מייק מק'ריידי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מייק מק'ריידי
Mike McCready
לידה 5 באפריל 1966 (בן 58)
פנסקולה, פלורידה, ארצות הברית
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1979
מקום לימודים תיכון רוזבלט עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מוזיקאי, גיטריסט
סוגה

רוק אלטרנטיבי

גראנג'
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה
חברת תקליטים A&M רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיתופי פעולה בולטים פרל ג'אם, טמפל אוף דה דוג, מד סיזן
pearljam.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מייקל דייוויד "מייק" מק'ריידיאנגלית: Michael David McCready; נולד ב-5 באפריל 1966) הוא מוזיקאי אמריקאי, המשמש כגיטריסט המוביל של להקת הגראנג' פרל ג'אם, שהוא אחד ממייסדיה. מק'ריידי היה חבר במקביל לפעולתו בפרל ג'אם בלהקת מד סיזן ובסופר גרופ טמפל אוף דה דוג. הוא נחשב לאחד מהגיטריסטים המובילים של סצנת הגראנג'.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מק'ריידי נולד בעיר פנסקולה שבפלורידה ובהיותו תינוק משפחתו עברה לסיאטל שבוושינגטון, בה העביר את שנות נעוריו. בגיל צעיר מק'ריידי התחיל לנגן בגיטרה, ובילדותו הוא האזין למוזיקאי רוק שונים כדוגמת להקות קיס ואירוסמית' ולגיטריסטים ג'ימי הנדריקס וקרלוס סנטנה. בתיכון הוא היה חבר בלהקה בשם Shadow שהקים ביחד עם חבריו לספסל הלימודים. לאחר שסיים את התיכון מק'ריידי וחברי הלהקה נסעו ללוס אנג'לס בניסיון להשיג חוזה מקצועי ללהקה ולנסות לפרוץ לסצנת הרוק. ב-1988 הלהקה התפרקה ומק'ריידי חזר לסיאטל. לאחר התפרקות הלהקה, מק'ריידי ויתר למשך תקופה על חלומו להיות מוזיקאי והלך ללמוד בקולג' קהילתי ולפרנסתו עבד בספריית וידאו. מק'ריידי החליט לחזור לנגן בגיטרה ולנסות להצליח בתחום המוזיקה לאחר שנכח בהופעה של סטיבי ריי וון ובעזרת חבר מהקולג' ששכנע אותו לחזור לנגן. מק'ריידי הצטרף ללהקה בשם Love Child, ושימש כגיטריסט של הלהקה.

באחת ההופעות של הלהקה נכח סטון גוסארד, הגיטריסט של להקת הגראנג' מאת'ר לאב בון מסיאטל שהתפרקה בשל מותו של סולן הלהקה, אנדרו ווד, ממנת יתר. גוסארד התרשם ממק'ריידי והציע לו לנגן ביחד, לאחר כמה חודשים שהשניים ניגנו ביחד הם התחברו עם ג'ף אמנט שהיה בסיסט מאת'ר לאב בון. השלושה הקימו ביחד עם סולן להקת הגראנג' סאונדגרדן, כריס קורנל, ומתופף סאונדגרדן, מאט קמרון, את ההרכב טמפל אוף דה דוג שמטרתו להקליט אלבום להנצחתו של אנדרו ווד. במקביל להקלטת האלבום של ההרכב טמפל אוף דה דוג, מק'ריידי, גוסארד ואמנט חיפשו סולן ללהקה שהם מתכננים להקים. השלושה צירפו את אדי ודר, ששימש כסולן משנה לקורנל, באלבום טמפל אוף דה דוג. ודר הפך לסולן ההרכב החדש, פרל ג'אם. ללהקה הצטרף המתופף דייב קרוסן, שעזב זמן קצר לאחר הקלטת האלבום הראשון. האלבום הראשון, "Ten", נחשב לאחד מהאלבומים הטובים בסצנת הגראנג' ועד היום על ידי רבים נחשב לאלבום המצליח ביותר של הלהקה. מק'ריידי ביסס את מעמדו כאחד הגיטריסטים המובילים בסצנת הגראנג' והוא לקח חלק בכל אלבומי הלהקה, בהם לרוב הוא הגיטריסט הראשי.

במקביל להצלחתו עם פרל ג'אם, בשנת 1994 מק'ריידי הקים ביחד עם ליין סטיילי, סולנה של להקת הגראנג' המתחרה אליס אין צ'יינס את להקת מאד סיזן. הלהקה הוציאה אלבום אחד בשם "Above" שמהווה שילוב בין גראנג' לבלוז, האלבום זכה להצלחה. הלהקה התפרקה בסוף שנות ה-90 לאחר מותו של בסיסט הלהקה ג'ון בייקר סאונדרס כתוצאה ממנת יתר ובשל ההתמכרות הקשה לסמים של ליין סטיילי. לאחר פירוק הלהקה, ומק'ריידי חזר להשקיע את זמנו רק בהצלחת פרל ג'אם.

בשנת 2017, מק'ריידי וחבריו לפרל ג'אם זכו להיכנס להיכל התהילה של הרוק אנד רול.

לאורך שנותיו בפרל ג'אם מק'ריידי ניגן במגוון גיטרות. בתחילת דרכו בלהקה הוא ניגן בעיקר בפנדר סטראטוקסטר, אך בהמשך ניגן גם בגיטרות שונות כמו גיבסון לס פול. בנוסף, מק'ריידי גם החליף סוגים שונים של מגברים במהלך הקריירה שלו; הוא השתמש במגברים שונים של פנדר וגם במגברי וינטג' של חברת אורנג'.

עם הזמן מק'ריידי תרם יותר ויותר מילים ולחנים לשירים של פרל ג'אם. התרומה המוזיקלית הראשונה של מק'ריידי ללהקה היה כתיבת המוזיקה ביחד עם ג'ף אמנט לשיר "Yellow Ledbetter" (מהסינגל "Jeremy"), והשיר הפך מאז לשיר שסוגר את הופעות הלהקה באופן כמעט קבוע. לאחר שהוא השתתף בהלחנה בחלק משירי האלבום "Vs" ובהלחנת השיר "Present Tense" מהאלבום "No Code", הוא הלחין שלושה שירים לאלבום "Yield". אחד מהם, "Given to Fly", הפך לאחד מלהיטיה הגדולים ביותר של הלהקה. המלים הראשונות שכתב מק'ריידי ללהקה היו לשיר "Inside Job" מהאלבום "Pearl Jam" משנת 2006.

מק'ריידי נשוי לאשלי אוקונור. לזוג שלושה ילדים והם מתגוררים בסיאטל. מק'ריידי חולה במחלת המעיים האוטואימונית קרוהן ממנה הוא סובל מגיל 21. לאורך השנים, מק'ריידי פועל רבות להעלאת המודעות למחלה ומעורב בפעילויות צדקה שונות שמטרתם להעלות את המודעות לקרוהן. בשנת 2012 הוא הופיע בסרטון ובו הוא מביע תמיכה בתוכנית ביטוח הרפואה של אובמה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מייק מק'ריידי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]