עולם גדול מופלא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עולם גדול מופלא
Earth
כרזת הסרט בצפון אמריקה
כרזת הסרט בצפון אמריקה
כרזת הסרט בצפון אמריקה
מבוסס על הסדרה עולם מופלא
בימוי אלסטייר פות'רגיל
מארק לינפילד
הופק בידי Alix Tidmarsh, Sophokles Tasioulis עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט אלסטייר פות'רגיל
מארק לינפילד
לסלי מגהי
עריכה Martin Elsbury עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אנגון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדבבים קריינים: פטריק סטיוארט (בריטניה)
ג'יימס ארל ג'ונס (ארצות הברית)
גיא זוהר (ישראל)
מוזיקה ג'ורג' פנטון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה בריטניה
גרמניה
ארצות הברית
חברת הפקה DC Films
חברה מפיצה BBC Worldwide
Greenlight Media
ערוץ דיסקברי
שיטת הפצה הפצה לאולמות הקולנוע, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 10 באוקטובר 2007 (צרפת)
16 בנובמבר 2007 (בריטניה)
22 באפריל 2009 (ארצות הברית)
משך הקרנה 99 דקות (בריטניה)
90 דקות (ארצות הברית)
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט טבע עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 47 מיליון דולר
הכנסות 109 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו earth09
פרסים TV Krant Filmposter Award עריכת הנתון בוויקינתונים
nature.disney.com/earth
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עולם גדול מופלאאנגלית: Earth) הוא סרט טבע בריטי משנת 2007, מבית ה-BBC, המציג את חיות הבר ברחבי כדור הארץ ובעיקר בשלוש חיות גדולות - פיל סוואנה אפריקני, דוב קוטב ולווייתן גדול-סנפיר, שלושתם עלולים להיכחד עקב פעולות האדם. עלילת הסרט והסצינות המצויות בה מבוססות על הסדרה הבריטית המצליחה "עולם מופלא" מ-2006 והם צולמו באתרים שונים בעולם במשך למעלה מ-6 שנים. סרט זה הרוויח 109 מיליון דולר בקופות. בצורתו הוא דומה לסרט מ-2003: "כחול מופלא".

סרט זה בוים בידי המפיקים של עולם מופלא: אלסטייר פות'רגיל ומארק לינפילד בקריינות של פטריק סטיוארט או של ג'יימס ארל ג'ונס בארצות הברית.

הסרט שודר גם בישראל באותו זמן ששודר בבריטניה, בדיבוב לעברית של גיא זוהר.

לסרט נעשה סרט המשך בארצות הברית בשם "Earth: One Amazing Day" בשנת 2017 אשר הופץ בבייג'ינג שיצא עם הקריינות של רוברט רדפורד.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתחיל באזור הארקטי בו נראית דובת קוטב המתעוררת באביב יחד עם גוריה מעל קרחון גבוה והיא יורדת איתם אל שטח פני הים, שם היא צריכה לצוד כלבי ים המתרבים באביב החמים. דרומה יותר נראים אזורי הטונדרה, בה נראה זאב לבן רודף אחרי עופר של אייל צפון ומשיג אותו, יער הטייגה בו שונר מחפש מזון, היערות הנשירים האירופאים השופעים חיות כמו אפרוחי מנדרין ויערות אסיה בהם נמר אמור הנדיר. דרומה משם ביערות הגשם נראים עדניים בגינאה החדשה ושימפנזות באגן הקונגו, שם חם ולח כל השנה. נראה גם מפל אנג'ל הגבוה בוונצואלה ועגורי חן הנודדים מעל ההימלאיה.

חיות אחרות מצויות באזורים חמים יותר כמו ראמים במדבר, ברדלס בסוואנה האפריקנית הרודף אחרי אנטילופות ועדרי פילים אפריקנים הנודדים לעבר מקווי מים, אך בכמה בורות מים ישנם אריות שצדים פילים צעירים במשך הלילה, על ידי הפלה של הפיל בידי לביאות רבות המפילות אותו לקרקע. הפילים נעים במדבר קלהרי לעבר דלתת האוקוונגו השופעת, בהם הפילים משחקים במים בעוד בבונים מהדסים בהם באי-נוחות.

בימים ובאוקיינוסים משפיעים חומרים מזינים על כמות החיות. במימי טונגה נראית נקבת לווייתן גדול-סנפיר וגורה ששוקל 1 טון המבלים במים הטרופיים אך נאלצים לנדוד לעבר אזורים ממוזגים יותר כדי למצוא תזונה. נראים גם להקת דולפינים מסתערת על דגים באוקיינוס לצד מפרשניים ואריות ים. הלווייתנים מגיעים לימים הממוזגים אך נאלצים להיזהר מטורף ענקי - עמלץ לבן, הצד גורי דובי ים בחופי דרום אפריקה. לבסוף הם מגיעים למימי אנטארקטיקה, שם ניזונים מיצורי קריל קטנים, אותם הם לוכדים במזיפותיהם. נראים גם הפינגווינים המתרבים ביבשת.

בחורף החיים מסתלקים מאטנארקטיקה ומופיע הזוהר הדרומי לאורך החורף האנטארקטי הקשה, מתי שבקוטב הצפוני קיץ. בקיץ הדובים הלבנים הזכרים לא מצליחים לעמוד על הקרח הדק ואחד הדובים נאלץ לשחות בין קרחונים הרחק לעבר הים. על אי נידח הוא מנסה לצוד ניבתנים ללא הצלחה עד למותו מרעב ומפציעות חטיהם.

הסרט מסתיים בשורת משפטים קצרה על שלושת המינים הראשיים בסרט: דוב לבן, פיל אפריקני ולווייתן גדול-סנפיר ומזהיר שאם כדור הארץ ימשיך להתחמם ולהיפגע, יצורים אלה עלולים להיכחד לחלוטין תוך שנים אחדות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]