מעבר אפל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מעבר אפל
Dark Passage
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הרומן "מעבר אפל" של דייוויד גודיס
בימוי דלמר דייבס
הופק בידי ג'רי ואלד
תסריט דלמר דייבס
עריכה דייוויד וייסברט
שחקנים ראשיים המפרי בוגרט
לורן באקול
אגנס מורהד
מוזיקה פרנץ וקסמן
צילום סידני היקוקס
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה האחים וורנר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 5 בספטמבר 1947
משך הקרנה 100 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט בלשי, סרט דרמה, פילם נואר, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 1,600,000 ‏$
הכנסות 3,400,000 ‏$
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מעבר אפלאנגלית: Dark Passage) הוא מותחן פשע אפל אמריקאי משנת 1947 בבימויו של דלמר דייבס, עם המפרי בוגרט ולורן באקול בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על הרומן "מכבר אפל" של דייוויד גודיס (אנ') משנת 1946. זה היה הסרט השלישי מתוך ארבעה בו הופיעו בוגרט ובאקול ביחד, אחרי "להחזיק ולאבד" ו"התרדמה הגדולה" ולפני "קי לארגו".

העלילה היא על אסיר עולם על רצח אשתו בורח מבית הכלא כדי לגלות את הרוצח האמיתי. כדי להקשות על החיפוש אחריו, הוא עובר ניתוח פלסטי לשינוי פניו. במשך 30 הדקות הראשונות של הסרט לא רואים את פניו של בוגרט אלא שומעים את קולו. רק לאחר שהתחבושות מוסרות מפניו הוא מתגלה...

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וינסנט פרייס (המפרי בוגרט) הוא אסיר שפוט למאסר עולם בכלא סן קוונטין, על רצח אשתו. הוא מצליח לברוח מהכלא כשהוא בתוך חבית על משאית אספקה. הוא מתגלגל מהמשאית ועוצר "טרמפ". הנהג בייקר (קליפטון יאנג), שומע על הבריחה ברדיו וחושד בו. פרייס חובט בו ובורח.

הוא פוגש בבחורה צעירה בשם איירין ג'נסן (לורן באקול) שמזהה אותו ומבריחה אותו ברכבה לדירתה בסן פרנסיסקו. איירין היא ציירת ומורה לציור. אביה הואשם ברצח ונשלח למאסר בסן קוונטין שם מת. איירין מאמינה בחפותו של אביה ושל פרייס. היא מאכילה ומלבישה אותו ומציידת אותו בכסף.

פרייס עוצר מונית ובה נהג סימפתי (טום ד'אנדראה) שמזהה אותו וממליץ על ידיד, רופא מנתח פלסטי שינתח את פניו וישנה אותם. פרייס מסכים ובינתיים הוא מוצא מקום לגור אצל חברו בעבר ג'ורג' (רורי מלינסון). כשהוא חבוש בפניו הוא חוזר לדירתו של ג'ורג' ומוצא אותו הרוג. בשארית כוחותיו הוא מגיע לביתה של איירין וקורס. היא מטפלת בו והוא מתאושש.

בלילה הוא עוזב את איירין ומטרתו להיפגש עם מאדג' ראפ (אגנס מורהד) ארוסתו לשעבר שלדעתו היא שרצחה את אשתו מקנאה והייתה עד תביעה ראשי נגדו בבית המשפט. בדרך חושד בו בלש משטרה אך הוא מצליח להתחמק ממנו ולשכור חדר למלון. לחדר מגיע לפתע נהג המכונית בייקר שיודע הכל עליו ודורש 60.000 דולר דמי שתיקה. הם נוסעים לדירתה של איירין אך מתחת לגשר הזהב פרייס עוצר את המכונית ומתחיל במאבק עם בייקר שמושלך למותו מצוק מתחת לגשר.

פרייס מגיע לביתה של מארג' והיא לא מזהה אותו עד שהוא מגלה את זהותו ומאשים אותה ברצח אשתו וג'ורג'. היא מודה שעשתה זאת ובהתקף זעם היא נופלת אל מותה דרך חלון דירתה.

פרייס יודע כעת שלא יוכל להוכיח את חפותו וגם יואשם ברצח נוסף. הוא מתקשר לאיירין ומודיע לה שהוא בורח לפרו ויפגוש אותה בעיירה קטנה על החוף. בסוף הסרט יושב פרייס בבית קפה בפרו כשלתוכו מגיע איירין והם מתחבקים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מעבר אפל בוויקישיתוף