צוות לעניין (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צוות לעניין
The A-Team
כרזת הסרט בארצות הברית
כרזת הסרט בארצות הברית
מבוסס על סדרת הטלוויזיה "צוות לעניין" מאת סטיבן ג'יי קאנל
בימוי ג'ו קארנהאן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי סטיבן ג'יי קאנל
רידלי סקוט
טוני סקוט
ספייק סלדין
ג'ולס דאלי
אלכס יאנג
איאן סמית'
תסריט ג'ו קארנהאן
בריאן בלום
סקיפ וודס
עריכה רוג'ר ברטון
ג'ים מאי
שחקנים ראשיים ליאם ניסן
בראדלי קופר
קוונטין ג'קסון
שרלטו קופליי
ג'סיקה בייל
פטריק וילסון
בריאן בלום
מוזיקה אלן סילבסטרי עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום מאורו פיורה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Dune Entertainment
Top Cow
Scott Free Productions
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 11 ביוני 2010
משך הקרנה 117 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט הרפתקאות, סרט קומדיית פעולה, סרט שוד, מותחן אקשן, סרט פעולה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 110 מיליון דולר
הכנסות $177,238,796
הכנסות באתר מוג'ו ateam
www.ateam-movie.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צוות לעניין (במקור: The A-Team) הוא סרט פעולה קומי אמריקאי משנת 2010 בבימויו של ג'ו קארנהאן ובכיכובם של ליאם ניסן, בראדלי קופר, קוונטין ג'קסון ושרלטו קופליי.

תסריט הסרט מבוסס על סדרת הטלוויזיה המצליחה משנות ה-80 של המאה ה-20 "צוות לעניין" שיצר סטיבן ג'יי קאנל וכולל גרסה מחודשת לעלילה שקדמה לסדרה. הסרט מגולל את סיפורו של צוות כוחות מיוחדים שנכלא בגין פשע שלא ביצע, נמלט ויוצא לנקות את שמו. הסרט הופק על ידי סטיבן ג'יי קאנל, רידלי סקוט וטוני סקוט. הסרט שוחרר לאקרנים ב-11 ביוני 2010 על ידי פוקס המאה ה-20.

הסרט היה בפיתוח מאז אמצע שנות התשעים כשעבר מספר כותבים ורעיונות לסיפור והפקתו הושהתה מספר פעמים. הסרט הצליח להכניס בקופות 177 מיליון דולר לעומת תקציב של כ-110 מיליון דולר וזכה להצלחה רבה וביקורות מעורבות. עם זאת לא הרוויח מספיק כדי להצדיק הפקת סרט המשך.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון "חניבעל" סמית מוחזק בשבי במקסיקו על ידי שני שוטרים פדרליים הפועלים עבור הגנרל חוויאר טוקו. חניבעל בורח ויוצא לחלץ את חברו טמפלטון "פנים" פק, שמוחזק בשבי בחווה של טוקו. חניבעל מציל את פנים לאחר שגייס לוחם בריינג'רס, B.A. ברקוס, נוסע לחילוץ ברכב GMC Vandura שעבר שינוי. נרדפים על ידי טוקו, הם עוצרים בבית חולים צבאי סמוך כדי לגייס את הטייס התמהוני "האולינג מאד" מרדוק. הם בורחים במסוק רפואי, שנרדף על ידי טוקו, במרדף אווירי שמשאיר את BA עם פחד מטיסות. הקרב מסתיים כשהם מפתים את המסוק של טוקו למרחב האווירי האמריקני, שם הוא מופל על ידי מפציצי רפטור F-22 בגין הסגת גבול והרג טוקו ואנשיו.

שמונה שנים מאוחר יותר בזמן מלחמת עיראק, חניבעל יוצר קשר עם סוכן האגף לפעולות מיוחדות של ה-CIA, לינץ', שמבקש מהם להשתתף במבצע חשאי. לוחיות זהב ומזומנים של למעלה ממיליארד דולר אמורים לצאת מהמטבעה של בגדאד בשיירה משוריינת. מפקדו של חניבעל, גנרל מוריסון, מסכים למבצע אך מאהבתו לשעבר של פנים, סרן בשירות החקירות הפליליות של מחלקת ההגנה, צ'אריסה סוסה, מנסה להרתיע את החבורה מלהשיג את הלוחיות. המשימה מצליחה, אך כאשר הצוות חוזר לבסיס, גם הכסף וגם רכבו של מוריסון נהרסים על ידי החייל ברוק פייק ואנשיו מחברת האבטחה הפרטית Black Forest. ללא מוריסון (שהיה ההוכחה היחידה שהם הוסמכו לפעול), חניבעל, פייס, מרדוק ו-B.A. נידונים בבית משפט צבאי לעשר שנים בבתי כלא נפרדים ומשוחררים בקלון מהשירות הצבאי. מכיוון שהלוחיות היו באחריותה, סוסה עוברת שימוע ומורדת לדרגת סגן.

כעבור חצי שנה, לינץ' מבקר את חניבעל בכלא ואומר לו שאולי פייק מנסה למכור את הלוחיות בעזרת משקיע ערבי. חניבעל, שעקב אחר פייק בעצמו, מבצע עסקה עם לינץ': שיקום מלא ורישומים נקיים עבור החבורה בתמורה ללוחיות. לינץ' מסכים וחניבעל בורח, תוך שהוא מבריח את פנים, B.A., ומרדוק. הצוות חוטף מטוס תובלה מדגם C-130, שנהרס מאוחר יותר על ידי מל"טים מדגם "ריפר", אך לא לפני שהצוות צונח בטנק שהיה במטוס ומגיע לקרקע בבטחה. הצוות יוצא להשיג מחדש את הלוחיות ומצליח לחטוף את הערבי. מתגלה כי הוא אינו ערבי הוא למעשה הגנרל מוריסון בתחפושת מכיוון שהוא זמם עם לינץ'נופייק לגנוב את הלוחיות אך תחבר לפייק כדי לרמות את לינץ' ולזייף את מותו. לינץ' מורה על תקיפה אווירית כדי להרוג את הצוות ואת מוריסון, אך הצוות מצליח להימלט בזמן שמוריסון מת בפיצוץ.

חניבעל קובע לפגוש את סוסה על סיפון ספינת מכולות בנמל לוס אנג'לס, באומרו שהוא יעביר לידיה את "מוריסון" ואת הלוחיות. לאחר מכן פנים מתקשר לסוסה בטלפון ששתל עליה בתחנת רכבת קודם לכן, וקושר איתה תוכנית אחרת. הכל הולך על פי התכנון עד שפייק, שעובד כעת עם לינץ', מפוצץ את ספינת המכולה עם בזוקה ורודף אחרי פנים עד מוות. B.A. (לאחר שאימץ את הבודהיזם בזמן שהותו בכלא) מוותר לבסוף על דרכיו הפציפיסטיות ומתעמת עם פייק לפני ששובר את צווארו וחוט השדרה, הורג אותו ומציל את חייו של פנים. חניבעל מוביל את לינץ' למכולה עם מרדוק, שלובש קסדה חסינת קליעים מלאה בקטשופ, מחופש כמוריסון.מלינץ' יורה בראשו של מרדוק, כשהוא מאמין שהוא הרג את מוריסון ומאוחר יותר מודה שגנב את הלוחיות, אך לאחר מכן נתפס ונעצר על ידי סוסה בגין פשעיו.

סוכני ה-CIA בראשות "לינץ'" אחר מגיעים ותובעים משמורת על לינץ' המקורי. למרות הצלחתם ולאחר שהוכיח את חפותם, הצבא עדיין עוצר אותך על בריחתם מהכלא; הם וסוסה זועמים על כך, מכיוון שזה נעשה כדי שהבוס של סוסה לא יצטרך למלא ניירת. הבוס של סוסה אפילו מנסה לכסות על עקבותיהם. סוסה מועלית חזרה לדרגת סרן, אך היא מבטיחה לעשות כל שביכולתה כדי לשחרר את החבורה ומתנשקת את פנים כשכולם מובלים לניידת הכלא. ברכב, הצוות מתחיל לומר שהמערכת שרפה אותם שוב, אבל חניבעל אומר להם שתמיד יש דרך לצאת מכל מצב ופונה לעבר פנים, שמחייך ואומר "אני לא רוצה לגנוב לך את השורה, בוס, אבל... אני אוהב את זה כשתוכנית מסתדרת" ופותח את פיו כדי לחשוף מפתח לאזיקים שנתנה לו סוסה תוך נשיקה. הסצנה האחרונה כוללת קטע קריינות (המדובבת על ידי קורי ברטון) בדומה לקריינות הפתיחה של הסדרה המקורית.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות תיאור
ליאם ניסן ג'ון "חניבעל" סמית' מנהיג הצוות, יוצא הכוחות המיוחדים, כריזמטי, שנון, מתוחכם ומתחכם, בעל הסיגר הנעוץ תדיר בפיו.
בראדלי קופר טמפלטון "פייס" פק איש האספקה הנאה, יוצא הכוחות המיוחדים, חביב הנשים ונוכל מוכשר.
קוונטין ג'קסון בוסקו אלברט "בי. איי." בראקוס מכונאי גאון יוצא הכוחות המיוחדים, נהג הצוות ואיש השרירים בעל תספורת המוהוק, מתמודד עם פחד מטיסות.
שרלטו קופליי ה.מ. מורדוק תמהוני משעשע שהתגורר בבית החולים הצבאי לחולי נפש (ממנו הבריחו אותו חברי הצוות), טייס הצוות
ג'סיקה בייל צ'אריסה סוסה סוכנת שירות החקירות הפליליות של מחלקת ההגנה, חברתו לשעבר של טמפלטון "פייס" פק, הרודפת את החבורה
פטריק וילסון הסוכן ואנס "לינץ'" בוריס סוכן האגף לפעולות מיוחדות של ה-CIA. הנבל הראשי של הסרט.
בריאן בלום ברוק פייק הנבל המשני של הסרט

הבדלים בין הסדרה לסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בסדרה המקורית השוד עליו נשלחו חברי הצוות (לא כולל מרדוק) לכלא הצבאי היה במלחמת וייטנאם ב-1972, וגנרל מוריסון באמת נהרג, לא רק ביים את מותו.
  • בסדרה המקורית בראקוס הוא בדרגת סמל ולינץ' הוא קצין משטרה צבאית ולא סוכן CIA.
  • בסדרה המקורית הצוות לא מצליח לטהר את שמו גם אחרי 15 שנה.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעימת הנושא של הסדרה מושמעת בסרט, אבל המוזיקה של הסרט הולחנה ונכתבה בידי אלן סילבסטרי.

ביקורות ותגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט קיבל ביקורות שליליות באופן כללי ולציון 46% באתר ריכוז הביקורות Rotten Tomatoes, מתוך 198 ביקורות[1].

סרט המשך שבוטל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניסאן, קופר, קופלי וג'קסון הביעו בתחילה עניין להשתתף בסרט המשך. ג'ו קרנהאן הביע עניין בבימוי סרט המשך ואמר שזה יהיה תלוי במכירות ה-DVD ו-Blu-ray. ב-10 במרץ 2011 הצהיר קופר שהסרט לא הניב די הכנסות כדי שתוצדק הפקת סרט המשך. זה אושר על ידי ליאם ניסן בריאיון. מאוחר יותר התייחס ניסאן בתחילת 2012 לכך כשהסביר מדוע הסרט לא הצליח: "צפיתי בו לפני כחודשיים ומצאתי שזה קצת מבלבל והייתי בעניין. פשוט לא הצלחתי להבין מי זה מי ומה נעשה לו ולמה". מאוחר יותר, בשנת 2013, אמר קרנהאן בחשבון הטוויטר שלו "למען הפרוטוקול חבר'ה וכמה שאני מעריך את כל האהדה לצוות לעניין. לא יהיה סרט המשך. זה לא הרוויח מספיק דולרים וזהו."

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "צוות לעניין", באתר ביקורות הסרטים Rotten Tomatoes (באנגלית)