משתמש:מגזין יהלום/העיתון השבועי/1

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חתמו מנוי לעיתון
מספר גיליון: 1
תאריך הוצאה: 15 ביוני 2020
עורך: מגזין יהלום
כותבים:
עזרה מיוחדת:
למשוב, הערות ותיקונים, גשו לדף השיחה של הגיליון.

דבר העורך


עיתון חדש שיוצא פעם בשבוע, העיתון יסכם את כל המקרים המעניינים שקראו בשבוע זה, וגם יתווספו עוד כמה דברים. קריאה מהנה!.

ערך מומלץ

Homo floresiensis IMG 2937.JPG
הוֹמוֹ פְלוֹרֵסִיֶּנְסִיס הוא מין נכחד מן הסוג אדם המיוחד בקומתו הנמוכה, כמטר אחד, שבגללה התפרסם בתקשורת בכינוי "הוביט". עצמות של מספר פרטים ממין זה התגלו החל משנת 2003 באי פלורס שבאינדונזיה, ובכללם גולגולת ושלד מפורטים של נקבה בוגרת אחת, וכן כלי אבן שבהם השתמשו ועצמות חיות נכחדות שאותן כנראה צדו. הנפח הפנימי של קופסת המוח בגולגולת הוא הקטן ביותר שנמצא בפרט בוגר כלשהו מסוג האדם – כשליש מגודל המוח של אדם בן-ימינו ודומה לגודלו של מוח קוף אדם.

מחלוקות מדעיות קיימות סביב פלורסיינסיס, וישנם חוקרים שסברו כי אין מדובר במין נפרד באבולוציה של האדם, אלא באוכלוסייה של המין האנושי בן ימינו הומו ספיינס שהייתה חולה בפגם גנטי או התפתחותי כלשהו, אולי צורה של מיקרוצפליה או תסמונת דאון. סברה זו נבעה בין השאר מן התארוך הראשוני המאוחר יחסית של הממצאים, 74 אלף עד 13 אלף שנים בלבד לפני זמננו, תקופה החופפת ברובה לתקופת הגירתו של האדם המודרני לאיי דרום מזרח אסיה ולאוסטרליה. ואולם בשנת 2016 תוקן התארוך של ממצאי פלורסיינסיס לתקופות מעט קדומות יותר – 190 אלף עד 50 אלף שנים לפני זמננו, לפי מספר שיטות שונות של תארוך רדיומטרי. לפי תארוך זה היה פלורסיינסיס בן-תקופתם של האדם הניאנדרטלי, האדם הדניסובי והאדם המודרני, אך קדום מבני האדם המודרניים הקדומים ביותר הידועים בדרום-מזרח אסיה ובאיי סונדה. בנוסף, מאובני אדם בלתי-מזוהים עדיין וכלי אבן מסותתים שנמצאו בפלורס מתקופות של עד לפני כמיליון שנה מצביעים על קדמוניותו של יישוב האדם באי, ובכך תומכים באפשרות של פלורסיינסיס כמין שמוצאו מהומו ארקטוס או ממיני הומינינים קדומים אף יותר.

לערך המלא

תפזורת בנושא ערכים מומלצים.


לפניכם תפזורת בנושא ערכים מומלצים, פתרו בהנאה. המילים הם. אשדוד, לוי אשכול, ארסנל, דבש, דגל גרמניה, אינקה, אספקת המים לירושלים, משה דיין, הוקי קרח, דגל ישראל, דוב קוטב. בהצלחה!.


לתשובות לחצו כאן


לכבוד הקיץ הקרב ובא, כאן לפניכם תמונות של פריחה בקיץ ובאביב.

סיכום מיזם "בית הספר של ויקיפדיה"

בית ספר ויקיפדיה היה בית ספר וירטואלי שנוהל על ידי GUNR7229. בית הספר הוקם ב-15 במרץ 2020, לאחר שהוחלט לסגור את בתי הספר בעקבות התפרצות נגיף הקורונה בישראל, והסתיים ב-30 במאי, תקופה קצרה לאחר שהוחלט להחזיר את הלימודים בבתי הספר. בבית ספר ויקיפדיה כולם הוזמנו ללמוד, בעיקר תלמידים שבית ספרם נסגר והם חפשו תעסוקה. מגוון פרסים חולקו לכותבים ולעורכים במסגרת המיזם!.

תלמידי בית הספר שהשתתפו

* GUNR7229 - שיחה 14:15, 15 במרץ 2020 (IST)

שיעורים שהתקימו

במהלך המיזם נכתבו כ310 ערכים! שהממוצע ביום הוא 3!.

מסיבת הסיום

לאחר אחד עשר שבועות בהם המיזם בית ספר ויקיפדיה היה פעיל, הוא הגיע לסיומו. המיזם התחיל ב-15 במרץ, לאחר שהוחלט לסגור את בתי הספר בעקבות התפרצות נגיף הקורונה בישראל, והסתיים ב-30 במאי. במהלך הפעילות של המיזם בוצעו אחד עשר שיעורים, בהם שלושה עשר ממשתתפי המיזם כתבו ביחד כ-310 ערכים חדשים שתרמו להרחבת המידע בויקיפדיה העברית. נכתבו ערכים על אישים, סינגלים, אלבומים, סרטים, סדרות, קשרי חוץ, מקומות, ספרים, תחרויות ספורט, אירועים היסטוריים, מוצרים טכנולוגיים, מאכלים ועוד. את הערכים שנכתבו ניתן לראות בקטגוריה:בית ספר ויקיפדיה.

כפי שהובטח, המשתמשים שנרשמו למיזם ולקחו חלק פעיל בשיעורים השונים קיבלו פרס מתנת ויקימדיה ישראל - תעודת הוקרה ומוצר ממותג עם הלוגו של ויקיפדיה!.

המשתמשים שזכו בפרס

  1. YairMelamed
  2. Yiftaa
  3. ValgrenValverde
  4. 123banba
  5. חברסודי2
  6. ויקי4800
  7. הארי פוטר 73
  8. Hello513
    מיזם העיטור השבועי.

מיזם העיטור השבועי נועד לשפר את האווירה בקהילת ויקיפדיה. אחת לחודש, ייבחר על ידי הצבעה "העורך החודשי המצטיין". אחראי המיזם, הארי פוטר 73, יעניק לו את עיטור "העורך החודשי המצטיין". הוא מאמין כי בדרך זו תחושת השייכות לקהילה בקרב העורכים תגבר ובין חברי הקהילה תהיה אווירה טובה. כמו כן, בסוף כל שנה ייבחר גם "העורך השנתי המצטיין". בעבר הוענק גם עיטור העורך השבוע המצטיין. את ההשראה למיזם הוא קיבל מקובץ על יד, שכבר רצה לפתוח מיזם דומה בעבר.

הצבעות

ההצבעות לעיטור השבועי יתקיימו במהלך השבוע האחרון של כל חודש, מיום ראשון ועד השעה 23:59 במוצאי שבת. כל משתמש רשאי להמליץ על משתמש אחד או על מספר משתמשים (על ידי פתיחת כותרת משנה בכותרת ההצבעה) והם יועמדו להצבעה. לא ניתן להמליץ על משתמש שנבחר פעם נוספת באותה השנה.

המשתמש שלו יוענק העיטור יהיה המשתמש שהוענקו לו המספר הרב ביותר של תבניות {{בעד}} (כולל משתמשים ללא זכות הצבעה). אין להשתמש בהצבעה בתבניות {{נגד}} - הרי כל תכליתו של המיזם לשפר את האווירה בוויקיפדיה. במהלך השבוע האחרון של כל חודש תתקיים גם הצבעה על העיטור החודשי. ההצבעות ייתקימו בדף הצבעות ייחודי. בהצבעות רשאים להשתתף כולם.

לדף ההצבעות לחצו כאן.

כוכב לעורך השבועי המצטיין!
על תרומתך הרבה לוויקיפדיה במהלך השבוע הקודם. שְכּוֹיֵיח!


כוכב לעורכת השבועית המצטיינת!
על תרומתך הרבה לוויקיפדיה במהלך השבוע הקודם. שְכּוֹיֵיח!