מחסום חיזמה

מחסום חיזמה
מחסום חיזמה במבט מכיוון ירושלים. בתי הכפר חיזמה נראים ברקע.
מחסום חיזמה במבט מכיוון ירושלים. בתי הכפר חיזמה נראים ברקע.
שם רשמי מעבר בחורים
מיקום עוטף ירושלים, בין פסגת זאב לחיזמה
מנוהל על ידי המשטרה הצבאית
קואורדינטות 31°49′40″N 35°15′07″E / 31.8279029°N 35.2519472°E / 31.8279029; 35.2519472
(למפת ירושלים רגילה)
 
מחסום חיזמה
מחסום חיזמה
מפה

מחסום חיזמה או בשמו הרשמי מעבר בחורים הוא מחסום צה"לי בקטע עוטף ירושלים של גדר ההפרדה, הממוקם בין שכונת פסגת זאב שבירושלים לבין הכפר הפלסטיני חיזמה. המחסום מופעל על ידי גדוד ארז של המשטרה הצבאית, בשיתוף עם חברת אבטחה אזרחית ועם משמר הגבול.

מחסום חיזמה הוא המעבר העיקרי מירושלים ליישובי בנימין והשומרון.

מיקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחסום חיזמה ממוקם בקצה המזרחי של שדרות סיירת דוכיפת בפסגת זאב, שהן מקטע מכביש 4197 המגיע ממחלף בנציון. בצמידות למחסום נמצא צומת חיזמה שבו מתחברים כביש 4197 עם כביש 437 (המחבר בין מחלף גבע בנימין לצומת מישור אדומים), והוא מפריד בין תחום השיפוט של עיריית ירושלים לתחום השיפוט של המועצה האזורית מטה בנימין.

ממזרח למחסום נמצאים ההתנחלות ענתות, מחנה ענתות, הכפר הפלסטיני ענאתא וכביש הטבעת המזרחי.

המחסום נקרא באופן רשמי "מעבר בחורים" על שם העיר המקראית בחורים שמזוהה בחורבת עלמית הסמוכה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן האינתיפאדה השנייה בשנת 2003, החלה ישראל בהקמתה של גדר ההפרדה. באזור הכפר תוואי הגדר עוקב ברובו את גבול ירושלים המאוחדת, אך קטע קטן במערב הכפר, שהוא בתוך גבול ירושלים המאוחדת, הוא בצידו הפלסטיני של הגדר. ממערב לכפר, בין כביש 437 לקצה המזרחי של שדרות סיירת דוכיפת בשכונת פסגת זאב, הוקם "מחסום חיזמה"[1]. המעבר במחסום מותר לאזרחים ישראלים ופלסטינים תושבי מזרח ירושלים אך אסור לתושבי הגדה בעלי היתרי כניסה, ולכלי התחבורה הציבורית של מזרח ירושלים מחויבים לעבור רק דרך "מעבר קלנדיה" בצפון ירושלים (עד להקמת המחסום יכלו תושבי הכפר להיכנס לירושלים כמעט ללא הגבלה)[2].

בית יחיד בכפר - בית משפחת אל־חטיב, הממוקם בוואדי שלמרגלות שדרות סיירת דוכיפת, נותר בצד הישראלי של גדר ההפרדה, אך לבני המשפחה אסורה הכניסה לישראל, ולבני משפחתם בכפר, אסור לחצות את המחסום כדי לבוא לבקרם[3].

במחסום היו מספר פיגועים, ואירועים רבים של יידוי אבנים על כלי רכב ישראלים. במחסום נעשים גם ניסיונות הברחה[4][5].

להלן כמה מהאירועים שהתרחשו במחסום:

  • ביוני 2009, מוחמד סבייח בן 25, פקיד ברשות הפלסטינית, התנפל על חייל וניסה לחטוף את נשקו, החיילים ירו במחבל ופצעו אותו[6].
  • בדצמבר 2015, מחבל הגיע אל המחסום, ירה בישראלי ופצע אותו באורח קל.
  • במאי 2016, שני חיילים נפצעו קשה וקל מפיצוץ מטען חבלה.
  • במאי 2017, צעיר חמוש בסכין נורה למוות על ידי אנשי כוחות הביטחון במחסום חיזמה. שעות לאחר האירוע דווח כי הצעיר, תושב שכונת פסגת זאב בירושלים בן 19, השאיר מכתב שמעיד על רצונו לשים קץ לחייו[7].

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהיותו העורק הראשי המחבר בין ירושלים ובין שומרון ובנימין, מהווה המחסום נקודת דרכים חשובה במסלול זה. במחסום נמצאות תחנות אוטובוס עבור כל קווי בנימין ושומרון, וכן טרמפיאדה פעילה. לצד זאת, בצירים המובילים למחסום נוצרים עמוסי תנועה רבים[8].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]