דני דותן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מלכת ירושלים)
דני דותן
לידה 5 במרץ 1954 (בן 70)
ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג דליה מבורך עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דני דותן (נולד ב-5 במרץ 1954) הוא סופר, קולנוען ומוזיקאי, סולן להקת "הקליק".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דותן נולד בירושלים לזוג פרופסורים לארכאולוגיה, משה וטרודה דותן, ולמד בגימנסיה העברית. בגיל 15 הקים יחד עם אלי אברמוב את להקת "פולחן דיוניסוס".

דותן התגייס לצבא מאוחר יחסית, לאחר שבילה בלונדון במשך שנה. בלונדון הוא למד אמנות פלסטית במוסד בעל צביון אקדמי שמרני.

להקת הקליק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הקליק

לאחר השירות הצבאי נפגש עם אלי אברמוב, חבר ילדות שלו, והחליטו לחזור לנגן יחד. אברמוב, שחזר באותה עת ממסע בעולם, עבר לגור עם דותן במרכז תל אביב. עם עובד אפרת, ז'אן ז'אק גולדברג ועוזי בינדר (שעזב לאחר זמן קצר) הקימו את להקת הקליק, להקת גל חדש שהפכה לאחת המשפיעות בישראל. דותן ואברמוב כתבו את מרבית שיריה.

הלהקה פעלה במתכונתה המקורית במחצית הראשונה של שנות ה-80 והוציאה שני אלבומים. לאחר פירוקה התאחדה מספר פעמים להופעות, ובסוף שנות ה-90 חזרה לפעילות והוציאה שירים ואלבומים חדשים, עם חברים חדשים במקום אברמוב וגולדברג שהלכו לעולמם.

פעילויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דותן הקים עם אחיו, אורי, את גלריית "תת-רמה" ואת גלריית "שינק-אין" שהפכו את "שינקין", רחוב הסנדלרים הנטוש של שנות השמונים למשהו שמזכיר פינה בסוהו הניו יורקי של אותן שנים. דותן ואחיו הקימו את העיתון "תתרמה", שהיה מוקדש כולו ליצירות אמנות מקוריות, לשירים ולסיפורים. העבודות שפורסמו בעיתון נוצרו במיוחד למטרה זו, והוא נחשב ליצירת אמנות בפני עצמה שהאחים דותן חתמו עליו.

בשנת 1995 הוציא דותן את אלבומו הראשון "כל האהבות אסורות". בלט בו השיר "עיניים כחולות" שזכה בקושי להצלחה. האלבום לא זכה לתשומת לב מיוחדת, ודותן עצמו לא ניסה לקדם אותו בהופעות.

בשנות ה-90 פרסם דותן שלושה ספרים:

  • "על משולש הפוך בין כאן לירח" (1993) בהוצאת כתר. הספר הוא תוצאה של ארבע שנות מחקר על החיים של אמנים שהגיעו לירושלים בתחילת המאה העשרים. הוצאת הספר לוותה בהוצאת שיר באותו שם.
  • "האוניברסיטה השחורה" (1995) בהוצאת "כתר".
  • "אנרכיה מותק" (1999) בהוצאת "הספרייה החדשה", והוא מכיל אוסף סיפורים קצרים שהמשותף להם הוא מקריות בלתי נשלטת.

בשנת 2005 אצר דותן תערוכת ציורים של סבו, האדריכל והאמן לאופולד קרקואר, במוזיאון הכט שבחיפה.

דני דותן יוצר עם בת זוגו דליה מבורך סרטים תיעודיים בנושאים חברתיים-ישראליים. בין הסרטים שיצרו במשותף:

  • 2005 - הכבשה הכחולה - פרס ראשון לצילום תחרות וולגין פסטיבל ירושלים 2005 העולם האמנותי והעולם הפנימי של האמן מנשה קדישמן. מי הוא? יצרן אובססיבי של ציורי כבשים או גאון אמנותי. מיליונר או הומלס אדם בודד או תאב חברה או אולי תערובת בלתי אפשרית של כל אלה. 70 דקות קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות תל אביב ערוץ 8.
  • 2006 - האשכנזים - אשכנזים צעירים מחפשים זהות אבודה במזרח התיכון. האם נשארו כאן בכלל אשכנזים. האם צאצאי האשכנזים הם רק צל חולף של ימי התהילה של יהדות אשכנז. - זוכה פיניקס וורשה 58 דקות הקרן החדשה לטלוויזיה ולקולנוע, הרשות השנייה.
  • 2007 - תעלומת אריס סאן – סיפור חייו של אריס סאן הזמר שכבש את ישראל בשנות השישים הסתבך בפרשיות אהבה ריגול סמים ומאפיה. - זוכה פרס העריכה תחרות וולג'ין 75 דקות קשת, הקרן החדשה לטלוויזיה וקולנוע.
  • 2009 - מלכת ירושלים - מה מוצא דני דותן סולן הקליק בתוך הבית של אמו הארכאולוגית פרופסור טרודה דותן (כלת פרס ישראל) כשהוא יוצא לחפירה ארכאולוגית בתוך הבית שלה. "מלכת ירושלים" הוא סרט תיעודי של דני דותן ובת זוגו דליה מבורך שתכננו ללוות את טרודה דותן, שבזמן צילומי הסרט הייתה בת 86, בביקוריה התכופים באתרי חפירות, אולם זמן קצר אחרי שהחלו הצילומים היא שברה את האגן ונותרה מרותקת לביתה למשך כמה חודשים. הסרט צולם בתקופה הזו, בה הבן ערך "חפירות ארכאולוגיות" משלו במגרות ובארונות בבית, וחיטט בחפצים, בתמונות ובמסמכים שאימו שמרה שם תוך כדי ניהול דו-שיח איתה על ההיסטוריה המשפחתית, ועל יחסיהם המתוחים בתקופת ילדותו. הסרט השתתף בפסטיבל ירושלים לקולנוע והוקרן בערוץ 8.
  • 2010 - פנינה פיילר אחות קומוניסטית - פנינה בת ה-85 יוצאת כל בוקר להביא את בשורת המהפכה לעולם. ברשות הפלסטינית היא מטפלת בחולים, בישראל היא נלחמת נגד הממשלה, ויש גם מחיר לאידאולוגיה. דוקאביב 2010, 71 דקות, הרשות השנייה, קרן מקור.
  • 2013 - הקליק האחרון - 30 שנה אחרי שהתפרקו, חברי להקת הקליק נפגשים למסע אחרון משותף. הסרט הוקרן בפסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה 2013 וכן שודר בערוץ 8.
  • 2015 - מתי כספי - וידוי הסיפור של מתי כספי מהיום שנולד בקיבוץ חניתה, לקה בפוליו ונתגלה ככמוזיקאי מחונן, דרך עליה מטאורית כיוצר, נפילה מלווה בפרשיות אינסופיות של, בלשים, ביגמיה, התמוטטות כלכלית, בריחה מהארץ מציאת נחמה אצל עדי יהווה ועד החזרה לארץ והשיקום. ציון לשבח דוקאביב, חמישייה סופית פרס האקדמיה הישראלית. 85 דקות. הערוץ הראשון, קרן מקור לסרטי קולנוע וטלוויזיה.
  • 2017 - זהר ארגוב סוף עצוב וידוע מראש - סיפור החיים של זוהר ארגוב מילדות אלימה בשיכון המזרח דרך העלייה המטאורית בעולם המוזיקה הישראלית. הכסף, הסמים, ההשפעה העצומה על הבניית הזהות המזרחית בישראל. זוכה פרס ראשון על מוזיקה מקורית האקדמיה הישראלית, חמישייה סופית פרס האקדמיה הישראלית. 180 דקות ערוץ 8 הוט קרן יהושע רבינוביץ' לאמנויות פרויקט קולנוע.
  • 2020 - עפרה - סדרה תיעודית בת שלושה פרקים המספרת את הסיפור של עפרה חזה מהיו שנולדה בשכונת התקווה בת למשפחה מרובת ילדים עד שמתה מסיבוכי איידס בגיל 42. הפקה אליל תקשורת דליה מבורך ודני דותן, הוט 8 . 180 דקות

דותן מתגורר בתל אביב. בתו ממיכל דינר, היא הארכיטקטית-אמנית ד"ר לני דותן. בתו עם דליה מבורך היא האמנית שאשא דותן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דני דותן בוויקישיתוף