פורטל:רוסיה/פוליטיקה וממשל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פוליטיקה של רוסיה

רוסיה היא רפובליקה בעלת משטר פדרלי-נשיאותי, בתחילתה היוותה רוסיה ממלכה וקיסרות.

לערך המלאלקטגוריית הפוליטיקה והממשל של רוסיה

ההיסטוריה של רוסיה: למידע – לחצו על הלשונית המתאימה.

הממשלה הרוסית מכהנת מתוקף החוקה הרוסית, שאומצה ב-12 בדצמבר 1993. אופן הממשל הוא משטר פדרלי נשיאותי.

נשיא המדינה – על פי חוקת הפדרציה הרוסית, עומד בראש המדינה. הנשיא שנבחר בבחירות דמוקרטיות לתקופה של 6 שנים (בעבר היה נבחר ל-4 שנים). תפקיד הנשיא לנהל את ענייני המדינה, לכרות בריתות, לפקד על הכוחות המזוינים של רוסיה ולמנות ראש ממשלה.

ראש ממשלת רוסיה נבחר על ידי הנשיא, ולא על ידי העם או חברי מפלגתו. ראש הממשלה נחשב כשר הבכיר ביותר וכממלא מקומו של הנשיא, אך סמכויותיו הן מנהליות בעיקרן ומוגבלות לניהול ענייני פנים.

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה כיום

נשיא הפדרציה הרוסיתרוסית: Президент Российской Федерации) הוא ראש המדינה וראש הרשות המבצעת של רוסיה. מקום העבודה של הנשיא הוא ארמון הסנאט במתחם הקרמלין שבמוסקבה.

לנשיא סמכויות נרחבות והוא נבחר לתקופת כהונה של 6 שנים. בעבר הוגבלה הכהונה ל-4 שנים וכהונתו מוגבלת לשתי קדנציות רצופות.

מיכאיל מישוסטין, ראש ממשלת רוסיה הנוכחי

ראש ממשלת רוסיהרוסית: Председатель Правительства Российской Федерации) הוא השר הבכיר בממשלה שממנה נשיא רוסיה על פי חוקת הפדרציה הרוסית.

על פי החוקה ראש המדינה הוא נשיא רוסיה. התפקיד, או תפקיד מקביל לו, היו קיימים גם במשטרים רוסים קודמים, אך סמכויות ראש הממשלה, ומעמדו, השתנו בהרבה. כך, למשל, בתקופת האימפריה הרוסית היה ראש הממשלה ראש הרשות המבצעת בפועל, בתקופת היחלשות שלטונו של ניקולאי השני. מאז הקמת הפדרציה הרוסית נקרא ראש הממשלה "יושב ראש ממשלת הפדרציה הרוסית". ראש ממשלת רוסיה גם עומד בראש ממשלת האיחוד של רוסיה ובלארוס, הגם שתפקיד זה משמש באופן סמלי בעיקרו וזהו ישות תאורטית בלבד.

ראש הממשלה הנוכחי הוא מיכאיל מישוסטין, שהחל את כהונתו ב-16 בינואר 2020.

מושב הדומה הממלכתית. שוכן בבניין שהיה שייך בעבר למועצת העמל וההגנה במוסקבה.

הפרלמנט ברוסיה, האספה הפדרלית של רוסיה, מורכבת משני בתים:

  • הבית התחתון – הדומה הממלכתית (Государственная дума). בדומה 450 נציגים, הנבחרים ישירות בבחירות אזוריות לתקופת כהונה של עד 6 שנים (הנשיא רשאי להחליט על פיזורה קודם לכן).
  • הבית העליון – מועצת הפדרציה. במועצת הפדרציה, המכונה לעיתים הסנאט הרוסי, 170 סנאטורים הנבחרים ללא מגבלת כהונה. הסנאטורים נבחרים על ידי המועצות המקומיות.