נקמת הפטיש העברי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נקמת הפטיש העברי
The hebrew hammer
בימוי ג'ונתן קסלמן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ליסה פרגנר
ג'ונתן קסלמן
סופיה סונדרמן
אדוארד ר. פרסמן
תסריט ג'ונתן קסלמן
עריכה דין הולנד
שחקנים ראשיים אדם גולדברג
ג'ודי גריר
מריו ואן פיבלס
נורה דאן
פיטר קויוטי
ריצ'רד ריהלי
שון וויילן
טוני קוקס
אנדי דיק
מוזיקה מייקל כהן
צילום קורט בראבי
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה ContentFilm
Intrinsic Value Films
חברה מפיצה Comedy Central Films (TV)
Strand Releasing (Theatrical)
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 23 בינואר 2003 סאנדנס
8 בדצמבר 2003 בטלוויזיה
19 בדצמבר 2003 בקולנוע
משך הקרנה 85 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה קומדיה
תקציב 1.3 מיליון דולר (מוערך)
הכנסות 82,157 דולר
הכנסות באתר מוג'ו hebrewhammer
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נקמת הפטיש העברי הוא סרט קומדיה אמריקאי משנת שיצא בשנת 2003. נכתב ובוים על ידי ג'ונתן קסלמן. בסרט מככבים אדם גולדברג, ג'ודי גריר, אנדי דיק, מריו ואן פיבלס, ופיטר קויוטי. העלילה עוסקת בלוחם פשע יהודי בלקספלוטייני הידוע בשם הפטיש העברי, שחייב להציל את חג החנוכה מידיו של בנו הרשע של סנטה קלאוס, שרוצה להרוס את חנוכה ואת הקוואנזה, ולהכריח את כולם לחגוג את חג המולד.

הסרט הוא פרודיה לסרטי בלקספלוטיישן, ומופיע בו מלווין ואן פיבלס בהופעת קאמו בתור "סוויטבאק".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתחיל עם פלאשבק למרדכי ג'פרסון קארבר הצעיר. בבית הספר, מרדכי עובר התנכלות, על ידי ילדי כיתתו והמורה שלו, עקב היותו ילד יהודי בבית ספר ציבורי המאוכלס בעיקר הנוצרים, ובגלל שהוא חוגג את חנוכה בזמן שכולם חוגגים את חג המולד. הוא מרגיש עוד יותר יוצא דופן כשהוא הולך בשכונה ורואה, לכאורה, אינספור קישוטי חג המולד ותצוגות ראווה החוגגים את החג ומכריזים שיהודים לא רצויים. כשהוא משתרע על המדרכה, מול חנות שעליה כתוב "יהודים הם 'בסדר' (בערך לחמש דקות)" ומשחק בסביבון שלו כדי להתעודד, סנטה קלאוס עובר לידו ורומס את הסביבון בכוונה תחילה, תוך הרמת "אצבע משולשת" לעבר מרדכי.

אז הסצנה משתנה ליום הנוכחי, מרדכי "הפטיש העברי", בלש מהול,[1] שהקדיש את חייו להגנת יהודים. סגנון הלבוש המיוחד שלו (שילוב בין סרסור ויהודי חסידי) והתנהגותו, של בחור קשוח, הפכו אותו לגיבור מקומי בקהילה היהודית. יהודים ואפרו-אמריקאים היו בשלום עם הנוצרים בעשורים האחרונים בגלל שהסנטה קלאוס הנוכחי (הבן של הסנטה המרושע שדרך על הסביבון של מרדכי לפני שנים) תמך במדיניות של הכלה וסובלנות. הסנטה הזה נרצח ומוחלף בידי הבן שלו, דמיאן, שרוצה להשמיד את חנוכה ואת הקוואנזה, ובכך להקדיש את דצמבר לחג המולד בלבד. מרדכי מגויס, בהסתייגות, לעצור את דמיאן, ורוכש חברים ובעלי ברית לאורך הדרך, בתוכם מושא אהבה חדש, בתו של ראש ליגת הצדק היהודית, אסתר בלומנברגנשטייננטל, ומנהיג החזית לשחרור הקוואנזה, מוחמד עלי פאולה עבדול רחים.

הקרב לוקח אותם למקומות אקזוטיים כגון ישראל, קיי-מארט, השעון האטומי היהודי מחוץ לירושלים, והקרב האחרון בקוטב הצפוני.[2]

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אי הסכמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"נקמת הפטיש העברי" צוחק על הרבה סטריאוטיפים יהודיים. במהלך הצילומים הסרט הגיע לידיעת הליגה נגד השמצה, שהיו מודאגים שהסרט יקדם תדמיות שליליות כלפי יהודים; הסרט במקרה כולל פרודיה ישירה של הליגה כחברים בליגת הצדק היהודית הבדיונית. לאחר שראו את הסרט, וורן כץ, מהליגה, החל בהליך משפטי כנגד מפיקי הסרט, אך הפסיד בפסק דין מסכם שנפסק בידי בית המשפט המחוזי של צפון ניו-יורק, בארצות הברית.[citation needed] כמו כן, הסרט משך גם ביקורת מקבוצות נוצריות, שטענו שהסרט מציג את רוב הנוצרים כאנטישמיים ולא סובלניים.

סצנות רבות צולמו בשכונת בורו פארק, ברוקלין, שבה קהילה גדולה של יהודים חסידים. יצרני קולנוע היו מודאגים בתחילה, שחברים בקהילה החסידית ימחו נגד הסרט, כמו שכבר קרה בעבר עם הסרט אשת חיל מי ימצא שיצא בשנת 1998, ויגרמו לעצירת הצילומים. לעומת זאת תגובת החסידים בבורו פארק הייתה מעורבת. לא אורגנה אף מחאה, וכמה מתושבי השכונה אף הסכימו להופיע כניצבים בסרט.

סרט המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2017, הוכרזו תוכניות לגבי סרט המשך בשם The Hebrew Hammer vs. Hitler (הפטיש העברי נגד היטלר).[3][4][5]סרט ההמשך ימומן בחלקו על ידי מימון המונים. הסרט יתחיל ביום הנוכחי, עם הפטיש החוזר מפרישה בכדי להילחם בגזענות הגוברת שעולה בעקבות הבחירה של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית. הוא עושה זאת בכך שהוא חוזר בזמן, להילחם בגורם הגרוע ביותר של הגזענות במאה ה-20.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ משחק מילים באנגלית, dick הוא קיצור למילה בלש/חוקר, ובנוסף איבר המין הגברי, שנמהל לפי המסורת היהודית
  2. ^ ראה הסבר בערך הכפר של סנטה קלאוס
  3. ^ The Hebrew Hammer vs. Hitler. IMDb
  4. ^ The Hebrew Hammer 2 Facebook
  5. ^ "The Hebrew Hammer Is Set to Fight His Biggest Foes Yet - Hitler and anti-Semitism". אתר הארץ באנגלית.