משתמש:PelicanTwo/פרשת חוות מזור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

{{למחוק|מסדר נקיון}

מקוק סרטנים. אם וגור בטבע

חוות מזור הייתה חווה לגידול והרבעה של קופים מסוג מקוק סרטנים לצורך ניסויים בבעלי חיים, בבעלות החברה הישראלית ריבוי קופים לניסויים – BCF. החברה פעלה בישראל מ-1990 ומכרה אלפי קופים לניסויים במעבדות בעולם ובישראל. היא נסגרה סופית בשנת 2015 אחרי מאבק ציבורי ממושך נגדה. כ-1500 קופים שנותרו בחווה נקנו על ידי פעיל לשחרור בעלי חיים עדי גיל והם הועברו לידי שמורת הקופים.

חברת חוות מזור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד הכלובים בחוות מזור

חברת "בי.אף.סי. - חוות ריבוי קופים בע"מ"[1] הוקמה ב-1990 על ידי ארבעה שותפים: הישראלים משה בושמיץ שהיה באותה עת הווטרינר הראשי של עיריית הוד השרון, אלי הולצמן, וזאב ברין בעל השטח במושב מזור. שותף נוסף היה היהודי האוסטרלי אוון גריפיטס בעלי חברת "ביוקלצ'רס מאוריציוס" - חברה לחטיפת קופים ממאוריציוס ומכירתם לניסויים[2][3].

קופי החווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מקוק סרטנים
מקוק סרטנים בבורנאו

קופי מקוק הסרטנים הם חברותיים ומסתגלים לסביבה אנושית, ונעשה בהם שימוש רב בניסויים כמודל ביולוגי למחלות בבני אדם, במיוחד ניסויים הקשורים למחלות מערכת העצבים. בגלל הדמיון הפיזיולוגי של קופים לבני אדם, חלק מהפתוגנים מסוכנים לשני המינים, וקופי מקוק משמשים גם לפיתוח חיסונים. קופי מקוק עשויים להיות נגועים על ידי וירוס הרפס B שהדביק בעבר עובדי מעבדות. קופי מאורציוס אינם נגועים בוירוס זה, ולכן נחשקים על ידי הנסיינים ומחירם גבוה יותר[4].

כתוצאה מהרווחיות בסחר בקופי מאוריציוס, ניצודים באי כ-10,000 קופים בשנה על ידי אנשים פרטיים וחברות למסחר בקופים כדוגמת חוות מזור[5]. בתחקיר של ארגון Cruelty Free International נראים מעשי צייד בשיטות אכזריות, ואכזריות כלפי הקופים שניצודו[6].

ב-2012, בעקבות התחקיר, הגיש השר דני דנון הצעת חוק להגבלת ייבוא קופים לישראל[7]. בהצעה נכתב שבתחקיר נראים ממצאים וצילומים קשים ביותר על הסחר בקופים במאוריציוס, וייצואם לארצות אחרות כולל ישראל. חברות הסוחרות בקופים מעסיקות ציידים מקומיים אשר נוקטים בשיטות אלימות ללכידת הקופים. כמו כן נכתב בהצעת החוק שלמעלה מ-1000 קופי מקוק ממאוריציוס מוחזקים בישראל על ידי גוף פרטי הפועל למטרות ייצוא, רווח וסחר בינלאומי.

התרים ופיקוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

חריגה מאמנת CITES הבינלאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישראל חתומה על אמנת CITES - אמנת וושינגטון הבינלאומית שמגבילה סחר בבעלי חיים שניצודו בטבע. בשנת 2000 החמירה ישראל את התנאים שקיבלה על עצמה במסגרת האמנה, וכתבה:

"ישראל אוסרת יבוא ויצוא של כל סוג פרימטים. חריגות הן נדירות ביותר ועשויות להינתן למשל במקרה של משלוח חיות שניצודו למקלטים מוכרים ומרכזי שיקום"[8].

בניגוד להצהרה התפרסם בשנת 2001 דוח של RSPCA על יבוא פרימטים לאנגליה, הלקוחה העיקרית של חוות מזור[9]. "מהדוח עולה תמונה עגומה באשר למסחר בקופים העובר דרך מדינת ישראל. לטענת כותבי הדו"ח, הקופים המיוצאים לאנגליה מישראל אינם קופי שבי, אלא קופים שהוריהם נלקחו מבית הגידול הטבעי במאוריציוס. זאת בניגוד לנטען כי החווה מהווה חוות רבייה ואינה משמשת תחנת מעבר לקופים"[10].

בעקבות הדו"ח שלח השר לאיכות הסביבה דאז, צחי הנגבי, מכתב לרשות לשמירת הטבע והגנים במילים אלה: "מתן היתרים לחוות מזור לסחר בקופים נוגד את מדיניות ישראל כפי שנקבעה גם על ידי רשות הטבע והגנים. נוצר מצב שהרשות נותנת היתרי סחר בקופים בניגוד למדיניותה המוצהרת"[10].

חודש לאחר מכן החליפה יהודית נאות ממפלגת שינוי את צחי הנגבי. נאות העניקה לחוות מזור היתר לייבא שתי להקות של קופות ניצודות ממאוריציוס, 60 קופות בכל להקה. היא טענה ש"הקופים מוחזקים וגדלים בחווה בתנאי גידול נאות".

בעקבות היתר זה הוגשה עתירה לבג"ץ נגד חוות מזור והרשויות הממשלתיות המעורבות[10]. תוך כדי התנהלות הבג"ץ שינתה רשות הטבע והגנים את נוסח ההתחייבות שלה לאמנת CITES כדי להתאימה להיתרים של חוות מזור. מההתחייבות הושמטה כל התייחסות לקופים ונשאר בה רק סעיף 8: "ישראל אוסרת יבוא פרימטים כחיות מחמד"[11]. כך סללה רשות הטבע והגנים את הדרך בפני חוות מזור, ושמטה את הקרקע מתחת לעתירה נגדה. בפסיקתו במשפט שנה לאחר מכן דחה בית המשפט את העתירה משום שבינתיים התקנות שונו.

יצוא לא למטרות רפואיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי נתוני ארגון CITES בין השנים 2000 ל-2014 חוות מזור ייצאה 5,605 קופים, מתוכם פחות מ-700 לצורך מחקר רפואי[12]. בינואר 2011 קבע השר לאיכות הסביב דאז גלעד ארדן שיש להנפיק היתרים אך ורק למסחר לצרכים רפואים[13]. למרות זאת רשות הטבע והגנים העניקה לחוות מזור היתרים למטרות אחרות, בין היתר ב-2013 חוות מזור שלחה 240 קופים לארצות הברית למחקר בסיסי[12].

הניסויים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתוך מעל 5,600 קופים שחוות מזור מכרה, רק כ-700 נועדו לניסויים רפואיים. כל היתר נועדו למטרות אחרות, בעיקר מחקר בסיסי.

חלק מהקופים נמכרו למחקר בסיסי בארץ, שאינו מתיימר להיות לצרכים רפואיים. ב-2001 הדליפה עובדת מעבדה באוניברסיטה בירושלים צילומים על ניסויים בקופי מזור שנעשו שם. בסרטון התיעודי[14] (קשה לצפייה) נראה קוף שכונה "מאליש", אחד מארבעה קופים שהוחזקו במעבדה של אודי זוהרי. לצורך הניסוי נקדחו בגולגולתו חורים ו-20 ברגים הוברגו אליה, וחוט ברזל הוחדר לתוך עינו השמאלית. מאליש לא היה שרוי בהרדמה מלאה בעת הפרוצדורה, אלא ניתן לו חומר הרדמה במינון נמוך, שהתפוגג. מטרת הניסויים הייתה לחקור זיכרון וזיהוי צורות בקופי מקוק - על המחקר[15]. הקופים מוחזקים בכלובי מתכת במרתף תת קרקעי ומתקנים מחוברים למוחם ולגולגלתם. בעת הניסויים הם מרותקים שעות ארוכות למתקן שמונע מהם לזוז. לפני הניסוי הם מורעבים ומוצמאים כדי לדרבן אותם לשתף פעולה, תמורת פרס של טיפת מיץ לתוך פיהם על כל זיהוי נכון[16]. החוקרים הודיעו שיש צורך בניסויים נוספים, ועוד לפני שהניסוי הסתיים, רכשו מחוות מזור קופים נוספים והחלו לבצע בהם ניסוי כמעט זהה. לא ידוע מה עלה בגורל הקופים.

ניסויים דומים נעשו במכון ויצמן. באוקטובר 2007 ערכה עמותת תנו לחיות לחיות תחקיר סתר במחלקה לנוירו-ביולוגיה במכון ויצמן. החקירה הסמויה תעדה שני ניסויים שהתקיימו באותו זמן - ניסוי בשמונה קופים בניהולו של ד"ר דוד עומר וניסוי במספר לא ידוע של חתולים בניהולו של ד"ר שמואל נעמן. שני החוקרים הינם תלמידיו של פרופ' עמירם גרינוולד. התחקיר עם תיאור הניסויים וצילומים בקישור המצורף (קשה לצפייה)[17].

מיעוט מהקופים נשלח לניסויים רפואיים, כמה מאות מהם למעבדות NSBL (אנ'), חברה בבעלות יפנית שמספקת שירותי ניסויים בבעלי חיים לחברות תרופות. תחקיר PETA ב-2012 על הניסויים בקופים במעבדות אלה חשף אכזריות קיצונית (קשה לצפייה)[18][19]. בעלי חברת מזור טענו של-NSBL אין הרשעות קודמות, וביקשו היתר לשליחת 90 קופות לניסויים שם[20]. קופות אלה היו בנות 15-20 שנה וניצודו במאוריציוס לבקשת חברת SNBL, שכן אין ברשות חוות מזור קופות בגילים כאלה. היועץ המשפטי לממשלה דחה את הבקשה[21]. בעקבות תחקיר פיטה, פתח משרד החקלאות האמריקאי בחקירה נגד מעבדות SNBL והשית עליהם קנס[22].

המאבק נגד החווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וטרינר החווה וזכר שלט בלהקה

ארגונים המתנגדים לניסויים בבעלי חיים התנגדו לקיומה מאז הקמתה. הטענה העיקרית של האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים הייתה שאין בחווה גרעין רבייה עצמאי, והיא משמשת רק כמתווך בין חברת "ביוקלצ'ר מאוריציוס" שצדה את הקופים בטבע, לבין המעבדות באירופה. זאת על סמך דו"ח משנת 2001 של עמותת צער בעלי החיים הבריטית (RSPCA), בו נאמר שכל הקופים שיובאו מחוות מזור נולדו להורים שנצודו במאוריציוס[9].
במכתב משנת 2003 כתב השר לאיכות הסביבה צחי הנגבי:

"על פי הדו"ח, המשך השימוש בקופים מדור ראשון נובע מלחצים מסחריים: בשל תקופת הזמן בין הקמת גרעין רבייה והזמינות של קופים מדור שני לייצוא, מגדלים כמובן מעדיפים למכור את הקופים הזמינים (דור ראשון) בלי לחכות לילידי דור שני. משמעות הדבר שחוות מזור אינה מצליחה ליצור גרעין של קופים לרבייה ובמקום זה ממשיכה לייבא קופים שמקורם מהטבע ומייצרת רק דור ראשון, והם בעצמם נמכרים לניסויים במקום לשמש כדור מתרבה בלבד"[23].

ב-2003 העביר השר הנגבי בקשה לרשות הטבע והגנים להפסיק את מתן אישורי הסחר לחוות מזור[24]. הבקשה בוטלה לאחר מספר חודשים, על ידי הפרופ' יהודית נאות שמונתה כשרה לאיכות הסביבה. בג"ץ הוציא צו מניעה זמני ליבוא הקופים לחווה[25], הצו בוטל כשבית המשפט קבע שהחווה פועלת כחוק[26]. בשנת 2007 חויבה דוברת האגודה נגד ניסויים בבעלי חיים לפצות את מנהל חוות מזור, משה בושמיץ, בשל הוצאת לשון הרע עליו לאחר שסירבה להסיר הודעות נגדו בפורום שאותו ניהלה[27].

כחלק מהמאבק קראו הפעילים להחרים את חברת אל על, שמטיסה קופים אל החווה וממנה, ואת חברת קדמון-ברין הנמצאת בבעלות זאב ברין, אחד השותפים בחוות מזור[28]. בעקבות הקריאות לחרם הודיעה אל על שלא תטיס יותר בעלי חיים המיועדים לניסויים[29], אף בפועל המשיכה להטיס קופים מתוקף הסכם עם חוות מזור[30], בניגוד להצהרותיה ולהצהרות היחצ"ן שלה רני רהב[31].

לאור נתונים לפיהם החווה ייצאה ב-2009 כ-240 גורי קופים למעבדה המבצעת ניסויי רעילות ולא מחקרים רפואיים[32], הגביל השר לאיכות הסביבה גלעד ארדן את היתרי הייצוא הניתנים לחווה, למטרות מחקר רפואי בלבד[32][33]. בשנת 2012 עוכב משלוח של 86 מקוקי סרטנים מחוות מזור למעבדת SNBL בוושינגטון, שהוזמנו לצורך ניסוי בתרופה לדלקת מפרקים ניוונית בנשים מבוגרות[34], זאת לאור התנגדות היועץ המשפטי לממשלה לאישור חריג שנתנה רשות הטבע והגנים להכללת כ-50 קופות מקוק סרטנים בנות 15-20 שנה, שנצודו במאוריציוס בצעירותן עם הקופים שיועדו למשלוח. נציג חוות מזור טען כי המשלוח הכרחי משום שבעולם כולו אין בנמצא קופים ילידי-שבי בני 15-20 שנה, כנדרש לניסוי הנדון[35]. בהסדר פשרה שהוצע על ידי בית המשפט הגבוה לצדק אושר לשלוח רק קופים שנולדו בחווה, משום שהקופים המגיעים לחווה ממאוריציוס נועדו אך ורק למטרות רבייה[36]

סגירת החווה ופדיית הקופים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2013 אישר לבסוף היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, את בקשת גלעד ארדן, לאסור ייצוא חיות הבר מישראל למטרת ניסויים בחו"ל[37][38]. ב-17 בינואר 2013 חתם ארדן על תקנות שאוסרות יצוא הקופים מהארץ, למעט למטרת ניסויים מצילי חיים. בשל הקדמת הבחירות לכנסת התשע עשרה נמנעה השלמת אישור התקנות. בנסיבות אלה קבע היועץ המשפטי לממשלה כי ייצוא הקופים לכל מטרה ימשך עד שנת 2015.

בחווה נותרו 1,300 קופים. היועץ המשפטי לממשלה אישר לייצא 560 מהם לארצות הברית, אך במקביל התנהל משא ומתן קדחתני מצד פעילים למען בעלי חיים בראשות עמוס רון, בעבר מנכ"ל רשות הנמלים. מנהל חוות מזור, משה בושמיץ, דרש מרון 3,500 דולר לקוף וטען שזה המחיר שהיה מקבל ממעבדות, רון הסכים לשלם 1,500 בלבד. את הכסף הוא קיווה לאסוף באמצעות קמפיין אינטרנטי ופנייה אישית לבעלי הון, אבל אף בעל הון לא הסכים לתרום לשם כך. ברגע האחרון נוצר קשר עם המולטי מיליונר עדי גיל, ישראלי פעיל למען בעלי חיים שחי בארצות הברית. גיל שילם לבעלי החווה שני מיליון דולר ופדה מידיהם את חיי הקופים. לפי הבנה שהוסכמה מראש בין הצדדים, בעת חתימת חוזה המכירה עם הפעילים לא נכח בושמיץ. בראיון לעיתון אמר עדי גיל שלא יכול היה לחיות עם הידיעה שהייתה לו הזדמנות להציל את הקופים ולא עשה דבר. בדצמבר 2014 קיבלו הפעילים את מפתחות החווה. עורך הדין יונתן שפיגל שלחם למען קופי חוות מזור אמר: "הצלת הקופים וסגירת החווה מהוות נקודת שיא חשובה במאבק של הארגונים לזכויות בעלי חיים בישראל. אנחנו מקווים שהמדינה לא תתיר לעולם להקים כאן עסקים נוספים מהסוג של חוות מזור"[39].

בשנת 2016 עתרה שמורת הקופים בע"מ, רוכשת הקופים, לבג"ץ בדרישה שהמדינה תממן את החזקת הקופים, והצהירה שאזל לה הכסף לטפל בקופים. העתירה נדחתה, אולם השופטים האיצו בנציגי משרד האוצר לקיים משא ומתן עם החברה, כדי שלא ימצאו הקופים ללא מי שיטפל בהם[40].

תגובות נגד סגירת החווה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2012 פנתה קבוצה של מדענים אל השר ארדן, בבקשה לעכב את סגירת החווה "הקריאה לסגירת חוות מזור היא נאיבית וילדותית", טענו החוקרים. לדבריהם, "בזכות המחקרים הללו, הרפואה משפרת את חייהם של אנשים[41].

בראשית שנת 2017, כתב מר ג'ון פיינברג - יו"ר הפורום הבין אוניברסיטאי לקידום הרפואה, בעיתון כלכליסט, כי סגירת חוות מזור הייתה החלטה הרסנית שפוגעת בקדמה הרפואית. בכתבה טען שהסגירה נעשתה בחופזה ועל גלי פופוליזם, ובחווה נותרו 1,400 קופים שנמצאים בסכנת חיים, מבלי לקחת בחשבון את הפגיעה בתרומה החשובה של החווה למחקר הרפואי[42].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על BFC Israel באתר Linkedin
  2. ^ [ https://books.google.co.il/books?id=8xXSBAAAQBAJ&pg=PA171&lpg=PA171&dq=%22owen+griffiths%22+mauritius+conservation&source=bl&ots=UL_CYoMi6H&sig=5CbldPbOge0FJgOAUaZlVHiXPBI&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwiy2NDMg_LRAhVIL8AKHerRCMgQ6AEIJDAC#v=onepage&q=%22owen%20griffiths%22%20mauritius%20conservation&f=false Lost Land of the Dodo: The Ecological History of Mauritius, Réunion and ...], אוון גריפיטס, שותף בחוות מזור, מצדיק חטיפת קופים ממאוריציוס בכך שהדבר יעזור לשימורם
  3. ^ [1]
  4. ^ Monkeys on the Edge: Ecology and Management of Long-Tailed Macaques , ע' 243
  5. ^ Save Our Monkeys של הארגון הבינלאומי BUAV
  6. ^ וידאו התחקיר של ארגון BUAV על ציידי הקופים
  7. ^ הצעת חוק להגבלת ייבוא קופים לישראל, 2012
  8. ^ הודעת ישראל על החמרתה בתנאים לאמנת CITES
  9. ^ 1 2 Counting the costWelfare implications of the acquisition and transport ofnon-human primates for use in research and testing, דוח RSPCA על כך שקופות של חוות מזור יובאו ממאורציוס
  10. ^ 1 2 3 בג"ץ נגד רשות הטבע והגנים וחברת מזור, שנת 2005
  11. ^ ההודעה השנייה לאמנת CITES, שאיפשרה את המסחר של חוות מזור
  12. ^ 1 2 כמויות הקופים שחוות מזור ייצאה באתר CITES, (חיפוש לפי taxon=Macaca fascicularis, הסימון M פירושו למטרות מחקר רפואי
  13. ^ השר ארדן: חוות מזור תסחר בקופים למחקר רפואי בלבד
  14. ^ [ https://www.youtube.com/watch?v=ZNLRAnI24Ts הסרטון על הקוף מאליש שהודלף ממעבדת המוח באוניברסיטה העברית], קשה לצפייה
  15. ^ Memory of ordinal number categories in macaque monkeys
  16. ^ אלי כהנא‏, 20 חורים בראש וחוט ברזל בעין שמאל. ללא הרדמה מלאה, באתר וואלה‏, 18 במרץ 2003
  17. ^ תחקיר "תו לחיות לחיות" על ניסויים בקופים במכן ויצמן, 2007., מלל ותמונות קשות
  18. ^ תחקיר PETA במעבדות NSBL, תמונות קשות
  19. ^ [http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/315/423.html מאמר בנרג על תחקיר פיטה על הניסויים האכזריים במעבדת NSBL בארצות הברית
  20. ^ עמוד הפייסבוק של בעלי החווה
  21. ^ אילן ליאור, היועמ"ש מתנגד לבקשת חוות מזור לייצא קופות לארה"ב, באתר הארץ, 4 במאי 2012
  22. ^ חקירת משרד החקלאות האמריקאי פתח בחקירה על אכזריות בחברת SNBL
  23. ^ חוות מזור, צחי הנגבי, 29 בינואר 2003
  24. ^ המשרד להגנת הסביבה, השר לאיכות הסביבה צחי הנגבי: יש לסגור את חוות מזור העוסקת בסחר בקופים
  25. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:וואלה!

    פרמטרים ריקים [ 6 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    בג"ץ הוציא צו ביניים האוסר על חוות "מזור" לייבא קופים למטרות מחקר, באתר וואלה‏, 29 באוקטובר 2003,
  26. ^ ליאת חכימי, עיתון "מודיעין", בג"ץ: חוות הקופים במושב מזור פועלת כחוק, באתר ynet, 24 בינואר 2005.
  27. ^ ד"ר בושמיץ משה נ' רפואה-אהרונוביץ ענת - עיקרי הפסיקה באתר העין השביעית
    .פסק הדין נגד דוברת האגודה נגד ניסויים בבעלי חיים
  28. ^ טל ליברגל, פעילי בעלי חיים מחרימים חברות השותפות בחוות מזור, באתר nrg‏, 24 במאי 2010
  29. ^ ארז ארליכמן, אל על: לא נטיס יותר חיות לניסויים בחו"ל, באתר ynet, 2 בספטמבר 2010.
  30. ^ שוקי שדה, הכסף לא שווה את זה: אז מדוע אל על ממשיכה להטיס קופים?, באתר TheMarker‏, 29 ביוני 2012,
  31. ^ רני רהב יחצ"ן אל על ואנאבל זמיר מ"מאבק הקופים בישראל" http://youtu.be/eqEm00tZMKE
  32. ^ 1 2 שלומית צור, השר ארדן: חוות מזור תסחר בקופים למחקר רפואי בלבד, באתר TheMarker‏, 12 בינואר 2011
  33. ^ ארז ארליכמן, גלעד ארדן: להשהות משלוח קופים מחוות מזור, באתר ynet, 18 במרץ 2012
  34. ^ אילן ליאור, היועמ"ש מתנגד לבקשת חוות מזור לייצא קופות לארה"ב, באתר הארץ, 4 במאי 2012
    יובל יועז, ‏היועץ המשפטי הציל את הקוף, באתר גלובס, 9 במאי 2012
    העתירה התקבלה: קופי חוות מזור יישלחו לארה"ב, באתר nrg‏, 19 במרץ 2012
  35. ^ אילן ליאור, בג"ץ: לבחון שוב ייצוא הקופים לניסויים, באתר הארץ, 5 באפריל 2012
  36. ^ אילן ליאור, חוות מזור נענתה לפשרה, תייצא רק קופים שנולדו בשבי, באתר הארץ, 10 ביוני 2012.
  37. ^ אילן ליאור, חוות מזור בפני סגירה: ייאסר ייצוא בעלי חיים לניסויים בחו"ל , באתר הארץ, 5 בינואר 2013
  38. ^ ארז ארליכמן, פעילות חוות הקופים במזור תוגבל למטרות מחקר בישראל בלבד, ynet,05.01.2013
  39. ^ הכוכב של הקופים, מאמר על עדי גיל ופדיית קופי חוות מזור
  40. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:פס"ד עליון

    פרמטרי חובה [ עותר, משיב ] חסרים
    בג"ץ 7776/16
  41. ^ מדענים מבקשים מארדן: לא לסגור את חוות מזור, באתר nrg‏, 14 באוגוסט 2012
  42. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:כלכליסט

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    ג'ון פיינברג - יו"ר הפורום הבין אוניברסיטאי לקידום הרפואה, סגירת חוות מזור - החלטה הרסנית שפוגעת בקדמה רפואית, באתר כלכליסט, 27 בינואר 2017