מסביב לעולם ב-80 יום (סרט, 1988)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסביב לעולם ב-80 יום
Around the World in 80 Days
מבוסס על "מסביב לעולם בשמונים יום" מאת ז'ול ורן
בימוי Geoff Collins עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי רוז פיליפס
תסריט לאונרד לי
מוזיקה סיימון ווקר
מדינה אוסטרליהאוסטרליה
חברת הפקה סרטי ברבנק אוסטרליה
חברה מפיצה NuTech Digital
שיטת הפצה direct-to-video עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 1988 (אוסטרליה)
משך הקרנה 48 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מסביב לעולם ב-80 יוםאנגלית: Around the World in 80 Days) הוא סרט הנפשה אוסטרלי שיצא ישירות לווידאו מבית סרטי ברבנק אוסטרליה.[1] הוא הופץ במקור בשנת 1988.[2] הסרט מבוסס על הרומן הצרפתי הקלאסי של ז'ול ורן, "מסביב לעולם בשמונים יום", שפורסם לראשונה בשנת 1873, ועובד על ידי לאונרד לי.[3]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ז'אן פספרטו הצרפתי הצעיר מגיע ללונדון בשנת 1872 כדי לעבוד כמשרתו האישי של מר פיליאס פוג ממש באותו יום שהאדון שלו מבצע הימור שמשנה את חיי שניהם. מר פוג מבטיח לחבריו במועדון שעכשיו ניתן לטייל מסביב לעולם ב-80 יום או פחות; הם חולקים עליו ולכן הוא מאתגר את עצמו לצאת למסע ולהוכיח שהם טועים. הוא מהמר איתם על סך 200,000 פאונד שהוא יפליג משם, יסייר בעולם ויחזור למקום הזה בדיוק בעוד שמונים יום או פחות. לאחר שקיבלו את ההימור שלו, חברי המועדון נפרדים ממנו ומאחלים לו בהצלחה במסע הארוך שלו ברחבי העולם. פספרטו מחבב מיד את המאסטר הנחוש החדש שלו, אבל למרות זאת, המשרת הצעיר לא מתלהב מדי להפליג הרחק מלונדון על סיפונו של כדור פורח. יום אחד לפני עזיבתם, בנק אנגליה הותקף ונשדד על ידי אדם שמראהו הפיזי דומה להפליא למראהו של מר פיליאס פוג. בלש בשם פיקס חוקר את הפשע ומכריז כי פיליאס פוג אשם בשוד הבנק ומסתתר מאחורי זהותו של ג'נטלמן אציל.

מר פוג ופספרטו עפים באמצעות הבלון הפורח מעל צרפת, איטליה והאלפים השווייצרים. בטוח שהוא יזכה בהימור שלו, מר פוג לא מסרב להוציא כל כסף שהוא צריך כדי שהמסע שלו ימשיך ללא הפרעות, גם אם זה אומר רכישת פילים. במהלך רכיבה על גבי פיל מבומביי לכלכותה, מר פוג ופספרטו נתקלים בתהלוכת סאטי, שבה אמורה להקריב אישה צעירה בשם אאודה את חייה (בניגוד לרצונה) על ידי קבוצת פגאניים. הם מחלצים את הנערה ומובילים אותה משם בבטחה לגור עם קרוב משפחה רחוק.

הרפתקאות ותקלות נוספות עוקבות אחר שני העמיתים כאשר הם חוצים את האוקיינוס השקט וארצות הברית, כשהבלש פיקס צופה ועוקב אחריהם. עם שובם ללונדון ביום ה-79 למסע, פיליאס פוג מואשם בשוד על ידי הבלש ומוכנס לתא המעצר. פוג לכוד בתא עד שנראה שזה מאוחר מדי עבורו להציג את עצמו במועדון בזמן כדי לזכות בהימור. לאחר מכן מר פיקס מופיע בתא בו מוחזק פוג ואומר לו שהוא עשה טעות איומה, ושהאיש האחראי באמת לשוד נתפס זה עתה. מר פוג מכה את מר פיקס בחוטם והבלש נופל על הקרקע מחוסר הכרה. פוג חוזר למעונו עם משרתו פספרטו, משלים עם העובדה שאיבד את הונו בהימור. כשהם מאמינים שהכל אבוד, עיתון מקומי מראה שהם טעו לגבי התאריך, וזה למעשה יום אחד מוקדם ממה שהם חשבו כי הם חצו את קו התאריך הבין-לאומי בזמן שהקיפו את כדור הארץ בכיוון מזרח. פוג ופספרטו ממהרים למועדון שם הם מציגים את עצמם בדיוק בזמן כדי לזכות בהימור. חברי המועדון מריעים להצלחתו של פוג וכולם מודים שהוא צדק והוכיח את טענתו. לאחר מכן מר פוג מבטיח לחבריו שלמעשה ניתן לעשות טיול מסביב לעולם תוך לא יותר מ-66 ימים, למורת רוחו של פספרטו שחושש מעוד טיול הרפתקני מסביב לעולם.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הופק על ידי רוז פיליפס והציג מוזיקה מקורית מאת סיימון ווקר.[4] הסרט חיקה את הסדרה הספרדית של חברת ההפקה BRB Internacional, "מסביב לעולם עם ווילי פוג" (1981), בשימושה בבעלי חיים מואנשים בתפקידי בני האדם; מר פיליאס פוג מוצג כשועל אדום וז'אן פספרטו כקוף.[5]

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הופץ פעמיים בישראל באמצעות קלטות וידאו תחילה בשנת 1990, כשעל בימוי הדיבוב אחראי ניקו בר ועל הפקת הדיבוב שרון מלמד (שניהם שימשו גם כמדבבים הבלעדיים של הסרט), ובהפצתו השנייה, בשנת 1997, מורן לכיש היה אחראי על בימוי הדיבוב ועוזי פוקס, סאלי אמיגה וענבר שטגר עזרא שימשו כמפיקי הדיבוב. המדבבים בהפצה השנייה כוללים את:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ BCDB
  2. ^ "Release dates for Around the World in 80 Days". IMDb. נבדק ב-29 במרץ 2008. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ FilmAffinity
  4. ^ Prime Video
  5. ^ Tubi