סטיבן לאנג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטיבן לאנג
Stephen Lang
לאנג בקומיק-קון, 2011
לאנג בקומיק-קון, 2011
לידה 11 ביולי 1952 (בן 71)
ניו יורק, ארצות הברית
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1984
עיסוק מחזאי, שחקן
מקום לימודים
צאצאים Lucy Lang עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה זכייה בפרס סאטורן
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטיבן לאנגאנגלית: Stephen Lang; נולד ב-11 ביולי 1952), הוא שחקן קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון, מחזאי וסופר[1] אמריקאי ממוצא יהודי. נודע בזכות דמותו של קולונל מיילס קוואריץ' בסרט "אווטאר".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאנג נולד ברובע קווינס שבעיר ניו יורק. אימו תרזה (לבית וולמאר) היא ממשפחה קתולית. אביו יוג'ין לאנג הוא ממשפחה יהודית. הוא למד במכללת סווארת'מור שם הוענק לו תואר בספרות אנגלית, בשנת 2010 זכה לתואר הוקרה על עשייתו בתחומי הקולנוע, הטלוויזיה והתיאטרון האמריקאי.

לאנג הופיע לראשונת ב-1985 בהפקה טלוויזיות בשם "מותו של סוכן" לצידו של דאסטין הופמן, הופעתו הראשונה בסרט קולנוע הייתה באותה שנה בסרט "פעמיים במשך החיים". הוא התפרסם לראשונה בתור העיתונאי פרדי לאונדס ביצירתו של מייקל מאן "הצייד", הפרק הראשון של תומאס האריס אודות הרוצח הסדרתי ד"ר חניבעל לקטר לפני צאת הסרטים הפופולריים "שתיקת הכבשים", "חניבעל" ו"דרקון אדום". את פרסומו המרבי במהלך שנות ה-90 קיבל בזכות הופעותיו כאייק קלאנטון במערבון "טומבסטון עיר ללא חוק" וכגנרל ג'ורג' פיקאט בדרמת המלחמה ההיסטורית "גטיסברג", אודות הקרב העקוב מדם "קרב גטיסברג", האכזרי ביותר במהלך מלחמת האזרחים האמריקנית. לאנג התפרסם גם בזכות יכולותיו על בימות התיאטרון עם מועמדות לפרס הטוני בשנת 1992 על הופעתו במחזה "מהירות החשיכה".

לאחר תקופת אלמוניות חזר לתודעה ב-2003 בסרט המלחמה "אלים וגנרלים" בו גילם את תומאס ג'ונתן ג'קסון וזכה לביקורות חיוביות עבור התפקיד הראשי שעשה. שנת 2009 הייתה שנת הזוהר של לאנג בקריירה, עם התפקיד הראשי בהפקתו של ג'יימס קמרון "אווטאר", בו גילם את דמותו של קולונל מיילס קוואריץ', מפקד כוחות האבטחה של תהליך הכרייה שנואש מהניסיונות להגיע להבנה עם בני הנאבי, ומחליט להשמיד אותם ואת כוכב פנדורה עליו הם חיים. הופעתו בסרט זכתה לשבחים רבים, וזיכתה את לאנג במועמדות לפרס סאטורן, ושתי מועמדויות לפרס ה-MTV: בקטגוריית הנבל הטוב ביותר ובקטגוריית הקרב הטוב ביותר, יחד עם סאם וורת'ינגטון.

בנוסף הופיע גם בסרט הפשע "אויבי הציבור" ובקומדיה השחורה "גברים שבוהים בעיזים". ב-2011 מגלם את דמותו של קומנדר נתנאל טיילור בסדרה טרה נובה, בהפקתו של סטיבן ספילברג. בשנת 2016 שיחק את האיש העיוור, האנטי-גיבור בסרט האימה "לא לנשום", ושב לגלם את הדמות בסרט ההמשך, "לא לנשום 2" שעתיד לצאת ב-13 באוגוסט 2021.

בנובמבר 2020 ראה אור ספר הביכורים מאת לאנג, רומן לבני הנעורים בשם "The Wheatfield" (בתרגום חופשי לעברית: "שדה החיטה"). הספר מבוסס על סיפורו האמיתי של ג'יימס ג'קסון פורמן (אנ'), חייל בצבא האיחוד במלחמת האזרחים האמריקנית, גיבור קרב גטיסברג[1][2].

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטיבן לאנג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]