ראול גריחלבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ראול גריחלבה
Raul Grijalva
גריחלבה, 2021
גריחלבה, 2021
גריחלבה, 2021
לידה 19 בפברואר 1948 (בן 76)
טוסון, אריזונה, ארצות הברית
שם מלא ראול מנואל גריחלבה
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת אריזונה
עיסוק פוליטיקאי
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
דת נצרות קתולית[1]
grijalva.house.gov
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מדינת אריזונה
3 בינואר 2003 – מכהן
(21 שנים)
→ אין
מחוז בחירה מחוז הקונגרס השביעי (2013-2003)
מחוז הקונגרס השלישי (2023-2013)
מחוז הקונגרס השביעי (מאז 2023)
פרסים והוקרה
פרס אוטלי (2015) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ראול מנואל גריחלבהאנגלית: Raúl Manuel Grijalva; נולד ב-19 בפברואר 1948) הוא פוליטיקאי אמריקאי, המכהן כחבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס השביעי של מדינת אריזונה, מאז 2003. בשנים 2003–2013 ייצג את מחוז הקונגרס השביעי, ומ-2013 עד 2023 ייצג את מחוז הקונגרס השלישי, עד ששב לייצג את המחוז השביעי. גריחלבה, חבר המפלגה הדמוקרטית שטרם כהונתו בקונגרס ישב בבית הנבחרים המדינתי של אריזונה, הוא החבר הוותיק ביותר במשלחת אריזונה לקונגרס של ארצות הברית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביו של גריחלבה היה מהגר עבודה ממקסיקו שהיגר לארצות הברית בשנת 1945 דרך תוכנית בראסרו (Bracero program), ועבד בחוות חקלאיות בדרום אריזונה. גריחלבה עצמו נולדה בחווה השוכנת כ-48 קילומטר דרומית לטוסון. ב-1967 הוא השלים את לימודיו התיכוניים בתיכון סאניסייד, וב-2004 אף נכנס להיכל התהילה של בוגרי התיכון שלו. בהמשך קיבל תואר ראשון בסוציולוגיה מאוניברסיטת אריזונה. את ראשית מעורבותו הפוליטית החל כמנהיג מקומי של "מפלגת ראסה אונידה" (Raza Unida Party, מספרדית: "מפלגת הגזע המאוחד"), תנועה פוליטית היספנית המבוססת על לאומנות של קבוצת צ'יקנו (אנ')[א][2].

בשנת 1974 נבחר גריחלבה למועצת בתי הספר המאוחדת של טוסון, בה היה חבר עד ל-1986. ב-1987 נקרא בית הספר היסודי גריחלבה בטוסון על שמו. בשנים 1975–1986 ניהל גריחלבה את מרכז שכונת אל פואבלו, ולאחר מכן היה עוזר דיקן לענייני סטודנטים היספנים באוניברסיטת אריזונה. גריחלבה היה חבר במועצת המפקחים של מחוז פימה מ-1989 עד 2002, ובשנתיים האחרונות לכהונתו היה יושב ראש המועצה. הוא התפטר מתפקידו כיושב ראש מועצת המפקחים לשם התמודדותו על מושב בקונגרסהשל ארצות הברית.

לאחר מפקד האוכלוסין של ארצות הברית בשנת 2000, נוספו לאריזונה שני מחוזות קונגרס נוספים לאור נסיקה בשיעור האוכלוסייה במדינה. מחוז הקונגרס השני, שיוצג במשך שלושים שנה בידי מו יודול (אנ'), נספר מחדש כמחוז הקונגרס השביעי. על אד פסטור (אנ'), חבר קונגרס מפיניקס שירש את יודול ב-1991, נכפה להתמודד מחדש במחוז הקונגרס הרביעי שנוצר זה עתה – ולכן נותר מחוז הקונגרס השביעי מיותם מנציג מכהן בקונגרס. גריחלבה ניצל את חלון ההזדמנויות שנוצר וזכה בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית מול שישה מתמודדים אחרים. ניצחונו בפריימריז היה שקול לניצחון ביום הבחירות הכלליות שכן מדובר במעוז דמוקרטי מובהק בעל רוב לאוכלוסייה ההיספנית. הוא הושבע לתפקידו בראשית ינואר 2003.

גריחלבה היה בעבר יו"ר-משותף של השדולה הפרוגריסיבית בקונגרס לצד מארק פוקאן, זאת בטרם הוחלף בפרמילה ג'איאפאל משנבחר ליו"ר ועדת משאבי הטבע של בית הנבחרים. בשנת 2008 נמנה בין תריסר חברי הקונגרס שדורגו בידי "National Journal" הליברליים ביותר בבית הנבחרים. במפה האידאולוגית של כל חברי בית הנבחרים באתר "GovTrack", ניצב גריחלבה בצד השמאלי ביותר. קבוצות אקטיביסטיות ליברליות ופרוגרסיביות מעניקות לו באופן שגרתי הערכות גבוהות בשל דפוס הצבעותיו. הארגון הפרוגרסיבי "אמריקאים לפעולה דמוקרטית" (אנ') העניק לו דירוג בן 100% על עמדותיו הליברליות כמו גם עשרות ארגונים אחרים. עם התכנסות הקונגרס ה-114 של ארצות הברית נהפך לחבר הבכיר בוועדת משאבי הטבע, ובמהלך הקונגרס ה-116 מונה ליו"ר הוועדה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ראול גריחלבה בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של ראול גריחלבה בבית הנבחרים (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ההשתייכויות הדתיות של חברי הקונגרס ה-116 של ארצות הברית, מסמך מאת Pew Research Center (באנגלית)
  2. ^ ג'רי קאמר, Raul Grijalva: From Chicano Radical to Congressman, באתר Center for Immigration Studies‏, 17 באוקטובר 2009 (באנגלית)

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קבוצה בקרב המקסיקנים-אמריקאים שקוראת להיבדלותה מהחברה האמריקאית ולא להיטמע בה