים במכון לחקר הקיבוץ החל מהקמתו בשנת 1976. האוספים מסודרים לפי חלוקה נושאית.
  • הארכיון הדרוזי - אוסף עשיר ומגוון של חומרים בנושא העדה הדרוזית. האוסף עוסק ביישובים הדרוזים בארץ ובארצות השכנות ונותן תמונה מקיפה על חיי העדה הדרוזית. האוסף מסודר לפי יישובים ולפי נושאים. האוסף קיים פיזית במדור הדרוזי במרכז היהודי ערבי באוניברסיטת חיפה.
  • אוסף האילנות הקבלים - אוסף גדול, המרכז את הדיאגרמות הקבליות הנמצאות באוספים ובספריות שונות בעולם. האוסף הוא חלק מ"מפעל האילנות" המנוהל על ידי ד"ר יוסי חיות.
  • אוצרות מוזיאון הכט - האוסף כולל את ארכיון ראובן הכט, קטלוגים שונים באמנות ובארכיאולגיה וכן את כתב העת מכמנים, בהוצאת מוזיאון הכט.
  • ארכיון גבעת חביבה - אוסף המרכז היהודי-ערבי לשלום בגבעת חביבה.
  • אוסף ערכי הקיימות ופיתוח בר קיימא - מבחר מקורות דיגיטליים בהתאם לחזונה של אוניברסיטת חיפה והצהרתה על אימוץ ערכי ומעשי בנושאי קיימות וערכי פיתוח בר קיימא אשר הוגדרו על ידי האו"ם.
סריקה צבעונית בספרייה
סריקת חומר מקור נגטיב בזכוכית
אילן קבלי לדוגמה

דרכי עבודה - הוצאה לאור דיגיטלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחירה באוספים פיזיים כמועמדים לתהליך דיגיטיזציה, שימור והנגשה נעשית על בסיס שיקולים שונים ומגוונים. מרכז הדיגיטציה, אשר עד שלהי 2019 נשא באופן רשמי את השם "המרכז למדיה דיגיטלית", פועל בסביבה אקדמית. ככזה, העשייה בו כוללת בחירה באוספים בעלי ערך מחקרי ובחירה באוספים שימושיים למשתמשים האקדמיים, תוך הערכה לגבי מידת היכולת לשימוש בחומרים כך שאינה פוגעת בזכויות יוצרים, שאינה מפירה את זכויות הפרט, חיסיון מידע וכולי ובהלימה בחירה במידת הנגישות המתאימה. לחומרים רגישים יותר, אך עדיין בעלי ערך מחקרי, יכולה להתאים הנגשה מוגבלת לקהל ייעודי (סטודנטים וחוקרים בלבד למשל, במקום גישה פתוחה לציבור כולו).

שיקול מרכזי בעשייה זאת, באוניברסיטת חיפה, הוא בחירת תוכן הקשור לסביבה הגאוגרפית והתרבותית של העיר חיפה. שימור מורשת מקומית היא מטרה שספריות אוניברסיטאיות רבות בעולם לקחו על עצמן כחלק ממחויבותן לקהילה בה הן ממוקמות. לשם כך, מאתרת הספרייה אוספי תמונות בעלי חשיבות מחקרית ותרבותית המצויים ברשות ארגונים ואנשים פרטיים. שיקולים אחרים הם מידת נדירותם של הפריטים, סכנת הבלאי, חשיבות שימורם לדורות הבאים וכדומה.

החומרים מתועדים בספרייה ונשמרים על שרתי הספרייה, תוך מתן אפשרות של גישה מרחוק בעבור אוכלוסיות שונות באוניברסיטה ומחוצה לה באמצעות האינטרנט. הספרייה עוסקת בפעילות זו כאמור, כחלק מחזון האוניברסיטה למעורבות בקהילה, ובמסגרת פיתוחה של הספרייה הדיגיטלית של האוניברסיטה. מאגר המידע ההולך ונבנה בספריית האוניברסיטה ייחודי בהיקפו ובמגוון התכנים שהוא כולל. המקורות המגוונים של אוספי התמונות והשילוב בין אוספים פרטיים ומוסדיים יוצרים פסיפס תיעוד רשמי ופרטי של ארץ ישראל.

הפריטים השונים שנבחרו לאוספים עוברים תהליך קטלוג ספרני מומחה המעשיר את מטא-דאטה עבור המשתמש ועבור מערכות אחזור ומנועי החיפוש. תהליך דיגיטציה מתבצע בהתאם לסוג החומר. במקרה של חומרים בפורמט נייר עוברים הפריטים תהליך של סריקה ועיבוד. הקבצים נסרקים ונשמרים בפורמט TIFF המקובל על פי סטנדרטים בינלאומיים בעולם לשימור דיגיטלי ומונגשים הן בפורמט זה והן בפורמט JPG/PDF לפי סוג החומר. עיבוד תמונות נעשה בתוכנת פוטושופ תוך הקפדה על עיבוד מינימלי וזאת לשם שמירה על אותנטיות מרבית של התמונה. העיבוד כולל רק חיתוך שטחים ריקים בתמונה, תיקוני צבע. ניקוי לכלוכים שאינם חלק מהתמונה, תיקון נזקי זמן וטבע, וחידוד התמונה במידת האפשר.

בתהליך ההוצאה לאור הדיגיטלית מתבצעים תהליכי הסריקה והדיגיטציה לחומרי המקור, חיבור והנגשה בין קובצי מטא-דאטה (רשומות קטלוג) וקובצי המקור (סריקות מעובדות), בנייה ושיוך לעץ היררכיית האוספים – האוספים הדיגיטליים עד להנגשתם המלאה באמצעות מערכות הספרייה.

המומחיות והניסיון שנרכשו בספרית אוניברסיטת חיפה מאפשרים התמודדות מוצלחת עם כמויות גדולות של אובייקטים וחשיפה גבוהה שלהם לציבור הרחב בארץ ובעולם.

בחודש מרץ 2022 היו מאוכסנים בשרתי האוספים הדיגיטליים של ספריית אוניברסיטת חיפה מעל ל-230,000 רשומות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]