פורטל:תוניסיה/פארקים לאומיים/גלריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

{{מסגרת בפורטל/בלי אפשרות עריכה|תוניסיה|כותרת=פארקים לאומיים|4=

1

הפארק הלאומי שעאנבי (בערבית: الحديقة الوطنية بالشعانبي; קרוי גם לפעמים הפארק הלאומי הר שעאנבי או הפארק הלאומי ג'בל שעאנבי) הוא פארק לאומי במחוז קסרין בתוניסיה. הוא מגן על החי והצומח שמסביב להר שעאנבי, פסגת ההר הגבוהה ביותר (1,544 מ' מעל פני הים) בתוניסיה.

הפארק הוא חלק ממקשת היער מונט דה טבסה המשתרעת על האזור מקסרין לגבול אלג'יריה. בפארקים אין נהרות או נחלים, אבל הוא אחד המקלטים האחרונים המגנים מפני הכחדת צבי הקיווייה וביתם של עבדקן הרעמה. הפארק הוא גם אתר של צמחים בולטים (אלון גלעין, אורן ירושלים, וסטיפה טנקסימה) ועופות (בין היתר צלוב-מקור, רחם, עיט ניצי ובז נודד).

לערך המלא

2

הפארק הלאומי בו-הדמה (בערבית: الحديقة الوطنية جبل بوهدمة) הוא פארק הממוקם במחוז גפסה ובמחוז סידי בוזיד בתוניסיה. הפארק הוקם ב-18 בדצמבר 1980, והוגדר על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית מאז 28 במאי 2008.

הפארק הלאומי חשוב בעיקר בגלל החי והצומח שלו. מינים שנמצאים בסכנת הכחדה שמצאו במקום מקלט הם אנטילופת אדקס (Addax nasomaculatus), יען דרום אפריקנית וצבי יחמורי.

בו-הדמה נחשב לאתר ארכאולוגי חשוב בשל שרידים של יישובים רומיים עתיקים שהיו במקום, כגון שרידי כפרים רומאיים, הגשר הרומי של ואדי בוטיסטה, הבריכות הרומיות העתיקות, ושאר האמה הרומית.

לערך המלא

3

הפארק הלאומי אל-פייג'הערבית: المحمية الوطنية بالفايجة) הוא פארק לאומי בתוניסיה, הממוקם במחוז ג'נדואובה, למעלה מ-200 ק"מ מערבית לבירה תוניס. הפארק נמצא בקצה הצפון-מערבי של תוניסיה, והוא הפארק המערבי במדינה. מקומו על רכס הררי של הרי האטלס תרם לעובדת היותו האזור הגשום ביותר בתוניסיה כולה. הפארק גובל בצידו המערבי באלג'יריה.

הפארק משתרע על שטח כולל של 2,632 דונם, בהם 417 דונם שהם שמורת טבע מוחלטת שבה גם כניסה לבני אדם היא אסורה לחלוטין, והיא מוקדשת למחייתם של האיילים הברבארים; עם זאת, מבקרים רביםמגיעים לצפות באיילים הענקיים מרחוק, בעיקר בחודשי אוגוסט עד ספטמבר אז מגיעה עונת הרבייה והזכרים נלחמים זה בזה עבור הנקבות.

ב-28 במאי 2008 ממשלת תוניסיה הציעה את הפארק למועמדות עבור תואר אתר מורשת עולמית של אונסקו; נכון להיום (ינואר 2021) הוא עודנו מוצב ברשימת ההמתנה.

לערך המלא

4

הפארק הלאומי בוקורניןערבית: الحديقة الوطنية ببوقرنين) הוא פארק לאומי, המשתרע על שטח של 19.39 קילומטר רבוע בסמוך לעיר תוניס שבתוניסיה.

הפארק, המהווה יער גדול והררי לחופי מפרץ תוניס, הוא לא פארק טבעי אלא מלאכותי, קרי מעשה ידי אדם. הפארק נשטל בשנות ה-80 ונפתח רשמית כפארק לאומי ב-12 בפברואר 1987. הפארק ממוקם על רכס הררי קטן בצמוד לכפר חמאם-ליף ובמרחק של 18 ק"מ מתוניס, בירת המדינה. הוא מוגדר כפארק עירוני בנוסף להיותו לאומי, והבעלות עליו שייכת לעיריית תוניס. למעשה, הרכס הוא האחרון בשורה של רכסים המהווים את הקצה המזרחי של הרי האטלס. הגובה המרבי בפארק בוקורנין הוא 576 מטר, הנמצא בפסגת ההר בורג' קדריה.

ברחבי הפארק שוכנים מינים רבים של צמחים (על פי מנהלת הפארק למעלה מ-525), חלקם נדירים ביותר בתוניסיה, בהם רקפות, סחלביים וצבעוני ההרים. מבין 25 מיני היונקים הקיימים בפארק הנפוצים ביותר הם חזירי בר, תנים, חתולי בר ודורבנים. הפארק הוא גם ביתם של מספר רב של עופות דורסים ועופות נודדים המקננים באזור במהלך החורף, בעיקר על צוקי ההרים. בפארק ניתן למצוא גם כמה מיני זוחלים, כגון זיקית, צב היבשה ונחשים שונים.

לערך המלא

5

הפארק הלאומי ז'ביל (בערבית: الحديقة الوطنية جبيل) הוא פארק לאומי, הממוקם בדרום תוניסיה, ומהווה חלק מצפון מדבר סהרה. הוא משתרע על שטח של 150,000 דונם, והוא הפארק הלאומי השני בגודלו במדינה, אחרי הפארק הלאומי סנגר-ג'אבס. אף על פי שהוא גדול, הפארק חדש יחסית; הוא הוכרז כפארק לאומי רק בשנת 1994. עד שהוכרז הפארק סנגר-ג'אבס, היה הפארק הלאומי ז'ביל לפארק הלאומי היחיד במדבר סהרה.

הצמחייה בפארק כוללת שיחים מדבריים רבים, כשהנפוצים בהם הם הארכוביתיים. בחלקים בהם קיימת צמחייה חיים גם צבאיים, ארנבים וצפעיים. ברחבי הפארק מפוזרות נקודות תצפית השמורות לתיירים הפוקדים את האזור, אם כי הם אינם מורשים להסתובב בחופשיות בתחומי הפארק אלא רק במסגרת מסלול מסודר.

לערך המלא

6

הפארק הלאומי אישקלערבית المحمية الوطنية إشكل; בצרפתית Parc national de l'Ichkeul) הוא פארק לאומי בצפון תוניסיה, השוכן במרחק של כ-70 ק"מ צפונית-מערבית לבירה תוניס, וכ-25 ק"מ דרומית-מערבית לעיר ביזרטה שלחופי הים התיכון. הפארק מקיף את אגם אישקל והביצות שסביב לו, ואת ג'בל אישקל, הר הנישא לגובה של 511 מטר והשוכן על הגדה הדרומית של האגם. בשנת 1980 הוכרז הפארק כאתר מורשת עולמית.

לערך המלא

7

הפארק הלאומי סידי א-טווי הוא פארק לאומי בתוניסיה שהוקם בשנת 1993 והוא מורכב משטחי עשב. הוא ממוקם בחלקה הדרומי של תוניסיה, סמוך לגבול לוב. דרומית לפארק, 54 ק"מ משם, נמצאת העיירה בן גרדן. בפארק מוצגים ראמי סהרה.

לערך המלא

8

הפארק הלאומי ג'בל זעדוד הוא פארק לאומי תוניסאי שהוקם בשנת 2010.

הפארק ממוקם במשלחת של אואסלטיה שבמחוז קאירואן, ושטחו 1,792 הקטר. עצי חרוב הם הצומח הנפוץ והבולט ביותר בגן.

לערך המלא

9

פורטל:תוניסיה/פארקים לאומיים/9

10

פורטל:תוניסיה/פארקים לאומיים/10

11

פורטל:תוניסיה/פארקים לאומיים/11

12

פורטל:תוניסיה/פארקים לאומיים/12

13

פורטל:תוניסיה/פארקים לאומיים/13

14

פורטל:תוניסיה/פארקים לאומיים/14

15

פורטל:תוניסיה/פארקים לאומיים/15

16

פורטל:תוניסיה/פארקים לאומיים/16

17

פורטל:תוניסיה/פארקים לאומיים/17