נקניק צ'באי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נקניק צ'באי
Csabai kolbász
מקל של נקניק צ'באי
מקל של נקניק צ'באי
מקל של נקניק צ'באי
מאכלים
סוג kolbász עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
גבינות
תו תקן protected geographical indication עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נקניק צ'באיהונגרית: Csabai kolbász; בסלובקית: Čabianska klobása) הוא סוג של נקניק פפריקה מתובל העשוי ממרכיבים ספציפיים ומוגן במקור,[1] המיוצר רשמית רק בשטחן של הערים בקשצ'בה ודיולה. צ'באי נעשה בהקפדה רבה ללא פלפל שחור. נקניק צ'באי היא הונגריקום מפורסם בעולם, מוצר אופייני לתעשייה הביתית של איכרים המוגנת על ידי האיחוד האירופי עם כינוי מקור. פסטיבל הנקניקיות השנתי של העיר עוזר לקדם אותו בהונגריה ובחו"ל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נקניקי צ'באי במזווה

נקניק צ'באי הופיע לראשונה בשנות ה-90 של המאה ה-19. עד אז, אנשי צ'בה גידלו כל כך מעט חזירים שזה לא הספיק לשחיטת חזירים ולהכנת נקניקים. אנו פוגשים תיאור הנקניק רק משנות העשור הראשון של המאה ה-20. הנקניק התפרסם בשל תכונותיו הטבעיות הטובות, ההזדמנויות שנוצרו אז לגידול בעלי חיים נוספים באזור, ומנהגיהם של האיכרים ההונגרים והטוטים (טוטים מכונים בהונגריה הסלאבונים, סלובקים וסלובנים) שחיו ביישוב ובסביבתו. אפשרויות חדשות נפתחו לאחר מלחמת העולם הראשונה, כאשר התחילו להחזיק חזירים לבשר במקום לשומן מסוג מנגליצה, ששלט עד אז. הייצור שגשג בין שתי מלחמות העולם, ובתקופה זו זכה הנקניק לתהילה לאומית. לאחר מלחמת העולם השנייה ובמיוחד לאחר ההלאמות, הוא לא נעשה עוד בתנאי ייצור ביתי, אלא בצורה תעשייתית.[2] אף על פי כן, האוכלוסייה סביב העיר ובכפרים הסמוכים ייצרה אותו בעיקר בבית. בשנות ה-90, הקרן שלו קמה שוב לתחייה באמצעות פסטיבל הנקניקים שנערך מדי שנה. מאז, האירוע הפך לאחד החגים הגסטרונומיים הפופולריים ביותר בהונגריה.

קריטריונים ואפיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

נקניקי/נקניקיות צ'באי והורקה בפסטיבל נקניקי צ'באי

על פי הגנת המקור הרשמית, רק נקניקיות המיוצרות בסביבת שתי הערים שהוזכרו כבר מותר לקרוא בשם צ'באי. מה שמבדיל אותו משאר הנקניקים (ונקניקיות) מתוצרת הונגריה הוא שמוסיפים לו יותר פפריקה והוא מעושן במיוחד (ואינו כולל פלפל שחור כלל). פפריקה היא מרכיב כה חיוני שעל אף שמלח, זרעי כרוויה תרבותית ושום כלולים בתערובת, אף אחד מהם לא יכול להיות דומיננטי על חשבון הפפריקה. זה לא רק פפריקה חריפה אלא מוסיפים גם מתוקה, כדי לתת לו צבע יפה.

מה עושה את הצ'באי:

  • מותר להכין אותו רק מבשר חזיר, חזיר בן 135 ק"ג לפחות במשקל.
  • יש להוסיף בשר מכל חלקי החיה, את הסאלו מוסיפים בבמינון בנפרד
  • אפשר למלא את עיסת הבשר המתובל רק לתוך מעי חזיר (מעי גס).
  • הוספת הרבה פפריקה.
  • עישׁון

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נקניק צ'באי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Eredetvédett lett a Gyulai és Csabai kolbász" (PDF). אורכב מ-המקור (PDF) ב-2011-01-11. נבדק ב-2011-05-10.
  2. ^ Gyulai kolbász - Csabai kolbász, HVG, 2005. március 28.