פורטל:ספרות ילדים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

ספרות ילדים היא סוגה ספרותית המכוונת לגילאים צעירים, מגיל הינקות ועד ראשית גיל ההתבגרות. סוגה זו מתאפיינת בשפה פשוטה יחסית, שמרנות בבחירת האמצעים הספרותיים, שימוש בנושאים הקרובים לעולמם של הילדים, ולעיתים קרובות גם בתשתית דידקטית, כלומר שימוש בסיפור או בשיר כאמצעי לימודי או כאמצעי להעברת מסר חינוכי. עם פיתוח הדפוס, התפתחה הספרות המיועדת במיוחד לילדים. הספרים הללו העבירו בדרך כלל מסרים דתיים או מוסריים. תקופת סוף המאה התשע עשרה ותחילת המאה העשרים ידועה בשם "תור הזהב של ספרות הילדים", מכיוון שאז פורסמו ספרי ילדים מצליחים רבים.

לערך המלא

שי צַ'רקָה (נולד ב-23 בינואר 1967) הוא קומיקסאי, קריקטוריסט ומאייר ישראלי. יצירתו הראשונה הופיעה במגזין הילדים "פילון" כשהיה בן ארבע עשרה. לאחר מכן פרסם סיפורי קומיקס רבים בעיתון הילדים הדתי "אותיות", אשר רובם נוגעים בענייני מסורת והיסטוריה יהודית. בין הסיפורים – "יוני המכבי הקטן", "מבית לבית", ויצירתו הידועה ביותר – סדרת "בבא", המספרת בצורה הומוריסטית את קורותיו של יהודי קטן ולא-יוצלח בתקופת המשנה. מרבית הסיפורים מסבירים וממחישים בצורה ויזואלית ומשעשעת משניות ומאוחר יותר גם מדרשים על פרשיות השבוע. בעקבות הסיפורים, פרסם צ'רקה גם מספר ספרי קומיקס שזכו להצלחה רבה, ובמרכזם דמותו של בבא.

צ'רקה היה מיוצרי תוכניות הטלוויזיה החרצופים, הביגבגים ושקע ותקע. בנוסף לכך יצר אנימציות לתוכנית הטלוויזיה פספוסים, לקלטת לילדים של אריק איינשטיין וקריקטורות, איורים וקומיקס לעיתונים שונים בישראל. מאייר ספרים לסופרים שונים כתמר אדר, אורי אורבך, אביב אור, שלמה אבס וגלילה רון פדר.

מצייר קריקטורות ואיורים לעיתון מקור ראשון מדי סוף-שבוע. צייר קריקטורה שבועית בתוכנית "המהדורה" בערוץ 1. בעבר צייר בבשבע, במעריב, ובידיעות אחרונות.

צ'רקה מרצה בבמות שונות על טכניקות של איור, ועל אמצעי השפעה על תפיסות ויזואליות. זאת אף שמעולם לא למד גרפיקה או איור במוסד כל שהוא. צ'רקה סיפר כמה פעמים שאת ההשראה לצייר קומיקס קיבל מסדרת הספרים "אסטריקס". בתחילת המאה ה-21 סגר מעגל כשהתחיל להשתתף בעריכת הספרים החדשים בסדרה זו.

יקיר אנימיקס – הפסטיבל הבינלאומי לקריקטורה, קומיקס ואנימציה לשנת 2019.

נשוי למוריה ואב לארבעה, ומתגורר כיום בצופים שבשומרון. אחיו שלומי קומיקסאי ומאייר אף הוא.

תולדות משפחת פיירצ'יילד

פלא (אנגלית: Wonder) הוא ספר לילדים ונוער שנכתב על ידי ר"ג' פלאסיו (מאנגלית: שהם סמיט ואמנון כץ) המתארת שנה מחייו של ילד ששמו אוגוסט הסובל מתסמונת גנטית נדירה המופיעה כעיוות בפניו. הספר יצא לאור ב-14 בפברואר 2012 והיה המוביל ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס. ב-12 בנובמבר 2017 יצא סרט קולנוע באותו השם, על בסיס הספר. פלא נבחר למצעד הספרים של משרד החינוך, תורגם ל-45 שפות והיה לרב-מכר בארץ ובעולם. תקציר עלילה אוגוסט פולמן נולד עם עיוות חמור בפניו. הוא לא למד בבית ספר או במסגרת חינוכית אחרת עד כיתה ה', בגלל כל הניתוחים שהיה צריך לעבור, ולמד בחינוך ביתי. בגיל 10 החליטו הוריו שהגיע הזמן שילך לבית הספר. הוא מתקבל לכיתה ה' בחטיבת-הביניים ביצ'ר. בבית הספר היו ילדים שלא התייחסו אליו יפה, במיוחד ג'וליאן אולבנס, שנהג בבריונות. מצד שני, היו לו חברים, כדוגמת ג'ק וויל וסאמר דוסון. בהמשך אוגוסט שומע את ג'ק מדבר עליו דברים רעים, ורב אתו. לאחר זמן מה ג'ק מבין את הטעות שלו והם חוזרים להיות חברים טובים.

הספר מספר על ההסתגלות הקשה של אוגוסט בבית הספר. לקראת סוף הספר, בטיול השנתי, ג'ק ואוגוסט נתקלים בילדים גדולים מהם מבית ספר אחר, שמתעמתים אתם בגלל מראהו של אוגוסט. איימוס, מיילס והנרי, תלמידים שהיו חברים של ג'וליאן, והתנהגו אל אוגוסט בבריונות, מצילים אותם, ומאז הם חברים, וילדים כבר לא מתנהגים לא יפה לאוגוסט, אלא מעריכים אותו, והוא הופך לחלק מהם.

בהמשך הספר יש פרקים נוספים, שאותם מספרים מנקודת מבטם של כמה דמויות: ג'ק, סאמר, ויה אחותו הגדולה של אוגוסט, החבר שלה, ג'סטין, וחברתה מירנדה.

הלוואי שתיפול ותמות ולא תקום לעולם! היא צערה בשעה שבאסטה משך אותה אל מחוץ לחדר. הלוואי שתיחנק בעשן! הלוואי שתישרף באש שאתה בעצמך תעביר! באסטה צחק בעודו סוגר את הדלת. תשמעו מה שהחתולה הקטנה הזאת אומרת! הוא אמר. אני חושב שאני צריך להיזהר מאוד מפניך .

(לב של דיו עמוד 121)

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם, ראו מסגרת "ערכים דורשי שיפור".
  • כדי לזהות את עצמכם בדף המשתמש שלכם בתור תורמים למיזם ספרי ילדים, תוכלו לשים {{משתמש ספרי ילדים}}.

מהו פורטל?רשימת כל קטגוריות המשנה והערכים